Side 2 av 2 < 1 2
Muligheter
#2577954 - 07/10/2019 10:19 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: Syklus]
Trond123 Offline
Medlem

Sitat: Syklus
Mulig at det finnes noen som synes EL-ritt er helt supert. Men ser man deltagertallene så kan det ikke være tvil om at ritt med "vanlige" mtb sykler, er det folk flest vil ha. Tradisjonelle grusritt som Birken, Vasaen og Grenserittet er fortsatt suverent dominerende i deltagerantall. Så har vi også noen stiritt som et polpulære, men dog endel mindre en grusrittene. EL- sykkel klassene, i de rittene som har det, er marginale og tiltrekker seg antagelig mest ryttere som pga av helse eller alder ikke ville kunne delatt ellers?

Så har vi en mindre gruppe syklister som er mer opptatt av adrenalinkick enn av fysisk trening. Noen av disse har bakgrunn fra motocross, de ser ikke noe problem med at sykkelen drives av en motor, så lenge det er gøy og gir adrenalinkick. Elsykler gir dem mulighet til å "kjøre motocross" på stier der det ikke er tillatt med tradisjonell motocross. Disse bør kunne arrangere sine egne motocross ritt på dertil egnede steder. Hvis dette er en sport så er det isåfall en helt annen sport enn tradisjonell mtb.

Endret det litt for deg slik at du ikke fremstår som en komplett dxxt..

Så har vi en mindre gruppe syklister som er mer opptatt av å ha de gøy på sti enn å sette KOM. Selv om mange "ekte" syklister (med mange ekle kommentarer på diverse forum) sier at dette ikke er trening vet de bedre. De vet at sti turen de tar til og fra jobb 3-4 ganger i uka (ca 24 mil) gir effekt. Tross alt er de gjennomsvette etter turen. De vet at de ikke sykler farligere/fortere nedover stiene enn de andre enduro syklistene. Elsykkelen gir dem kun muligheten til å sykle lenger inn i skauen, takle veldig krevende stigninger samt oppleve enda flere artige nedkjøringer. De vet at det det er noen nisser som sammenlikner elsykkelen deres med motorcross, men de bryr seg bare ikke. Noen mennesker elsker å kritisere og hate. På samme måte som duste dieselJan fra bøgda hater elbiler vil det være noen som hater elsykkelen uten grunn.

Topp
#2577979 - 07/10/2019 12:05 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: Trond123]
Flamini Offline
Ringrev

Sitat: Trond123
Mulig at det finnes noen som synes EL-ritt er helt supert. Men ser man deltagertallene så kan det ikke være tvil om at ritt med "vanlige" mtb sykler, er det folk flest vil ha. Tradisjonelle grusritt som Birken, Vasaen og Grenserittet er fortsatt suverent dominerende i deltagerantall. Så har vi også noen stiritt som et polpulære, men dog endel mindre en grusrittene. EL- sykkel klassene, i de rittene som har det, er marginale og tiltrekker seg antagelig mest ryttere som pga av helse eller alder ikke ville kunne delatt ellers?

Så har vi en mindre gruppe syklister som er mer opptatt av adrenalinkick enn av fysisk trening. Noen av disse har bakgrunn fra motocross, de ser ikke noe problem med at sykkelen drives av en motor, så lenge det er gøy og gir adrenalinkick. Elsykler gir dem mulighet til å "kjøre motocross" på stier der det ikke er tillatt med tradisjonell motocross. Disse bør kunne arrangere sine egne motocross ritt på dertil egnede steder. Hvis dette er en sport så er det isåfall en helt annen sport enn tradisjonell mtb.

Så har vi en mindre gruppe syklister som er mer opptatt av å ha de gøy på sti enn å sette KOM. Selv om mange "ekte" syklister (med mange ekle kommentarer på diverse forum) sier at dette ikke er trening vet de bedre. De vet at sti turen de tar til og fra jobb 3-4 ganger i uka (ca 24 mil) gir effekt. Tross alt er de gjennomsvette etter turen. De vet at de ikke sykler farligere/fortere nedover stiene enn de andre enduro syklistene. Elsykkelen gir dem kun muligheten til å sykle lenger inn i skauen, takle veldig krevende stigninger samt oppleve enda flere artige nedkjøringer. De vet at det det er noen nisser som sammenlikner elsykkelen deres med motorcross, men de bryr seg bare ikke. Noen mennesker elsker å kritisere og hate. På samme måte som duste dieselJan fra bøgda hater elbiler vil det være noen som hater elsykkelen uten grunn.

og med det økte sakligheten flere hakk;
motorcross er vel så slitsomt som (sti)sykling og for meg så blir en elektrisk stisykkel motorcross light. som nevnt tidligere så tviler jeg sterkt på at det er så mange som bedrer kondisjonen når de får seg sykkel med hjelpemotor.

ser for meg at kundegruppen først og fremst består av folk som ikke har syklet så mye før og/eller de som ikke lenger orker å tråkke selv. Så får el-sykkel entusiastene påstå at det er like god trening å sykle opp en bakke når de har en 250watts motor som hjelper dem, tanken bak bakkedrag blir litt uklar da for meg

Topp
#2578011 - 07/10/2019 13:44 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: Flamini]
gutt45kg Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Sitat: Flamini
Sitat: Trond123

og med det økte sakligheten flere hakk;
motorcross er vel så slitsomt som (sti)sykling og for meg så blir en elektrisk stisykkel motorcross light. som nevnt tidligere så tviler jeg sterkt på at det er så mange som bedrer kondisjonen når de får seg sykkel med hjelpemotor.

ser for meg at kundegruppen først og fremst består av folk som ikke har syklet så mye før og/eller de som ikke lenger orker å tråkke selv. Så får el-sykkel entusiastene påstå at det er like god trening å sykle opp en bakke når de har en 250watts motor som hjelper dem, tanken bak bakkedrag blir litt uklar da for meg

Slitsomt å gå på kjøpesenteret en lørdags-formiddag også, men tviler på at det er "trening".

Topp
#2578203 - 08/10/2019 11:59 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: gutt45kg]
vids Offline
Veteran

Sted: Grefsenåsen, Oslo
Så du ikke treningsøkten olechr postet på forrige side? Relative effort var nå mer enn de fleste av mine turer i alle fall, på tross av at jeg ikke har elsykkel. Kanskje på tide å skru litt ned på trangsyntheten?

Redigert av vids (08/10/2019 12:00)

Topp
#2578215 - 08/10/2019 12:35 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
larsdx Online
Søk hjelp!

Lavterskel rujndbaneritt med elsykkel hadde vært veldig artig.

Topp
#2578282 - 08/10/2019 18:17 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: vids]
Flamini Offline
Ringrev

Sitat: vids
Så du ikke treningsøkten olechr postet på forrige side? Relative effort var nå mer enn de fleste av mine turer i alle fall, på tross av at jeg ikke har elsykkel. Kanskje på tide å skru litt ned på trangsyntheten?

nå er vel ikke akkurat olechr representativ for den gemene hop av (el-)syklister, bittelittegrann mer ivrig og i noe bedre form

jeg innrømmer at jeg er så fordomsfull at jeg tror at el-sykler er for de som ikke orker, gidder, pensjonister, prester, stryninger (mye fjell derborte mener jeg å ha hørt), husmødre og andre likesinnede som må ha hjelp opp bakkene.
for meg er olechr og hans likemenn unntakene

Topp
#2578358 - 09/10/2019 10:58 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
espenta Offline
Entusiast

Enten er dette trolling fra "gutt45kg", "Flamini" og "Syklus", ellers er de håpløst trangsynte. Nå sykler ikke jeg el-sykkel selv, men det må da gå an å forstå at man kan få gode treningsøkter med det? Det at ikke alle som sykler el-sykkel gjør det for å trene betyr vel ingenting? Her var det snakk om ritt, og da er det ikke typisk pendlerne dere ser sykle rolig gjennom byen som ville deltatt.

Det at de i det hele tatt kommenterer i denne tråden tyder vel mest på trolling, men det er vel bare å merke seg brukerne og ignorere evt argumenter fra dem i andre tråder ...

Topp
#2578381 - 09/10/2019 12:38 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
gutt45kg Offline
Entusiast

Enig. I ekte demokratisk ånd sletter man bare de som er uenige. Litt som Stalin gjorte på bilder.

Men klart, de sprekste kjører elsykkel. De som trener uten elmotor gjrø noe feil.

Topp
#2578474 - 10/10/2019 07:53 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
larsb Offline

Sted: Bjølsen, Oslo
Det har selvsagt vært forsket på treningseffekten av elsykkel. Den er absolutt til stede skal vi tro NRKs intervju med professor Elling Bere ved universitetet i Agder. For de som ikke tror på mainstream-elsykkel-media er det link til forskningen også.

https://www.nrk.no/livsstil/latskap-eller-trening-med-elsykkel_-1.14090457

LarsB

Topp
#2578477 - 10/10/2019 08:02 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: gutt45kg]
espenta Offline
Entusiast

Sitat: gutt45kg
Enig. I ekte demokratisk ånd sletter man bare de som er uenige. Litt som Stalin gjorte på bilder.

Men klart, de sprekste kjører elsykkel. De som trener uten elmotor gjrø noe feil.

Det er ikke snakk om å slette noen, men når man kommer med så useriøse og lite gjennomtenkte kommentarer bør man forstå at man ikke kommer til å bli tatt seriøst i andre diskusjoner.

Topp
#2578588 - 10/10/2019 15:42 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: larsb]
Flamini Offline
Ringrev

Sitat: larsb
Det har selvsagt vært forsket på treningseffekten av elsykkel. Den er absolutt til stede skal vi tro NRKs intervju med professor Elling Bere ved universitetet i Agder. For de som ikke tror på mainstream-elsykkel-media er det link til forskningen også.

LarsB

så får jo folket lese mer enn overskriften, rapporten viser jo ikke akkurat til folk som normalt deltar i ritt.

jeg siterer:
" for vanlige, dødelige som trenger aktivitet i hverdagen, er elsykkel et godt alternativ, ler han"

"de som var i dårlig form fra før hadde fremgang"

"Vi så på en gruppe ganske utrente personer som fikk tilgang på elsykkel i noen måneder. blablabla Han forteller at personene ble sammenliknet med seg selv, og de hadde fremgang"

altså, folk som ikke trener men vanligvis ligger på sofaen etter middag blir i bedre form av å bruke el-sykkel.
helt utrolig hvor imponert jeg ble nå

Topp
#2578591 - 10/10/2019 15:54 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
larsb Offline

Nå hadde du allerede gjort unntak for OleChr og andre sprekinger i generaliseringene dine i innlegget jeg svarte på. Da gjenstår jo de andre
Quote:
som ikke orker, gidder, pensjonister, prester, stryninger (mye fjell derborte mener jeg å ha hørt), husmødre og andre likesinnede som må ha hjelp opp bakkene

Og det er faktisk slik at de kommer i bedre form av elsykkel, og bare litt mindre enn av vanlig sykkel. Det er uavhengig av hva som imponerer deg.

LarsB

Topp
#2578596 - 10/10/2019 17:05 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: larsb]
Flamini Offline
Ringrev

Nå hadde du allerede gjort unntak for OleChr og andre sprekinger i generaliseringene dine i innlegget jeg svarte på. Da gjenstår jo de andre
Quote:
som ikke orker, gidder, pensjonister, prester, stryninger (mye fjell derborte mener jeg å ha hørt), husmødre og andre likesinnede som må ha hjelp opp bakkene

Og det er faktisk slik at de kommer i bedre form av elsykkel, og bare litt mindre enn av vanlig sykkel. Det er uavhengig av hva som imponerer deg.

LarsB

diskusjonen her gjaldt treningsverdien for aktive syklister, men forskningsrapportene henviste til helt utrente personer så du blander kortene. det var poenget mitt

man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at el-sykkel er ett bedre treningsalterantiv enn å sitte i sofaen. litt trening er bedre enn ingen trening ICON_SMILE

for mange er el-sykkel ett glimrende produkt

Topp
#2578838 - 12/10/2019 19:13 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: larsb]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

LarsB

Som jeg har nevnt tidligere i tråden har kan du sikkert få akkurat lik treningseffekt på el-sykkel som på vanlig, MEN KUN DERSOM du trør tel like kraftig som på vanlig sykkel. Da går det til gjengjeld en god del fortere fortere, spesielt i stigninger. Da er spørsmålet; hva får du ut av å trene med like høy effekt som vanlig sykkel? Mitt svar er da; du kan smyge på Strava på et nivå du ellers ikke er kapabel til. Jo mer raffinerte/mer like vanlige sykler disse doningene blir, jo mer populære vil de bli. Og DET appellerer, tro meg ICON_WINK Logger f.eks dere el-entusiaster økta som el-sykkel eller vanlig? Vil ikke tro det er så attraktivt med ei liste opp Bjørnsjøhelvete med kun tante Helga og pensjonistforeninga som listefyll..

Topp
#2578888 - 13/10/2019 11:42 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: Velte_Petter]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm
Sitat: Velte_Petter

LarsB

Som jeg har nevnt tidligere i tråden har kan du sikkert få akkurat lik treningseffekt på el-sykkel som på vanlig, MEN KUN DERSOM du trør tel like kraftig som på vanlig sykkel. Da går det til gjengjeld en god del fortere fortere, spesielt i stigninger. Da er spørsmålet; hva får du ut av å trene med like høy effekt som vanlig sykkel? Mitt svar er da; du kan smyge på Strava på et nivå du ellers ikke er kapabel til. Jo mer raffinerte/mer like vanlige sykler disse doningene blir, jo mer populære vil de bli. Og DET appellerer, tro meg ICON_WINK Logger f.eks dere el-entusiaster økta som el-sykkel eller vanlig? Vil ikke tro det er så attraktivt med ei liste opp Bjørnsjøhelvete med kun tante Helga og pensjonistforeninga som listefyll..

Selvsagt logger man økta som e-bike. Og hva får du ut av å trene med samme effekt: høyere fart, man kan holde den farta lengre, flott ritt trening for å få inn farta i kroppen. Nå er det heller ikke slik at alt med trening går på at man skal ta i mest mulig på flest mulig økter. Til roligere turer i sone 1 vil man da få en fart som er høyere/mer gøy. Stitur i sone 1 feks er nesten umulig så sant man ikke er i sjukt bra form. Der man før dro ut på landeveien for å få rolige vispeturer kan man nå ta elsykkel,

En ting er hvertfall helt sikkert at Elsykkel er også trening så sant man ikke prøver å unngå det. Noen ganger kan det funke bedre som trening enn vanlig sykkel og noen ganger dårligere. For mange av de jeg kjenner fungerer det mye bedre for nå sykler de mer.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2578914 - 13/10/2019 19:57 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
Gammelogdesperat Offline
Ringrev

At elsykkel gagner noe som helst, er bare vrøvl. Folk som kjøper disse har som oftest sykkel, bil etc. så dette blir bare enda en ting som må produseres(miljøuvennlig..) Effekten er at folk brenner mindre kalorier(blir feitere/sjukere) og at de som selger disse elmopedene tjener mer penger.
Finnes selvsagt et og annet unntak, men sånn er det store bildet.

Topp
#2578952 - 14/10/2019 08:43 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: Gammelogdesperat]
sykkeloyvind Offline

Sitat: Gammelogdesperat
At elsykkel gagner noe som helst, er bare vrøvl. Folk som kjøper disse har som oftest sykkel, bil etc. så dette blir bare enda en ting som må produseres(miljøuvennlig..) Effekten er at folk brenner mindre kalorier(blir feitere/sjukere) og at de som selger disse elmopedene tjener mer penger.

Akkurat når det kommer til transportsykling har nok el-sykler stor effekt. Min kone sykler hver eneste dag til jobb - hun ville ikke syklet mer enn maks en dag i uka uten el-motoren. Jeg tror det er mange som henne. Jeg ser mange elsyklister på min daglige pendlerute, flere av dem ser ut som om de ikke er ivrige syklister i det daglige ellers.
El-sykkel som transportmiddel er helt klart en god løsning på mange trafikk-problemer, og et (bitte)lite bidrag til reduserte utslipp.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2578955 - 14/10/2019 08:51 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
Stefan77 Offline
Besatt

Sted: Trondheim
For oss/kona og for veldig mange andre av våre likesinnede foreldre i barnehage og skole så er elsykkel hovedsaklig et alternativ for bil nr 2 eller kollektivtransport.
Dette innebærer både både mer fysisk fostring for henne og mindre forurensing mtp evt bil nr 2.

Opplever at mange som er skeptiske til elsykkel faktisk ikke har prøvd. Det er ikke en moped.

Redigert av Stefan77 (14/10/2019 08:52)

Topp
#2579048 - 14/10/2019 15:22 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: sykkeloyvind]
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra

Dette er jo helt opplagt og takk og pris for at utviklingen har gjort det mulig for flere å bruke sykkel i hverdagen. Kun positive effekter av det.

Nå var det snakk om treningseffekt på el vs regulær sykkel her, og her er det det skurrer hos enkelte.

Topp
#2579189 - 15/10/2019 13:43 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: hakons]
larsb Offline

Fos husmødre, preseter og andre utrente kyllinger kommer mulighet for å lufte elsyklene sine. Sykle opp uten å svette og rille pent ned igjen:

https://www.terrengsykkel.no/nyheter/naa-aapner-enduro-world-series-for-elsykler

LarsB

Topp
#2579924 - 20/10/2019 14:52 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: sykkeloyvind]
Gammelogdesperat Offline
Ringrev

Sitat: sykkeloyvind

Akkurat når det kommer til transportsykling har nok el-sykler stor effekt. Min kone sykler hver eneste dag til jobb - hun ville ikke syklet mer enn maks en dag i uka uten el-motoren. Jeg tror det er mange som henne. Jeg ser mange elsyklister på min daglige pendlerute, flere av dem ser ut som om de ikke er ivrige syklister i det daglige ellers.
El-sykkel som transportmiddel er helt klart en god løsning på mange trafikk-problemer, og et (bitte)lite bidrag til reduserte utslipp.

At et høyt antall elsykler + en million andre eldingser som produseres for tiden faller ned på pluss-siden for miljø og helse tror jeg ingen ting på. Muligens isolert sett innen for noen smale områder. Feitere folk og nye berg av søppel er konsekvensen.

Topp
#2579974 - 21/10/2019 09:10 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: Gammelogdesperat]
sykkeloyvind Offline

Sitat: sykkeloyvind

At et høyt antall elsykler + en million andre eldingser som produseres for tiden faller ned på pluss-siden for miljø og helse tror jeg ingen ting på. Muligens isolert sett innen for noen smale områder. Feitere folk og nye berg av søppel er konsekvensen.

Enig med deg i det - miljømessig har nok el-sykler null å si i det store bildet. I lokaltrafikken kan det nok ha en viss effekt - gitt bedre infrastruktur i tillegg.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2580007 - 21/10/2019 12:48 Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020 [Re: Velte_Petter]
RazeFaze Offline
More than words

Sitat: Velte_Petter
Dette er jo helt opplagt og takk og pris for at utviklingen har gjort det mulig for flere å bruke sykkel i hverdagen. Kun positive effekter av det.

Nå var det snakk om treningseffekt på el vs regulær sykkel her, og her er det det skurrer hos enkelte.

Elsykkel har ekstremt mye treningseffekt sammenlignet med bil og buss :-)

Topp
Side 2 av 2 < 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå