Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Tore84_] #2586707 23/12/2019 10:34
G
gutt45kg Offline
Entusiast
Entusiast
G
Skulle jeg "spart" noe med norwegian -kortet måtte jeg vel brukt 40.000 i forbruk hver mnd for tilslutt å få en "gratis" flyreise. Og de har høyt "valutapåslag" ved kjøp i utlandet.

Hadde folk betalt alt ved forfall hadde i i bankene hatt flotte palasser i de fleste land.

Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: gutt45kg] #2586710 23/12/2019 11:14
kjerts Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gutt45kg
Skulle jeg "spart" noe med norwegian -kortet måtte jeg vel brukt 40.000 i forbruk hver mnd for tilslutt å få en "gratis" flyreise.

Ser ikke helt hva du mener med hermetegnene, her. Du må ikke øke forbruket for å spare opp cashpoints.

Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Tore84_] #2586719 23/12/2019 14:59
G
gutt45kg Offline
Entusiast
Entusiast
G
Poenget er at det ikke er særlig smart å ha et enormt forbruk for å "spare opp" cash-points. Og heller ikke smart å kjøpe noe på kreditt bare fordi man kan få 25% rabatt på xxl. Og vi vet hvor mye de har jukset med før-priser.

Redigert av gutt45kg; 23/12/2019 14:59.
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: gutt45kg] #2586726 23/12/2019 16:22
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Selvsagt ikke.

Men med et helt normalt forbruk og i hovedsak benytte seg av Norwegians kort i hverdagen blir det en pen sum cashpoints til slutt. Halvannet år siden sist vi løste inn vår saldo og nå drar det seg mot ti tusen poeng her i gården. Om vi drar på rette tiden er det gratis tur til svigers’ leilighet Orihuela i Spania det for gjengen på fem her hjemme. Jeg syns det er ålreit.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Tore84_] #2586743 24/12/2019 07:38
G
gutt45kg Offline
Entusiast
Entusiast
G
Får du cashpoint nok til gratisreise for 5 så - gratulerer. For oss som bruker max 20.000 i forbruk hver mnd vil deg gi oss max 3.000,- i reise hvert år.
For kontantuttak løper rente fra 1. dag.

Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: RoyE] #2587170 02/01/2020 12:24
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyE
Selvsagt ikke.

Men med et helt normalt forbruk og i hovedsak benytte seg av Norwegians kort i hverdagen blir det en pen sum cashpoints til slutt. Halvannet år siden sist vi løste inn vår saldo og nå drar det seg mot ti tusen poeng her i gården. Om vi drar på rette tiden er det gratis tur til svigers’ leilighet Orihuela i Spania det for gjengen på fem her hjemme. Jeg syns det er ålreit.

Hvor mye handler du for i måneden for å oppnå så mange poeng i løpet av 1,5 år? Eller er den reisen veldig billig med sånne poeng?

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: erikskon] #2587187 02/01/2020 16:09
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Det er flere faktorer her.

Først og fremst så er vi en familie på fem. Men bruksmønsteret ser slik ut:

-all mat fra dagligvaren, 11-12k/mnd
-all dyrere shopping (sykkelstæsj, klær, møbler etc)
-diverse tjenester (bil på service f.eks)
-ferie(r)
Og her har vi gjennomført en ganske kostbar USA-tur
i sommer som dro feriebudsjettet høyere enn normalt.
Alt som var mulig å betale med kredittkort ble betalt
med det. Det blir det poeng av.
-byttet strømleverandør (tror det var 500 cp)
-booket hotellrom via rocketmiles når vi har trengt det, gjetter på at det har gitt oss ca 1.000 cp

Sikkert noe mer som jeg ikke kommer på. Jeg tør påstå vi ikke har noe ekstremt forbruk, vi er to stk i normale jobber med inntekt på ca 600k hver oss og alt blir betalt til forfall.
Og som nevnt, om vi velger de riktige datoene utenom skoleferie kan vi få gratis fly til Alicante hvor vi har tilgang på leilighet med vår bruk av Norwegian-kortet. Så svaret på spørsmålet ditt er vel at reisen er priset ganske billig pga utenom sesong. Vi ønsker ikke ta barna ut av skolen for å dra på ferie, så når vi drar er det i en skoleferie, ergo får vi ikke brukt denne muligheten. Men det er uansett et godt tilskudd å kunne dra av 9-10k når vi bestiller.

Strava
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Tore84_] #2587211 02/01/2020 20:51
J
johannessen Offline
Entusiast
Entusiast
J
Høres ut som mye planlegging og være konsekvent for å kunne «cashe» ut en reise man egentlig ikke kan ta pga barn i skole.
Har dere regnet på å bruke trumf i stedet?

Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: johannessen] #2587216 02/01/2020 21:10
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Ikke rare planleggingen her, det er bare slik vi har gjort det de seneste årene og det har blitt en vane. Ikke regnet i forhold til Trumf.
Gratisreisen får vi ikke som sagt, men det er mulig er poenget her. Men de 9-10 tusenlappene får vi, og det syns jeg som sagt det er ålreit å kunne skave av på noe som i utgangspunktet koster 17k f.eks. Ellers så har vi også brukt bonuspoengene på en Købentur i fjor våres for kun oss voksne, da kostet flyet oss null og niks.

Strava
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Tore84_] #2587226 03/01/2020 07:52
G
gutt45kg Offline
Entusiast
Entusiast
G
Skal du kunne ta ut 12.000 (som en reise for 4 stk gjerne koster i middels-sesong) må du ha et forbrukt på ca 50.000,- pr, mnd etter skatt. Det er ganske villt mye penger, for ikke å snakke om miljø-effekte av et slikt forbruk.

De fleste tjener ikke så mye og de som gjør det bør heller spare litt på forbruket.

Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: gutt45kg] #2587231 03/01/2020 08:12
kjerts Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du kunne ta ut 12.000 (som en reise for 4 stk gjerne koster i middels-sesong) må du ha et forbrukt på ca 50.000,- pr, mnd etter skatt. Det er ganske villt mye penger, for ikke å snakke om miljø-effekte av et slikt forbruk.

De fleste tjener ikke så mye og de som gjør det bør heller spare litt på forbruket.

Målet er vel ikke å få en gratis tur for hele familien ved å øke forbruket. Du kan betale deler av en tur du allerede har tenkt å ta med cashpoints du har spart opp ved å bruke kredittkortet i det daglige med uendret eller til og med redusert forbruk. Det er ingen minimumsgrense på uttak eller opptjening av poengene..

Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: gutt45kg] #2587243 03/01/2020 10:19
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp

Nå er det vel 1% i CashPoints med Norwegian, så vi snakker snarere 75.000 per mnd etter skatt, siden det også var snakk om 1,5 års opptjeningstid. Ikke at jeg stusser noe mindre over det, også med tanke på at de fleste med normal inntekt vil måtte se en god del av cashflow gå utenom kredittkort, til f.eks. boliglån eller husleie, forsikringer, kommunale avgifter etc.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Tore84_] #2587250 03/01/2020 11:19
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Når man ser på hvilket forbuk som må til for å tjene opp poeng av betydning, så må man jo nesten vurdere om man ikke heller kunne spart noen tusenlapper i måneden og satt dem i indeksfond og sittet igjen med betydelig mer penger. Og ikke minst kapital man kan bruke på det man behøver. Jeg tror jo ikke at noen bruker penger for å tjene poeng (selv om jeg nesten har lurt på det noen ganger hos min mor), men jeg tror at vi bare har en viss dose fokus å bruke på økonomi og at den heller bør brukes på å spare og plassere de pengene fornuftig, enn å optimalisere poengsanking. Det beste er selvsagt ja takk begge deler og det er det nok mange som klarer,

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Totte] #2587265 03/01/2020 14:26
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Totte

Nå er det vel 1% i CashPoints med Norwegian, så vi snakker snarere 75.000 per mnd etter skatt, siden det også var snakk om 1,5 års opptjeningstid. Ikke at jeg stusser noe mindre over det, også med tanke på at de fleste med normal inntekt vil måtte se en god del av cashflow gå utenom kredittkort, til f.eks. boliglån eller husleie, forsikringer, kommunale avgifter etc.

Var det mitt forbruk/opptjening du stusset på?

Strava
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: RoyE] #2587294 03/01/2020 20:15
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: RoyE
Var det mitt forbruk/opptjening du stusset på?

Ja, jeg ser du har forklart det over, men jeg får det likevel ikke til å gå opp, uten at f.eks. ferien var av det ekstreme slaget. Men din privatøkonomi er forsåvidt ikke min business.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Anbefalinger for hvilket kredittkort som er best? [Re: Totte] #2587302 03/01/2020 21:49
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Neida, men er ingen store hemmeligheter her. Vi er to fornuftige mennesker som ikke bruker penger vi ikke har ICON_SMILE

Boliglånet blir betalt, et par tusenlapper går i fond hver måned og kort og godt har vi det ganske fint økonomisk uten å stå på toppen av noen skattelister.

Men har nå vridd hodet litt da, det har denne tråden fått meg til å gjøre. Som sagt så har vi ikke akkumulert denne summen cashpoints med kun forbruk. Det er sanket noen/endel poeng ved å bytte strømleverandør, bytte mobiloperatør og booking av hotell via Rocketmiles. Her henter man hundrevis av poeng i slengen. Man får også poeng når man registrerer gjennomførte flyreiser, så der ligger det også noen hundre poeng. Det har også blitt gjennomført en god del oppussing i denne perioden vi snakker om. Alt av materialer og innkjøp av diverse betales da med kredittkortet i første omgang og så behandles fakturaen når den ankommer. Så oppussing av både kjellerstue, soverom, kontor og bygging av utestue er hvertfall med i denne perioden. Summen bare for dette gildet antar jeg er ca 100k. Normalt forbruk? Ikke unormalt hvertfall vil jeg si. Men når vi nå i løpet av et par måneder løser inn disse poengene er det ikke sikkert samme sum blir samlet på de kommende 18 månedene.

Strava
Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå