Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#1427308 - 19/06/2012 11:43 Ny treningsblogg
traktoregg Offline
Besatt

Sted: Vågå
Som nybakt tobarnsfar regner jeg med at tiden til trening vil bli mindre fremover. Jeg har derfor bestemt meg for å (prøve å) følge ett av oppleggene i boka The Time-Crunched Cyclist" av Chris Carmichael frem mot Birken, og blogge om det underveis http://syklistklemma.blogspot.no/

Topp
#1427316 - 19/06/2012 11:53 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
tobiast Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Artig! Gleder meg til å følge med. Har boka og er i sitter i samme felle som deg. Det blir spennende å se om du får noen resulater.

Hvordan har du trent frem til nå?

-Tobias

Topp
#1427321 - 19/06/2012 12:00 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Har trent i to år, men ganske ustrukturert. Mye fokus lange intervaller rundt terskel på rulle i vinter, og mer harde og kortere intervaller nå på våren. Har blitt lite langturer på grunn av at tida ikke strekker til. Har nok ikke trena så gæernt, men det blir litt sånn at jeg bestemmer meg for hva jeg skal i det jeg setter meg på sykkelen.

Topp
#1427332 - 19/06/2012 12:10 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Introen kunne vært meg... ICON_SMILE

Sitat: bloggen
Øyvind (snart 2936) har gått i fella: familie (samboer og nybakt tobarnsfar), full jobb, hus og hage.

Lykke til med treninga!

Topp
#1427335 - 19/06/2012 12:19 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
thomasengen Offline
Søk hjelp!

Sted: Østmarka
har du mulighet til å trene til og fra jobb? kan få mye "gratis"trening der

Topp
#1427389 - 19/06/2012 13:13 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Jeg sykler stort sett til og fra jobb, men det er bare 2 km hver vei, og jeg er ofte avgengig av å hente og/eller levere i barnehagen på veien. Men nå som samboeren min blir hjemme med babyen fremover blir nok hun mer fleksibel henting og levering, så det kan hende at det blir en mulighet. Ellers blir det å trene etter at størstemann har lagt seg.

Topp
#1427439 - 19/06/2012 13:52 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
Snorre 1967 Offline
Entusiast

Sted: Røa, Oslo
Vi er flere (selv om det er en stund siden jeg ble far) med sammer utfordringer !!

Har samme prosjekt etter at jeg begynte med sykling i fjor. Har lest boken fra perm til perm og bygget opp eget treninsgopplegg basert en del på dette, tilpasset mitt utgangspunkt, målsettinger mv. Inkludert i mitt prosjekt har også vært en betydelig vektreduksjon som jeg har vært nødt til å ta hensyn til å planlegge treningen i forhold til.

Jeg har stort sett nådd de målene jeg har satt meg så langt i prosjektet og har merket en betydelig fremgang i resultater, med stadig bedre startpuljer, men jeg oppsummerer ikke prosjektet før Birken er gjennomført til hsøten da dette er hovedmålet.

Slik det nå ligger an har jeg imidlertid nye prosjekter og mål på gang for neste sesong.

Har også oppretten en bligg, men ikke vært særlig flink til å oppdatere denne. Det blir imildertid skjerpings nå i sommer!

Redigert av Snorre 1967 (19/06/2012 14:41)
Rediger grunn: Flere skrivefeil

Topp
#1427476 - 19/06/2012 14:20 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
thomasengen Offline
Søk hjelp!

jeg har opprinnelig kun 8 km hjem og bruker 20-25 minutt rolig. Men inniblant legger jeg inn en 4x4 på vei hjem i en bakke som er (nettopp) 4 minutter lang. Bruker da kun 40-45 minutt totalt. Får da en god bra økt

Topp
#1427525 - 19/06/2012 15:29 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
Cae Offline
Tørr bak øra

Sted: Nannestad
Dette blir gøy å følge med på.

Lykke til.

Kanskje vi til og med ses på veien rundt Lom / Bøverdalen i sommer ICON_SMILE

Cae.

Topp
#1428266 - 20/06/2012 14:58 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
torsteinvh Offline
Ivrig

Sted: Oslo-ish
Sitat: traktoregg
Som nybakt tobarnsfar regner jeg med at tiden til trening vil bli mindre fremover. Jeg har derfor bestemt meg for å (prøve å) følge ett av oppleggene i boka The Time-Crunched Cyclist" av Chris Carmichael frem mot Birken, og blogge om det underveis http://syklistklemma.blogspot.no/

Barn nummer to kommer snart, så dette er høyaktuelt ICON_SMILE

Topp
#1428407 - 20/06/2012 19:35 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
Kruser Offline
Ringrev

Sted: Kristiansand
Lykke til. Så lenge permisjonen varer, så går det rimelig greit. Det er når begge begynner i full jobb igjen det begynner å bli vanskelig å få tid til både trening og restitusjon...

Topp
#1428432 - 20/06/2012 20:35 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
marvin Offline
Entusiast

Hvis du klarer å slippe unna levering en gang i mellom, så er det jo ikke noe problem å få til en relativt lang tur på vei til jobb om morningen nå som det er så tidlig lyst

Topp
#1428452 - 20/06/2012 20:49 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
knuthaug Offline
Veteran

Jeg sykler stort sett til og fra jobb, men det er bare 2 km hver vei, og jeg er ofte avgengig av å hente og/eller levere i barnehagen på veien.

Sitat: thomasengen
jeg har opprinnelig kun 8 km hjem og bruker 20-25 minutt rolig. Men inniblant legger jeg inn en 4x4 på vei hjem i en bakke som er (nettopp) 4 minutter lang. Bruker da kun 40-45 minutt totalt. Får da en god bra økt

Som Dan (tror jeg) så elegant sa det i en annen tråd: snarveien til jobben er 2km, det finnes helt sikkert andre omveier, som både kan være 10 og 20 km, som er mulig å ta når tiden strekker til.

Selv har jeg litt større barn, og trodde lenge at jeg bare fikk til å sykle til jobben da jeg ikke leverte og hjem igjen dagen etter. Men etter å ha kjøpt påhengssykkel til minsten, klarer jeg å klemme inn to turer tur/retur i uka (kanskje sykkeltilhenger som settes igjen i barnehagen er en ide?)

Og selv da er jeg like tidlig på jobb som med buss. Pluss at jeg prøver å legge turen om marka på vei hjem på fredagene, om mulig.

Det gjelder bare å finne smutthullene og aldri glemme å fylle opp goodwillkontoen så godt som overhodet mulig.

Topp
#1428460 - 20/06/2012 21:02 Re: Ny treningsblogg [Re: marvin]
thomasengen Offline
Søk hjelp!

Sitat: marvin
Hvis du klarer å slippe unna levering en gang i mellom, så er det jo ikke noe problem å få til en relativt lang tur på vei til jobb om morningen nå som det er så tidlig lyst

vi har annenhver gang med levering og henting.
Dvs
1 Jeg leverer mandag og kona henter - jeg kan da ta en 45-60 minutters tur på vei hjem ut i fra hva som passer med rolig vs intervall
2 Tirsdag så leverer kona og jeg henter - jeg kan stå opp 0530 og være på sykkelen 0600, sykle 1,5-2 timer på landevei eller en tur via marka og være på jobb 0730-0800.
3) osv.. Men ikke hver eneste dag da slik, men som eksempel

(i tillegg til et par kveldsturer i uken som er mine treningsdager)

Det gjelder å hele tiden finne "unnskyldninger" og muligheter for å sykle - enn motsatt. Er sykkelen ødelagt? ja da går det an å jogge til jobb.

Redigert av thomasengen (20/06/2012 21:04)

Topp
#1428506 - 20/06/2012 21:53 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Nå i sommer burde jeg få tid til å trene. Først skal jeg ha en permisjon i forbindelse med fødselen til neste mandag. Så skal jeg jobbe en uke, og så ha ferie i tre uker. I ferien har vi lite planer iom at vi ikke vil dra langt på ferie med baby. Vi skal en tur til Østfold der svigers holder til. Jeg tar med sykkel og får tid til å trene hver dag vi er der. Så begynner jeg å jobbe igjeb mens samboer har permisjon til utpå vinteren. Da burde det la seg gjøre å trene i forbindelse med jobbsyklinga. Blir spennende å se hvordan ting blir om ettermiddagene og kveldene med to barn. På ettermidagene er det mye som skjer. Det skal lages middag, handles, alltid noe hjemme som burde vært gjort, og i tillegg skal man ha tid til å være sammen med barna sine før de legger seg ganske tidlig. Derfor syns jeg at det fjnker best å trene om kvelden etter at barna har lagt seg. I helgene har jeg stort sett trent på dagen mens sønnen min har sovet, men etterhvert slutter han vel med det, og da blir jeg muligens mer bundet hjemme også i helgene. Det ser kanskje ut som om jeg ser etter begrensninger heller enn muligheter, men jeg tror rett og slett at jeg må se litt ann hvordan hverdagen med to barn blir.

Fra 1. februar til ca 17. mai skal jeg ha permisjon. Håper veslejenta lærer seg å sove til rulleduring!

Topp
#1428576 - 20/06/2012 22:42 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
thomasengen Offline
Søk hjelp!

he-he. det var ikke rettet direkte mot deg med å finne unnskyldninger - men generelt. mange som gjør det. Jeg har kommet dit at jeg prøver å finne unnskyldninger for å SLIPPE å ta kollektivt (og evt bil). Tar for lang tid og har ikke friheten jf passe klokketider osv

Topp
#1428640 - 20/06/2012 23:36 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Her oppe er ikke kollektivtrafikk noe særlig alternativ. Jeg jobber en kilometer utenfor sentrum. Alternativene for meg er bil eller sykkel. Valget har falt på sykkel. Ikke først og fremst på grunn av at der en fin sykkeltur som jeg ser frem til hver morgen, for det gjør jeg ikke, men at det er noe jeg ikke har noe imot å gjøre. Det er jo også til en viss grad på grunn av økonomi. På grunn av dette greier vi oss med en bil, som samboeren min som jobber tre mil unna bruker. Nå når hun skal være hjemme blir det nok en del kjøring på meg også.

Topp
#1428666 - 21/06/2012 00:12 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
Playboy75 Offline
Entusiast

Sykkelvogn er et must. Ta med begge barna, kjempetrening like god som uten vogn OG du avlaster mor samtidig. Gjør det gøy for barna. La de ha noen blader o.l i vogna. Mine barn ber om å få være med pappa på tur, men maks en time kanskje. Se på noen dyr underveis ogprat til de, det er enkelt i oppoverbakker for da er det lite vindsus. Kjøp ordentlig vogn!!! Koster 5-6000, men du får igjen mye når du selger. Min har tilogmed dempere, og barna ler hver gang det humper ICON_SMILE.

Topp
#1428676 - 21/06/2012 01:11 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Jeg tenkt at sykkelvogn kan bli en løsning i helgene for å få tid til trening uten å legge ekstra "arbeidspress"' på mor. Vi har en Nordic Cab som jeg da kommer til å bruke.

Topp
#1428747 - 21/06/2012 09:10 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
Frawol Offline
Medlem

Hvordan fungerer det å dra på treningstur med sykkelvogn i praksis? Vi venter nr 2 nå og ser for meg at om 1-2 år så må man bare trene når man har mulighet og tid og at det blir noen økter med sykkelvogn. Jeg ser for meg at vognen er nokså bred og at jeg tar mye plass i trafikken? Noen som har noen gode forslag til turer med vogn med utgangspunkt fra Nordstrand/Lambertseter?

Topp
#1428760 - 21/06/2012 09:20 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
tkjoerlaug Offline
Entusiast

Mine tanker rundt trening med sykkelvogn, er at det er genialt å trene sittende bakkeintervall eller styrketråkk. Det skal ikke store motbakken til før det blir forholdsvis tungt og man får god treningseffekt. Jeg ville vært litt skeptisk til å kjøre treningsturer på flat mark, da man lett kan få i overkant høy fart. Stående sykling fungerer heller ikke så bra, da det blir litt rykk og napp (omtrent som å prøve å gå fort klassisk langrenn med pulk..)

Finn deg en passe bakke i nabolaget og tren bakkeintervall. Da kan du holde på så lenge du eller poden orker, og det lett å avbryte og kort vei hjem når en av dere går lei :-)

Topp
#1428867 - 21/06/2012 11:19 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
paalbn Offline
Ivrig

Sted: Vestfold
Det viktige er å se løsninger og ikke gå seg vill i alle utfordringene/problemene.

Hjemme hos oss er vi 2 foreldre som er glade i å trene. Slik at ting må på en måte planlegges, men ikke mer enn at ting kan tas ad-hoc.
I vårt hjem er vi 4 stk. Sønnen på 9 er i fullsving med sine aktiviteter. Fotballtrening + kamp utgjør 2 aktiviteter i uken, samt en eller annen cup pr måned. Vinterstid er den håndball og samme prosedyre der.
I tillegg har vi en multihandikaped datter på 6 som trenger 100% tilsyn. Slik at du kan på en måte at vi har et spebarn så lenge hun lever og en må være hjemme med henne. På samme måte som man må med babyer.

Slik at vi løst det, min kone har et par faste timer hun er på treningssenter i uken. I tillegg løper hun en del.
Hennes planer har første prioritet, dvs at hun får lov til å trene når hun ønsker = mere slækk på min konto ift. antall timer.
Dette gjør at jeg har mulighet til å trene "nesten så mye jeg vil". Jeg har ikke mulighet til å sykle til og fra jobb. Dvs. at jeg synes 170 km totalt ikke er aktuelt og ingen dusjmuligheter på jobb.

Jeg trener mellom 5 til 10+ timer pr uke disse foregår i hovedtrekk mellom kl 06:30-10:00 (helger) og 19:00 - 23:00.
Er jeg ute etter kl 20:30 kjører jeg kun intervall økter.
Jeg ha prøvd å sykle på rulle inne, men ingen suksess i sesong.
Jeg har også lært meg å trene når du har mulighet, selvom det regner (bygger kun styrke til å takle dritt vær som det forøvrig bse blir mer og mer av). 45 min full trøkk er bedre en 45 min i sofaen.

Det viktige er å bli enig med din partner om hvordan dere best mulig kan løse utfordringene. Husk en sur kone gir dårlig goodwill. Noen trives med faste dager og timer andre med mer ad-hoc.

Nå vet jeg ikke om dette er din første, men husk
Når det gjedler samvær med barna er kvantitet viktigere en kvalitet. Så prioriter dette også, trening er ikke alt.

Topp
#1429098 - 21/06/2012 15:21 Re: Ny treningsblogg [Re: paalbn]
torsteinvh Offline
Ivrig

Sted: Oslo-ish
Sitat: paalbn
Det viktige er å se løsninger og ikke gå seg vill i alle utfordringene/problemene.

Vi har en jente på tre, og venter barn nr to om et par måneder. Det blir dermed relativt lite tid til overs til trening.

Kona og jeg to har to faste treningsdager hver, noe som fungerer bra. Men for å få trent litt ekstra når kona ikke er hjemme så har jeg kjøpt tredemølle og plassert den sammen med en TV. Dermed kan jeg passe barn, trene og se på TV samrtidig ICON_SMILE

Valgte mølle i stedet for rulle ettersom jeg innbiller meg at løping blir mer tidseffektiv trening enn sykkel.

Har brukt sykkelvogn litt, men syns ikke det egner seg så godt til trening. Barnet vårt blir fort rastløs og vil enten stoppe og kikke på en blomst, eller ut å gå litt. Blir mye rykk og napp. Er heller ikke lysten på å sykle så veldig fort med vogn. Bruker heller vogna til koseturer med familien enn til trening.

Topp
#1430017 - 22/06/2012 19:55 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Topp
#1452940 - 31/07/2012 08:49 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
tobiast Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Hei,

Spennende å følge med på blogen din.

Jeg vurderer et liknende opplegg ettter sesongen - har lest raskt gjennom boken og syns det virker bra.

Hva har du tenkt å gjøre etter at de 12 ukene er ferdige? Skal du ta en pause for så å gå på en ny bolk? Jeg tenker å begynne i september. Da rekker jeg jo to bolker før neste sesong, men hvor lang pause tar man og hvordan trener man i pausen?

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast (31/07/2012 08:49)

Topp
#1452996 - 31/07/2012 09:59 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Etter Birken skal jeg ta det litt med ro. Være familiefar, beise huset og trene det jeg har lyst til en stund hadde jeg tenkt. Har endelig fått meg hjulsett med powertap, så jeg ser for meg at det vil motivere en del.

Tenker å begynne mer målretta på igjen ca 1. november (på rulle), og kanskje bruke dette programmet gjennom vinteren http://www.training4cyclists.com/12-week-winter-training-program/
(noen som har erfaring med det?), og så gå på 8-ukersprogrammet fra boken igjen og ha lokale ritt i mai som mål.

Topp
#1453022 - 31/07/2012 10:37 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
hJürg1 Offline
Ivrig

Etter Birken skal jeg ta det litt med ro. Være familiefar, beise huset og trene det jeg har lyst til en stund hadde jeg tenkt. Har endelig fått meg hjulsett med powertap, så jeg ser for meg at det vil motivere en del.

Tenker å begynne mer målretta på igjen ca 1. november (på rulle), og kanskje bruke dette programmet gjennom vinteren http://www.training4cyclists.com/12-week-winter-training-program/
(noen som har erfaring med det?), og så gå på 8-ukersprogrammet fra boken igjen og ha lokale ritt i mai som mål.

Testa vinterprogrammet i vinter ja.
Var ganske greit det.
Prøv å test ut TrainerRoad hvis du skal sykle mye på rulla i vinter, ganske motiverende og de har endel fine features. Snart kommer workout builder også, da blir det ekstra kjekt. I tillegg kan du laste opp filer til trainingpeaks også.

Topp
#1453034 - 31/07/2012 10:52 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
traktoregg Offline
Besatt

Skal lese om TrainerRoad senere.

Fikk forresten somla meg til å skrive en oppsummering av uka som gikk:
http://syklistklemma.blogspot.no/2012/07/4-treningsuke.html

Topp
#1453036 - 31/07/2012 10:54 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Sted: Steinkjer
Det var en lekker integrering av strava-turer i bloggen!

Topp
#2582239 - 09/11/2019 11:54 Re: Ny treningsblogg [Re: traktoregg]
bigp85 Offline
Entusiast

Hei.

Tar opp denne tråden jeg.

Hvor ble det av bloggen?
Som nybakt tobarnsfar så ser jeg selv etter litt treningsinspo i hverdagen.

Jeg har en 1,5 åring som går i barnehage og en på 3 måneder. Nå på sommeren har jeg ofte trent løping til/fra jobb når jeg skal på kontoret (5 km/vei). Når jeg skal ute til kunder må jeg ha med bil. Innimellom har jeg fått syklet til kunder i Oslo-området (10-15 km/vei).

Nå som snøen har kommet lurer jeg litt på hvordan man skal få tid til å trene siden det blir mer kjøring og ikke muligheter for å gå på langrenn til jobb😋

Eneste treningsøktene ser jeg for meg blir på kveldene (etter kl18:30).
Jeg har medlemsskap hos Sats men det har jeg brukt mindre og mindre, så jeg lurer litt på om det innkjøp av stakemaskin eller mølle hadde vært fornuftig. Må da evt ha en som kan pakkes bort og er plassbesparende siden vi bor i en liten leilighet.

Tips?

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå