Muligheter
#2581577 - 04/11/2019 13:01 Hodelykt løping
eGo Offline
Ringrev

Siden det snart er mørkt hele dagen, må jeg investere i en hodelykt for løpeturene mine på sti. Jeg har tidligere brukt en liten Magicshine men synes batteriet er litt tungt og klumpete. Så hva anbefales til turer på sti på opp til 2 timer?

Topp
#2581587 - 04/11/2019 13:57 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
eSkåra Offline
Entusiast

Sted: Sandnes
Jeg har Petzl Reactik+ den er lett, lyser mer en godt nok til løping og har lyssensor, styring av lys som fungerer overraskende bra!

Topp
#2581617 - 04/11/2019 18:02 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
olip Offline
Fersking

Til løping foretrekker jeg selv en to-delt enhet, hvor lyset er framme, og batteriet bak. Jeg finner det ubehagelig å løpe med de lyktene hvor hele enheten, og dermed vekten er framme på hodet.

En lett og billig løsningen er vel Olight Hs2.
QC er vel så som så, men den er grei til vel 400 lumen.

For noe bedre anbefaler jeg å se på Silva sine enheter.
Exceed serien er vel på 1500 lumen (2200 boost).
Trail Speed på rundt 1200 lumen.
Cross Trail på rundt 500 lumen.
Trail Runner på rundt 350 lumen.

Mye kommer an på hva du bruker lykten til, og hvor du løper.
For løping på sti, selv utenfor lysløype så klarer jeg meg fint med 350-500 lumen, men med en gang terrenget blir litt mere uforutsigbart så må kraftigere saker til.

Med Silva får du med greier for å montere lykten på hjelm, eller sykkel.
Det kommer også med en forlengelseskabel, så du kan feste batteripakken på sykkelen, eller i sekken.
Det at du kan kjøpe ekstra, og forskjellige batteripakker er greit. Hvis jeg skal på en kort tur uten sekk tar jeg den lille pakken med meg, men skal jeg på en lengre tur hvor jeg også tar med meg sekk, så tar jeg en større batteripakke, som jeg putter i sekken.
(Nå skal det sies at Silva's batteripakker er litt klumpete, så det er ikke alle som liker dem. Der er Olight's pakke veldig mye bedre.)

Når det kommer til Petzl mot Silva så er det noen forskjeller.
Generelt så har Silva lengre batteritid enn Petzl sin lykt i samme prissjikt, men koster bittelitt mer.
(Eksempel: Petzl Nao konstant lys på rundt 500 lumen 1.5 timer, mot Silva Cross Trail sine 4 timer på rundt 500 lumen.)
Det som er stor forskjell er lysstrålen.
Petzl har normalt difus lysstråle over hele området, mens Silva har et 'hotspot', og forskjellige lysmodus angående hvordan du tilter lyset.

Petzl har noe 'fancy' greier, for å tilpasse seg lysnivået ute.
Kort fortalt, den forstår ikke helt hva snø eller tåke/skyer er for noe ICON_LAUGH

Hvis du går fri for strøm ute på tur, men har med deg en nødlader (ikke så unormalt i disse smart-telefon-dager) så vil du fortsatt kunne bruke lyktene til Silva mens batteriet lader. Dette går ikke med Petzl dessverre.

Mine forslag for lett sti:
For ren sti-bruk ville jeg se på disse:
- Olight Hs2
(rimelig, lett batteripakke bak på hodet)
- Silva Trail Runner 4
(med den lette batteripakken)
- Petzl Reactik+
(mye tilbud nå siden Swift vil erstatte den, hele enheten framme)

NB.
Petzl Reactik+ har senere blitt erstattet med Petzl Swift, men liten forskjell.

Topp
#2581927 - 07/11/2019 09:07 Re: Hodelykt løping [Re: olip]
Brusdalen Offline
Ivrig

Sted: Ålesund
Bra innlegg olip, her blir det meste sagt ICON_SMILE

Jeg ville prioritert i følgende rekkefølge:
1. Vekt
2. Lysstyrke
3. Lysstråle/-spredning
4. Strikk / feste på hodet
5. USB lading
6. Batterikapasitet

Du får gode nok lykter fra noen hundrelapper og opp til så mye du klarer å betale ICON_SMILE

Jeg har selv en Petzl Nao+ som jeg er fornøyd med og som tilfredsstiller mine krav til terrengløping på høsten og vinteren. Har tidligere hatt forskjellige Led Lenser med pære og AAA-batteri fremme, og 1000 lumen Magicshine med batteripakken i lomma.
Forskjellige løsninger, pris, osv., men alt i alt så er det lite som skiller de mtp hva jeg faktisk har brukt de til, løping i terrenget.

Topp
#2582056 - 07/11/2019 23:17 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
olip Offline
Fersking

Jeg var en fire-timers løpetur i terreng og fjell i dag, og i den anledning så tok jeg med meg et par lykter for å se hvordan de hadde det på turen.
(Det var vel å merke -15, noen partier med en halv meter med snø, og partier med pudder på sti. Det var bekkmørkt hele tiden, kun litt skimt fra sollys under horisonten når jeg startet.)

- Første strekket var det veilys, så da trengte jeg ikke noe lys.

- Andre strekket gikk det på brøytet grusvei uten veilys.
Her klarte jeg meg fint med lys på kun 80 lumen, men jeg så ikke veldig langt. Siden det var brøytet og ingen trafikk så var det ikke et problem. Jeg prøvde å øke lumen gradvis med å bytte om på enkelte lykter. 250 lumen var sweetspot for meg, da hadde jeg en følelse at jeg ikke trengte mere lys. Jeg så hvor jeg satt foten, og langt nok fram til at jeg oppdaget hindre, og svinger i god tid.
Her var følelsen når jeg kom opp på 500 lumen at jeg hadde for mye lys, og kunne godt senke ned noe for å få bedre batteritid.
+ Lett og greit strekke. Min anbefaling her er 250 lumen, og ingen poeng å gå over 350.
En veldig lett hodelykt, kan godt være kun én-delt. Vekt, passform, og batteritid prioriteres.

- Tredje strekket var veldig grov/sporete grusvei med frosne bilspor under 15 cm pudder, uten veilys, og uten trafikk, hvis du ser bort i fra et set med skispor helt på den éne siden ICON_BLUSH
Dette partiet var mer krevende, men siden jeg er veldig kjent med veien var det lettere. 80 lumen var alt for lite, det samme var 200. Det var ikke før jeg kom opp i 350-400 at jeg følte at dette takler jeg.
Jeg trengte en grei lengde så jeg kunne se hvor veien krummet seg. En fin jevn spredning av lyset var også veldig bra, så jeg kunne lettere oppdage konturen i snøen så jeg ikke landet på siden av et dypt frosent bilspor som var under pudret.
+ Lett hodelykt, og gjerne to-delt med en lumen på 350-400 og god jevn lysspredning er hva jeg ville valgt her. Selv i god hastighet så ser jeg ingen behov i overgå 500 lumen. Hva som er veldig viktig er batterikapasitet og at lykten ikke føles ubehagelig eller tung på hodet. Hvis du går fri for strøm her så kan du slite en del eek

- Fjerde strekket var bort fra grusvei som underlag, og over på veldig lite oppkjørt 'firhjuling-vei' i godt kupert område, frosen firhjuling-spor i bunn, og 20 cm pudder over.
Jevn lysspredning var grei her, men siden 'veien' ikke var så brei var det det noe jeg kunne klare meg uten. Farten sank siden det ble fryktelig kupert, og du måtte slakke veldig ned når det ble fryktelig bratt nedover, med mindre du ville lage snøengler ICON_COOL
Sweetspot var her 250 lumen, og når det var seksjoner med mindre bakker var 300 lumen grei å ha. Allerede med 400 merket jeg at jeg ikke trengte så mye lys.
+ Komfortabel hodelykt med 250-300 lumen er tilstrekkelig, og gjerne mulighet for å skru ned et hakk i styrke hvis farten ikke er så stor.

- Femte strekke. Dyresti i terreng i bunn, uten de store overraskelsene, veldig kronglete enkelte partier, og 15-20 cm pudder i sporet, og 20-30 cm utenfor sporet. Ingen trafikk, bortsett fra en oter som hadde krysset veien ICON_SHOCKED
Det var skarpe svinger, lange seksjoner med stigning, og krysninger av småe bekker. Jeg kunne klart meg med 250 lumen, men jeg endte på å benytte 500 lumen på hele denne seksjonen. Det var 'spot-spredning' på lyset jeg brukte her, og det hjalp mye, siden det viktigste var å bedømme hvor siten var gikk så jeg landet mitt i stien, ute på kantene kunne det være store kanter, og høy risiko for å trå over. Jeg ser ingen grunn til å ha jevn spredning her, alt utenfor 20 cm på hver side av stien var ikke viktig, bortsett fra konturen av løypen.
+ Denne seksjonen har stor varianse i anbefalt lysnivå. Har du veldig god kjennskap til løypen ville jeg være på 350-500 lumen med spot-spredning. Uten god kjennskap vil du fort finne ut at du har for mye lys alt når du runder 400 lumen.

- Sjette strekke. Fjellgrunn i bunn, med partier med 5 cm skare, til 50 cm ren pudder.
Dette var et interessant parti, og et jeg besøker ofte, men selv om det er veldig kjent så ønsket jeg meg veldig godt overblikk så jeg lettest mulig kunne velge min rute for å unngå hvor det så fint og flatt, men egentlig var en liten grop med 50 cm ren pudder, og et tynt skarelag over, og hvor det kunne skjule seg skarpe steiner, og et veldig ujevnt underlag under snøen.
Hvis jeg hadde tatt dette partiet på truger så ville jeg nok havnet på 200 lumen, men det gjorde jeg ikke. Dermed endte det opp med å være mitt mest kravstore parti. Farten varierte avhengig hvor jeg var, og det slakket veldig ned når jeg viste jeg kom opp til 'skjulte' pudder-groper. Her var det egentlig aldri snakk om at jeg fikk for mye lys, her var det bare å peise på. Det idelle ville nok vært 800 lumen, med jevn spredning, men jeg hadde ingen lykt som kunne oppnå det, så jeg endte opp med 1200 lumen spot-spredning på veien opp, og 2000 lumen spot-spredning på veien ned.
+ Dette strekket er ikke å anbefale uten å være veldig lokalkjent. Ski, eller truger er bedre egnet! Hva som gjelder er stor spredning, og lang lyslengde, så du får et veldig godt overblikk og kan styre ruten etter de letteste partiene. Hvis du bommer så kan du fort havne i et parti med løse steiner hvor alt du gjør er å balanser og hoppe fra stein til stein, og hvis du bommer, da synker du fort opp til midjen i snø ICON_CRAZY

### Kort oppsummert ###
Hvis dette hadde vært en kortere tur, og jeg ikke hadde tatt med det femte, og sjette strekket så ville jeg nok havnet på Petzl Nao, Olight Hs2f, Petzl Swift, eller Silva Trail Runner.

Hvis dette hadde vært en lengre tur uten det sjette strekket så ville jeg endt på Olight H2sf, eller Silva Cross Trail (begge har bedre batterikapasitet enn Petzl, og lettere mulighet for ekstra batterier). Siden femte strekket er tatt med, så ville det uansett blitt tatt med sekk, siden sjansen for skader er større, og jeg måtte ta med 'lappesaker' ICON_GRIN

Topp
#2582064 - 08/11/2019 08:12 Re: Hodelykt løping [Re: olip]
mob Offline
Tørr bak øra

Sted: Oslo
Meget sterk kandidat til årets post - takk!

Topp
#2582069 - 08/11/2019 08:34 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim

Topp
#2582078 - 08/11/2019 08:54 Re: Hodelykt løping [Re: -Jan]
Brusdalen Offline
Ivrig

Sted: Ålesund

Ja, denne er helt ok. Led Lenser har god kvalitet og garantier. Ikke så sterkt lys, så det vil begrense terrenget og farten du planlegger å bevege deg i. For trening langs vei/sti eller i kjent terreng, i gangfart eller rolig jogg, så er denne god nok.

Det finnes såklart bedre lykter hvis du er villig til å betale for det ICON_SMILE

Topp
#2582221 - 08/11/2019 23:15 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
olip Offline
Fersking

Jeg vet om flere som sverger til Led Lenser sine hodelykter, og sier de er de beste, men det er ikke aktive løpere, så de bruker det mest til arbeidslys.

Hvis jeg ser på H7R.2 så har den et reguleringhjul bak som kan justere lysnivået gradvis, ikke bare forhåndsmodus som de fleste andre. Dette er noe jeg liker, siden jeg ofte savner flere alternativer. Den har også som mange Led Lenser lykter mulighet til å regulere lysspredningen med å skru på lykten framme (skikkelig old school, men kan være nyttig).
Selve batteriboksen er stor, og ubehagelig.
Du kan få tak i ekstra batterier, og skifte de, men det er veldig kronglete, og er du litt kald på fingrene kan det bli store problemer. Lysstyrken er ikke all verden med 200 lumen, og 300 boost. Batteriet er 3.7V, og 1.4Ah hvis jeg husker rett, så selve levetiden er vanskelig for meg å si noe om. Led Lenser oppgir drømmetall, og ingenting om bruk i minusgrader, hvor batteritiden ofte blir halvert i motsetning til 20 grader.

Når det kommer til H8R så mister du den finjusteringen av lysnivået, men ellers er den ganske lik, bare en annen diode vil jeg tro. Batteriboksen er også mye bedre her. Det er veldig lett å bytte batteri, du kan gjøre det uten å ta lykten av deg, og det brukes standard 18650 3.7V batterier som du lett får tak i. Levetiden er, som nevnt over, fryktelig vanskelig å si noe om.
Lysnivået oppgis til 600 lumen, men det virker til å kun være 'boost', og den demper ofte lyset etter en kort stund. Det kan være for å forhindre at led dioden blir overopphetet, men selv ute i minusgrader tar det ikke lange tiden før det skjer.

Jeg har kun disse to modellene tilgjengelig fra Led Lenser for øyeblikket, men de representerer h-serien ganske bra.
Dette er veldig fine turlykter, og arbeidslykter, og de kommer med en eventyrlig garanti.

Som løpelykter når de ikke helt opp for meg.
H7R.2 har en batteripakke som er for stor/ubehagelig, og å skifte batteri i mørket er virkelig ikke lett (stroppen har en tendens til å gå i klemme når du skal lukke igjen boksen).
H8R har en bedre batteripakke, og med lett tilgjengelige og lette ekstrabatteri er dette en lykt som fort kan benyttes.

Lysstyrken er ikke all verdens siden de benytter seg av 3.7V standard batterier, og dermed kan det spøke med levetiden. Det at maks lumen ofte kun er boost er ganske misvisende.

For all del, prøv Led Lenser, men sørg for å ha mulighet til å bytte varen hvis det ikke virker for deg.
Skulle du ende opp med en lykt som er for lyssvak til ditt terreng, eller hvor batterikapasiteten ikke strekker til på din vanlige rute, så er det feil lykt for deg.

Topp
#2582280 - 09/11/2019 20:35 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
eGo Offline
Ringrev

Takker for svar. Og en spesiell takk til olip for detaljerte og opplysende svar. Det blir litt googling for meg. Så shopping. Og så må jeg og ha nye sko til vinterbruk men det blir en annen tråd

Topp
#2582281 - 09/11/2019 20:44 Re: Hodelykt løping [Re: olip]
eGo Offline
Ringrev

Når du sier Silva Cross Trail , er det den som heter Silva Cross Trail 5x?

Topp
#2582302 - I går 09:27 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
Jomar Henriksen Online
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
Mange gode lykter her, men jeg er veldig fornøyd med min Lupine Piko. Lyktehodet er av god kvalitet, og batteriporteføljen er ganske stor. Det følger med et på 3.3amh til å feste på pannebånd, og slikt fungerer fint på løping.

På max er det 1800 reelle lumen, men en kan indiviudelt tilpasse de ulike nivåene in absurdum.

På løpetur i Estenstadmarka varier jeg lysstyrken ofte for å få det jeg trenger.

Om en vil ha skauløpingslykt trenger en skikkelig sprut. Se på hva orienteringsløpere bruker.

Topp
#2582355 - I går 19:33 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
olip Offline
Fersking

@eGo
Du har vel med Silva ofte: Navn Nr Endelse, hvor endelse kan være ingenting, X, XT, Limitless, og nr står for modell.
Som regel så er det samme lykt, men med forskjellig batteri. XT er et stort batteri, og Limitless er helt uten batteri.
Jeg ville nok prøvd meg med 1.2Ah batteriet først. Det burde holde til ikke så altfor lange turer, og er ikke så tungt at det er ubeleilig å ha på hodet.

Jeg bruker faktisk ikke dedikerte 'vintersko'. Hvis det er mye pudder bruker jeg noen halvlange gamasjer, er det kun litt pudder så bruker jeg noen korte. Er det så isete at jeg ikke får skikkelig feste, så bruker jeg noen korte brodder, og trenger jeg grep i snø bruker jeg større.
Tidligere i dag var jeg ute på en tre-timers tur, for det meste på brøytet vei, og selv med -22 grader så var jeg ikke kald på fotene, men det er vel variasjon på folk, og skotøy her ICON_LAUGH

@Jomar
Selv i høstmørket, før snø, og før det var tent lys, så klarte jeg meg fint med 350 lumen når jeg var der nede og besøkte Estenstadsmarka.

Er ikke hele poenget med orientering å løpe for det meste ukjente ruter?
Det stiller jo litt andre krav enn å løpe i kjent terreng.
Skikkelig skauløping krever ganske høy lysstyrke, og spot-belysning, siden det fort kan være røtter som lusker i de mest ubeleilige steder og bare venter på å huke tak deg.

Topp
#2582360 - I går 19:44 Re: Hodelykt løping [Re: eGo]
fredriks Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Att löpa i skogen, också utanför stier, tycker jag att 200 lumen med bra spridning fungerar ok. Det må dock vara bra spridning så att man lätt kan se fötterna och underlaget når man trenger det.

(satsande) Orienterare bruker dyra lykter med väldigt många lumen men det är för att se mer av området runt sig när man springer så man kan orientera bättre.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå