Side 1 av 3 1 2 3 >
Muligheter
#2579004 - 14/10/2019 11:23 Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt?
NjuK Offline
Ivrig

Sted: Gjøvik
Kan det komme til å bli comeback på noen av rittene som har blitt borte de siste årene? Og, kan det være en mulighet for at de dukker opp i andre forfatninger?
Mange ritt sliter med de nye løypevaktreglene, og dette er er av grunnene til at rittene blir borte. Det finnes relativt mange kilometer med lysløyper i dette landet. Noe av dette måtte gått an å bruke for å arrangere ett sykkelritt. Da, har man også lagt til rette for at man ikke trenger vakter med kurs, men bare vanlige løypevakter som viser vei, bidrar til sikkerhet osv...
Terningen er ett godt eksempel på dette, er ikke ute på traffikert vei en eneste gang. Finne ei løype i skogen, kjøre den x antall ganger. Noen som ser for seg at dette kan være fremtiden?

Topp
#2579012 - 14/10/2019 11:39 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
GardS Offline
Ivrig

Sted: Nesodden
Sitat: "Finne ei løype i skogen, kjøre den x antall ganger. Noen som ser for seg at dette kan være fremtiden?"
Rundbane kalles det. Ritt arrangeres over hele landet ;-)

Topp
#2579050 - 14/10/2019 16:28 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsb Offline

Sted: Bjølsen, Oslo
Noe av problemet med å lage ett nytt ritt er at inngangsprisen er blitt så høy.
Tidtagning med chip, livestreaming og rett på nettresultater koster. Sammen med det at vi ikke melder oss på før Yr melder sol og pent, men ikke for varmt eller med pollen i lufta blir dette en gambling med dårlige odds.

Før i verden, når jeg var ung ICON_WINK så kjørte Follo SK Intrudercup med pappaen til Tormod og Pappen til Frode med hvert sitt clipboard (det var forøvrig i 1992). Jeg tør ikke tenke på hvor mange vi har på dugnad i Follo for å lage Kalas Cup i dag. Både de faste kostnadene og "kostnaden" ved dugnad tilsier at det er en mye større nedside ved å lage nye ritt i dag.

For min del kunne jeg godt vente et par dager på resultater utover topp tre og skifte bak bilen om løypa var knall og stemningen god. Men å gå tilbake dit fra opplegget vi er vant til fra f.eks Kalascup med speaker, kiosk, onlinepåmelding, teltlandsby, sponsortrailer og rett på telefonen-resultater vil nok ikke friste så veldig for mange nok.

Dette er forøvrig bare raske tanker smekket ned på slutten av arbeidsdagen. Men har noen innspill er det fint med debatt.

LarsB

Topp
#2579094 - 15/10/2019 00:00 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsb]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

Sitat: larsb
Tidtagning med chip, livestreaming og rett på nettresultater koster. Sammen med det at vi ikke melder oss på før Yr melder sol og pent, men ikke for varmt eller med pollen i lufta blir dette en gambling med dårlige odds.

At folk ikke melder seg på før de har sett værvarslet synes jeg ikke er urimelig, all den tid påmelding er bindende. Relativt kostbart er det nok å produsere startnummer med tidtakningsbrikker og annen logistikk, så forståelig at man vil ha dette dekket inn. Men når det er snakk om beløp på 8-900 og oppover så er det nok mange som ikke er innstilt på å betale dette for en DNS når det er 6 grader og syndeflod, om man er aldri så idealistisk anlagt.

Topp
#2579097 - 15/10/2019 07:12 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: GardS]
NjuK Offline
Ivrig

Sted: Gjøvik
Sitat: GardS
Sitat: "Finne ei løype i skogen, kjøre den x antall ganger. Noen som ser for seg at dette kan være fremtiden?"
Rundbane kalles det. Ritt arrangeres over hele landet ;-)

Ikke hvis rundene tar over 30 minutter. Og teknisk enklere enn rundbane. Da vil jeg kalle det maraton. Terningen anser jeg som ett maratonritt, og ikke ett rent rundbaneritt. Men, du har rett ang. rundbane, det arrangeres over hele landet. Men, for oss som har bikka 40, blitt dvaske og feige, så er maratonritt ett bedre alternativ.

Topp
#2579115 - 15/10/2019 08:58 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsb]
GardS Offline
Ivrig

Før i verden, når jeg var ung ICON_WINK så kjørte Follo SK Intrudercup med pappaen til Tormod og Pappen til Frode med hvert sitt clipboard (det var forøvrig i 1992). Jeg tør ikke tenke på hvor mange vi har på dugnad i Follo for å lage Kalas Cup i dag. Både de faste kostnadene og "kostnaden" ved dugnad tilsier at det er en mye større nedside ved å lage nye ritt i dag.

For min del kunne jeg godt vente et par dager på resultater utover topp tre og skifte bak bilen om løypa var knall og stemningen god. Men å gå tilbake dit fra opplegget vi er vant til fra f.eks Kalascup med speaker, kiosk, onlinepåmelding, teltlandsby, sponsortrailer og rett på telefonen-resultater vil nok ikke friste så veldig for mange nok.

Dette er forøvrig bare raske tanker smekket ned på slutten av arbeidsdagen. Men har noen innspill er det fint med debatt.

LarsB

Det er ikke så dyrt LarsB. Dette blir til og med gjort på lokale klubbritt. Krever dog at noen gidder å sette seg litt inn i tidtakersystemet. Klarer man i tillegg å samle inn startnumrene etter målgang, blir kostnaden ganske lav.

Topp
#2579132 - 15/10/2019 10:05 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
EmilZipp Offline
Besatt

Jeg tenker mange som har avlyst ritt tidligere har slitt med:

> antall bidragsytere i og rundt egen klubb (hvor kurs/kompetanse bare er en liten del av forklaringen)
> Ryttere venter stadig lengre med å melde seg på (Yr ?)
> Færre som totalt sett sykler med startnummer
> For ambisiøst opplegg som krever mange deltagere for å gå i null

Det er helt sikkert en haug med tidtager-utstyr, skilt, kokeplater, plastkopper, sperrebånd, vaffel-oppskrifter, pokaler, diplomer, pins og diverse annet i mang en bod tilhørende sykkelklubber.

Det er mulig å starte i "småskala", kanskje i nye formater osv som ikke krever to politibiler osv. Ikke for å skryte men vi dro i gang et bittelite KRÅSS-klubbmesterskap så sent på kvelden at hundelufterne antatt var gått hjem (i tillegg til de andre klubbmesterskapene)... og nå betaler naboklubben tilbake og inviterer oss til akkurat det samme. Vi la det ut på Facebook i to klubber, satte opp to bukker, noen meter sperrebånd, syklet løypa sammen først og droppet tidtagerutstyr (vi fant fort ut hvem som kom først til mål). Mulig dette kan utvikle seg til noe større etterhvert.

Gitt at man lykkes i det små kommer kanskje gleden og lysten på å arrangere noe større tilbake.

Jeg har tro på mer opplevelses-ritt uten tidtaging både på asfalt, grus og terreng. Gjerne med en matstasjon, poster som skal finnes underveis fremfor følgebil osv.

Vi har sammen med Drøbak bitt oss fast med Vårtesten som er akkurat i grenseland av hva vi har ressurser til å gjennomføre. Hadde vi kastet kortene da de nye reglene kom er jeg rimelig sikker på at terskelen for å starte på nytt ville vært i overkant tøff.

Vi la ned "Nesodden på Langs" for noen år siden, et terrengritt med ganske lang løype og for mange kryssinger av vei. Skal vi lage en variant av terrengritt igjen blir det i et mindre geografisk område, flere runder, mer fokus på teknisk sti og et minimum av vakter, staffasje, grunneiere osv.

Topp
#2579139 - 15/10/2019 10:55 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
knutspeed Offline
Ivrig

Ser for meg at GPS-baserte ritt kan øke, og kanskje er liv laga. De andre trad. MTB-rittene tror jeg har landet fra et kunstig høyt deltagerantall. Ser ikke for meg noen økning eller vellykkede comebacks de neste årene.

Selv om det hverken er komplisert eller dyrt å arrangere lavterskel-ritt, så krever det at det finnes nok ildsjeler, og lurer litt på om det har gått tomt på lageret?

Her i Sarpsborg har vi hatt to ganske store MTB-ritt tidligere (Sølvstufossrittet og Hennesrittet), men at de ble gjennomført hang vel mest på veldig få ildsjeler, og en primus motor (Øystein L). Selv om det var mange med, lå det ekstremt mye arbeid bak disse.

På et helt annet ambisjonsnivå har vi arrangert en form for vårmønstring i et lite lokalt og kompakt skogsområde. Merkede 2-4 minutters stravasegmenter (valgfritt å delta i stravakonk), svært enkel premiering, gratis pølser og vafler. Det har vært å anse som en knallsuksess for oss med typisk 60-70 deltakere, hvorav ganske få lokale. Folk koser seg, og de aller fleste blåser i premieringen. Det er veldig sosialt, og mye mer en sammenkomst enn et ritt.
Selv dette fordrer betydelig innsats, selv om vi prepper sti hele året. På de få timene arrangementet pågår, er det avhengig av 7-8 dedikerte nisser, minst. Det skal veldig lite til før det ikke blir noe av...

Drømmer jo om å dra igang noe i Østfold - om det er et GPS-basert sti-ultra, MTB-rally, eller gravelmoro, og jeg tenker at alt som skal til er et par kæll til som vil det like mye som undertegnede. Der starter problemet :/

Topp
#2579143 - 15/10/2019 11:09 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
magic Offline
Ivrig

Sted: Sandvika
Gjerne mere av dette som Landevei arrangerte i Sørkedalen våren 2014:

https://www.strava.com/clubs/62037/group_events/1139

"It's like deja-vu, all over again"

Topp
#2579157 - 15/10/2019 11:54 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Flamini Offline
Ringrev

På meg så virker det som at mange rittarrangører legger lista høyt;
med speaker, buffet, flotte premier, garderober, preparerte løyper mm.

Må da være mulig og arrangere en rundløype i ett skianlegg eller MX bane, fellesstart, premie til førstemann/dame/hen i mål og tidtaking via Strava.
Så får en vurdere lengden på rittet, er korte sprintritt like attraktive som ritt over 70-80km ?

en kan også spørre seg om prisnåvet på engangslisenser er edruelig eller om det bare går til å støtte høy sigar og champagne faktor i forbundet

Topp
#2579159 - 15/10/2019 12:13 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsdx Online
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Det er vel så enkelt som at færre sykler ritt. IF Frøy, en av Norges største klubber, har ikke lenger organisert trening for voksne terrengsyklister utenom på master-nivå og uka før Birken.

Topp
#2579168 - 15/10/2019 12:36 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: larsdx
Det er vel så enkelt som at færre sykler ritt. IF Frøy, en av Norges største klubber, har ikke lenger organisert trening for voksne terrengsyklister utenom på master-nivå og uka før Birken.

Samme her. Når jeg ble med i min lokale klubb for 7-8 år siden, var det stinn brakke på 3 fellestreninger/uke for MTB (dvs gjerne 20-30++). Folk i alle aldre. I tillegg til MTB/Landevei var det aktive grupper for rekrutt, ungdom og jenter. Klubben hadde drøyt 350 medlemmer, og det var supert oppmøte selv på årsmøter. Med en såpass aktiv medlemsmasse var det også mulig å dra i gang dugnader, løypevakter etc for å arrangere ritt, og det ble booket fellesturer til de store rittene, Mallorca osv.

Nå er vel klubbmedlemstallet nede på drøyt 100. Den eneste fellestreningen som arrangeres er landevei, som holder koken med et greit antall. Selv om det er de samme folka som holdt på for 10 år siden.

Topp
#2579183 - 15/10/2019 13:25 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
SiljeKH Offline

Fjellrev

Sted: Drammen
Jeg tror det finnes veldig mange u-utforskede former for terrengsyklingsritt man kunne lagt opp til som kanskje trigget ny giv og deltagels. Det er vel ikke sånn at færre sykler terreng nå enn før?

Det er flere ting jeg syntes er synd som jeg tenker på. Jeg bør sikkert henvende meg til forbundet med dette også, de sitter vel ikke å leser forum.

Lisens. Vi i min klubb arrangerer et lite bakkerritt på anleggsveien i Drammen Skisenter. Nå som lisenser fra 2020 er satt opp til 170 kroner så betyr det at vi må be folk om å betale 170 kroner + 50 kroner for start-kontingent. Det henger ikke på greip! Veldig mange er kanskje ikke medlem av klubb (enda) og har kanskje ikke årslisens. Å betale 230 kroner for å sykle opp en bakke en torsdagskveld er på grensen til urimelig. Vi syntes det er flaut å spørre om det. Vi har ikke veldig stor deltakelse, men jeg tenker at lisenspris på 170 kroner kan ødelegger for lavterskel-ritt som ikke i seg selv skal være en melkeku for økonomien til klubben, men som skal virke rekrutterende og skape miljø. Hvis jeg ikke tar helt feil så har Friidrettsforbundet lisensfritak på karusellarr. hvor startprisen er 50 kr eller mindre. Noen andre som er i klubb her som vil still seg bak en sånn sak på tinget i 2020??

Jeg skulle ønske Forbundet kunne kartlegge og dele gode ideer til rekrutterende lavterskel-arr og spre det glade buskapet i et digitalt hefte. Kokebok for morsomme ritt.

Topp
#2579204 - 15/10/2019 14:46 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: SiljeKH]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: SiljeKH
Jeg tror det finnes veldig mange u-utforskede former for terrengsyklingsritt man kunne lagt opp til som kanskje trigget ny giv og deltagels. Det er vel ikke sånn at færre sykler terreng nå enn før?

Her i byen er det færre terrengsyklister nå, men likkavæl: nye former for ritt er spennende. Har lenge tenkt på an avart av enduro, hvor fartsetappene ikke må være ned, men like gjerne opp eller bort. Tur på GPS-spor for å unngå masse løypevakter, plukke morsomme stier, gruspartier eller whatnot som SS. Her kan man jo også lage et ritt hvor man selv kan velge å stille med bukkestyre eller 170mm fullboing. Ha en salig blanding av SS'er både i type og lengde. Dekkdiskusjonstrådene ville blitt episke.

Jeg skulle ønske Forbundet kunne kartlegge og dele gode ideer til rekrutterende lavterskel-arr og spre det glade buskapet i et digitalt hefte. Kokebok for morsomme ritt.

Tommel opp for den!

Topp
#2579270 - 16/10/2019 08:19 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Syklus Offline
Entusiast

For å komme tilbake til det trådstarter spurte om, ritt som kommer tilbake, eller nye ritt. Man kan mene mye om hvorfor det er færre ritt enn tidlligere. Hvis vi legger de problemstillingene litt til siden: Noen arrangører har faktisk også turt å satse på mye ritt, og jeg synes de fortjener oppmerksomhet og honnør. Denne debatten trenger mer enn bare problematiserende analyser, den trenger også noen gode eksempler til etterfølgelse. Og så må folk begynne å delta på rittene istedenfor å grave seg ned i analyser over hvorfor noen ritt er nedlagt :-) Alle disse rittene er type grusritt med innslag av kjerrevei og sti, dvs den type ritt som har vist seg å trekke flest deltagere.

- Hauernrittet i Lier startet i 2018 og ble arrangert for andre gang i 2019.
- TrysilKnut-rittet i Søre Osen, ble arrangert for første gang i 2019
- Skiptvetrittet, ble ikke arrangert 2018 pga løypevakt kravene, men gjenoppstod i 2019 med stor suksess, rundt 400 deltagere.
- Elgrittet, dette rittet er ikke nytt, men er et eksempel på et ritt som har holdt koken, dvs har beholdt ganske stabilt deltagerantall til tross for at andre ritt sliter (ca 400-500 deltagere)

Felles for Hauernrittet og TrysilKnut er vel f.eks at de ikke bruker EQ timing tidtakning/resultatservice, men kjører et enklere/billigere opplegg, og relativt lav deltageravgift. TrysilKnut brukte vel EQ timing til påmelding, men ikke tidtagning. Disse ligger vel på deltagerantall rundt 50-100 deltagere.

Så, vil oppfordre alle til å støtte opp under de nye arrangementene som faktisk dukker opp, og selvsagt også de "klassikerne" som fortsatt holder koken.

Topp
#2579304 - 16/10/2019 10:06 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsb Offline

Syklus, du kom med det mest konstruktive forslaget så langt.

Quote:
Så, vil oppfordre alle til å støtte opp under de nye arrangementene som faktisk dukker opp, og selvsagt også de "klassikerne" som fortsatt holder koken.

Tommel opp for den.

LarsB

Topp
#2579336 - 16/10/2019 12:10 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsb]
knutspeed Offline
Ivrig

Syklus, du kom med det mest konstruktive forslaget så langt.

Quote:

Tommel opp for den.

LarsB

Skjønner ikke "å støtte opp klassikerne". Det må jo være liv laga, dvs at nok folk har lyst/motivasjon til å delta? Jeg har jo syklet f.eks Grenserittet mange ganger, men deltar ikke der igjen bare for å støtte arrangementet, selv om jeg er en av stadig færre i deres målgruppe, om ikke litt vagt. Jeg meldte meg på GR etappe i fjor, men det ble avlyst. Om de åpner for bukkestyre til neste år, godt mulig jeg prøver. Ikke for å støtte, men fordi det høres ut som gøy, og det er fornyelse av en kjent opplevelse jeg har kost meg med mange år, og var ferdig med.

Topp
#2579362 - 16/10/2019 13:43 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Syklus Offline
Entusiast

Antagelig var det vel Grenserittet etappe som ikke var liv laga da? Grenserittet i seg selv har jo vist seg å være liv laga. Så er det selvsagt opp til hver og en hvilken type ritt man liker. Men når jeg skrev "klassikere" mente jeg ikke nødvendigvis bare de store. Stenhoggerrittet er vel et annet ritt i "ditt område" som kanskje fortjener mer oppmerksomhet?

Topp
#2579368 - 16/10/2019 14:00 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
knutspeed Offline
Ivrig

Stenhoggerrittet er ett eksempel, Skjebergrittet et annet. De droppet ut i 2018, og prøvde comeback i år - men avlyste pga dårlig påmelding.

Skiptvedtrittet er unntaket - de får ok med deltakere. Lokalt er det flere som børster støvet av hjelmen og henger seg på der, og da folket som aldri er med på fellestreninger eller som kjører landevei ellers. Det er jo et klassisk lavterskel grusritt, og folk blir med fordi "andre er jo med". Merkelig fenomen som jo burde forekomme på andre ritt også.

Topp
#2579382 - 16/10/2019 14:53 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Syklus Offline
Entusiast

Har ingen inside info, men ser at Skjebergrittet sier "Vi er tilbake i 2020" (http://www.skjebergrittet.no/). Det er forsåvidt da også et svar på trådstarters spørsmål om ritt som kommer tilbake :-)

Alle som synes det er synd at de avlyste i 2019, har da mulighet til å vise at de ønsker at rittet skal bestå i 2020, gjennom å melde seg på. Kanskje til og med få med en gjeng på å melde seg på.

Topp
#2579404 - 16/10/2019 16:16 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
SiljeKH Offline

Fjellrev

Skulle veldig gjerne sykle Skjebergrittet igjen men mener å huske at det pleier å kræsje med Utflukt frown

Topp
#2579405 - 16/10/2019 16:33 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: SiljeKH]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

Det er jo 170.-pr. pers til konkursboet etter Tidemann Hansen og sikkert en liten skjerv i reiseregninga til arvtakeren, som nylig poserte på Tvitter under VM. Det går til et godt formål! ICON_WINK

Topp
#2579413 - 16/10/2019 17:34 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Danhen Offline
Medlem

Jeg vil gi kudos til Kalas-Cup. Deltok for første gang på det i Varingskollen i år. Bra med deltagere i alle aldre var det også. Selv om nivået kan skremme mange, så er det likevel et ritt som egner seg for de fleste.

Topp
#2579449 - 17/10/2019 07:44 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: SiljeKH]
Erik$ Offline
Veteran

Sted: Trondheim

Det er flere ting jeg syntes er synd som jeg tenker på. Jeg bør sikkert henvende meg til forbundet med dette også, de sitter vel ikke å leser forum.

Lisens. Vi i min klubb arrangerer et lite bakkerritt på anleggsveien i Drammen Skisenter. Nå som lisenser fra 2020 er satt opp til 170 kroner så betyr det at vi må be folk om å betale 170 kroner + 50 kroner for start-kontingent. Det henger ikke på greip! Veldig mange er kanskje ikke medlem av klubb (enda) og har kanskje ikke årslisens. Å betale 230 kroner for å sykle opp en bakke en torsdagskveld er på grensen til urimelig. Vi syntes det er flaut å spørre om det. Vi har ikke veldig stor deltakelse, men jeg tenker at lisenspris på 170 kroner kan ødelegger for lavterskel-ritt som ikke i seg selv skal være en melkeku for økonomien til klubben, men som skal virke rekrutterende og skape miljø. Hvis jeg ikke tar helt feil så har Friidrettsforbundet lisensfritak på karusellarr. hvor startprisen er 50 kr eller mindre. Noen andre som er i klubb her som vil still seg bak en sånn sak på tinget i 2020??

Jeg snakker ikke for hele forbundet, men leser det som kommer av forslag her og tar det med til neste GU-møtet. Vi kommer til å ha en egen sak på neste møte, om to uker, hvor vi ser på hva som kan gjøres for å øke interessefor nc maraton og om vi eventuelt skal gjøre noen endringer. I tillegg skal vi se på hva som kan gjøres for å øke interessen på turritt og her er det supert med innspill. Mange gode forslag allerede!

Erik Sæter
GU terreng

Redigert av Erik$ (17/10/2019 07:44)

Topp
#2579451 - 17/10/2019 08:20 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
aug11x Offline
Ivrig

Sted: Øvre Eiker
Jeg kan ikke helt se hva forbundet gjør for lavterskelritt.... Eller ritt generelt.
Det går kanskje ikke an å kjøpe deltagerforsikring som rittarrangør?
Problemet er vel at forbundet har sanksjonsmulighet mot de som stiller opp i ulovlige ritt?

Redigert av aug11x (17/10/2019 08:21)

Topp
#2579478 - 17/10/2019 10:42 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Erik$]
SiljeKH Offline

Fjellrev

Sitat: Erik$

Jeg snakker ikke for hele forbundet, men leser det som kommer av forslag her og tar det med til neste GU-møtet. Vi kommer til å ha en egen sak på neste møte, om to uker, hvor vi ser på hva som kan gjøres for å øke interessefor nc maraton og om vi eventuelt skal gjøre noen endringer. I tillegg skal vi se på hva som kan gjøres for å øke interessen på turritt og her er det supert med innspill. Mange gode forslag allerede!

Erik Sæter
GU terreng

Så bra! Da håper jeg dere kan tenke på om det kan tilføres noe som heter lavterskelritt MED tidtaking (å sykle opp en bakke uten tidtaking er ikke meningsfylt) ala det Friidrettsforbundet tenker med lokale karuseller hvor formålet ikke nødvendigvis er inntekt med rekruttering og liv og røre. Det må selvsagt være strengt lavterskel så ikke store ritt med formål å tjene penger utnytter systemet men har trua på at dette kan skape en grobunn som igjen fører til deltagelse i "høyterskelritt" ICON_SMILE

Topp
#2579480 - 17/10/2019 10:46 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: aug11x]
SiljeKH Offline

Fjellrev

Sitat: aug11x
Jeg kan ikke helt se hva forbundet gjør for lavterskelritt.... Eller ritt generelt.
Det går kanskje ikke an å kjøpe deltagerforsikring som rittarrangør?
Problemet er vel at forbundet har sanksjonsmulighet mot de som stiller opp i ulovlige ritt?

Jeg mener man kan gjøre mye hvis man samler alle ideer og lager maler/oppskrifter for hvordan gjennomføre på en trygg og pragmatisk måte, og deler dette. Være en slags fasilitator for å spre gode ideer og konsepter mellom klubber og regioner.

Topp
#2579488 - 17/10/2019 11:17 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
sanouka Online
Besatt

Sted: Hringariki/Oslo/Blide Sørland
Har gått og kvernet på en ide om en lavterskel jam en ettermiddag i et forsøk på å bygge broer over kommune, klubb og alder/kjønn
Det trenger ikke å koste allverdens med papptallerken på styret, sprittusjnummer, strava som tidtager, pølser på stormkjøkken, brus fra grans og telt/premier fra overskuddslageret til de lokale sykkelsjappene/klubbene. Men det holder ikke at det er kun meg og da er man avhengig av at andre som allerede er opptatt med mye annen dugnad ser verdien i sånne greier. Og det er ikke alltid like lett.

Topp
#2579637 - 18/10/2019 11:45 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: aug11x]
larsb Offline

Sitat: aug11x
(...)

Det blir neppe noe problem for deltagere i kompisritt. Derimot kan det bli "plagsomt" for arrangør om man har et ikke-terminfestet ritt der noen blir skadet. Er det på terminlista skjer dette:

Sitat: sykkelforbundet
Registrering i terminlisten er gratis for alle klubber underlagt NCF og innebærer at dere som arrangør dekkes av NCFs ansvarsforsikring med inntil 10 millioner, samt at utøverne er dekket gjennom lisensforsikringen. Alle deltakere som sykler sykkelritt må være forsikret gjennom enten helårs- eller engangslisens.

Se vilkår for ansvarsforsikringen her.

Se vår arrangørmanual for beskrivelse av hvordan ditt ritt registeres i terminlisten.

https://www.sykling.no/article/forsikring-0

Det kan bli riktig plagsomt å være ansvarlig for "skade på person eller ting"
Jeg har selv lagd Ghettoritt, men tror ikke jeg gjør det igjen.

LarsB

Topp
#2579848 - 19/10/2019 19:02 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsb]
sanouka Online
Besatt

[/quote]

LarsB

[/quote]

Betviler ikke at du har et poeng eller tre, men hva gjør man da hvis man bare skal finne på noe sånn som jeg har beskrevet over her. Kalle det trening og sørge for at alle barn/unge/de man ikke kjenner er medlemmer og stole på at kompiser ikke saksøker? Alternativet blir jo evt som det du gjør eller man gjør som Silje litt oppi tråden her og prøver men skjønner lista blir for høy. Det er jo litt trist, men samtidig kanskje bare sånn det har blitt.

Topp
#2579863 - 19/10/2019 20:36 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Sitat: sanouka
[/quote]

LarsB

Betviler ikke at du har et poeng eller tre, men hva gjør man da hvis man bare skal finne på noe sånn som jeg har beskrevet over her. Kalle det trening og sørge for at alle barn/unge/de man ikke kjenner er medlemmer og stole på at kompiser ikke saksøker? Alternativet blir jo evt som det du gjør eller man gjør som Silje litt oppi tråden her og prøver men skjønner lista blir for høy. Det er jo litt trist, men samtidig kanskje bare sånn det har blitt. [/quote]

Hos oss var vi heldige, det var en relativt ny parkert Mercedes som fikk seg en smell av et par syklister, og vi hadde NCF's arrangørforsikring. Hva om vi ikke hadde hatt forsikring (og det attpåtil hadde vært noe mer verdifullt, som ei barnevogn med innhold)?
Jeg ville aldri i verden påtatt meg et ritt uten gode forsikringer...

Topp
#2579873 - 19/10/2019 21:24 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
sanouka Online
Besatt

Sitat: Oystein L

LarsB

Betviler ikke at du har et poeng eller tre, men hva gjør man da hvis man bare skal finne på noe sånn som jeg har beskrevet over her. Kalle det trening og sørge for at alle barn/unge/de man ikke kjenner er medlemmer og stole på at kompiser ikke saksøker? Alternativet blir jo evt som det du gjør eller man gjør som Silje litt oppi tråden her og prøver men skjønner lista blir for høy. Det er jo litt trist, men samtidig kanskje bare sånn det har blitt. [/quote]

Hos oss var vi heldige, det var en relativt ny parkert Mercedes som fikk seg en smell av et par syklister, og vi hadde NCF's arrangørforsikring. Hva om vi ikke hadde hatt forsikring (og det attpåtil hadde vært noe mer verdifullt, som ei barnevogn med innhold)?
Jeg ville aldri i verden påtatt meg et ritt uten gode forsikringer... [/quote]

Ritt og ritt. Her snakker man jo om lavterskeltiltak med noen ganske få deltakere som ikke vil la seg gjøre slik systemet er skrudd opp i dag. Det er jo kanskje noe å tenke på. Kjenner jo for egen del at tankene kjølner litt for å si det sånn. Og det er jo synd for det er vel sånne smågreier man gjerne ser skulle ha skjedd over det ganske land eller tar jeg helt feil?

Topp
#2579877 - 19/10/2019 21:42 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Lavterskel eller ikke, med startnummer forsvinner mange hemninger og tredjepart kan fort bli skadelidende.
Hvem dekker da kostnaden?

Redigert av Oystein L (19/10/2019 21:42)

Topp
#2579879 - 19/10/2019 22:02 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
sanouka Online
Besatt

Lavterskel eller ikke, med startnummer forsvinner mange hemninger og tredjepart kan fort bli skadelidende.

Ja det var poenget mitt, men det poenget overser du i svaret. Hvem gidder å stille opp på dugnad når det kun handler om å være vakt på Tourene og når man skal arrangere hyggelige ting som blir til at ingen kommer fordi ingen har tenkt å ta den relativt bittelille regniga. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å legge ut for å si det sånn, det får holde med papptallerkner, pølser og brus. Da blir det jo å vente på at Barnas Tour of Norway skal komme til bygda, byen stedet man driver grasrotaktivitet med et stort sett alltid minkende grunnlag av deltakere/medlemmer og hjelpevillige voksne som følger med på lasset. Du er kanskje ikke i forbundet lengre, men jeg slutter aldri å la meg forundre over frakoplingen fra virkeligheten i NCF. Det er ett tastetrykk og to tlf som trengs å tas så har man gratislisens til en definert type tiltak. Tilfredsstiller du disse så erre greit. Eller kanskje tom ikke bare greit, men et tiltak man ønsker for å skape det akk så viktige miljøet. Selv er jeg stort sett alltid på utsiden, men sneier innom hvert femte år ca og det er like håpløst for ikke å si hjelpeløst hver gang. At folk gidder.....

Redigert av sanouka (19/10/2019 22:03)

Topp
#2579883 - 19/10/2019 22:26 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Det begynner å bli noen år siden jeg satt i NCF-styret, men jeg er fortsatt tilhenger av en viss struktur.
Akkurat nå er jeg mer opptatt av egen helse enn å organisere sykkelaktiviteter for andre, men hvem vet hva fremtiden bringer...

Topp
#2579919 - 20/10/2019 12:55 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
Alpers Offline

Sted: På kontoret

Akkurat den argumentasjonen er jo bare barnslig, det skulle jo bety at ingen voksne mennesker greier å ordne noe uten et forbund involvert. Om jeg og fem kompiser sykler om kapp til hytta fordi det er gøy, er innsats og hodemangel like mye til stede som om vi hadde kjørt løp. Og om noe blir ødelagt på veien, kanskje en kan fikse slik selv? Om noe går i stykker, kanskje man kan si at «sånt skjer» og ta ansvaret derfra? Om noen brenner seg på et vaffeljern under påskens mange skirenn, kanskje noen greier å la livet gå videre uten forsikring?

Skal det være forbudt med kappestrid uten å engasjere et forbund?

Redigert av Alpers (20/10/2019 12:58)
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2579925 - 20/10/2019 14:59 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Alpers]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sitat: Alpers

Akkurat den argumentasjonen er jo bare barnslig, det skulle jo bety at ingen voksne mennesker greier å ordne noe uten et forbund involvert. Om jeg og fem kompiser sykler om kapp til hytta fordi det er gøy, er innsats og hodemangel like mye til stede som om vi hadde kjørt løp. Og om noe blir ødelagt på veien, kanskje en kan fikse slik selv? Om noe går i stykker, kanskje man kan si at «sånt skjer» og ta ansvaret derfra? Om noen brenner seg på et vaffeljern under påskens mange skirenn, kanskje noen greier å la livet gå videre uten forsikring?

Hvor leste du det om krav til forbund? Jeg snakker om ansvar og forsikring...

Etter å ha vært rittleder for alt fra treningsritt til NM vet jeg at jeg ikke vil stå ansvarlig for et ritt, uansett størrelse og "alvorlighetsgrad" uten å ha en god forsikring som dekker skade på tredjepart
Evt. erstatningskrav blir rettet mot rittleder, og hvor forsikringen er tegnet er i prinsippet likegyldig så lenge den dekker behovet (og her har jeg personlig kun erfaring med NCF's arrangørforsikring)

Topp
#2579944 - 20/10/2019 19:35 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
Alpers Offline

Sted: På kontoret

Hvor leste du det om krav til forbund? Jeg snakker om ansvar og forsikring...

Etter å ha vært rittleder for alt fra treningsritt til NM vet jeg at jeg ikke vil stå ansvarlig for et ritt, uansett størrelse og "alvorlighetsgrad" uten å ha en god forsikring som dekker skade på tredjepart
Evt. erstatningskrav blir rettet mot rittleder, og hvor forsikringen er tegnet er i prinsippet likegyldig så lenge den dekker behovet (og her har jeg personlig kun erfaring med NCF's arrangørforsikring)

Forbund har vel vært nevnt mange ganger, og for meg har du kronisk forbundshatt. Beklager det siste.

Men noe må det da lov til å gjøre uten at det må være en «ansvarlig» til stede. Også sykle om kapp.
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2579962 - 21/10/2019 07:15 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Alpers]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Men noe må det da lov til å gjøre uten at det må være en «ansvarlig» til stede. Også sykle om kapp.

Javisst, og det gjør jeg stadig vekk, men nå bare med meg selv... ICON_WINK
I tråden snakkes det imidlertid om ritt med påmelding,startnummer og tidtaking, da er det i mitt hode noe mer formalisert enn "sykle om kapp"

Redigert av Oystein L (21/10/2019 07:16)

Topp
#2580235 - 23/10/2019 12:47 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
frodegutt Offline
Besatt

Sted: Kløfta
I vår klubb har vi ikke arrangert ritt, men vi har syklet runder der vi starter sammen og kommer til mål noe mer spredd.
I tillegg så har vi noe som heter "Gentlemen Rules". Dette innebærer at man oppfører seg innenfor normer og regler som gjelder på sykkel og på veien/i terrenget, herunder å ta hensyn til de som man treffer (no pun intended) i runden.

Dette er usannsynlig god lavterskel moro! Etterpå triller vi hjem og blir normale lovlydige borgere igjen....

http://angelman.no/

http://proffsykling.blogspot.com/

Topp
#2580289 - 23/10/2019 21:50 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Gew88 Offline
Ringrev

Sted: Nes, Hedmark
Har gått og kvernet på en ide om en lavterskel jam en ettermiddag i et forsøk på å bygge broer over kommune, klubb og alder/kjønn
Det trenger ikke å koste allverdens med papptallerken på styret, sprittusjnummer, strava som tidtager, pølser på stormkjøkken, brus fra grans og telt/premier fra overskuddslageret til de lokale sykkelsjappene/klubbene. Men det holder ikke at det er kun meg og da er man avhengig av at andre som allerede er opptatt med mye annen dugnad ser verdien i sånne greier. Og det er ikke alltid like lett.

14b runden på Mjøndalsskauen er et slikt arrangement. Ikke et ritt, men trening i konkurransefart. Har på det meste hatt over 25stk med og folk har vippset 10-20kr for å få en cola el lignende etter økta. Veldig gøy og veldig enkelt. En klubbkompis som har vært primus motor for den runden, og da han og jeg åpna gjengrodde og stengte stier endte det med å danne grunnlag for rittet til Eiker CK, Hanekamp/Rypejakta.

Topp
#2580290 - 23/10/2019 22:01 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Gew88 Offline
Ringrev

Sånn det blei gjort fra vår side er det kun et facebook arrangement. Ingen påmelding, men lurt å forsikre seg om at en kjerne på 8-10 stk stiller så man ikke står der med kun 2 stk. Vi påpekte at det ikke var et sykkelritt, og man sykler om kapp som god trening, for moro skyld og for det sosiale, og samtidig det med at hver enkelt har ansvar og at om man møter gående tar man hensyn.
Ved start påpekte vi dette med å ta hensyn og at de sykler på eget ansvar som på hver treningstur man sykler. Hatt alt fra 12-13 til godt over 20 stk og sikkert 60-70 forskjellige individer gjennom de 4-5 gangene dette er blitt gjort og alle har forstått og godtatt betingelsene uten å mukke.
Godtar man ikke så stiller man ikke, så enkelt.

Topp
#2580291 - 23/10/2019 22:04 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Gew88 Offline
Ringrev

Jeg syns forøvrig idèen om ei GPS-rute med innlagte fartsetapper høres skikkelig kul ut. Noen oppover, noen nedover, noen bortover, både grus, sti og blanding, gjerne forskjellig lengde. Still med sykkelen du har og vinn tid der den er et fordel og evt tap tid der den er en hemsko.

Topp
#2580312 - 24/10/2019 09:08 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
EmilZipp Offline
Besatt

Gøyal lavterskel i tre kvarter sent tirsdag kveld etter at hundelufterne hadde gått hjem. Noen meter sperrebånd, 3 stk hjemmesnekrede bukker, et par fakler ved start, 13 bygdetullinger i kortbukse og oljede ben (åpenbart noen grelle unntak), kort/kupert runde bestående av to deler grus, to deler gjørme, en del sti og en del gress. Vi fikk ikke besøk av justèrvesenet, forbundet, politiet eller andre fordyrende og kompliserende elementer. Ikke en eneste labrador ble vettskremt, vi møtte absolutt ingen :-)

Her er bildene til Ola Morken (jeg er han i Nesodden trøye, svart hjelm og belgisk landslagslue)
https://photos.google.com/share/AF1QipML...mVxaTk0MnF0M1dB

Oi (edit) glemte det betydelige omfanget av innfløkte regler:
1) Bukkestyre
2) Lykt
3) Store smil
4) Deng med silca-pumpe for de som kjører rundt bukkene
5) Samlet start, først i mål etter 5 runder
6) Stilpoeng for barberte, oljede ben og kortbukse

Redigert av EmilZipp (24/10/2019 09:13)

Topp
#2580328 - 24/10/2019 12:04 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: EmilZipp]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: EmilZipp
. Noen meter sperrebånd, 3 stk hjemmesnekrede bukker, et par fakler ved start,

Fakkelride!
Hadde vært kult å kjørt fastride i mørket, med fakler langs løypa. Koster jo ikke rare pengene.

+ Bålpølser.

Hmm.

Topp
#2580329 - 24/10/2019 12:06 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Gew88]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: Gew88
Jeg syns forøvrig idèen om ei GPS-rute med innlagte fartsetapper høres skikkelig kul ut. Noen oppover, noen nedover, noen bortover, både grus, sti og blanding, gjerne forskjellig lengde. Still med sykkelen du har og vinn tid der den er et fordel og evt tap tid der den er en hemsko.

Ikke sant! Et skikkelig sykkelrally. Bør da ha dramatisk variasjon i etappene for å gjøre det mest mulig gøy, også teknisk, og holde etappene hemmelig før start. CX eller enduro? You decide...

Edit: Fremfor GPS, kanskje ikke gi ruta på forhånd, men oppgi hvor mange fartsetapper, ca totaldistanse, høydemeter. Ved enden av hver fartsetappe, oppgi koordinater til neste startsted. Navigere med mobil e.l. Tidtaking fortsatt med Strava.

Blir jo rene geocachingracing dette.

Redigert av knutspeed (24/10/2019 12:11)

Topp
#2580336 - 24/10/2019 12:41 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
knutspeed Offline
Ivrig

Ble litt entusiastisk, bare å stoppe meg.... ICON_SMILE

Velorally.

Du får beskjed om å møte opp et sted med sykkel, og mobiltelefon. Du må kunne logge på Strava. Du skal sykle 5 fartsetapper med transport imellom, men de er 100% hemmelige. Total distanse er 20 km, 500hm. Du kommer til å bruke ca 2 timer, makstid er 3t.

På oppmøtested (basecamp) er det en gjeng sykkelfolk, grill/kaffe/bål etc.
Du får utdelt startnr, navn blir notert. Så får du koordinater til start første etappe.

Deltakere slippes med et par minutters mellomrom.

Du bruker mobilen til å finne ut hvor starten er, og sykler dit i rolig, sosialt tempo.

Etappestart er merket. Du må fyre opp Strava. Det står et skilt med lengde på etappen. Når det er klar bane, gønner du på, og følger merkingen av etappen til du er i mål. Her finner du et nytt skilt med koordinater til neste etappe.

Slik fortsetter det til du er gjennom alle etappene. Ved siste etappe er det anvisning tilbake til basecamp.

Etappe 1 er kanskje en bratt asfaltbakke oppover. Neste er en grov nedoversti. På tredje etappe skal du plukke med deg epler i fart fra et bord, og slippe de i en bøtte. Her får du poeng påskrevet startnummeret ditt.

Resultat avgjøres av etappetider + evt poeng for øvelser.

I Basecamp sosialiseres det.

Om arrangementet skjer i mørket, merkes start/mål osv med fakler.

Du vet altså ingenting om etappene før start. Vil det være smart å ta landeveissykkel eller enduro?

Kan jo også arrangeres som f.eks Trail Edition, Road Edition osv.

Topp
#2580376 - 24/10/2019 15:31 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsdx Online
Søk hjelp!

Hobbyritt som man diskuterer her kan sikkert treffe en målgruppe, men løser neppe problemet med færre ritt.

Et problem for rekrutteringen til sykkel tror jeg er mangel på lavterskel ting man kan delta på uten å være i toppform. Jeg tror dette forklarer noe av "løpebølgen" som jo ikke akkurat ser ut til å være en døgnflue. Vil du løpe er det arrangementer året rundt du kan delta på som nybegynner.

Hvis vi holder oss til terreng er det vel nesten bare Birken og Grenserittet igjen av større mosjonistritt hvor man ikke risikerer at arrangør er i ferd med å pakke ned når man kommer i mål.

Rundbane og cx er sikkert gøy, men nivået kan nok skremme mange. Sykkelritt som terrengsykkelrittet er mer lave skuldre, men krever brukbar teknikk for å ha det litt gøy. Ultraarrangementer er sikkert også knall, men igjen, er man ikke i øvre mellomsjikt av form kommer man til å ha en dårlig dag. Enduro krever nedoverskills etc.

Det er vel et resultat av utviklngen. For 10-15 år siden var det vel sånn at de fleste hadde en hardtail de brukte til det meste, mens folk nå kjøper sykler og spesialiserer seg. Da blir det vanskelig å rekruttere til store arrangement, noe som igjen påvirker hvor mange som driver med ritt.

Topp
#2580380 - 24/10/2019 15:44 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
knutspeed Offline
Ivrig

Det er vel et resultat av utviklngen. For 10-15 år siden var det vel sånn at de fleste hadde en hardtail de brukte til det meste, mens folk nå kjøper sykler og spesialiserer seg. Da blir det vanskelig å rekruttere til store arrangement, noe som igjen påvirker hvor mange som driver med ritt.

Det står nok mange Diamant Silver Cape og støver ned (jeg vet om flere), ikke fordi eier har begynt med Enduro, men fordi sykkelritt var en greie de drev med noen år når det var på topp.

Topp
#2580396 - 24/10/2019 16:56 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsdx Online
Søk hjelp!

Jada, men om du sjekker gamle tråder her på forumet så var det ganske mange som var ute i skogen med en helt annen type redskap enn det som vanlige runkepellere bruker i dag. Man syklet grov sti og ritt med samme redskap.

Topp
#2580442 - 24/10/2019 22:20 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Gew88]
sanouka Online
Besatt

Sitat: Gew88
Sånn det blei gjort fra vår side er det kun et facebook arrangement. Ingen påmelding, men lurt å forsikre seg om at en kjerne på 8-10 stk stiller så man ikke står der med kun 2 stk. Vi påpekte at det ikke var et sykkelritt, og man sykler om kapp som god trening, for moro skyld og for det sosiale, og samtidig det med at hver enkelt har ansvar og at om man møter gående tar man hensyn.
Ved start påpekte vi dette med å ta hensyn og at de sykler på eget ansvar som på hver treningstur man sykler. Hatt alt fra 12-13 til godt over 20 stk og sikkert 60-70 forskjellige individer gjennom de 4-5 gangene dette er blitt gjort og alle har forstått og godtatt betingelsene uten å mukke.
Godtar man ikke så stiller man ikke, så enkelt.

Var noe sånn jeg hadde i tankene.
Forøvrig mange spenstige tanker som dukker opp her inne mtp formatet.
Det jeg ser for meg er ei linje jeg har rota opp og satt sammen ca 2 km relativt enkel sti med 100 hm for de med litt teknikk og form inne og siste tredelen for de minste evt andre som bare vil prøve seg. Både lange og korte alt er HT vennlig, den korte enda mer enn den lange. I bunn har vi telt og man kjører så mye man gidder i et par timer. Beste tiden etter at fløyta går har vinni men fineste premien eller kanskje tom alle premiene trekkes ut på tombolaprinsippet. Jeg feks ville ha nøyd meg med et par run og hengt i teltet, andre jeg kjenner ville ha tråkka som gale opp også for å slå andre av samme ulla mens sånne som meg henger rundt og spiser pølser og heier på unga eller bare slår av en prat. Etterpå er alle på plass litt til og drikker cola og snakker om hva deres klubb skulle ønske de fikk til i år med folk med samme interesse men som man ellers møter sjelden. To tre sånne ila en sesong ville ha gjort underverk for små klubber med lite ressurser når ting skal bli gjort, det er jeg helt overbevist om.

Topp
#2580444 - 24/10/2019 22:39 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
sanouka Online
Besatt

Hobbyritt som man diskuterer her kan sikkert treffe en målgruppe, men løser neppe problemet med færre ritt.

Et problem for rekrutteringen til sykkel tror jeg er mangel på lavterskel ting man kan delta på uten å være i toppform. Jeg tror dette forklarer noe av "løpebølgen" som jo ikke akkurat ser ut til å være en døgnflue. Vil du løpe er det arrangementer året rundt du kan delta på som nybegynner.

Hvis vi holder oss til terreng er det vel nesten bare Birken og Grenserittet igjen av større mosjonistritt hvor man ikke risikerer at arrangør er i ferd med å pakke ned når man kommer i mål.

Rundbane og cx er sikkert gøy, men nivået kan nok skremme mange. Sykkelritt som terrengsykkelrittet er mer lave skuldre, men krever brukbar teknikk for å ha det litt gøy. Ultraarrangementer er sikkert også knall, men igjen, er man ikke i øvre mellomsjikt av form kommer man til å ha en dårlig dag. Enduro krever nedoverskills etc.

Haha ja det krever et selvbilde av stål når man har blitt frakjørt i første bakken fra start, lagt mutters alene resten av rittet mens man har passert steder som har klare spor etter å ha vært matstasjon og man kommer til mål og funksjonærene har begynt å pakke sammen. Det er da jeg slipper styret 100 m fra mål, drar opp glidelåsen, retter på trøya, bretter opp bremmen på capen og glir inn casual deliberate og later som jeg ikke ser de imaginære fotografene og pressefolka.
Godt poeng ang nybegynnere og løping. Jeg antar 5 km løping i flokk med andre er lettere overstått enn feks 35/40 km og 500 hm nesten mutters alene som en kort distanse på et terrengsykkelritt ofte er ICON_WINK

Topp
#2580453 - 25/10/2019 05:55 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
nanonils Offline
Entusiast

Sted: Bergen

nivået kan nok skremme mange.

Ser jo dette på landeveien også. Ganske laber interesse for mastercupritt. Og jeg kan forstå det, da det ikke er gøy å bli tatt ut av rittet etter noen få runder. Sånn sett skulle det gjerne vært kjørt etter nivå, ikke alderstrinn.
https://www.instagram.com/nanonils/

Topp
#2580465 - 25/10/2019 09:08 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
knutspeed Offline
Ivrig

En annen ting jeg tygger litt på, og det gjelder forsåvidt alt av ritt fra små lokale, via store grusritt til enduro: Facebook-syken. I høyeste grad også comeback-kids.

Det koster veldig lite å lage en nettside med basic info - sette seg selv i deltakernes situasjon. Man skal jo selge. Det er alt for lettvint å opprette et FB-arrangement med stort sett en dato og lenke til EQ timing... For de som har deltatt før er det kanskje nok, men for interesserte debutanter og comebackere er det ikke godt nok.

- Hvordan kommer jeg meg dit? Er det parkering?
- Dass og dusj?
- Løypeinfo og beskrivelser?
- Sekretariat og åpningstider
- Uthenting av startnummer/chip
- Matstasjoner?
- Spise og overnatte i nærheten?
- Hvordan er tidsflyten i rittet? Starttider, puljer, forventet tidsbruk, etter målgang osv.
- Utstyrsanbefalinger, tips og triks.
- Klasser, startlister
- Regler
- Etc.
- Kontakte arrangør

Arrangørene må vise entusiasme for rittet selv, hvis de skal få det samme tilbake fra deltakerene.

Topp
#2580544 - 25/10/2019 19:44 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Syklus Offline
Entusiast

Haha ja det krever et selvbilde av stål når man har blitt frakjørt i første bakken fra start, lagt mutters alene resten av rittet mens man har passert steder som har klare spor etter å ha vært matstasjon og man kommer til mål og funksjonærene har begynt å pakke sammen. Det er da jeg slipper styret 100 m fra mål, drar opp glidelåsen, retter på trøya, bretter opp bremmen på capen og glir inn casual deliberate og later som jeg ikke ser de imaginære fotografene og pressefolka.
Godt poeng ang nybegynnere og løping. Jeg antar 5 km løping i flokk med andre er lettere overstått enn feks 35/40 km og 500 hm nesten mutters alene som en kort distanse på et terrengsykkelritt ofte er ICON_WINK

Jeg har vært med på mange mindre ritt på Østlandet, og kommer alltid langt ned på resultatlistene, men har aldri opplevd at arrangøren har begynt å pakke sammen når jeg kommer imål. Er det en myte at dette skjer? Tror ihvertfall ikke det er hovedregelen :-)

Topp
#2580556 - 25/10/2019 21:37 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
Flamini Offline
Ringrev

Sitat: Syklus

Jeg har vært med på mange mindre ritt på Østlandet, og kommer alltid langt ned på resultatlistene, men har aldri opplevd at arrangøren har begynt å pakke sammen når jeg kommer imål. Er det en myte at dette skjer? Tror ihvertfall ikke det er hovedregelen :-)

det er vel en overdrivelse, men ikke så stor
når jeg syklet vestmarksrittet for mange år siden og var blandt de siste i mål var det definitivt oppbruddsstemning

Topp
#2580560 - 25/10/2019 23:01 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsdx Online
Søk hjelp!

Pakke sammen var kanskje en overdrivelse, men første gang jeg syklet Montebello og Elgrittet var det slutt på sykkelvask, matservering etc. i mål. Var noen bak meg, men ikke mange.

Topp
#2580573 - 26/10/2019 08:15 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
Syklus Offline
Entusiast

Pakke sammen var kanskje en overdrivelse, men første gang jeg syklet Montebello og Elgrittet var det slutt på sykkelvask, matservering etc. i mål. Var noen bak meg, men ikke mange.

Er enig i at dette er uheldig, - hvis man holder seg innenfor evt sperrefrister som er satt, så bør man vel alle tilbys samme service i målområdet.

Jeg synes de fleste rittarangører gjør en god jobb, og jevnt over fortjener ros for å stelle i stand fine sykkelritt for oss, - men det er selvsagt også alltid rom for forbedring.

Topp
#2580574 - 26/10/2019 08:24 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: knutspeed]
Syklus Offline
Entusiast

Sitat: knutspeed
En annen ting jeg tygger litt på, og det gjelder forsåvidt alt av ritt fra små lokale, via store grusritt til enduro: Facebook-syken. I høyeste grad også comeback-kids.

Det koster veldig lite å lage en nettside med basic info - sette seg selv i deltakernes situasjon. Man skal jo selge. Det er alt for lettvint å opprette et FB-arrangement med stort sett en dato og lenke til EQ timing... For de som har deltatt før er det kanskje nok, men for interesserte debutanter og comebackere er det ikke godt nok.

- Hvordan kommer jeg meg dit? Er det parkering?
- Dass og dusj?
- Løypeinfo og beskrivelser?
- Sekretariat og åpningstider
- Uthenting av startnummer/chip
- Matstasjoner?
- Spise og overnatte i nærheten?
- Hvordan er tidsflyten i rittet? Starttider, puljer, forventet tidsbruk, etter målgang osv.
- Utstyrsanbefalinger, tips og triks.
- Klasser, startlister
- Regler
- Etc.
- Kontakte arrangør

Arrangørene må vise entusiasme for rittet selv, hvis de skal få det samme tilbake fra deltakerene.

Det finnes helt sikkert ritt som har forbedringspotensiale på hvordan de presenterer seg på internett. Men istedenfor å svartmale situasjonen, så kan det kanskje være bedre å trekke fram noen ritt som allerede er ganske flinke på dette? Det finnes mange små og mellomstore ritt på Østlandet som har alt i fra meget gode til helt greie web-sider:

http://www.elgrittet.no/
http://skiptvet-rittet.no/
http://www.stenhoggerrittet.no
https://kongerittet.no/
http://www.farrisrunden.no/
http://www.hauern.no/p/29972/hauernrittet

bare for å nevne noen...

Topp
#2580722 - 28/10/2019 09:04 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
knutspeed Offline
Ivrig

Jepp, mange er flinke. Mulig svartfargen min kommer fra andre typer ritt og arrangement enn de gamle rittene. Samtlige av rittene over var vel etablert før Facebook "tok over". Kudos til dem for at de holder nettsidene i gang.

Topp
#2580760 - 28/10/2019 12:06 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: knutspeed]
Syklus Offline
Entusiast

Sitat: knutspeed

Jepp, mange er flinke. Mulig svartfargen min kommer fra andre typer ritt og arrangement enn de gamle rittene. Samtlige av rittene over var vel etablert før Facebook "tok over". Kudos til dem for at de holder nettsidene i gang.

Bare av ren nysgjerrighet, hvordan definerer du hva som er "nytt ritt" og "gammelt ritt"? Hauernrittet ble etablert i 2018, Stenhoggerrittet i 2014, og Elgrittet i 2013. Alle rittene ble etablert lenge etter at facebook "tok over verden", og også lenge etter at terrengsykkelbølgen nådde sin foreløpige topp i 2010 (da Birken hadde flest deltagere).

Men du definerer kanskje hva som er nytt/gammelt utifra noe annet enn årstallet? Et ritt er kanskje "gammelt" hvis det appellerer til brukere av hardtail? Kun Enduro er "nye ritt"? Eller er det de uformelle rittene uten forsikring/lisens du tenker på som "nye ritt"?

Redigert av Syklus (28/10/2019 12:09)

Topp
#2580764 - 28/10/2019 12:31 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Syklus Offline
Entusiast

Til journalistene i terrengsykkel.no som evt leser denne tråden. Kunne dere tenke dere å kommentere dette innlegget fra 06/04/2019 under "Nytt på terrengsykkel.no":

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2545728#Post2545728

På forhånd takk!

Topp
#2580766 - 28/10/2019 12:34 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
knutspeed Offline
Ivrig

Men du definerer kanskje hva som er nytt/gammelt utifra noe annet enn årstallet? Et ritt er kanskje "gammelt" hvis det appellerer til brukere av hardtail? Kun Enduro er "nye ritt"? Eller er det de uformelle rittene uten forsikring/lisens du tenker på som "nye ritt"?

Jeg vil ikke navngi de rittene jeg sikter til. Selv om FB har vært på banen lenge, skal man ikke mer enn 5-6 år tilbake før det var mye mer aktivitet på hjemmesidene. Dette forumet, f.eks, er jo ikke akkurat på høyden lenger, men er en av de få som fortsatt lever.

Uansett var dette kun ett tema som jeg trodde i min dumhet kanskje hadde en effekt hva angår svak deltakelse.

Ikke noe å krangle om. Jeg legger meg flat, og bukker ut av diskusjonen.

Topp
#2580822 - 28/10/2019 20:54 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
erio Offline
Fersking

Sted: Høland

Jeg vasker sykkelen din og serverer elgburger i 2020 larsdx! ICON_SMILE Sistemann skal være like viktig som førstemann i Elgrittet.

Øyvind, rittleder Elgrittet ICON_SMILE

Topp
#2580852 - 29/10/2019 07:56 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
Flamini Offline
Ringrev

Til journalistene i terrengsykkel.no som evt leser denne tråden. Kunne dere tenke dere å kommentere dette innlegget fra 06/04/2019 under "Nytt på terrengsykkel.no":

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2545728#Post2545728

På forhånd takk!

Som breddeutøver kan jeg kommentere kommentaren din;

for meg så er eliteutøverenes gjøren og laden fullstendig uten interesse. jeg vil ha en fin tur og konkurere mot likesinnede utrente puddinger.

sykkelsporten trenger bredde og jeg vil -tro- det bør være mulig å hente inn mange hobbysyklister. har inntrykk av at mange ritt nedover på kontinentet har vel så mye preg av at det er sosiale arrangement som konkuranser. mulig at det er en vei å gå

Topp
#2580864 - 29/10/2019 09:14 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Flamini]
sykkeloyvind Offline

Sitat: Flamini
. har inntrykk av at mange ritt nedover på kontinentet har vel så mye preg av at det er sosiale arrangement som konkuranser. mulig at det er en vei å gå

Dette opplever jeg delvis som en myte. Nordmenn er helt klart opptatt av konkurranseaspektet i sykkelritt, vesentlig mer enn svensker, men min erfaring fra Spania og Italia er at mosjonister også der er ekstremt opptatt av å prestere. Spanske maratonritt i terrenget er blodig alvor i alle aldersklasser, i hvert fall blant de topp 40-50 i hver aldersklasse.
I italienske Gran Fondo-ritt blir folk tatt for doping og motorbruk, om ikke jevnlig så i hvert fall årlig. Mange i masterklassene i disse landene er heltidsutøvere, enten med gamle penger på bok, eller sponsorkontrakter og en all-in-livsstil uten familie, barn, jobb, huslån osv.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2580931 - 29/10/2019 14:43 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sykkeloyvind]
hJürg1 Offline
Ivrig

Sted: Trondheim
Sitat: sykkeloyvind
[Mange i masterklassene i disse landene er heltidsutøvere, enten med gamle penger på bok, eller sponsorkontrakter og en all-in-livsstil uten familie, barn, jobb, huslån osv.

Det er vel mange av oss som kunne ønsket å hatt det slik😎

Topp
#2581246 - 31/10/2019 22:00 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Flamini]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

Sitat: Flamini

På forhånd takk!

Som breddeutøver kan jeg kommentere kommentaren din;

for meg så er eliteutøverenes gjøren og laden fullstendig uten interesse. jeg vil ha en fin tur og konkurere mot likesinnede utrente puddinger.

sykkelsporten trenger bredde og jeg vil -tro- det bør være mulig å hente inn mange hobbysyklister. har inntrykk av at mange ritt nedover på kontinentet har vel så mye preg av at det er sosiale arrangement som konkuranser. mulig at det er en vei å gå

Tror ikke det er noe problem dette, ser allerede nå at rittarangører (for så vidt også renn- og løpsarrangører og) dreier fokus mot bredde. Men jeg skjønner ikke hva de vil med dette. Mange arrangementer er allerede breddearrangementer med stor B. Slik jeg ser det er det helt utrolig at folk vil betale 12-15 hundre kroner får å være med på en sykkeltur uten tidtaking eller med nedtonet konkurransefokus. Det er jo selve nerven i hele konseptet. Det som er problematisk er at man øker utgiftsnivået på administrasjon slik at prisen for å delta blir for høy. Da melder ikke folk seg på før man er sikre på værforhold/event.sykdom er avklart.

Hvis poenget er å sykle tur, så er det fullt mulig å få til når som helst, uten startkontingent med likesinnede. Og få tider, høydemtre, puls og hele pakka på Strava. Og til alt overmål få målt seg med alle som har syklet samme turen/segmentene.

Topp
#2581298 - 01/11/2019 10:23 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
Dersom den turen innebærer en godt merket løype og gode matsjasjoner i et område du ikke er kjent i. Som f.eks. nystekte vafler på toppen av Sognefjell og lapper med syltetøy og rømme (vrient å ha med på lomma) på toppen av en alpinbakke i Valdres. I tillegg til en varm velkomst i mål, så vil jeg påstå at det er verdt prisen for turen alene.

Jeg forstår også dem som vil sykle det samme rittet for konkurransen sin del. Selv om de kanskje blåser forbi de fleste matstasjonene siden de har egen langing, så kan tilbudet om merking, sikkerhet, sanitet. Samt mulighet for prestisje og seier, også være verdt prisen. Jeg vil si at det er anledningen til å prestere, ut fra egne forutsetninger i begge disse gruppene, som er nerven i et godt arrangert og gjennomført turritt.

Topp
#2581360 - 01/11/2019 18:45 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Juffe]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

For å ta startkontingenten i Birken. For den prisen kunne du faktisk hatt en hotellovernatting eller fullpensjon på betjent turisthytte, på egenkomponert sti-/grustur. Da kunne du satt til livs både vafler, en bedre middag og frokost m.m.. Men jeg skjønner jo at dette er butikk for arrangørene når folk betaler såpass for noe de kan gjøre gratis ellers i sommerhalvåret.

Topp
#2581363 - 01/11/2019 19:19 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
Det ene utelukker da ikke det andre. Og så vil jeg tro at det er rimelig mange av dem som deltar på f.eks. Birken, som ikke har interesse av å stake ut stitur på høyfjellet eller en flere timers lang sykkeltur på grus.

Redigert av Juffe (01/11/2019 19:43)

Topp
#2581366 - 01/11/2019 19:51 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Velte_Petter]
Syklus Offline
Entusiast

Sitat: Velte_Petter
For å ta startkontingenten i Birken. For den prisen kunne du faktisk hatt en hotellovernatting eller fullpensjon på betjent turisthytte, på egenkomponert sti-/grustur. Da kunne du satt til livs både vafler, en bedre middag og frokost m.m.. Men jeg skjønner jo at dette er butikk for arrangørene når folk betaler såpass for noe de kan gjøre gratis ellers i sommerhalvåret.

Birken er jo ikke bare butikk for arrangøren, der er jo også en flott sykkelopplevelse som ca 7000-8000 setter pris på å være med på årlig og er villige til å betale for. Om man velger å heller betale samme sum penger for å sove på hotell får være opp til hver enkelt. Både sykkelturen og hotellovernattingen er forgjengelige ting, noen foretrekker faktisk sykkelopplevelsen. Birken er jo heller ikke dyr sammenlignet med f.eks Cykelvassn som er dyrere men trekker ennå fler deltagere.

Og om man heller vil sykle et mindre og billigere ritt er det mange andre muligheter. Eller man kan sykle en egen tur helt gratis, så kan man heller sove en natt på hotell... Valget er opp til hver enkelt!

Redigert av Syklus (01/11/2019 20:52)

Topp
#2581380 - 01/11/2019 22:52 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
ket16 Online
Entusiast

Sted: Sør i Trøndelag
Jeg syklet 12 ritt i Trøndelag i år. Det dyreste kostet 430 kr. Det var flere ritt på 200 og 300 kr. Dette er tradisjonsrike ritt både på landevei og i terreng, med hyggelig stemning og relativt få deltagere.

Jeg oppfordrer alle til å støtte de lokale rittene som arrangerer for deltagerne og ikke eierne.

Topp
#2581387 - 02/11/2019 07:20 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Velte_Petter]
stosu Offline
Ivrig

Sted: Løiten
Sitat: Velte_Petter

Joda, birken er dyrt, og eierne er idretten på Rena og på Lillehammer. Birken oppgraderer/utbedrer årlig deler av løypa, og betaler sikkert masse for leie av lokaler på både Rena og Lillehammer.
Selv om løypa kanskje er kjip, er birken en sykkelfest og fikk vekket sykkelinterressen hos meg og mange andre. Sammen med Hushovd og sykkelsatsningen til TV2 vil jeg påstå at birken har vært med på å vekke sykkelinterressen i Norge.
Nå er det riktignok mange år siden sist jeg syklet birken, men ingen tørre boller er så gode som de tørre bollene man får servert etter målgang ved Haakons hall.
Birken er og blir noe spesielt ICON_WINK

Topp
#2581461 - 03/11/2019 14:02 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Flamini Offline
Ringrev

For meg så ryker det på en del tusen til Birken og startavgiften er bare en del av pakka.
Hotell på meg og konemor, ut og spise på fredag, kjrøring, nye dekk og litt annet unødvendig tull, middag på vei hjem igjen.

Birken skal være en folkefest og årets høydepunkt for glade amatører som sykler ritt.

Nå er ikke jeg medlem av noen klubb og må som regel støtte sykkelforbundet med 200,- kroner per ritt i tillegg kommer startavgift, resing osv.

Topp
#2581505 - 03/11/2019 22:12 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: stosu]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

Birken er ikke dyrt om man skal kjøre rittet som den konkurransen det alltid har vært. Det jeg stusser over er at det tydeligvis er (eller at arrangørene tror det er, fordi de har vært og sett Sykkelvasan) et marked for å kjøre med startnummer for opptil 12-1300,- og late som det er en vanlig langtur, stoppe undeveies og ta seg en matbit etc, slappe av i solveggen og nyte stemningen, før man triller videre. Greitt nok om man får delt ut et startnummer av noen (arbeidsgiver, etc) som mener du trenger litt mosjon. Men i mine øyne blir det noe dekadent å koste på seg av egen lomme bare for en sykkeltur. Særlig med tanke på det Flamini nevner over her, at det er plenty med andre utlegg.

Topp
Side 1 av 3 1 2 3 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå