Side 3 av 3 < 1 2 3
Muligheter
#2580760 - 28/10/2019 12:06 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: knutspeed]
Syklus Offline
Entusiast

Sitat: knutspeed

Jepp, mange er flinke. Mulig svartfargen min kommer fra andre typer ritt og arrangement enn de gamle rittene. Samtlige av rittene over var vel etablert før Facebook "tok over". Kudos til dem for at de holder nettsidene i gang.

Bare av ren nysgjerrighet, hvordan definerer du hva som er "nytt ritt" og "gammelt ritt"? Hauernrittet ble etablert i 2018, Stenhoggerrittet i 2014, og Elgrittet i 2013. Alle rittene ble etablert lenge etter at facebook "tok over verden", og også lenge etter at terrengsykkelbølgen nådde sin foreløpige topp i 2010 (da Birken hadde flest deltagere).

Men du definerer kanskje hva som er nytt/gammelt utifra noe annet enn årstallet? Et ritt er kanskje "gammelt" hvis det appellerer til brukere av hardtail? Kun Enduro er "nye ritt"? Eller er det de uformelle rittene uten forsikring/lisens du tenker på som "nye ritt"?

Redigert av Syklus (28/10/2019 12:09)

Topp
#2580764 - 28/10/2019 12:31 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Syklus Offline
Entusiast

Til journalistene i terrengsykkel.no som evt leser denne tråden. Kunne dere tenke dere å kommentere dette innlegget fra 06/04/2019 under "Nytt på terrengsykkel.no":

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2545728#Post2545728

På forhånd takk!

Topp
#2580766 - 28/10/2019 12:34 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: Syklus

Men du definerer kanskje hva som er nytt/gammelt utifra noe annet enn årstallet? Et ritt er kanskje "gammelt" hvis det appellerer til brukere av hardtail? Kun Enduro er "nye ritt"? Eller er det de uformelle rittene uten forsikring/lisens du tenker på som "nye ritt"?

Jeg vil ikke navngi de rittene jeg sikter til. Selv om FB har vært på banen lenge, skal man ikke mer enn 5-6 år tilbake før det var mye mer aktivitet på hjemmesidene. Dette forumet, f.eks, er jo ikke akkurat på høyden lenger, men er en av de få som fortsatt lever.

Uansett var dette kun ett tema som jeg trodde i min dumhet kanskje hadde en effekt hva angår svak deltakelse.

Ikke noe å krangle om. Jeg legger meg flat, og bukker ut av diskusjonen.

Topp
#2580822 - 28/10/2019 20:54 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
erio Offline
Fersking

Sted: Høland
Sitat: larsdx
Pakke sammen var kanskje en overdrivelse, men første gang jeg syklet Montebello og Elgrittet var det slutt på sykkelvask, matservering etc. i mål. Var noen bak meg, men ikke mange.

Jeg vasker sykkelen din og serverer elgburger i 2020 larsdx! ICON_SMILE Sistemann skal være like viktig som førstemann i Elgrittet.

Øyvind, rittleder Elgrittet ICON_SMILE

Topp
#2580852 - 29/10/2019 07:56 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
Flamini Offline
Ringrev

Til journalistene i terrengsykkel.no som evt leser denne tråden. Kunne dere tenke dere å kommentere dette innlegget fra 06/04/2019 under "Nytt på terrengsykkel.no":

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2545728#Post2545728

På forhånd takk!

Som breddeutøver kan jeg kommentere kommentaren din;

for meg så er eliteutøverenes gjøren og laden fullstendig uten interesse. jeg vil ha en fin tur og konkurere mot likesinnede utrente puddinger.

sykkelsporten trenger bredde og jeg vil -tro- det bør være mulig å hente inn mange hobbysyklister. har inntrykk av at mange ritt nedover på kontinentet har vel så mye preg av at det er sosiale arrangement som konkuranser. mulig at det er en vei å gå

Topp
#2580864 - 29/10/2019 09:14 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Flamini]
sykkeloyvind Offline

Sted: Oslo
Sitat: Flamini
. har inntrykk av at mange ritt nedover på kontinentet har vel så mye preg av at det er sosiale arrangement som konkuranser. mulig at det er en vei å gå

Dette opplever jeg delvis som en myte. Nordmenn er helt klart opptatt av konkurranseaspektet i sykkelritt, vesentlig mer enn svensker, men min erfaring fra Spania og Italia er at mosjonister også der er ekstremt opptatt av å prestere. Spanske maratonritt i terrenget er blodig alvor i alle aldersklasser, i hvert fall blant de topp 40-50 i hver aldersklasse.
I italienske Gran Fondo-ritt blir folk tatt for doping og motorbruk, om ikke jevnlig så i hvert fall årlig. Mange i masterklassene i disse landene er heltidsutøvere, enten med gamle penger på bok, eller sponsorkontrakter og en all-in-livsstil uten familie, barn, jobb, huslån osv.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2580931 - 29/10/2019 14:43 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sykkeloyvind]
hJürg1 Offline
Ivrig

Sted: Trondheim
Sitat: sykkeloyvind
[Mange i masterklassene i disse landene er heltidsutøvere, enten med gamle penger på bok, eller sponsorkontrakter og en all-in-livsstil uten familie, barn, jobb, huslån osv.

Det er vel mange av oss som kunne ønsket å hatt det slik&#128526;

Topp
#2581246 - 31/10/2019 22:00 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Flamini]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

Sitat: Flamini

På forhånd takk!

Som breddeutøver kan jeg kommentere kommentaren din;

for meg så er eliteutøverenes gjøren og laden fullstendig uten interesse. jeg vil ha en fin tur og konkurere mot likesinnede utrente puddinger.

sykkelsporten trenger bredde og jeg vil -tro- det bør være mulig å hente inn mange hobbysyklister. har inntrykk av at mange ritt nedover på kontinentet har vel så mye preg av at det er sosiale arrangement som konkuranser. mulig at det er en vei å gå

Tror ikke det er noe problem dette, ser allerede nå at rittarangører (for så vidt også renn- og løpsarrangører og) dreier fokus mot bredde. Men jeg skjønner ikke hva de vil med dette. Mange arrangementer er allerede breddearrangementer med stor B. Slik jeg ser det er det helt utrolig at folk vil betale 12-15 hundre kroner får å være med på en sykkeltur uten tidtaking eller med nedtonet konkurransefokus. Det er jo selve nerven i hele konseptet. Det som er problematisk er at man øker utgiftsnivået på administrasjon slik at prisen for å delta blir for høy. Da melder ikke folk seg på før man er sikre på værforhold/event.sykdom er avklart.

Hvis poenget er å sykle tur, så er det fullt mulig å få til når som helst, uten startkontingent med likesinnede. Og få tider, høydemtre, puls og hele pakka på Strava. Og til alt overmål få målt seg med alle som har syklet samme turen/segmentene.

Topp
#2581298 - 01/11/2019 10:23 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
Dersom den turen innebærer en godt merket løype og gode matsjasjoner i et område du ikke er kjent i. Som f.eks. nystekte vafler på toppen av Sognefjell og lapper med syltetøy og rømme (vrient å ha med på lomma) på toppen av en alpinbakke i Valdres. I tillegg til en varm velkomst i mål, så vil jeg påstå at det er verdt prisen for turen alene.

Jeg forstår også dem som vil sykle det samme rittet for konkurransen sin del. Selv om de kanskje blåser forbi de fleste matstasjonene siden de har egen langing, så kan tilbudet om merking, sikkerhet, sanitet. Samt mulighet for prestisje og seier, også være verdt prisen. Jeg vil si at det er anledningen til å prestere, ut fra egne forutsetninger i begge disse gruppene, som er nerven i et godt arrangert og gjennomført turritt.

Topp
#2581360 - 01/11/2019 18:45 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Juffe]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

For å ta startkontingenten i Birken. For den prisen kunne du faktisk hatt en hotellovernatting eller fullpensjon på betjent turisthytte, på egenkomponert sti-/grustur. Da kunne du satt til livs både vafler, en bedre middag og frokost m.m.. Men jeg skjønner jo at dette er butikk for arrangørene når folk betaler såpass for noe de kan gjøre gratis ellers i sommerhalvåret.

Topp
#2581363 - 01/11/2019 19:19 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
Det ene utelukker da ikke det andre. Og så vil jeg tro at det er rimelig mange av dem som deltar på f.eks. Birken, som ikke har interesse av å stake ut stitur på høyfjellet eller en flere timers lang sykkeltur på grus.

Redigert av Juffe (01/11/2019 19:43)

Topp
#2581366 - 01/11/2019 19:51 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Velte_Petter]
Syklus Offline
Entusiast

Sitat: Velte_Petter
For å ta startkontingenten i Birken. For den prisen kunne du faktisk hatt en hotellovernatting eller fullpensjon på betjent turisthytte, på egenkomponert sti-/grustur. Da kunne du satt til livs både vafler, en bedre middag og frokost m.m.. Men jeg skjønner jo at dette er butikk for arrangørene når folk betaler såpass for noe de kan gjøre gratis ellers i sommerhalvåret.

Birken er jo ikke bare butikk for arrangøren, der er jo også en flott sykkelopplevelse som ca 7000-8000 setter pris på å være med på årlig og er villige til å betale for. Om man velger å heller betale samme sum penger for å sove på hotell får være opp til hver enkelt. Både sykkelturen og hotellovernattingen er forgjengelige ting, noen foretrekker faktisk sykkelopplevelsen. Birken er jo heller ikke dyr sammenlignet med f.eks Cykelvassn som er dyrere men trekker ennå fler deltagere.

Og om man heller vil sykle et mindre og billigere ritt er det mange andre muligheter. Eller man kan sykle en egen tur helt gratis, så kan man heller sove en natt på hotell... Valget er opp til hver enkelt!

Redigert av Syklus (01/11/2019 20:52)

Topp
#2581380 - 01/11/2019 22:52 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
ket16 Offline
Entusiast

Sted: Sør i Trøndelag
Jeg syklet 12 ritt i Trøndelag i år. Det dyreste kostet 430 kr. Det var flere ritt på 200 og 300 kr. Dette er tradisjonsrike ritt både på landevei og i terreng, med hyggelig stemning og relativt få deltagere.

Jeg oppfordrer alle til å støtte de lokale rittene som arrangerer for deltagerne og ikke eierne.

Topp
#2581387 - 02/11/2019 07:20 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Velte_Petter]
stosu Offline
Ivrig

Sted: Løiten
Sitat: Velte_Petter

Joda, birken er dyrt, og eierne er idretten på Rena og på Lillehammer. Birken oppgraderer/utbedrer årlig deler av løypa, og betaler sikkert masse for leie av lokaler på både Rena og Lillehammer.
Selv om løypa kanskje er kjip, er birken en sykkelfest og fikk vekket sykkelinterressen hos meg og mange andre. Sammen med Hushovd og sykkelsatsningen til TV2 vil jeg påstå at birken har vært med på å vekke sykkelinterressen i Norge.
Nå er det riktignok mange år siden sist jeg syklet birken, men ingen tørre boller er så gode som de tørre bollene man får servert etter målgang ved Haakons hall.
Birken er og blir noe spesielt ICON_WINK

Topp
#2581461 - 03/11/2019 14:02 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Flamini Offline
Ringrev

For meg så ryker det på en del tusen til Birken og startavgiften er bare en del av pakka.
Hotell på meg og konemor, ut og spise på fredag, kjrøring, nye dekk og litt annet unødvendig tull, middag på vei hjem igjen.

Birken skal være en folkefest og årets høydepunkt for glade amatører som sykler ritt.

Nå er ikke jeg medlem av noen klubb og må som regel støtte sykkelforbundet med 200,- kroner per ritt i tillegg kommer startavgift, resing osv.

Topp
#2581505 - 03/11/2019 22:12 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: stosu]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

Birken er ikke dyrt om man skal kjøre rittet som den konkurransen det alltid har vært. Det jeg stusser over er at det tydeligvis er (eller at arrangørene tror det er, fordi de har vært og sett Sykkelvasan) et marked for å kjøre med startnummer for opptil 12-1300,- og late som det er en vanlig langtur, stoppe undeveies og ta seg en matbit etc, slappe av i solveggen og nyte stemningen, før man triller videre. Greitt nok om man får delt ut et startnummer av noen (arbeidsgiver, etc) som mener du trenger litt mosjon. Men i mine øyne blir det noe dekadent å koste på seg av egen lomme bare for en sykkeltur. Særlig med tanke på det Flamini nevner over her, at det er plenty med andre utlegg.

Topp
Side 3 av 3 < 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå