Muligheter
#2574315 - 12/09/2019 14:23 Vektnedgang å sykkelproblemer
Duckiie Offline
Nytt medlem

Må nesten prøve her:) Jeg er en ganske stor kar på 184cm å 170kg. Har i alle år hatt problemer med at pedalene på sykkelene jeg har hatt har blitt løsere å løsere for å så å dette av. Fått beskjed fra fysio at sykkel er beste løsningen for vektnedgang. Spørsmålet mitt til dere da er, er det noen plass jeg kan få tak i en sykkel som tåler min vekt å som ikke koster enn halv årslønn? Har hatt fatbike i tanken ettersom de ser veldig robuste ut men jeg må også ha eiker i tanken samt ramme pga vekt.

Den gang jeg syklet så veide jeg 150kg å hadde da problemer med "kranken" men nå 20kg mer så er jeg jo også bekymret for eiker og ramme.

Topp
#2574357 - 12/09/2019 18:36 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Pedalene skal tåle såpass, så da har noe vært feil. Sykler du med klikk eller flate pedaler?

En fatbike ser solid ut, men tåler neppe mer enn en vanlig sykkel

En terrengsykkel type hardtail med stål-eller aluminiumsramme og middels gode komponenter er nok å anbefale for deg. For eksempel gx (Sram) eller SLX (shimano).

Du bør ha thru axle, ikke quick release. Også ville jeg satt av 6-7.000 til et håndbygget hjulsettt.

Setter du av 25.000 totalt bør du kunne få noesom er bra og varer lenge .

Topp
#2574375 - 12/09/2019 20:28 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: larsdx]
Duckiie Offline
Nytt medlem

Ble litt feil formulert hehe. Det er helt oppe ved rammen de begynner å løsne. Ikke selve pedalen men den som sitter i "axelen" i rammen

Topp
#2574377 - 12/09/2019 20:35 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Sørg for å ha lette gir (12-delt) og en bra krank. Igjen er SLX/GX-nivå el for eks Race Face Aeffect bra.

Om du vil ha noe enda mer bombesiknert kan du se pp kindernay gir og hjulsystem, men det blir 10.000 ekstra.

Topp
#2574435 - 13/09/2019 09:20 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
Flamini Offline
Ringrev

dette høres mer ut til å være vedlikeholds relatert enn vektrelatert.

svært mange sykler er designet for syklister på 65-85kg og hvis du dobler den vekten bør du få gode råd av en kompetent selger når du kjøper sykkel. en litt solid hardtail bør være ideelt.
hør med ditt lokale sykkelverksted om de kan hjelpe deg med vedlikehold.

sykling er en glimrende treningsform for de som ønsker å gå mye ned i vekt

Topp
#2574450 - 13/09/2019 09:56 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
rokkitan Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Som larsdx er inne på så kan det også være teknikk. Hvis trådstarter står og tråkker på tungt gir med hele sin vekt, så blir det stort moment og det kan kanskje ødelegge kranken. Hvis han i stedet velger et lett gir og tråkker fort så blir belastningen på kranken mye mindre. Det er selvsagt viktig at kranken er festet riktig til kranklageret, Tidligere kranker med Shimano Octalink feste var vel heller ikke spesielt bra, men det bør ikke være et problem på en nyere sykkel.

Han trenger heller ikke å fokusere på lett sykkel, men kan kjøpe en sykkel som er tyngre og forhåpentligvis har mer solide hjul m.m. Prisøkning betyr ofte lettere sykkel, men ofte ikke større styrke. Jeg har dessverre ikke noen forslag, men kanskje andre har. Hvis hjulsettet begynner å gi seg, så kan han får det bygget på nytt med mer solide eiker da.

Topp
#2574460 - 13/09/2019 10:28 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Surly Ogre eller Surly Troll kan være en bra start. Sykler laget for å tåle MYE vekt.

Topp
#2574513 - 13/09/2019 15:52 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
Supermann Offline
Besatt

Mine tanker:
Jeg ville nok tenkt i retning av en Hardtail beregnet på stibruk da komponentene på slike sykler er laget for å tåle herjing på sti fra voksne ryttere. Typisk har disse litt kraftigere gaffel, bredere styre osv. samt vandring rundt 120-150mm.

Om du velger 29 eller 27,5 er mindre viktig, men 27,5 vil gi mindre fleks, alt annet likt da komponentene ellers er like.

Vedrørende hjul: Et ferdig hjulsett ala Hope Fortus, eller DT Swiss E1700 vil være solid nok for å tåle en tung rytter. Skal du kjøpe løse hjul se etter hjul laget for enduro/DH-bruk. De er typisk solide.

En moderne krank fra Shimano/Sram/RaceFace etc med utvendig lager eller pressfit burde være mer enn solid nok.

Om du ønsker lavere rullemotstand så er det bare å bytte dekk.

Umiddelbare tips til ferdige sykler: Kona Honzo, Radon Cragger(Bike-discount), Commencal Meta HT AM/Enduro, Cube Reaction TM. Santa Cruz Chameleon, Whyte Trail osv. Det finnes sikkert mange flere.

Tips til forhandler. Ring Truls på Flytsti. Han vil garantert kunne hjelpe deg. Holder til på Nøtterøy, men bomtur blir det neppe om dere blir enige om noe.

Redigert av Supermann (13/09/2019 15:53)

Topp
#2574515 - 13/09/2019 16:08 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
sun flyer Offline
Ringrev

Sted: Bergen
Jeg tenker touringsykkel som er bygd for masse bagasje. Jeg sykler ofte med mye ekstra vekt på bagasjebrett og har enda ikke opplevd å kjøpe en til det bruket sykkel der hjulet har holdt. Men hvis selger sier det holder får man nytt hjul på garantien etter 3 reparasjoner.

Topp
#2574517 - 13/09/2019 16:31 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
Syklist1 Offline
Ivrig

Sted: Kristiansund
Verdt å tenke på at en person på 170kg med en viss form fort tråkker 500watt på sletta. Vil anbefale å kjøpe hjul med mange eiker av en god hjulbygger. Vil tro de fleste rammene er ok.

Topp
#2574637 - 14/09/2019 20:51 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
Tange Offline
Flittig Bie

Sti-HT med enduro/DH-hjul (evt. tandemhjul) og evt. stiv gaffel som supermann også var inne på. En tursykkel tåler mer vekt men selv med full oppakning og barn i henger med bagage har jeg aldri oversteget en totalvekt på 130-140 kilo og da er en del av vekta fordelt over hengerhjulene.

Hovedproblemet ser dog ut til å være kranken. Det er vanskelig å vite om den virkelig har vært ordentlig montert (dratt til skikkelig) og vi vet ikke vilken type det har vært. Men umuddelbart tenker jeg mest på skikkelig firkantlager/krank. Spørsmålet er vel kankje om noen ennå lager gode kranker for firkantlager som ikke koster prisen til en sykkel.

Topp
#2574771 - I går 11:00 Re: Vektnedgang å sykkelproblemer [Re: Duckiie]
endres Offline
Fersking

Virker som et problem med gamle firkant hull krank lager, hvis de først har vært syklet med i løs posisjon er de permanent skadet og vil aldri bli bra igjen. Dette er en gammel standard som du bare finner på de billigste og dårligste sykler i dag, jeg vil tro at denne løsningen med en konet firkant tap kan har begrensninger med hensyn til ryttervekt siden designet baserer seg på en balanse mellom forspenning og belastning.

Fatbike er en dårlig ide siden de har en spesielt lang krankarn for at kjedet ikke skal komme i konflikt med dekket.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå