Muligheter
#2572705 - 03/09/2019 22:34 Di2 som låser seg på bakgiret
lancepants Offline
Tørr bak øra

Registrert: 31/08/2010
Innlegg: 153
Har en Orbea Orca Aero med Ultegra Di2, ny av året, og to ganger nå har jeg opplevd at bakgiret har låst seg på tyngste giret bak. Tror det har skjedd i forbindelse med at jeg har giret ned fra store klinga foran mens den har vært på tyngste giret bak. (Kløner litt med giringa da jeg er mest vant med 1x på CX...). Såvidt jeg forstår skal ikke denne kombinasjonen egentlig være mulig (letteste foran og tyngste bak).

Etter dette skjer så flytter bakgiret seg såvidt et hakk opp når jeg trykker på girkknappen, men ikke nok til at den klarer å gire ett gir opp. Har begge gangene dette har skjedd etter 10 minutter trykking på alle mulige knapper og kombinasjoner fått det til å virke igjen. Men uten at jeg har skjønt hva som til slutt fikset det.

Har nyeste firmware på Di2.

Er det noen som har peiling på hva som egentlig skjer?

Topp
#2573637 - 09/09/2019 13:17 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants]
Vingleik Vaagal Offline
Entusiast

Registrert: 18/07/2013
Innlegg: 479
Det skal være en kombinasjon som er mulig, men ikke bra for drivverket å kjøre med.

Forstår jeg det riktig om den prøver å gire opp, men klarer det ikke? Det er bevegelse i bakgiret?

Topp
#2573980 - 10/09/2019 23:22 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: Vingleik Vaagal]
lancepants Offline
Tørr bak øra

Registrert: 31/08/2010
Innlegg: 153
Ja, det er en ørliten bevegelse i bakgiret når jeg prøver å gire opp. Og når jeg girer ned flytter den seg ned igjen.

Topp
#2573997 - 11/09/2019 07:18 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants]
Plankepetter Offline
Ringrev

Registrert: 12/06/2012
Innlegg: 894
Sted: oppi (under) lia
Høres ut som du er i justeringsmodus. Da flyttet bakgiret seg 0,25 mm hver gang du trykker på hendelen

Topp
#2574208 - 11/09/2019 21:51 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: Plankepetter]
lancepants Offline
Tørr bak øra

Registrert: 31/08/2010
Innlegg: 153
Men hvordan kommer man inn i justeringsmodus? Er det mulig med å bare klikke på hendlene?

Og den går kun ett hakk opp og ett hakk ned igjen.

Topp
#2574220 - 11/09/2019 23:10 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants]
AntonS Offline
Ringrev

Registrert: 01/05/2015
Innlegg: 869
Justeringsmodus aktiveres når man holder inne knappen på junction-boksen

Topp
#2574237 - 12/09/2019 06:12 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: AntonS]
vortex surfer Offline
Ivrig

Registrert: 04/03/2007
Innlegg: 2177
Sted: bergen
Jeg har ikke noe direkte svar på spørsmålet til ts, men jeg opplever en og annen Bug med di2 jeg også. Jeg har ant+ dingsen på ledningsnettet, og sporadisk går systemet i en visningsmodus for valgt girsystem. Jeg kjører i S1, altså der bakgiret kompenserer for framgir automatisk. Og dette vil systemet fortelle meg av og til, og det vil si at den tror jeg har trykket på innstillingsknappen ved ladeport. Jeg får en systemlyd, og får melding på Garmin.En kan også se om natten at andre også får system blink på ladeport.
Hva som er grunnen til dette vet jeg ikke, men det er jo da en fare for at di2 endrer modus, og at en kan rote seg inn i justeringer. Vet jo ikke om det er det du opplever, men det virker som du havner i justeringsmodus ufrivillig.

Topp
#2574239 - 12/09/2019 07:00 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants]
tmork Offline
Lilloman

Registrert: 19/04/2002
Innlegg: 11916
Sted: "ut i vår hage" - Lillo
Sitat: lancepants
Har en Orbea Orca Aero med Ultegra Di2, ny av året, og to ganger nå har jeg opplevd at bakgiret har låst seg på tyngste giret bak. Tror det har skjedd i forbindelse med at jeg har giret ned fra store klinga foran mens den har vært på tyngste giret bak. (Kløner litt med giringa da jeg er mest vant med 1x på CX...). Såvidt jeg forstår skal ikke denne kombinasjonen egentlig være mulig (letteste foran og tyngste bak).

Etter dette skjer så flytter bakgiret seg såvidt et hakk opp når jeg trykker på girkknappen, men ikke nok til at den klarer å gire ett gir opp. Har begge gangene dette har skjedd etter 10 minutter trykking på alle mulige knapper og kombinasjoner fått det til å virke igjen. Men uten at jeg har skjønt hva som til slutt fikset det.

Har nyeste firmware på Di2.

Er det noen som har peiling på hva som egentlig skjer?


Tenker muligens at kjedet ligger for tett og b-skruen må justeres. Det som muligens skjer er jo at når du går fra stor til liten foran, med tyngste bak så feiler bevegelsen til giret på grunn av høy motstand.

På ny Di2 er liten klinge foran og de to minste drevene bak ikke en opsjon (var det på tidligere Di2), så da vil den vel forsøke å flytte seg til "lovlig" posisjon.

Kjører du Di2 i manuell S1 eller S2?

Testet forøvrig dette selv akkurat nå, og det giret ditt gjør er direkte feil.

Ved stor foran og minste bak, vil en nedgiring foran ikke flytte på gir foran, men sette bakgir i lovlig posisjon. Først ved neste trykk klarer jeg å få giret foran til å gå ned en posisjon.

Ved superraskt dobbeltrykk klarer du å sette i gang begge bevegelsene, og da er jeg tilbake til lett justering av b-skrue. Forsøkte selv dobbeltrykkvarianten og det gikk og fint, men stresser jo giret litt mer, og er vel strengt tatt en situasjon jeg aldri har vært borti på tur.


Redigert av tmork (12/09/2019 07:05)
_________________________
Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka

Topp
#2574330 - 12/09/2019 15:16 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants]
Knuthsolberg Offline
Tørr bak øra

Registrert: 13/10/2014
Innlegg: 164
Sted: Norge
Du er ikke i crash modus ?

Topp
#2574519 - 13/09/2019 17:45 Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: tmork]
lancepants Offline
Tørr bak øra

Registrert: 31/08/2010
Innlegg: 153
Takk for gode svar og teorier.

Jeg bruker S1 (kompenserer på bakgiret ved skifte på fremgiret).

Kan godt hende jeg har dobbeltklikka. Skal sjekke ut med sykkelen i stativet. For jeg tror litt på den teorien om stress på bakgiret.

Kan det være at dette fører til at den går i krasjmodus. Er det noen måte å finne ut at man er i krasjmodus?

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå