Muligheter
#2573788 - 10/09/2019 08:59 FARA Gravel?
Furu Offline
/Stig

Sted: Oslo
Er i markedet for nye sykler. FARA Gravel utstyrt med GRX er høyt oppe på lista.
Noen med erfaring som kan belyse disse spørsmålene:

Hvorfor skal jeg kjøpe den?

Hvorfor skal jeg ikke kjøpe den?

Topp
#2573799 - 10/09/2019 09:28 Re: FARA Gravel? [Re: Furu]
Trond Helge Online
Ivrig

Sted: Bergen
Hvorfor ikke? Vel.. Det er ikke et veldig anerkjent merke (og de lærde strides om hvor spesielle rammene deres er, de ligner mistenkelig på Workswell f.eks), så ville heller gått for et tryggere valg fra de store merkene.

Topp
#2573835 - 10/09/2019 11:00 Re: FARA Gravel? [Re: Trond Helge]
Furu Offline
/Stig

Sitat: Trond Helge
Hvorfor ikke? Vel.. Det er ikke et veldig anerkjent merke (og de lærde strides om hvor spesielle rammene deres er, de ligner mistenkelig på Workswell f.eks), så ville heller gått for et tryggere valg fra de store merkene.
Hei og takk for den betrakningen. Finner ikke mye info om den fra de lærde (hvem det kan være....). Har du erfaring med sykkelen?

Topp
#2573851 - 10/09/2019 11:45 Re: FARA Gravel? [Re: Furu]
sun flyer Offline
Ringrev

De norske paret Emanuel og Espen som vant klassen i tcr kjørte faras gravelramme. De hadde ingen problem med syklene overhode. Kjør på om du liker de.

Topp
#2573864 - 10/09/2019 12:34 Re: FARA Gravel? [Re: Furu]
Trond Helge Online
Ivrig

Ja, var ikke meningen å rakke ned på Fara her, de er sikkert helt gode sykler (er jo ikke noe juks her, kvalitetskomponenter er i bruk), men jeg sliter med å finne noe wow-faktor hos de.

Men: Om du ikke finner andre merker som gir deg kombinasjon av gruppe du vil ha, kjør på! (Spesielt GRX har jeg til gode å se andre levere på ferdige sykler)

Topp
#2573875 - 10/09/2019 13:08 Re: FARA Gravel? [Re: Trond Helge]
sykkeloyvind Online

Men: Om du ikke finner andre merker som gir deg kombinasjon av gruppe du vil ha, kjør på! (Spesielt GRX har jeg til gode å se andre levere på ferdige sykler)

Det kommer mye GRX i 2020 i hvert fall. Akkurat nå tester vi både Orbea Terra og Nakamura X60 med GRX.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2574036 - 11/09/2019 09:36 Re: FARA Gravel? [Re: sykkeloyvind]
Trond Helge Online
Ivrig

Sitat: sykkeloyvind

Det kommer mye GRX i 2020 i hvert fall. Akkurat nå tester vi både Orbea Terra og Nakamura X60 med GRX.

Nok en gang savner jeg en yes funksjon på forumet ICON_SMILE

Topp
#2574113 - 11/09/2019 13:14 Re: FARA Gravel? [Re: Furu]
fjs Offline
Fersking

Kjøpte nylig en FARA | Gravel med Rival 1x og er fornøyd med den ICON_SMILE

Topp
#2574144 - 11/09/2019 14:44 Re: FARA Gravel? [Re: Furu]
Alpers Offline

Sted: På kontoret
Jeg har en Fara Gravel og kan notere følgende plusser og minuser

Pluss:
- Kjørefølelsen er nesten identisk med en 3t exploro, men du kan si den er bittelitt nedtonet i forhold. Kanskje ikke rart, når prisen er langt lavere. La dette stå som det viktigste. Opplevelsen av sykkelen er veldig god til prisen.
- Kjørefølelsen er som på landevei, kvikk og responsiv. Den er som en rittgrussykkel, enten du vil ha 650b eller 700c.
- Prisen. Jeg ville ha en rimelig, dedikert 650b-sykkel, og da ble det denne. Jeg drømte om en exploro, men denne gjør i grunn akkurat det samme. Nesten. Og lommeboken overlevde et hyttekjøp.

Minuser:
- Det kan være dritt å justere setevinkelen. Når den først er satt er det jo greit, men setepinnen er et grelt eksempel på en dårlig pinne.
- Den kan oppleves litt hard, jeg kunne ønsket meg mer vibrasjonsdemping i rammen
- Detaljene på rammen er ikke like raff som på en exploro/ Open. Du ser det på styrelager, setepinneklemme etc. Det gjør ingenting, men noen liker å masturbere til slike detaljer.

Verdens korteste oppsummering
- Med 650-b er det en leken og morsom grussykkel, helt prima for meg siden det er et par lettkjørte stier på vei til hytta.
- Med 700c er det praktisk talt en landeveissykkel, (gitt smale dekk) bortsett fra utvekslingen som hos meg er en 42-skive foran og 11/42 bak.
- Ingen detaljkonge. For meg er den ikke et smykke av en skrytesykkel, men et bruksverktøy jeg liker å se blir slitt.

Kjøp eller ikke kjøp? Er det sykkelopplevelsen som teller, kan du trygt kjøpe, og ha det veldig gøy. Om følelsen av rikt utsmykkede detaljer og det å kunne snakke om ingeniøren på langtur er viktig, kjøp Exploro.
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2574148 - 11/09/2019 14:50 Re: FARA Gravel? [Re: Alpers]
vviz Offline
Veteran

Sitat: Alpers

- Detaljene på rammen er ikke like raff som på en exploro/ Open. Du ser det på styrelager, setepinneklemme etc. Det gjør ingenting, men noen liker å masturbere til slike detaljer.

rotfl

Topp
#2574200 - 11/09/2019 20:42 Re: FARA Gravel? [Re: Alpers]
Furu Offline
/Stig

Sitat: Alpers

Kjøp eller ikke kjøp? Er det sykkelopplevelsen som teller, kan du trygt kjøpe, og ha det veldig gøy. Om følelsen av rikt utsmykkede detaljer og det å kunne snakke om ingeniøren på langtur er viktig, kjøp Exploro.
Takk for en grei liten utredning. Den hjalp mye ICON_SMILE

Mine "normalturer" der jeg bor nå blir ca 50/50 asfalt/grus. De korte turene er omtrent bare asfalt og for lengre turer velger jeg miks etter dagens lyst. Liker også å ha muligheten til å dra på eventyr.
Skal prøve å bare ha én bukkestyresykkel. Derfor er det poteten jeg er ute etter denne gangen, en som kan brukes til mye. GRX med 48/31;11/34 og i utgangspunktet 700c hjul med 32mm dekk tror jeg blir en bra løsning på en sånn type sykkel. Gravdal 38mm skal gå greit inn i ramma om vinteren (kanskje med skjermer). Så blir det nok et 650b sett i tillegg for mer "eventyr-uten-plan" bruk.

Det gir kanskje ikke mye kred blant de "lærde" hvis jeg ikke går for 3T eller OPEN, men det er få (eller ingen) som slår FARA på lekre farger etter min mening. Mye tyder på at den duger som sykkel, pluss at prisen er levelig. Tror nok den kommer ut på topp av lista...

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå