Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse #2582305 10/11/2019 09:38
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Har hatt meg noen turer på grusveier med Synapsen. Det frister til gjentagelse men da med et dedikert hjulsett til dette. Kanskje også bytte 11-32 kassetten, har Sram etap så tror kanskje maks er 32 frown
Hittil har jeg brukt hjulsett som heter Forza( tror det er Ridley sitt husmerke). Det har 17mm innvendig og 22mm utvendig. Virker ok med 28mm Michelin Protek. Hjulene blir nok for smalt for dekk rundt 30-34mm. Har dere forslag til noen ok hjulsett?
Skal jeg sykle på grus trenger dekk med litt knaster for feste. Hva anbefales der ute?

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2582306 10/11/2019 09:53
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: RagaRockers
Det har 17mm innvendig og 22mm utvendig,,, Hjulene blir nok for smalt for dekk rundt 30-34mm.

Du kan trygt bruke blandeveisdekk på 30-35 mm på 17c felg. For optimal profil på dekket er bredere felg gjerne en fordel, men ingen nødvendighet.

Har dere forslag til noen ok hjulsett?

Hunt er nærliggende å foreslå, f.eks. 4 Season X-Wide. Britisk modernitet, håndbygget i Taiwan. Mavic er et annet godt alternativ med UST, som etter alt å dømme blir ny standard for slangeløse felger og dekk. Gjerne en versjon av Allroad. Både Hunt og Mavic fås hos Sykkelkomponenter. Selv er jeg på Unaas AS-20 og 40 Wide, og har ikke opplevd bedre kombinasjon av solid håndbygg og lav vekt. Uten at tråden behøver å dreie seg om Unaas.

Cannondale brukte selv WTB KOM i21 og Exposure 30 mm på Synapse i SE-versjonen for eventyrsykling. Om du skulle ha det i bakhånd, burde begge deler være godt egnet for blandevei.

Skal jeg sykle på grus trenger dekk med litt knaster for feste. Hva anbefales der ute?

En stund siden jeg har brukt knastedekk på grus, og har ikke erfaring med de nyeste modellene, men er enig at det kan være nyttig, og synes gruppetesten i Grand Fondo Cycling Magazine er verdt å lese. En del av dekkene kommer i smalere versjoner.

Selv ville jeg trolig havnet på klassiske Schwalbe G-One Allround eller nyere Bite, avhengig av dekklaring. Blir trolig for bredt for Synapse.

Tror jeg allerede har linket til utvalget hos Bike24 i en annen tråd der du spurte om 32 mm ICON_SMILE

Straks du er på 33 mm, har du et hav av krossdekk å velge mellom. Dersom du har plass.

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2582321 10/11/2019 14:33
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Det blir for smalt med de eksisterende felgene. Trenger litt bredere flate. Et annet problem er at slangen punkterer lett ved montering og skift av slange( går ikke over til tubeless enda ICON_SMILE )
Jeg har de WTB som fult med sykkelen, men dekkene sitt bomfast! De er vel tubeless.

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2582328 10/11/2019 15:18
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Jeg har de WTB som fult med sykkelen, men dekkene sitt bomfast! De er vel tubeless.

Altså, du må selvsagt gjøre som du vil, men det er neppe nødvendig å kjøpe nytt hjulsett når Cannondale allerede har utstyrt din fine Synapse med et velegnet hjulsett nettopp med tanke på bruken du nevner ICON_SMILE

WTB-felgene har 21 mm indre felgbredde, akkurat hva du ser etter. Bredt og solid.

At dekkene sitter godt fast på felgen vitner kun om at WTBs slangeløse TCS-system fungerer. Finnes en tråd om å få dekk av TCS-felger, se Får ikke dekk av felgen.

Skal heller ikke fortelle deg hvilket oppsett du skal velge, men slangeløst er nå engang det som fungerer best på blandevei. Selv om WTBs TCS-felger og -dekk selvsagt også kan settes opp med slange, om man er glad i mest mulig gummi rundt felgen ICON_SMILE

Om du ikke får dekkene av felgen, tipper jeg det er langt rimeligere å få forhandler/verksted til å gi litt veiledning eller hjelp til å få dem av, enn å kjøpe nytt hjulsett ICON_SMILE

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: Sepeda] #2582343 10/11/2019 16:35
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Du har som alltid et godt poeng! ICON_SMILE
Må ærlig innrømme at jeg hadde glemt WTB-hjulsett litt, fint du minnet meg på dette. Har et lite luksus problem ICON_SMILE
Unnskyldningen er at hjulsettet ble parkert i boden ganske tidlig.

Tror egentlig fasiten blir at jeg prøver å få av dekkene og monterer noen nye dekk med litt knaster eller kanskje piggdekk nå som vinteren er kommet. Har litt utfordringer med å komme opp grusbakker uten feste.

Redigert av RagaRockers; 10/11/2019 16:36.

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2582580 12/11/2019 09:10
J
jorlie Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Monterte Schwalbe x-one allround m/slange som et piggfritt vinteralternativ på krossen (på 14 mm felg!). De er vel 33 mm brede. Det fungerte overraskende bra i litt snø, veldig stabile og forutsigbare egenskaper. Bedre enn ventet på asfalt også faktisk...

Om det passer i synapsen vet jeg ikke, mønsteret virker grovere enn g-one bite.

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: jorlie] #2583067 16/11/2019 10:49
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Jeg utsetter å sette på gusdekk pga vinter. Men vurderer sterkt å sett på noen piggdekk.

Noe som har erfaring med pigg dekk til Synapse? Jeg tenker å bruke WTB-hjulsettet.

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2583075 16/11/2019 12:21
C
chimpern Offline
Fersking
Fersking
C
Xerxes går ihvertfall greit. Jeg prøvde aldri noe bredere, men der var det god klaring. Går kanskje med en 35mm versjon også

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2583079 16/11/2019 13:02
olechr Offline
More than words
More than words
DT Swiss sitt ER1400. Brukt det til både grus og CX. Tåler masse deng og er fortsatt snorrett.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587817 10/01/2020 07:30
T
Tore johnny Offline
Fersking
Fersking
T
hvordan er det dekket her https://bikeshop.no/sykkelkomponent...kin-tl-127-tpi-330g-11600951-p0000100125 eller https://bikeshop.no/sykkelkomponent...2-330-tpi-vectran-nyconti003-p0000148998 ? eller andre som er bedre?

Tenkte og bruke til litt grus men primært Asfalt ,Har Cannondale Synapse og tar med den på sommer ferie med familie i Sverige og polen og vil ta noen solo turer men vil og bruke den sykle rundt med familien og se på ting.

racer dekken som står på nå er kun til fin asfalt og grus/små stier er nok ikke opptimalt ICON_WINK

Sist gang tok jeg med Hybrid sykkel men var ikke særlig gøy og sykle lengre turer på asfalt ICON_WINK

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587824 10/01/2020 08:39
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har en litt eldre versjon av Conti GP 4-Season og jeg liker dem ikke på asfalt. Schwalbe G One har jeg ikke prøvd, men det har fått mye skryt her inne.

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587827 10/01/2020 08:45
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Veldig fornøyd med Schwalbd G-One Speed, ruller bra og virker greit på grus (dog ikke førstevalget om det blir rufsete). Supert å sette opp slangeløst, er litt lite slitesterkt (ex 1500 km for bakdekk) men da er det vel på tide å skifte guffe uansett.

T.

Lønn etter forbruk!
Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587829 10/01/2020 08:47
B
bjarnetv Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg monterte akkurat noen 25mm gp4s på min sykkel for vinter/høst-sykling, og jeg ble nå ganske positivt overrasket etter den ene turen jeg har hatt med dem.
Ikke like silkemyke og raske som vittoria corsa naturligvis, men føltes veldig trygge ut på våte og grusfylte vinterveier, og de tåler definitivt mye mer juling.

Re: Grus/CX Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: Tore johnny] #2587830 10/01/2020 08:50
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Du sier ikke noe om hvilken versjon av Synapse du her ICON_SMILE altså tidligere modell med eller uten skiver, eller den nye som ble lansert i 2017 kun med skiver, eventuelt SE-versjonen. Dekklaringen er som kjent forskjellig mellom modellene, og SE-versjonen kom med slangeløse, bredere felger og dekk.

Begge dekkene du har funnet burde være utmerket både på landevei og grus.

Om du kjører slangeløst, er G-One Speed et opplagt valg. I test i Landevei 5/2017 av slangeløse dekk, var G-One Speed beste allround landeveisdekk, mens Pro One fikk best i test. Om G-One Speed heter det "Etter å ha trillet halve Amerika på tvers med disse dekkene, kan vi med sikkerhet si at de oppleves så godt som like Pro One, at mønsteret ikke betyr den helt store forskjellen, men at det er det ekstra volumet som er rosinen i pølsen". Jeg har brukt slangeløse G-One Speed noen mil daglig på asfalt og grus et par år, i tillegg til noen ukers langturer sommerstid. Liker det godt.

Om du kjører slange, er Conti GP 4-Season et anerkjent og godt alternativ. Mer et vår/høst/vinterdekk gitt gummiblandingen, men jeg vil tro at den gode punkteringsbeskyttelsen gjør det velegnet også på grus. Om du har siste versjon av Synapse, ville jeg vurdert dekket i 32 mm. Blitt noen år siden jeg brukte dekket selv.

Finnes alternativer, men jeg tror ikke du strengt tatt behøver å vurdere andre. Eneste måtte være at landeveisdekkene du allerede har på sykkelen, trolig vil takle mer enn du tror, og tåle grusturer. Mine Vittoria Corsa TLR 28 mm har tålt mange mil på grus, men sideveggene ble til slutt for spinkle for steinete sti ICON_LAUGH En kompis av meg har brukt slangeløse Pro One 28 mm på utallige grusturer. Skriv gjerne hva du har!

(Ser at flere kom meg i forkjøpet, så mine kommentarer var gjerne overflødig ICON_SMILE Uansett - lykke til med valget!)

Re: Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587841 10/01/2020 09:30
T
Tore johnny Offline
Fersking
Fersking
T
sykkelen min er fra 2016? så er ikke noen skiver, så må ha slange da? da blir det en Conti GP 4 ICON_SMILE
takk får gode svar og hjelp ICON_SMILE

Vedlegg
sykkel-min.jpg (2.72 MB, 24 nedlastinger)
Redigert av Tore johnny; 10/01/2020 09:31.
Re: Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: Tore johnny] #2587855 10/01/2020 10:03
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Ja, ser at du har Mavic Aksium. Det er anerkjente, pålitelige hjul, men ikke egnet for slangeløst oppsett.

Og med felgbremser vil bremsekaliperne sette begrensninger på dekkbredden. Så vidt jeg vet, er det 105 5800 på sykkelen. Kaliperne har ifølge Shimano plass til 28 mm dekk, men jeg mener å ha lest at 30 mm også kan fungere i praksis (?), avhengig av bl.a. bremsefestene.

Men Lugano-dekkene dine, dersom du fortsatt bruker dem, er slett ikke fintfølende landeveisdekk. Dette er bruksdekk med god punkteringsbeskyttelse. Det er ikke utpreget raske dekk, tvert imot. Se f.eks. test i Bicycle Rolling Resistance der dekket dessverre fikk kun 1 av 5 stjerner, primært p.g.a. høy rullemotstand. Dersom du har siste, 2020-versjon av Lugano, har den ifølge helt fersk test noe lavere rullemotstand, men anbefales fortsatt ikke.

Synapse er en utmerket ramme som absolutt fortjener bedre dekk til landeveissykling. I ditt sted ville jeg derfor primært anskaffet topp landeveisdekk. Gode alternativer for slange er f.eks. Conti GP 5000, Schwalbe Pro One Tube Type og Vittoria Corsa.

Om du i tillegg vil ha enda mer solide dekk for grusturer, vil Lugano sikkert fungere fint. Eneste som taler mot det originale dekket til grovere bruk, er bredden på 25 mm. Større bredde er mer behagelig og reduserer faren for gjennomslagspunktering. De nevnte landeveisdekkene i 28 eller 30 mm vil derfor trolig fungere vel så bra eller bedre også på grus.

Hva gjelder dekkene vi allerede har sett på, ville jeg absolutt valgt både G-One Speed og GP 4-Season fremfor Lugano også til ren landeveissykling.

Re: Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587865 10/01/2020 11:13
T
Tore johnny Offline
Fersking
Fersking
T
ja her har jeg lært en hel del i dag tusen takk,jeg var på sykkel tur i sommer til Spania og syns det rullet veldig bra og var red får hvis jeg byttet til noen som var lit mer "gruss" venlige vil det bli dårlig og sykkle,men ser jo nå att jeg ikke har så bra dekk ICON_SMILE

så da ønsker jeg og kjøpe et nytt dekk som jeg kan bruke på alt (både sykkle på noen små grus steder og dårlige veier asfalt) og asfalt....

da er vel det her bra alternativ https://www.oslosportslager.no/prod...r-skinwall-700x28c-sykkeldekk-42211.aspx ?

Re: Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587870 10/01/2020 11:52
B
bjarnetv Offline
Entusiast
Entusiast
B
Corsa er fantastisk om du stort sett skal kjøre på asfalt, men litt for myk i gummien for jevnlig gruskjøring om du spør meg.
Når jeg brukte mine på senhøsten/våren endte jeg som regel opp med punkteringer på nesten hver eneste tur, grunnet små skarpe strøgrus som stakk gjennom.

Re: Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: bjarnetv] #2587873 10/01/2020 12:07
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: bjarnetv
Corsa er fantastisk om du stort sett skal kjøre på asfalt, men litt for myk i gummien for jevnlig gruskjøring om du spør meg.
Når jeg brukte mine på senhøsten/våren endte jeg som regel opp med punkteringer på nesten hver eneste tur, grunnet små skarpe strøgrus som stakk gjennom.

Akkurat min erfaring med Corsa.

Re: Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: bjarnetv] #2587874 10/01/2020 12:10
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: bjarnetv

Bare nysgjerrig: Var det forrige generasjon Corsa (G+) eller siste versjon (G+ 2.0)?

Ny versjon skal ifølge Vittoria ha bedre punkteringsbeskyttelse, men jeg ser at det er delte meninger og erfaringer om det.

Umiddelbart tenker jeg at særlig GP 5000 (eller tidligere GP 4000 SII) vil ha bedre punkteringsbeskyttelse enn Corsa. Men dekkene er til gjengjeld hardere.

Nye Pro One skal ifølge Schwalbe være betydelig mykere/mer ettergivende (supple) enn forrige generasjon, men uten redusert punkteringsbeskyttelse. Vil tro at dette også er noe mer solid enn Corsa. Men jeg har ingen erfaring med nye Pro One.

Her er forresten en sammenlikning på Bicycle Rolling Resistance av slangeversjonene av siste GP 5000, Pro One og Corsa.

(Må ta alle forbehold om at dette er test på rulle for rullemotstand og med nål for punkteringsmotstand! Slike tester bør alltid suppleres med praktisk erfaring ute på veien. Det er ingen følelser i et laboratorium ICON_SMILE )

Re: Grus/XC Hjusett og dekk til Cannondale Synapse [Re: RagaRockers] #2587876 10/01/2020 12:23
B
bjarnetv Offline
Entusiast
Entusiast
B
Var den gamle G+ versjonen.
De er dog fortsatt min favoritt på sommerføre når grusen er kostet bort, så anbefaler alle å raske med seg et par av den gamle versjonen nå som de selges ut til spottpris ICON_WINK

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå