Side 2 av 3 < 1 2 3 >
Muligheter
#2579863 - 19/10/2019 20:36 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Sitat: sanouka
[/quote]

https://www.sykling.no/article/forsikring-0

Det kan bli riktig plagsomt å være ansvarlig for "skade på person eller ting"
Jeg har selv lagd Ghettoritt, men tror ikke jeg gjør det igjen.

LarsB

Betviler ikke at du har et poeng eller tre, men hva gjør man da hvis man bare skal finne på noe sånn som jeg har beskrevet over her. Kalle det trening og sørge for at alle barn/unge/de man ikke kjenner er medlemmer og stole på at kompiser ikke saksøker? Alternativet blir jo evt som det du gjør eller man gjør som Silje litt oppi tråden her og prøver men skjønner lista blir for høy. Det er jo litt trist, men samtidig kanskje bare sånn det har blitt. [/quote]

Hos oss var vi heldige, det var en relativt ny parkert Mercedes som fikk seg en smell av et par syklister, og vi hadde NCF's arrangørforsikring. Hva om vi ikke hadde hatt forsikring (og det attpåtil hadde vært noe mer verdifullt, som ei barnevogn med innhold)?
Jeg ville aldri i verden påtatt meg et ritt uten gode forsikringer...

Topp
#2579873 - 19/10/2019 21:24 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
sanouka Online
Besatt

Sted: Hringariki/Oslo/Blide Sørland
Sitat: Oystein L

https://www.sykling.no/article/forsikring-0

Det kan bli riktig plagsomt å være ansvarlig for "skade på person eller ting"
Jeg har selv lagd Ghettoritt, men tror ikke jeg gjør det igjen.

LarsB

Betviler ikke at du har et poeng eller tre, men hva gjør man da hvis man bare skal finne på noe sånn som jeg har beskrevet over her. Kalle det trening og sørge for at alle barn/unge/de man ikke kjenner er medlemmer og stole på at kompiser ikke saksøker? Alternativet blir jo evt som det du gjør eller man gjør som Silje litt oppi tråden her og prøver men skjønner lista blir for høy. Det er jo litt trist, men samtidig kanskje bare sånn det har blitt. [/quote]

Hos oss var vi heldige, det var en relativt ny parkert Mercedes som fikk seg en smell av et par syklister, og vi hadde NCF's arrangørforsikring. Hva om vi ikke hadde hatt forsikring (og det attpåtil hadde vært noe mer verdifullt, som ei barnevogn med innhold)?
Jeg ville aldri i verden påtatt meg et ritt uten gode forsikringer... [/quote]

Ritt og ritt. Her snakker man jo om lavterskeltiltak med noen ganske få deltakere som ikke vil la seg gjøre slik systemet er skrudd opp i dag. Det er jo kanskje noe å tenke på. Kjenner jo for egen del at tankene kjølner litt for å si det sånn. Og det er jo synd for det er vel sånne smågreier man gjerne ser skulle ha skjedd over det ganske land eller tar jeg helt feil?

Topp
#2579877 - 19/10/2019 21:42 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Lavterskel eller ikke, med startnummer forsvinner mange hemninger og tredjepart kan fort bli skadelidende.
Hvem dekker da kostnaden?

Redigert av Oystein L (19/10/2019 21:42)

Topp
#2579879 - 19/10/2019 22:02 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
sanouka Online
Besatt

Lavterskel eller ikke, med startnummer forsvinner mange hemninger og tredjepart kan fort bli skadelidende.

Ja det var poenget mitt, men det poenget overser du i svaret. Hvem gidder å stille opp på dugnad når det kun handler om å være vakt på Tourene og når man skal arrangere hyggelige ting som blir til at ingen kommer fordi ingen har tenkt å ta den relativt bittelille regniga. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å legge ut for å si det sånn, det får holde med papptallerkner, pølser og brus. Da blir det jo å vente på at Barnas Tour of Norway skal komme til bygda, byen stedet man driver grasrotaktivitet med et stort sett alltid minkende grunnlag av deltakere/medlemmer og hjelpevillige voksne som følger med på lasset. Du er kanskje ikke i forbundet lengre, men jeg slutter aldri å la meg forundre over frakoplingen fra virkeligheten i NCF. Det er ett tastetrykk og to tlf som trengs å tas så har man gratislisens til en definert type tiltak. Tilfredsstiller du disse så erre greit. Eller kanskje tom ikke bare greit, men et tiltak man ønsker for å skape det akk så viktige miljøet. Selv er jeg stort sett alltid på utsiden, men sneier innom hvert femte år ca og det er like håpløst for ikke å si hjelpeløst hver gang. At folk gidder.....

Redigert av sanouka (19/10/2019 22:03)

Topp
#2579883 - 19/10/2019 22:26 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Det begynner å bli noen år siden jeg satt i NCF-styret, men jeg er fortsatt tilhenger av en viss struktur.
Akkurat nå er jeg mer opptatt av egen helse enn å organisere sykkelaktiviteter for andre, men hvem vet hva fremtiden bringer...

Topp
#2579919 - 20/10/2019 12:55 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
Alpers Offline

Sted: På kontoret

Akkurat den argumentasjonen er jo bare barnslig, det skulle jo bety at ingen voksne mennesker greier å ordne noe uten et forbund involvert. Om jeg og fem kompiser sykler om kapp til hytta fordi det er gøy, er innsats og hodemangel like mye til stede som om vi hadde kjørt løp. Og om noe blir ødelagt på veien, kanskje en kan fikse slik selv? Om noe går i stykker, kanskje man kan si at «sånt skjer» og ta ansvaret derfra? Om noen brenner seg på et vaffeljern under påskens mange skirenn, kanskje noen greier å la livet gå videre uten forsikring?

Skal det være forbudt med kappestrid uten å engasjere et forbund?

Redigert av Alpers (20/10/2019 12:58)
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2579925 - 20/10/2019 14:59 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Alpers]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sitat: Alpers

Akkurat den argumentasjonen er jo bare barnslig, det skulle jo bety at ingen voksne mennesker greier å ordne noe uten et forbund involvert. Om jeg og fem kompiser sykler om kapp til hytta fordi det er gøy, er innsats og hodemangel like mye til stede som om vi hadde kjørt løp. Og om noe blir ødelagt på veien, kanskje en kan fikse slik selv? Om noe går i stykker, kanskje man kan si at «sånt skjer» og ta ansvaret derfra? Om noen brenner seg på et vaffeljern under påskens mange skirenn, kanskje noen greier å la livet gå videre uten forsikring?

Hvor leste du det om krav til forbund? Jeg snakker om ansvar og forsikring...

Etter å ha vært rittleder for alt fra treningsritt til NM vet jeg at jeg ikke vil stå ansvarlig for et ritt, uansett størrelse og "alvorlighetsgrad" uten å ha en god forsikring som dekker skade på tredjepart
Evt. erstatningskrav blir rettet mot rittleder, og hvor forsikringen er tegnet er i prinsippet likegyldig så lenge den dekker behovet (og her har jeg personlig kun erfaring med NCF's arrangørforsikring)

Topp
#2579944 - 20/10/2019 19:35 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Oystein L]
Alpers Offline

Sted: På kontoret

Hvor leste du det om krav til forbund? Jeg snakker om ansvar og forsikring...

Etter å ha vært rittleder for alt fra treningsritt til NM vet jeg at jeg ikke vil stå ansvarlig for et ritt, uansett størrelse og "alvorlighetsgrad" uten å ha en god forsikring som dekker skade på tredjepart
Evt. erstatningskrav blir rettet mot rittleder, og hvor forsikringen er tegnet er i prinsippet likegyldig så lenge den dekker behovet (og her har jeg personlig kun erfaring med NCF's arrangørforsikring)

Forbund har vel vært nevnt mange ganger, og for meg har du kronisk forbundshatt. Beklager det siste.

Men noe må det da lov til å gjøre uten at det må være en «ansvarlig» til stede. Også sykle om kapp.
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2579962 - 21/10/2019 07:15 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Alpers]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Men noe må det da lov til å gjøre uten at det må være en «ansvarlig» til stede. Også sykle om kapp.

Javisst, og det gjør jeg stadig vekk, men nå bare med meg selv... ICON_WINK
I tråden snakkes det imidlertid om ritt med påmelding,startnummer og tidtaking, da er det i mitt hode noe mer formalisert enn "sykle om kapp"

Redigert av Oystein L (21/10/2019 07:16)

Topp
#2580235 - 23/10/2019 12:47 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
frodegutt Offline
Besatt

Sted: Kløfta
I vår klubb har vi ikke arrangert ritt, men vi har syklet runder der vi starter sammen og kommer til mål noe mer spredd.
I tillegg så har vi noe som heter "Gentlemen Rules". Dette innebærer at man oppfører seg innenfor normer og regler som gjelder på sykkel og på veien/i terrenget, herunder å ta hensyn til de som man treffer (no pun intended) i runden.

Dette er usannsynlig god lavterskel moro! Etterpå triller vi hjem og blir normale lovlydige borgere igjen....

http://angelman.no/

http://proffsykling.blogspot.com/

Topp
#2580289 - 23/10/2019 21:50 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Gew88 Offline
Ringrev

Sted: Nes, Hedmark
Har gått og kvernet på en ide om en lavterskel jam en ettermiddag i et forsøk på å bygge broer over kommune, klubb og alder/kjønn
Det trenger ikke å koste allverdens med papptallerken på styret, sprittusjnummer, strava som tidtager, pølser på stormkjøkken, brus fra grans og telt/premier fra overskuddslageret til de lokale sykkelsjappene/klubbene. Men det holder ikke at det er kun meg og da er man avhengig av at andre som allerede er opptatt med mye annen dugnad ser verdien i sånne greier. Og det er ikke alltid like lett.

14b runden på Mjøndalsskauen er et slikt arrangement. Ikke et ritt, men trening i konkurransefart. Har på det meste hatt over 25stk med og folk har vippset 10-20kr for å få en cola el lignende etter økta. Veldig gøy og veldig enkelt. En klubbkompis som har vært primus motor for den runden, og da han og jeg åpna gjengrodde og stengte stier endte det med å danne grunnlag for rittet til Eiker CK, Hanekamp/Rypejakta.

Topp
#2580290 - 23/10/2019 22:01 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Gew88 Offline
Ringrev

Sånn det blei gjort fra vår side er det kun et facebook arrangement. Ingen påmelding, men lurt å forsikre seg om at en kjerne på 8-10 stk stiller så man ikke står der med kun 2 stk. Vi påpekte at det ikke var et sykkelritt, og man sykler om kapp som god trening, for moro skyld og for det sosiale, og samtidig det med at hver enkelt har ansvar og at om man møter gående tar man hensyn.
Ved start påpekte vi dette med å ta hensyn og at de sykler på eget ansvar som på hver treningstur man sykler. Hatt alt fra 12-13 til godt over 20 stk og sikkert 60-70 forskjellige individer gjennom de 4-5 gangene dette er blitt gjort og alle har forstått og godtatt betingelsene uten å mukke.
Godtar man ikke så stiller man ikke, så enkelt.

Topp
#2580291 - 23/10/2019 22:04 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
Gew88 Offline
Ringrev

Jeg syns forøvrig idèen om ei GPS-rute med innlagte fartsetapper høres skikkelig kul ut. Noen oppover, noen nedover, noen bortover, både grus, sti og blanding, gjerne forskjellig lengde. Still med sykkelen du har og vinn tid der den er et fordel og evt tap tid der den er en hemsko.

Topp
#2580312 - 24/10/2019 09:08 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Gøyal lavterskel i tre kvarter sent tirsdag kveld etter at hundelufterne hadde gått hjem. Noen meter sperrebånd, 3 stk hjemmesnekrede bukker, et par fakler ved start, 13 bygdetullinger i kortbukse og oljede ben (åpenbart noen grelle unntak), kort/kupert runde bestående av to deler grus, to deler gjørme, en del sti og en del gress. Vi fikk ikke besøk av justèrvesenet, forbundet, politiet eller andre fordyrende og kompliserende elementer. Ikke en eneste labrador ble vettskremt, vi møtte absolutt ingen :-)

Her er bildene til Ola Morken (jeg er han i Nesodden trøye, svart hjelm og belgisk landslagslue)
https://photos.google.com/share/AF1QipML...mVxaTk0MnF0M1dB

Oi (edit) glemte det betydelige omfanget av innfløkte regler:
1) Bukkestyre
2) Lykt
3) Store smil
4) Deng med silca-pumpe for de som kjører rundt bukkene
5) Samlet start, først i mål etter 5 runder
6) Stilpoeng for barberte, oljede ben og kortbukse

Redigert av EmilZipp (24/10/2019 09:13)

Topp
#2580328 - 24/10/2019 12:04 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: EmilZipp]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: EmilZipp
. Noen meter sperrebånd, 3 stk hjemmesnekrede bukker, et par fakler ved start,

Fakkelride!
Hadde vært kult å kjørt fastride i mørket, med fakler langs løypa. Koster jo ikke rare pengene.

+ Bålpølser.

Hmm.

Topp
#2580329 - 24/10/2019 12:06 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Gew88]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: Gew88
Jeg syns forøvrig idèen om ei GPS-rute med innlagte fartsetapper høres skikkelig kul ut. Noen oppover, noen nedover, noen bortover, både grus, sti og blanding, gjerne forskjellig lengde. Still med sykkelen du har og vinn tid der den er et fordel og evt tap tid der den er en hemsko.

Ikke sant! Et skikkelig sykkelrally. Bør da ha dramatisk variasjon i etappene for å gjøre det mest mulig gøy, også teknisk, og holde etappene hemmelig før start. CX eller enduro? You decide...

Edit: Fremfor GPS, kanskje ikke gi ruta på forhånd, men oppgi hvor mange fartsetapper, ca totaldistanse, høydemeter. Ved enden av hver fartsetappe, oppgi koordinater til neste startsted. Navigere med mobil e.l. Tidtaking fortsatt med Strava.

Blir jo rene geocachingracing dette.

Redigert av knutspeed (24/10/2019 12:11)

Topp
#2580336 - 24/10/2019 12:41 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
knutspeed Offline
Ivrig

Ble litt entusiastisk, bare å stoppe meg.... ICON_SMILE

Velorally.

Du får beskjed om å møte opp et sted med sykkel, og mobiltelefon. Du må kunne logge på Strava. Du skal sykle 5 fartsetapper med transport imellom, men de er 100% hemmelige. Total distanse er 20 km, 500hm. Du kommer til å bruke ca 2 timer, makstid er 3t.

På oppmøtested (basecamp) er det en gjeng sykkelfolk, grill/kaffe/bål etc.
Du får utdelt startnr, navn blir notert. Så får du koordinater til start første etappe.

Deltakere slippes med et par minutters mellomrom.

Du bruker mobilen til å finne ut hvor starten er, og sykler dit i rolig, sosialt tempo.

Etappestart er merket. Du må fyre opp Strava. Det står et skilt med lengde på etappen. Når det er klar bane, gønner du på, og følger merkingen av etappen til du er i mål. Her finner du et nytt skilt med koordinater til neste etappe.

Slik fortsetter det til du er gjennom alle etappene. Ved siste etappe er det anvisning tilbake til basecamp.

Etappe 1 er kanskje en bratt asfaltbakke oppover. Neste er en grov nedoversti. På tredje etappe skal du plukke med deg epler i fart fra et bord, og slippe de i en bøtte. Her får du poeng påskrevet startnummeret ditt.

Resultat avgjøres av etappetider + evt poeng for øvelser.

I Basecamp sosialiseres det.

Om arrangementet skjer i mørket, merkes start/mål osv med fakler.

Du vet altså ingenting om etappene før start. Vil det være smart å ta landeveissykkel eller enduro?

Kan jo også arrangeres som f.eks Trail Edition, Road Edition osv.

Topp
#2580376 - 24/10/2019 15:31 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsdx Online
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Hobbyritt som man diskuterer her kan sikkert treffe en målgruppe, men løser neppe problemet med færre ritt.

Et problem for rekrutteringen til sykkel tror jeg er mangel på lavterskel ting man kan delta på uten å være i toppform. Jeg tror dette forklarer noe av "løpebølgen" som jo ikke akkurat ser ut til å være en døgnflue. Vil du løpe er det arrangementer året rundt du kan delta på som nybegynner.

Hvis vi holder oss til terreng er det vel nesten bare Birken og Grenserittet igjen av større mosjonistritt hvor man ikke risikerer at arrangør er i ferd med å pakke ned når man kommer i mål.

Rundbane og cx er sikkert gøy, men nivået kan nok skremme mange. Sykkelritt som terrengsykkelrittet er mer lave skuldre, men krever brukbar teknikk for å ha det litt gøy. Ultraarrangementer er sikkert også knall, men igjen, er man ikke i øvre mellomsjikt av form kommer man til å ha en dårlig dag. Enduro krever nedoverskills etc.

Det er vel et resultat av utviklngen. For 10-15 år siden var det vel sånn at de fleste hadde en hardtail de brukte til det meste, mens folk nå kjøper sykler og spesialiserer seg. Da blir det vanskelig å rekruttere til store arrangement, noe som igjen påvirker hvor mange som driver med ritt.

Topp
#2580380 - 24/10/2019 15:44 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: larsdx

Det er vel et resultat av utviklngen. For 10-15 år siden var det vel sånn at de fleste hadde en hardtail de brukte til det meste, mens folk nå kjøper sykler og spesialiserer seg. Da blir det vanskelig å rekruttere til store arrangement, noe som igjen påvirker hvor mange som driver med ritt.

Det står nok mange Diamant Silver Cape og støver ned (jeg vet om flere), ikke fordi eier har begynt med Enduro, men fordi sykkelritt var en greie de drev med noen år når det var på topp.

Topp
#2580396 - 24/10/2019 16:56 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsdx Online
Søk hjelp!

Jada, men om du sjekker gamle tråder her på forumet så var det ganske mange som var ute i skogen med en helt annen type redskap enn det som vanlige runkepellere bruker i dag. Man syklet grov sti og ritt med samme redskap.

Topp
#2580442 - 24/10/2019 22:20 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Gew88]
sanouka Online
Besatt

Sitat: Gew88
Sånn det blei gjort fra vår side er det kun et facebook arrangement. Ingen påmelding, men lurt å forsikre seg om at en kjerne på 8-10 stk stiller så man ikke står der med kun 2 stk. Vi påpekte at det ikke var et sykkelritt, og man sykler om kapp som god trening, for moro skyld og for det sosiale, og samtidig det med at hver enkelt har ansvar og at om man møter gående tar man hensyn.
Ved start påpekte vi dette med å ta hensyn og at de sykler på eget ansvar som på hver treningstur man sykler. Hatt alt fra 12-13 til godt over 20 stk og sikkert 60-70 forskjellige individer gjennom de 4-5 gangene dette er blitt gjort og alle har forstått og godtatt betingelsene uten å mukke.
Godtar man ikke så stiller man ikke, så enkelt.

Var noe sånn jeg hadde i tankene.
Forøvrig mange spenstige tanker som dukker opp her inne mtp formatet.
Det jeg ser for meg er ei linje jeg har rota opp og satt sammen ca 2 km relativt enkel sti med 100 hm for de med litt teknikk og form inne og siste tredelen for de minste evt andre som bare vil prøve seg. Både lange og korte alt er HT vennlig, den korte enda mer enn den lange. I bunn har vi telt og man kjører så mye man gidder i et par timer. Beste tiden etter at fløyta går har vinni men fineste premien eller kanskje tom alle premiene trekkes ut på tombolaprinsippet. Jeg feks ville ha nøyd meg med et par run og hengt i teltet, andre jeg kjenner ville ha tråkka som gale opp også for å slå andre av samme ulla mens sånne som meg henger rundt og spiser pølser og heier på unga eller bare slår av en prat. Etterpå er alle på plass litt til og drikker cola og snakker om hva deres klubb skulle ønske de fikk til i år med folk med samme interesse men som man ellers møter sjelden. To tre sånne ila en sesong ville ha gjort underverk for små klubber med lite ressurser når ting skal bli gjort, det er jeg helt overbevist om.

Topp
#2580444 - 24/10/2019 22:39 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
sanouka Online
Besatt

Hobbyritt som man diskuterer her kan sikkert treffe en målgruppe, men løser neppe problemet med færre ritt.

Et problem for rekrutteringen til sykkel tror jeg er mangel på lavterskel ting man kan delta på uten å være i toppform. Jeg tror dette forklarer noe av "løpebølgen" som jo ikke akkurat ser ut til å være en døgnflue. Vil du løpe er det arrangementer året rundt du kan delta på som nybegynner.

Hvis vi holder oss til terreng er det vel nesten bare Birken og Grenserittet igjen av større mosjonistritt hvor man ikke risikerer at arrangør er i ferd med å pakke ned når man kommer i mål.

Rundbane og cx er sikkert gøy, men nivået kan nok skremme mange. Sykkelritt som terrengsykkelrittet er mer lave skuldre, men krever brukbar teknikk for å ha det litt gøy. Ultraarrangementer er sikkert også knall, men igjen, er man ikke i øvre mellomsjikt av form kommer man til å ha en dårlig dag. Enduro krever nedoverskills etc.

Haha ja det krever et selvbilde av stål når man har blitt frakjørt i første bakken fra start, lagt mutters alene resten av rittet mens man har passert steder som har klare spor etter å ha vært matstasjon og man kommer til mål og funksjonærene har begynt å pakke sammen. Det er da jeg slipper styret 100 m fra mål, drar opp glidelåsen, retter på trøya, bretter opp bremmen på capen og glir inn casual deliberate og later som jeg ikke ser de imaginære fotografene og pressefolka.
Godt poeng ang nybegynnere og løping. Jeg antar 5 km løping i flokk med andre er lettere overstått enn feks 35/40 km og 500 hm nesten mutters alene som en kort distanse på et terrengsykkelritt ofte er ICON_WINK

Topp
#2580453 - 25/10/2019 05:55 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
nanonils Offline
Entusiast

Sted: Bergen

nivået kan nok skremme mange.

Ser jo dette på landeveien også. Ganske laber interesse for mastercupritt. Og jeg kan forstå det, da det ikke er gøy å bli tatt ut av rittet etter noen få runder. Sånn sett skulle det gjerne vært kjørt etter nivå, ikke alderstrinn.
https://www.instagram.com/nanonils/

Topp
#2580465 - 25/10/2019 09:08 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
knutspeed Offline
Ivrig

En annen ting jeg tygger litt på, og det gjelder forsåvidt alt av ritt fra små lokale, via store grusritt til enduro: Facebook-syken. I høyeste grad også comeback-kids.

Det koster veldig lite å lage en nettside med basic info - sette seg selv i deltakernes situasjon. Man skal jo selge. Det er alt for lettvint å opprette et FB-arrangement med stort sett en dato og lenke til EQ timing... For de som har deltatt før er det kanskje nok, men for interesserte debutanter og comebackere er det ikke godt nok.

- Hvordan kommer jeg meg dit? Er det parkering?
- Dass og dusj?
- Løypeinfo og beskrivelser?
- Sekretariat og åpningstider
- Uthenting av startnummer/chip
- Matstasjoner?
- Spise og overnatte i nærheten?
- Hvordan er tidsflyten i rittet? Starttider, puljer, forventet tidsbruk, etter målgang osv.
- Utstyrsanbefalinger, tips og triks.
- Klasser, startlister
- Regler
- Etc.
- Kontakte arrangør

Arrangørene må vise entusiasme for rittet selv, hvis de skal få det samme tilbake fra deltakerene.

Topp
#2580544 - 25/10/2019 19:44 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: sanouka]
Syklus Offline
Entusiast

Haha ja det krever et selvbilde av stål når man har blitt frakjørt i første bakken fra start, lagt mutters alene resten av rittet mens man har passert steder som har klare spor etter å ha vært matstasjon og man kommer til mål og funksjonærene har begynt å pakke sammen. Det er da jeg slipper styret 100 m fra mål, drar opp glidelåsen, retter på trøya, bretter opp bremmen på capen og glir inn casual deliberate og later som jeg ikke ser de imaginære fotografene og pressefolka.
Godt poeng ang nybegynnere og løping. Jeg antar 5 km løping i flokk med andre er lettere overstått enn feks 35/40 km og 500 hm nesten mutters alene som en kort distanse på et terrengsykkelritt ofte er ICON_WINK

Jeg har vært med på mange mindre ritt på Østlandet, og kommer alltid langt ned på resultatlistene, men har aldri opplevd at arrangøren har begynt å pakke sammen når jeg kommer imål. Er det en myte at dette skjer? Tror ihvertfall ikke det er hovedregelen :-)

Topp
#2580556 - 25/10/2019 21:37 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
Flamini Offline
Ringrev

Sitat: Syklus

Jeg har vært med på mange mindre ritt på Østlandet, og kommer alltid langt ned på resultatlistene, men har aldri opplevd at arrangøren har begynt å pakke sammen når jeg kommer imål. Er det en myte at dette skjer? Tror ihvertfall ikke det er hovedregelen :-)

det er vel en overdrivelse, men ikke så stor
når jeg syklet vestmarksrittet for mange år siden og var blandt de siste i mål var det definitivt oppbruddsstemning

Topp
#2580560 - 25/10/2019 23:01 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: NjuK]
larsdx Online
Søk hjelp!

Pakke sammen var kanskje en overdrivelse, men første gang jeg syklet Montebello og Elgrittet var det slutt på sykkelvask, matservering etc. i mål. Var noen bak meg, men ikke mange.

Topp
#2580573 - 26/10/2019 08:15 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: larsdx]
Syklus Offline
Entusiast

Pakke sammen var kanskje en overdrivelse, men første gang jeg syklet Montebello og Elgrittet var det slutt på sykkelvask, matservering etc. i mål. Var noen bak meg, men ikke mange.

Er enig i at dette er uheldig, - hvis man holder seg innenfor evt sperrefrister som er satt, så bør man vel alle tilbys samme service i målområdet.

Jeg synes de fleste rittarangører gjør en god jobb, og jevnt over fortjener ros for å stelle i stand fine sykkelritt for oss, - men det er selvsagt også alltid rom for forbedring.

Topp
#2580574 - 26/10/2019 08:24 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: knutspeed]
Syklus Offline
Entusiast

Sitat: knutspeed
En annen ting jeg tygger litt på, og det gjelder forsåvidt alt av ritt fra små lokale, via store grusritt til enduro: Facebook-syken. I høyeste grad også comeback-kids.

Det koster veldig lite å lage en nettside med basic info - sette seg selv i deltakernes situasjon. Man skal jo selge. Det er alt for lettvint å opprette et FB-arrangement med stort sett en dato og lenke til EQ timing... For de som har deltatt før er det kanskje nok, men for interesserte debutanter og comebackere er det ikke godt nok.

- Hvordan kommer jeg meg dit? Er det parkering?
- Dass og dusj?
- Løypeinfo og beskrivelser?
- Sekretariat og åpningstider
- Uthenting av startnummer/chip
- Matstasjoner?
- Spise og overnatte i nærheten?
- Hvordan er tidsflyten i rittet? Starttider, puljer, forventet tidsbruk, etter målgang osv.
- Utstyrsanbefalinger, tips og triks.
- Klasser, startlister
- Regler
- Etc.
- Kontakte arrangør

Arrangørene må vise entusiasme for rittet selv, hvis de skal få det samme tilbake fra deltakerene.

Det finnes helt sikkert ritt som har forbedringspotensiale på hvordan de presenterer seg på internett. Men istedenfor å svartmale situasjonen, så kan det kanskje være bedre å trekke fram noen ritt som allerede er ganske flinke på dette? Det finnes mange små og mellomstore ritt på Østlandet som har alt i fra meget gode til helt greie web-sider:

http://www.elgrittet.no/
http://skiptvet-rittet.no/
http://www.stenhoggerrittet.no
https://kongerittet.no/
http://www.farrisrunden.no/
http://www.hauern.no/p/29972/hauernrittet

bare for å nevne noen...

Topp
#2580722 - 28/10/2019 09:04 Re: Kommer noen ritt tilbake? Eller nye ritt? [Re: Syklus]
knutspeed Offline
Ivrig

Jepp, mange er flinke. Mulig svartfargen min kommer fra andre typer ritt og arrangement enn de gamle rittene. Samtlige av rittene over var vel etablert før Facebook "tok over". Kudos til dem for at de holder nettsidene i gang.

Topp
Side 2 av 3 < 1 2 3 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå