Side 2 av 3 < 1 2 3 >
Muligheter
#2573951 - 10/09/2019 20:49 Re: Legalize it [Re: perbl]
Torshov-Simen Online
Besatt

Sted: Oslo
Sitat: perbl

Jeg kan lett se for meg at man kan være for en legalisering av cannabis, men samtidig ha en mer restriktiv holdning overfor andre stoffer eller våpen.

Det kan man helt fint, men da er det interessant å høre hvorfor man resonnerer anderledes med hensyn til cannabis enn våpen og heroin og ikke minst om man klarer å rettferdiggjøre standpunktet uten å dra sammenligningen med alkohol ICON_SMILE

Redigert av Torshov-Simen (10/09/2019 21:21)

Topp
#2573954 - 10/09/2019 21:24 Re: Legalize it [Re: Torshov-Simen]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Uten å være noen rusekspert, er det nå vel endel helserisikoer knyttet til heroin man ikke ser i samme grad med cannabis. Selv om det jo ikke er direkte sunt å røyke hasj heller. Jeg er også i tvil om man vil se den samme mainstreamingen av de harde stoffene som hasj har.

Utfra hvordan den norske kulturen og samfunnet forholder seg til våpen, føler jeg vi ikke er helt på jordet der. Det finnes ulovlige våpen i omløp, men det er vel ikke akkurat utbredt i samme skala som vi ser cannabis er. Nordmenn som vil skaffe seg våpen til jakt eller sport, kan gjøre det.

Topp
#2573957 - 10/09/2019 21:47 Re: Legalize it [Re: Brusdalen]
Stupfull Offline
Entusiast

Vanskelig sak!

Jeg gar ikke noe til over for canabis, men siden det har blitt så vanlig må man vel til slutt ta debatten.

Hvordan ville en evt legalisering sett ut?

Coffeshops som Amsterdam eller apoteket?

Hvordan ville prisingen bli? Gatepris er vel fra 150-200kr. Vi snakker vel fort en 2 eller 3 dobling hvis staten skal med og private næringslivet skal stå for kvaliteten og risikoen.

Har vi kompetanse til å håndtere avhengighet?

Hva skal aldersgrensa være? 16, 18, 21, 30?

Cannabis rusen er lett å like of effekten kommer fort. Et par trekk og man er i sonen, mange havner i fella med røyking morgen og kveld og stillstand i livet til det sier stopp.

Jeg tror dette skjer oftere pr bruker enn med alkohol.

Samfundet må ta sluttregninga, er det verdt det? Vi tar den sikkert allerede fra illegal bruk, men blir det mer?

Svartebørs kommet til å eksplodere hvis prisen blir høy, noen den garantert blir!

Hvis man åpner for Cannabis bør man jo åpne for andre stoffer også.

Dmt er jo hyllet bla for å håndtere ptsd, og er hevdet å være umulig å ta overdose på!

Jeg syns vi kan selge heroin, ketsmin, dmt, kokain etc på REMA 1000 så kan vi få se hvordan evolusjonsteorien håndterer det!

Redigert av Stupfull (10/09/2019 21:50)

Topp
#2573963 - 10/09/2019 22:07 Re: Legalize it [Re: GeirK]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: GeirK
Generelt er det et litt vanskelig tema å få oversikt over synes jeg. Ser man på dem som skriver om det, er det jo ofte ekstremt preget av hvor de står i debatten.

En fagperson som er mot legalisering, framstiller det som at det overhodet ikke finnes positive sider, bruk eksploderer etc, mens de som er åpne for legalisering framstiller det stikk motsatt, og det er ingen grunn til å frykte økt bruk i det hele tatt.

Har du sett Folkeopplysningens episode om Cannabis?

Den har mye fint, men den har i hvert fall én feil som er ganske grov. De sammenlikner der bilkjøring i påvirka tilstand av alkohol og cannabis, men talla de bruker, er basert på der man kan påvise cannabis i blodet/pisset til sjåføren, som kan henge igjen i mange uker hvis man røyker tett. Å kjøre dagen etter å ha røyka en, kan sikkert være verre enn å kjøre helt nykter, men er noe helt annet enn å kjøre når du er kav stein.

Topp
#2573964 - 10/09/2019 22:11 Re: Legalize it [Re: Stupfull]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: Stupfull
Vanskelig sak!

Jeg gar ikke noe til over for canabis, men siden det har blitt så vanlig må man vel til slutt ta debatten.

Hvordan ville en evt legalisering sett ut?

Coffeshops som Amsterdam eller apoteket?

Hvordan ville prisingen bli? Gatepris er vel fra 150-200kr. Vi snakker vel fort en 2 eller 3 dobling hvis staten skal med og private næringslivet skal stå for kvaliteten og risikoen.

Har vi kompetanse til å håndtere avhengighet?

Cannabis rusen er lett å like of effekten kommer fort. Et par trekk og man er i sonen, mange havner i fella med røyking morgen og kveld og stillstand i livet til det sier stopp.

Jeg tror dette skjer oftere pr bruker enn med alkohol.

Samfundet må ta sluttregninga, er det verdt det? Vi tar den sikkert allerede fra illegal bruk, men blir det mer?

Svartebørs kommet til å eksplodere hvis prisen blir høy, noen den garantert blir!

Hvis man åpner for Cannabis bør man jo åpne for andre stoffer også.

Dmt er jo hyllet bla for å håndtere ptsd, og er hevdet å være umulig å ta overdose på!

Jeg syns vi kan selge heroin, ketsmin, dmt, kokain etc på REMA 1000 så kan vi få se hvordan evolusjonsteorien håndterer det!

Kan du stave "krisemaksimering"?

Dette handler om ruspolitikk. I dag er alt som er sterkere enn kaffe forbudt, med mindre det er alkohol, da. Alkohol er beviselig vesentlig mer skadelig enn veldig mange av stoffene som er forbudt (cannabis, lsd, mdma, khat osv).

Så det er lovlig for meg å drikke to flaske whisky hver dag, men ikke å røyke en joint med 0,1g hasj.

Forklar det den som kan.

Topp
#2573970 - 10/09/2019 22:21 Re: Legalize it [Re: Brusdalen]
Stupfull Offline
Entusiast

For meg kan man godt gjøre alkohol ulovlig, men det er vel i praksis umulig så viktig det har blitt for folk både for kosen og det sosiale.

Jeg tror hasj blir misbrukt av Ola dunk like hardt, og blir vanskelig å snu etter ei eventuel legalisering som går skeis ICON_SMILE

Topp
#2573979 - 10/09/2019 23:02 Re: Legalize it [Re: Brusdalen]
JoachimV Offline
Ivrig

Sted: Sørpå
Problemet med Unge Venstres feilslåtte kampanje er at de går rett på ungdommen med en sånn ufarliggjøring når vi i 2019 vet at Cannabis negativt påvirker utviklingen av hjernen i ung alder og opp i tjueåra. De burde blitt holdt ansvarlig for rekruttering.

Selvfølgelig skal det være plass til å diskutere ruspolitkk men da får man gjøre det ordentlig. Når disse umodne barna kommer med sin støy så drukner også det faktum at det går mot en avkriminalisering og det er bare trist. Det beviser bare at de ikke ikke er på nett med virkeligheten og bare er ute etter å få oppmerksomhet.

Topp
#2574016 - 11/09/2019 08:58 Re: Legalize it [Re: JoachimV]
Brusdalen Offline
Ivrig

Sted: Ålesund
Sitat: JoachimV
Det beviser bare at de ikke ikke er på nett med virkeligheten og bare er ute etter å få oppmerksomhet.

Og hvordan mener du at dette avviker fra hvordan de voksne driver politikk i den virkelige verden?
(Jeg vet at det ikke var poenget ditt, men allikevel ...)

Topp
#2574046 - 11/09/2019 09:59 Re: Legalize it [Re: JoachimV]
GeirK Offline
More than words

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
når vi i 2019 vet at Cannabis negativt påvirker utviklingen av hjernen i ung alder og opp i tjueåra.

Vet vi det?

Topp
#2574071 - 11/09/2019 10:59 Re: Legalize it [Re: GeirK]
JoachimV Offline
Ivrig

når vi i 2019 vet at Cannabis negativt påvirker utviklingen av hjernen i ung alder og opp i tjueåra.

Vet vi det?

Jepp, visste du ikke det? Du som vet at «legal tilgang medfører færre problemer enn illegal tilgang»?

Akkurat dette med de unges hjerne begynner såpass kjent og akseptert at det burde være unødvendig å kverrulere over.

Topp
#2574075 - 11/09/2019 11:08 Re: Legalize it [Re: JoachimV]
GeirK Offline
More than words

Akkurat dette med de unges hjerne begynner såpass kjent og akseptert at det burde være unødvendig å kverrulere over.

Dette er en formulering jeg ofte ser hos folk som har tatt et standpunkt de ikke kan underbygge, uten at jeg dermed kan påstå at dette gjelder deg.

Hvilken kvalitetssikret kunnskap bygger du denne påstanden på?

Topp
#2574083 - 11/09/2019 11:30 Re: Legalize it [Re: GeirK]
gare Offline
More than words

Sted: Sandnes

Dette er en formulering jeg ofte ser hos folk som har tatt et standpunkt de ikke kan underbygge, uten at jeg dermed kan påstå at dette gjelder deg.

Hvilken kvalitetssikret kunnskap bygger du denne påstanden på?

Tja, er du virkelig interessert finner du noe å starte på her.
Det var første noenlunde kredible jeg fant i et raskt søk mens jeg spiser lunsj ICON_WINK
Av anekdotisk erfaring(og dermed ikke egentlig verdt så mye)ser jeg en stor sammenheng med bruk av cannabis og manglende skolegang, psykiske problemer, problemer med å holde på bolig, og problemer med jobb, men er det jo umulig å vite helt hva som kom først og hva som er årsak/virkning.

Liberalist-meg er tvilende til legalisering, men sosialdemokraten i meg er svært lite glad i tanken om legalisering.

Utover det er de store(virkelig store)rusproblemene i samfunnet knyttet mot alkohol.

Topp
#2574088 - 11/09/2019 11:47 Re: Legalize it [Re: gare]
JoachimV Offline
Ivrig

Sitat: gare

Takk, ikke godt å vite hvor en skal begynne for her er det nok å ta av. på norsk fra Psykologisk tidsskrift her. Nok kilder til å holde GeirK busy over helga.

Den siste kjente studien er kansje den Canadiske som også sammenligner med alkohol.

Topp
#2574091 - 11/09/2019 11:56 Re: Legalize it [Re: gare]
GeirK Offline
More than words

Det var første noenlunde kredible jeg fant i et raskt søk mens jeg spiser lunsj ICON_WINK

Den konkluderte uansett ikke skråsikkert.

"But the case against marijuana isn't closed. Other studies have failed to turn up evidence that marijuana use results in brain abnormalities. In one recent example, Barbara Weiland, PhD, at the University of Colorado at Boulder, and colleagues attempted to replicate Gilman's study in adolescents and adults who smoked marijuana daily. "

Topp
#2574099 - 11/09/2019 12:25 Re: Legalize it [Re: GeirK]
gare Offline
More than words

Den konkluderte uansett ikke skråsikkert.

"But the case against marijuana isn't closed. Other studies have failed to turn up evidence that marijuana use results in brain abnormalities. In one recent example, Barbara Weiland, PhD, at the University of Colorado at Boulder, and colleagues attempted to replicate Gilman's study in adolescents and adults who smoked marijuana daily. "

Nei, og det er vel heller ikke helt enkelt å forske på, ikke minst ut fra tanker om doble blindstudier f. eks. Jeg ser noen etiske dilemma der.

Topp
#2574103 - 11/09/2019 12:50 Re: Legalize it [Re: Brusdalen]
Rockefoten Offline
Ivrig

til gare:
Av anekdotisk erfaring ser jeg stor sammenheng mellom cannabis, helt vanlig livsførsel, utdannelse, høyt betalte jobber, litt rar musikksmak også. Men det kan jo ha noe med at det er slike kretser jeg vandrer i.

Redigert av Rockefoten (11/09/2019 12:50)
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Topp
#2574119 - 11/09/2019 13:23 Re: Legalize it [Re: Rockefoten]
gare Offline
More than words

Sitat: Rockefoten
til gare:
Av anekdotisk erfaring ser jeg stor sammenheng mellom cannabis, helt vanlig livsførsel, utdannelse, høyt betalte jobber, litt rar musikksmak også. Men det kan jo ha noe med at det er slike kretser jeg vandrer i.

Jepp, og for de kretsene er jo rus et ikke-problem, eller et minimalt problem.
(hva er litt rar musikksmak forresten??)

Jeg ser jo en del skyggesider, men nå er det jo på sett og vis en del av jobben min da, jeg vil også poengerte(igjen)at jeg ikke mente at min erfaring skal tolkes som en sannhet i universet.

Topp
#2574171 - 11/09/2019 16:34 Re: Legalize it [Re: Rockefoten]
Tange Offline
Flittig Bie

til gare:

Etter å ha bodd i Nederland i noen år kan jeg av ikke anekdotisk erfaring melde at jeg ikke ser en sammenheng mellom bruk av cannabisprodukter og livsløp. Det er jammen folk fra alle samfunnslag som røyker sokkene sine. Unntaket er vel de fra bibelbeltet. Ser dog en klar sammenheng mellom vanlig røyking, flatfyll og sosial status.

Topp
#2574174 - 11/09/2019 16:47 Re: Legalize it [Re: JoachimV]
Tange Offline
Flittig Bie

Problemet med Unge Venstres feilslåtte kampanje er at de går rett på ungdommen med en sånn ufarliggjøring når vi i 2019 vet at Cannabis negativt påvirker utviklingen av hjernen i ung alder og opp i tjueåra. De burde blitt holdt ansvarlig for rekruttering.

Nå er det vel ingen som er for fri salg til alle aldersgrupper. Så alt under 18 kan man se bort fra.

Tenker vi kan starte med 21.

Quote:

Selvfølgelig skal det være plass til å diskutere ruspolitkk men da får man gjøre det ordentlig. Når disse umodne barna kommer med sin støy så drukner også det faktum at det går mot en avkriminalisering og det er bare trist. Det beviser bare at de ikke ikke er på nett med virkeligheten og bare er ute etter å få oppmerksomhet.

Tja, umodne og umodne. Vet ikke hvor gammel du er men jeg er for lengst halvveis min forventede levealder og fakta er at mine barn og deres generasjon kommer til å ta over og bestemme selv hvordan deres verden og deres samfunn kommer til å se ut. Akkurat som vi (min generasjon har gjort). Vi kan etter hvert bare se på.
Som Lawrence Krauss sier om ungdom og deres valg:
It's a done deal

Topp
#2574178 - 11/09/2019 17:02 Re: Legalize it [Re: perbl]
Tange Offline
Flittig Bie

Uten å være noen rusekspert, er det nå vel endel helserisikoer knyttet til heroin man ikke ser i samme grad med cannabis. Selv om det jo ikke er direkte sunt å røyke hasj heller. Jeg er også i tvil om man vil se den samme mainstreamingen av de harde stoffene som hasj har.

Mye av problematikken rundt heroin ligger ikke i selve stoffet. Heroin blir som regel blandet ut med forskjellige andre stoffer, det er veldig få brukere med høy sosial status (de finnes), sprøyting medfører eksta risiko osv.

Quote:
Utfra hvordan den norske kulturen og samfunnet forholder seg til våpen, føler jeg vi ikke er helt på jordet der. Det finnes ulovlige våpen i omløp, men det er vel ikke akkurat utbredt i samme skala som vi ser cannabis er. Nordmenn som vil skaffe seg våpen til jakt eller sport, kan gjøre det.

Topp
#2574188 - 11/09/2019 18:05 Re: Legalize it [Re: Tange]
JoachimV Offline
Ivrig

Sitat: Tange

Etter å ha bodd i Nederland i noen år kan jeg av ikke anekdotisk erfaring melde at jeg ikke ser en sammenheng mellom bruk av cannabisprodukter og livsløp.

Ja alt er jo så flott og fint i Nederland:

Cannabis-nekt ga bedre karakterer

Nå er det vel ingen som er for fri salg til alle aldersgrupper. Så alt under 18 kan man se bort fra.

Ja og det er helt sikkert det ungdommen tenker når de får servert denne kampanjen på skolen. At det ikke angår dem og at UV bare vil at det skal bli vanskeligere å få tak i så de må vente til de blir 21?

Desverre funker det dårlig med bilder på dette høyteknologiske forumet:

https://smp.vgc.no/v2/images/cb216ecf-02...b511141cda2d522

Topp
#2574189 - 11/09/2019 18:10 Re: Legalize it [Re: RoyK]
Velte_Petter Offline
Medlem

Sitat: RoyK
Du kan drikke to flasker whisky om dagen og det er greit.
Røyker du én joint og blir tatt, så havner du på strafferegisteret.

Jeg gjetter at noen ser sammenlikninga.

Hvis du har kommet ditten at du drikker to flasker whisky om dagen er du under torva før du vet ordet av det. Og har antakelig drukket deg inn i avgrunnen på alle plan i livet. Det er IKKE et argument for å legalisere andre rusmidler at alkohol er mer kulturelt innarbeidet. Streng politikk på dette området handler ikke om å gjøre livet surt for alle som "håndterer" en joint eller tror de klarer å holde på med kola på byen uten å skli ut osv. Det handler om dem som stryker med av stoff ingen viste hva var og det handler om senskader og eskalerende rus for dem som ikke er i stand til å håndtere det. Det er akkurat like ille med alkohol, men det er dessverre ingen grunn til å åpne slusene for nye veier til rennesteinen..

Topp
#2574199 - 11/09/2019 20:38 Re: Legalize it [Re: Rockefoten]
Klinkekule Offline
Entusiast

Eg ser akkurat det same med alkohol, er det slik for deg også?

Topp
#2574204 - 11/09/2019 21:08 Re: Legalize it [Re: JoachimV]
Tange Offline
Flittig Bie

Etter å ha bodd i Nederland i noen år kan jeg av ikke anekdotisk erfaring melde at jeg ikke ser en sammenheng mellom bruk av cannabisprodukter og livsløp.

Ja alt er jo så flott og fint i Nederland:

Absolutt!

https://www.youtube.com/watch?v=ELD2AwFN9Nc

(Du tok ikke sarkasmen trur jeg).
Quote:

Ja og det er helt sikkert det ungdommen tenker når de får servert denne kampanjen på skolen. At det ikke angår dem og at UV bare vil at det skal bli vanskeligere å få tak i så de må vente til de blir 21?

Trur ikke du skjønner poenget for mange (hva UV tenker bryr jeg meg lite om bortsett fra at som andre alt har sagt reaksjonen på deres aksjon er en demokrati uverdig); det gjelder ikke å få ned bruken. Det gjelder å få avkriminalisert bruken og kotroll over en god del av salget. Som med alkohol, våpen osv. er det vel ingen herinne som trur at regulering vil ta knekken på all ulovlig salg. At Forskning driver med forskning på effektene av cannabisbruk er fordi det faktisk er en god del ungdommer som bruker dette til tross for forbudt og hele pakka. Om du kjenner til en effektiv måte å forhindre at noen som helst får tak i cannabis er det sikkert flere enn meg som er interessert å høre om den.

Topp
#2574206 - 11/09/2019 21:39 Re: Legalize it [Re: Brusdalen]
Tange Offline
Flittig Bie

Og siden vi er i det halvseriøse hjørnet:

https://www.youtube.com/watch?v=jtZaWLOSiWA

Og siden vi alt er inne på sammenligning av skadevrikninger; hva synes folk om mdma?

Topp
#2574218 - 11/09/2019 22:56 Re: Legalize it [Re: Tange]
JoachimV Offline
Ivrig

(Du tok ikke sarkasmen trur jeg).

...

Quote:

Trur ikke du skjønner poenget for mange (hva UV tenker bryr jeg meg lite om bortsett fra at som andre alt har sagt reaksjonen på deres aksjon er en demokrati uverdig); det gjelder ikke å få ned bruken. Det gjelder å få avkriminalisert bruken og kotroll over en god del av salget.

Pussig at du sku nevne det, har du allerede glemt at det var jeg som først nevnte avkriminalisering i tråden hvorpå du siterte meg?

Avkriminalisering og legalisering er ikke det samme.

Topp
#2574233 - 12/09/2019 04:31 Re: Legalize it [Re: JoachimV]
RoyK Offline
Besatt

Vet vi det?

Jepp, visste du ikke det? Du som vet at «legal tilgang medfører færre problemer enn illegal tilgang»?

Tja - endel tall peker mot at færre bruker cannabis etter at det har blitt legalisert. Dette både fra stater i USA og Nederland. Forskjellen er imidlertid at man ikke kriminaliseres for å bruke et stoff som er relativt midt, sammenlikna med alkohol.

Topp
#2574234 - 12/09/2019 04:34 Re: Legalize it [Re: Rockefoten]
RoyK Offline
Besatt

til gare:

Ja, vi må forby den musikken også!

Topp
#2574235 - 12/09/2019 04:38 Re: Legalize it [Re: Velte_Petter]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: Velte_Petter

Hvis du har kommet ditten at du drikker to flasker whisky om dagen er du under torva før du vet ordet av det. Og har antakelig drukket deg inn i avgrunnen på alle plan i livet. Det er IKKE et argument for å legalisere andre rusmidler at alkohol er mer kulturelt innarbeidet. Streng politikk på dette området handler ikke om å gjøre livet surt for alle som "håndterer" en joint eller tror de klarer å holde på med kola på byen uten å skli ut osv. Det handler om dem som stryker med av stoff ingen viste hva var og det handler om senskader og eskalerende rus for dem som ikke er i stand til å håndtere det. Det er akkurat like ille med alkohol, men det er dessverre ingen grunn til å åpne slusene for nye veier til rennesteinen..

Jeg håpet du så retorikken i dette, men nei. Uansett må politikk og lover være basert på konsensus, altså hva vi vet om virkestoffet og hvor mye det skader. Vi veit med sikkerhet at alkohol skader vesentlig mer enn cannabis og mange andre stoffer regna som "narkotika". Dette er ikke konsensus, det er tøv.

Topp
#2574243 - 12/09/2019 07:39 Re: Legalize it [Re: RoyK]
Velte_Petter Offline
Medlem

Sitat: Velte_Petter

Hvis du har kommet dithen at du drikker to flasker whisky om dagen er du under torva før du vet ordet av det. Og har antakelig drukket deg inn i avgrunnen på alle plan i livet. Det er IKKE et argument for å legalisere andre rusmidler at alkohol er mer kulturelt innarbeidet. Streng politikk på dette området handler ikke om å gjøre livet surt for alle som "håndterer" en joint eller tror de klarer å holde på med kola på byen uten å skli ut osv. Det handler om dem som stryker med av stoff ingen viste hva var og det handler om senskader og eskalerende rus for dem som ikke er i stand til å håndtere det. Det er akkurat like ille med alkohol, men det er dessverre ingen grunn til å åpne slusene for nye veier til rennesteinen..

Jeg håpet du så retorikken i dette, men nei. Uansett må politikk og lover være basert på konsensus, altså hva vi vet om virkestoffet og hvor mye det skader. Vi veit med sikkerhet at alkohol skader vesentlig mer enn cannabis og mange andre stoffer regna som "narkotika". Dette er ikke konsensus, det er tøv.

For meg personlig må folk gjøre hva de vil. Det virker som mange unge på død og liv skal finne opp hjulet på nytt istedet for å lytte til fornuft. Så er det vel ganske bra stilt med folk i landet når legalisering av et rusmiddel blir politisk kampsak og en harmdirrende Skei Grande i bresjen i media omtaler disse ungdomspolitikerne som om de var poltiske martyrer i kamp mot et autoritært maktapparat. Senest i går var det et tårevått innslag på god gammeldags lineær tv, med et ektepar som hadde mista sønnen etter inntak av "ufarlige" festpiller kjøpt på nettet. Han hadde sikkert levd i beste velgående om de hadde fått kjøpe litt old school hasj til ham på apoteket.....

Redigert av Velte_Petter (12/09/2019 07:41)

Topp
Side 2 av 3 < 1 2 3 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå