Muligheter
#2582050 - 07/11/2019 21:50 Stekepanne i kullstål?
perbl Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Jeg lurer på om jeg skal pensjonere det siste jeg eier av teflonpanner, da jeg liker ting som varer. I den forbindelse ser jeg litt på karbonstålpanner/kullstål. Noen her som har erfaringer å dele om hvor bra det funker?

Et spørsmål jeg stusser litt på, er hvor sunt det egentlig er? Man danner jo slipp-egenskaper ved å varme opp olje forbi røykpunktet, og det dannes jo endel kjipe stoffer når ting blir varmt nok. Men det er kanskje marginalt hvor mye som blir med i maten av belegget som dannes i panna over tid.

Teflon fra panner med belegg er jo i hovedsak lite reaktivt såvidt jeg har forstått kjemien i det, med mindre du varmer dem opp så de smelter, da er det vel skikkelig usunne greier.

Topp
#2582082 - 08/11/2019 09:01 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
Stefan77 Offline
Besatt

Jeg har en sånn panne. Foreløpig så funker den kun til steking av rødt kjøtt, men det gjør den veldig bra.
Sannsynligvis en stor grad av brukerfeil her men egg og melk får ikke lov å komme opp i den panna igjen.
Er usikker om jeg har fått brent inn belegget godt nok.

Topp
#2582086 - 08/11/2019 09:08 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
magic Offline
Ivrig

Sted: Sandvika
Har ei sånn Hellstrøm-stålpanne, funker fint den. Men som det skrives over her er egg utfordrende. En runde med pannekakesteiking så blir den rein igjen.

Men skal man steike biff må en jo nesten ha slik panne, vi har jaffal ødelagt mange teflon-panner med for høy varme.

Kjemikalier kjenner jeg jo ikke så mye til... ICON_WINK

"It's like deja-vu, all over again"

Topp
#2582088 - 08/11/2019 09:10 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: magic]
Stefan77 Offline
Besatt

@magic Har ikke prøvd pannekaker i den pga dårlige erfaringer med egg og melk. Det går bra altså? Garanterer du?

Topp
#2582093 - 08/11/2019 09:20 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: Stefan77]
magic Offline
Ivrig

Sitat: Stefan77
@magic Har ikke prøvd pannekaker i den pga dårlige erfaringer med egg og melk. Det går bra altså? Garanterer du?

Hehe, ingen garantier, men ved raus bruk av bremykt eller olje før første pannekake, og påfyll av olje/smør før hver steiking så gikk det fint forrige uke da jeg lagde pannekaker.

Fin, feit og rein overflate på steikepanna etter at jeg var ferdig, og mye bedre enn når den er nyvaska.

Topp
#2582150 - 08/11/2019 14:37 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
perbl Offline
Søk hjelp!

Biff får jeg til greit, har en støpejernspanne som kan brukes for å avslutte kjøttet etter at det har godgjort seg i vannbad med sirkulator. Men den er litt for røff i bunnen til å bli særlig slippvennlig.

Men tanken nå er å erstatte et par teflonpanner som synger på siste verset med kullstål, og med tilstrekkelig innbrenning virker det jo som at det skal være mulig å få dem til å funke rimelig bra, såfremt man unngår ting som er surt og ødelegger belegget man bygger opp.

Ser jo feks Mauviel selger crepespanner og, så det virker som at pannekaker bør være mulig å få til.

Redigert av perbl (08/11/2019 14:38)

Topp
#2582154 - 08/11/2019 15:17 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
magic Offline
Ivrig

Er vel noe sånt som dette vi har: https://www.dinside.no/marked/hellstroms-stekepanne-gir-jernet/61195523

Var nøye i starten med å olje panna etter hver vask, litt mere slapp på det etterhvert.

Topp
#2582155 - 08/11/2019 15:35 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
Gubbe Online
Medlem

En panne KUN for egg og annet ømfintlig ingeniørføde (random teflon, må byttes sånn ca hvert 4 år) og en jernpanne for muskelsteiking (Høyang med trehåndtak, på 30'de året nå og like bra)

Topp
#2582157 - 08/11/2019 15:43 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: Gubbe]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sitat: Gubbe
En panne KUN for egg og annet ømfintlig ingeniørføde (random teflon, må byttes sånn ca hvert 4 år) og en jernpanne for muskelsteiking (Høyang med trehåndtak, på 30'de året nå og like bra)

Det er det jeg har hatt fram til nå (Høyangen er vel 20-ish her).

Planen er nå å se om det går an å slippe periodiske bytter av teflonpanner, sure ting som ikke liker støpejern og kullstål tilberedes i jerngryte med emalje.

Får vel bare kjøpe og se hvor bra jeg får det til, var vanskelig å finne noen gode studier på om man får noe signifikant forurensing i maten av kjipe ting ved bruk av innbrent panne.

Topp
#2582158 - 08/11/2019 15:46 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
Gubbe Online
Medlem

Sitat: perbl
[quote=Gubbe] var vanskelig å finne noen gode studier på om man får noe signifikant forurensing i maten av kjipe ting ved bruk av innbrent panne.

Du får fiske svar hos ingeniørene her, eventuelt de som later som de er ingeniører, men som er flinke til å google.

Topp
#2582162 - 08/11/2019 16:25 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: Gubbe]
perbl Offline
Søk hjelp!

[quote=Gubbe] var vanskelig å finne noen gode studier på om man får noe signifikant forurensing i maten av kjipe ting ved bruk av innbrent panne.

Du får fiske svar hos ingeniørene her, eventuelt de som later som de er ingeniører, men som er flinke til å google.

Har jo sivilingeniørring liggende i ei skuff, men den gjør meg ikke til noen autoritet på næringsmiddelforskning av ymse slag ICON_SMILE

Topp
#2582163 - 08/11/2019 16:33 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
Gubbe Online
Medlem

Har jo sivilingeniørring liggende i ei skuff, men den gjør meg ikke til noen autoritet på næringsmiddelforskning av ymse slag ICON_SMILE

Greit å vite. Mange av disse såkalte ingeniørene her inne fremstår jo å være autoriteter på bortimot alle livets tildragelser, selv uten å ha fullført graden.

Topp
#2582165 - 08/11/2019 17:20 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
olip Offline
Fersking

Jeg hadde en kort oppsummering av panner her:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...755#Post2576755

Slipp-belegget du bygger opp med olje etter bruk er nok sunnere enn hva du kan risikere med teflon.
Du kan lese deg opp på bruken av PFOA (perfluorooctanoic acid) i produksjonen av teflon.

Stålpanner krever mer vedlikehold enn vanlige panner, også de av teflon, og støpejern, men de har sitt formål.
De varer veldig mye lengre enn panner med 'kunstig' belegg, og jeg trenger ikke å passe på å kun bruke silikon/plast redskaper når jeg holder på. Å ødelegge belegget litt kan skje i ny og ne, så du lærer deg å bygge opp et nytt et ganske fort.

Jeg har selv ingen problemer med å ha egg i stålpannen min, men dette avhenger av hvordan belegget er.

NB.
Du bruker ofte mer olje i jernpanner, enn du er vant med når du bruker teflon.
Hellstrøm-panner er egentlig bare de Buyer-panner med en dyr Hellstrøm-klistrelapp. Så du kan få samme pannen for nært halvparten.

Topp
#2582171 - 08/11/2019 18:12 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
Paulus Offline
Besatt

Sted: Tromsø
Alex the french guy cooking har vel et par videoer på youtube hvor han viser hvordan du skal få slike panner super non stick. Gidder ikke lete etter link, regner med de fleste som er interessert klarer å finne det.

Topp
#2582218 - 08/11/2019 22:28 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: olip]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sitat: olip
Du bruker ofte mer olje i jernpanner, enn du er vant med når du bruker teflon.
Hellstrøm-panner er egentlig bare de Buyer-panner med en dyr Hellstrøm-klistrelapp. Så du kan få samme pannen for nært halvparten.

Har Hellstrømpanna samme epoxybelegget som deBuyer har? De har jeg diskvalifisert da de ikke tåler stekeovnen i særlig grad, FAQen deres sier vel at de maks tåler 200 grader i ti minutter før ting kan begynne å smelte.

Jeg har sikta meg inn på Mauviel om jeg skal handle, de er vel ca i samme prisleie som deBuyer.

Topp
#2582219 - 08/11/2019 22:29 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: Paulus]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sitat: Paulus
Alex the french guy cooking har vel et par videoer på youtube hvor han viser hvordan du skal få slike panner super non stick. Gidder ikke lete etter link, regner med de fleste som er interessert klarer å finne det.

Ja, har sett videoene der han leker med wokpanna si. Finnes jo ellers en hel haug med ymse dudes med stekepannefetish som snakker altfor lenge om panna si på youtube ICON_SMILE

Topp
#2582287 - 09/11/2019 21:43 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
samuel Offline
Avhengig

Sted: Asker/Oslo
Har DeBoyer panne og den har epoksy håndtak og tåler ikke stekeovnen. Litt teit
Men den bruker jeg til pannekaker og speilegg. Selvsagt til biff også. Helt tipp topp.

Topp
#2582298 - 09/11/2019 22:53 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
olip Offline
Fersking

Hellstrøm er som sagt kun en de Buyer panne med en klistrelapp, så de har samme belegget på håndtaket.

Normalt bruker jeg støpejern hvis jeg skal hive noe i ovnen, siden de tåler fryktelig mye mer.

Det fine med kullstål er at de fleste benytter bort-i-mot det samme materialet til selve pannen, så den største forskjellen finner du i håndtaket. Her har de Buyer benyttet et epoxy-belegg på et jernhåndtak. Det er behagelig å bruke, men som du nevnte ikke helt glad i stekeovnen.
Mauviel som du nevner benytter et håndtak uten belegg, og vil da være litt mer kompis med stekeovnen.

Skulle jeg i dag gå til anskaffelse av en panne i kullstål så ville jeg gått for Matfer, eller Kaufmann.
Det har lite å gjøre med selve pannen, da de egentlig er så og si helt like, men alt å gjøre med håndtaket.

Her har vi Hellstrøm:

Her har vi de Buyer:

Her har vi Mauviel:

Her har vi Kaufmann:

Her har vi Matfer:

Alle håndtakene er av jern, og er litt buet så det er letter å holde.
Kun Hellstrøm/de Buyer har epoxy belegg.
Hellstrøm/de Buyer, og Mauviel har alle sine håndtak naglet til pannen.
Kaufmann, og Matfer har sine håndtak sveist fast.

Her er mitt poeng naglene. Det er en solid og grei metode å feste håndtaket på, men når du rengjør pannen er de bare i veien, og det tar mye lengre tid for å være sikker på at du får alle matrestene bort. Når du skal lage belegg opp i kanten på pannen (bruker som regel ovnen til dette) så er de der igjen, bare i veien.

Topp
#2582317 - 10/11/2019 14:40 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
eOpseth Offline
Ringrev

Hvor har de godt utvalg av Kaufmann i norge?

Topp
#2582344 - 10/11/2019 17:44 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: olip]
perbl Offline
Søk hjelp!

Takk for et veldig godt svar, som endra hvilket merke jeg sikter meg inn på ICON_SMILE

Eneste problemet var at jeg ikke ser Kaufman eller Matfer i de butikkene jeg har vurdert å kjøpe fra. Har du noen tips til norske leverandører?

Et googlesøk ga meg flere modeller merket med Turk. Jeg lurer på om Traktøren har noen Albert Turk-panner, mulig de er av den sveisede typen og er samme greia. Får ta en tur innom og se.

Redigert av perbl (10/11/2019 18:19)

Topp
#2582413 - 11/11/2019 08:35 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: perbl]
KjellMa Online
Avhengig

Sted: Asker

Eneste problemet var at jeg ikke ser Kaufman eller Matfer i de butikkene jeg har vurdert å kjøpe fra. Har du noen tips til norske leverandører?

Bestille fra Norrøna storkjøkken?

Topp
#2582420 - 11/11/2019 08:49 Re: Stekepanne i kullstål? [Re: KjellMa]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sitat: KjellMa

Bestille fra Norrøna storkjøkken?

Forrige gang jeg var innom der dukka det ikke opp noe når jeg valgte stekepanner, men testet å liste ut alt de hadde av redskap nå, da dukka det opp endel Matferpanner.

Så får bli derfra om jeg kjøper.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå