Side 116 av 117 < 1 2 114 115 116 117 >
Muligheter
#2571120 - 27/08/2019 08:43 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: perbl]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Sitat: perbl
I så måte er det rarere at folk ikke står på bresjen for å kjefte på folk som ikke kjører fullt yellow phellow-konstyme på veien. (...) Kjeft ut en svartkledd Raphasyklist, få vedkommende inn gule klær asap: https://road.cc/content/news/139527-high-vis-works-says-danish-study

Takk for link.

Kjefter ikke, men støtter yellow phellow ICON_SMILE Hi-viz har jo vært kult og riktig i flere år nå, også på landeveien, selv om ikke alle har fått det med seg.

Litt alvorlig, om enn anekdotisk: Jeg har en flouriserende signalgul Kinesis Tripster AT som jeg bruker mest i mørketiden. Modellen er utviklet med innspill fra den kjente ultra-syklisten Mike Hall, som dessverre gikk bort så altfor tidlig. Uten at jeg tar standpunkt til årsaken, ble han påkjørt og drept på en titan-grå Tripster og i mørke klær. Bilisten hevdet at han ikke så rytteren før det var for sent.

Av samme grunn returnerte jeg min svarte Perfetto etter noen korte turer til fordel for en Gabba i knall grønn.

Og bare for å få med alle kjepphestene: Kjører StVZO-godkjent lykt yes

Topp
#2571135 - 27/08/2019 09:53 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sepeda]
perbl Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Hehe, ja, jeg sitter for tiden og vurderer om jeg skal slå til på en trøye og en vindvest på tilbud hos Rapha. Kun rosa igjen i XL som er min størrelse, men jeg har mest for vane å ikle meg litt mørkere klær.

Topp
#2571147 - 27/08/2019 11:00 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
universalis Online
Avhengig

Sted: Re - Vestfold
Nå har debatten dreid i en retning som jeg liker. En av mine kjepphester er alle landeveissyklistene i mørke jordfarger som ikke vises spesielt godt. Virker som kulhet går foran sikkerhet. Jeg er sjeleglad for at klubbfargen min er i skrikende orange, som er nesten like synlig som kjedelig refleksvestgul. Bruk hjelm når du trener, sykler langt eller ikke har behov for å unngå hjelmsveis. Sykler du langs landeveien er det også viktig med klær som vises godt!

Topp
#2571164 - 27/08/2019 12:08 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
MaximoBongo Offline
Entusiast

Sted: Nordens Paris
Jeg er absolutt en tilhenger av å bruke fargesterke klær og/eller gode lys når man skal ut på landeveien på kveldstur i høstmørket. Likevel irriterer det meg når man i både diskusjonsfora og avisartikler ukritisk beskriver det å sykle eller gå rundt i mørke klær som en ulykkesårsak som frikjenner bilistene.

Har dere noen gang lest om en ulykke der årsaken til en kollisjon mellom to biler var at en av sjåførene hadde valgt å kjøre langs veien i en svart bil i en regntung høstkveld?

Topp
#2571165 - 27/08/2019 12:09 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: perbl]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: MaximoBongo
Jeg er absolutt en tilhenger av å bruke fargesterke klær og/eller gode lys når man skal ut på landeveien på kveldstur i høstmørket. Likevel irriterer det meg når man i både diskusjonsfora og avisartikler ukritisk beskriver det å sykle eller gå rundt i mørke klær som en ulykkesårsak som frikjenner bilistene.

Enig. Og i mitt tilfelle trodde jeg at jeg tok alle forbehold da jeg refererte til den tragiske ulykken med Mike Hall. Beklager hvis det fremsto som en frikjennelse av bilisten.

Som syklist opplever jeg imidlertid hyppig knapt å kunne se mine medsyklister i grått, svart, jordfarget eller andre duse farger i gråvær, regnvær, skumring eller mørketid. Uten at det frikjenner meg for ansvar om jeg skulle sykle på dem.

...vurderer om jeg skal slå til på en trøye og en vindvest på tilbud hos Rapha. Kun rosa igjen i XL som er min størrelse...

Det er jo et av privilegiene ved å være syklist. Vi kan stolt kle oss i den historisk maskuline fargen rosa og attpåtil signalisere forkjærlighet for Giro d'Italia. Så velg for all del det yes

Eneste ulempe måtte være at det kan hisse på oss et lite mindretall av sykkelhatende bilister med undertrykt følelsesliv ICON_SMILE Bare sånn for å vende tilbake til tema for tråden.

Topp
#2571244 - 27/08/2019 23:26 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
RoyK Offline
Besatt

Det hadde vært fint å se fysikken rundt hvorfor en hjelm vil skade hodet mer enn den beskytter.

Topp
#2571249 - 28/08/2019 05:53 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sepeda]
ket Offline
Ringrev

Sykkelhatende bilister med undertrykt følelsesliv er svært mange i antall, selv om de forhåpentligvis utgjør et mindretall

Topp
#2571271 - 28/08/2019 09:22 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RoyK]
Tange Offline
Flittig Bie

Sitat: RoyK
Det hadde vært fint å se fysikken rundt hvorfor en hjelm vil skade hodet mer enn den beskytter.

Hvor eller hvem har du det fra at en hjelm vil skade mer enn beskytte?

Topp
#2571323 - 28/08/2019 12:43 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
knutspeed Online
Ivrig

Sted: Sarpsborg
Dag #2 med sykling til skole med 10-åringen, og videre på den vanlige ruta til jobb.

Vi kan diskutere for diskusjonens skyld om alle detaljer, men i dag ble jeg rett og slett fly forbanna etter denne turen på knappe 4 km. Det er NULL tanker for de myke trafikantene. Hverken fra nyanlagt skole, kommune, entreprenører, elsparkesyklister, bilister og buss-sjåfører. Jeg har prøvd å være konstruktiv i dialog med de etatene man kan (prøve å) ha dialog med lokalt, men det er som å snakke til en nikkende vegg.

Trafikk-kultur er ikke-eksisterende, og tilrettelegging og planlegging gjøres av folk som aldri har syklet til jobben. Det er så mange dårlige løsninger og farlige situasjoner at det for meg virker som et mirakel at det går så bra som det gjør. Kan ikke skjønne annet enn at alt går rett til Gamle-Eriks bygd om plutselig mange folk skulle begynne å sykle her. Det ultrakjipe er at det ikke finnes evner til å gjøre noe med det. Milliarder i budsjett hjelper lite når alle bittesmå endringer må kjøres full Vogon før de kanskje saksbehandles. I mellomtiden skrives det politisk poesi om elektriske lastesykler og teknologiske duppedingser, mens noe så grunnleggende som sikkerhet ignoreres. Det koster jo penger, og kan ikke selges som noe nytt annenhvert år.

Vurderer seriøst å gi F i å være jobbsyklist etter 3 år i all slags vær, og fyre opp bilen igjen. Hverken datteren min eller jeg blir kvestet eller drept av å stå 10 minutter i kø i en bil, noe som jeg ser som ikke usannsynlig dersom vi fortsetter å sykle (eller gå). Hjelm, lys, neonfarger samt en ekstrem-paranoid oppførsel gir en marginal sikkerhetsforbedring, men det er ikke nok. Jeg ønsker at det skjer noe litt brennkvikt!

/rant

Topp
#2571325 - 28/08/2019 12:54 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: knutspeed]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Sitat: knutspeed
Dag #2 med sykling til skole med 10-åringen, og videre på den vanlige ruta til jobb.

Vi kan diskutere for diskusjonens skyld om alle detaljer, men i dag ble jeg rett og slett fly forbanna etter denne turen på knappe 4 km. Det er NULL tanker for de myke trafikantene. Hverken fra nyanlagt skole, kommune, entreprenører, elsparkesyklister, bilister og buss-sjåfører. Jeg har prøvd å være konstruktiv i dialog med de etatene man kan (prøve å) ha dialog med lokalt, men det er som å snakke til en nikkende vegg.

Trafikk-kultur er ikke-eksisterende, og tilrettelegging og planlegging gjøres av folk som aldri har syklet til jobben. Det er så mange dårlige løsninger og farlige situasjoner at det for meg virker som et mirakel at det går så bra som det gjør. Kan ikke skjønne annet enn at alt går rett til Gamle-Eriks bygd om plutselig mange folk skulle begynne å sykle her. Det ultrakjipe er at det ikke finnes evner til å gjøre noe med det. Milliarder i budsjett hjelper lite når alle bittesmå endringer må kjøres full Vogon før de kanskje saksbehandles. I mellomtiden skrives det politisk poesi om elektriske lastesykler og teknologiske duppedingser, mens noe så grunnleggende som sikkerhet ignoreres. Det koster jo penger, og kan ikke selges som noe nytt annenhvert år.

Vurderer seriøst å gi F i å være jobbsyklist etter 3 år i all slags vær, og fyre opp bilen igjen. Hverken datteren min eller jeg blir kvestet eller drept av å stå 10 minutter i kø i en bil, noe som jeg ser som ikke usannsynlig dersom vi fortsetter å sykle (eller gå). Hjelm, lys, neonfarger samt en ekstrem-paranoid oppførsel gir en marginal sikkerhetsforbedring, men det er ikke nok. Jeg ønsker at det skjer noe litt brennkvikt!

/rant

Hatt en mindre god dag ser jeg? Har Therese vært sinna på deg? ICON_COOL
Fint det er noen som har tatt over utfordringen etter at jeg ga opp all kommunikasjon vedr tilrettelegging....

Topp
#2571333 - 28/08/2019 13:22 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Oystein L]
knutspeed Online
Ivrig

Sitat: Oystein L

Fint det er noen som har tatt over utfordringen etter at jeg ga opp all kommunikasjon vedr tilrettelegging....

Hehe, neida...bare begynt å se sykkelpendling fra øynene til en 10-åring etter å ha sett det bare fra mitt eget utgangspunkt. For meg går det jo greit, men i dag ble det så fryktelig tydelig hvor vever en liten jente med skolesekk er i møte med trafikken vi har her.

Topp
#2571336 - 28/08/2019 13:29 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: knutspeed]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Hehe, neida...bare begynt å se sykkelpendling fra øynene til en 10-åring etter å ha sett det bare fra mitt eget utgangspunkt. For meg går det jo greit, men i dag ble det så fryktelig tydelig hvor vever en liten jente med skolesekk er i møte med trafikken vi har her.

I know. Hadde selv en sak i lokalpravda vedr. gs-veien (= skoleveien) som krysser både av- og påkjøringsrampa til E6 etter at veimyndighetene hadde konkludert med at skilting ikke var aktuelt.

Topp
#2571350 - 28/08/2019 15:10 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: knutspeed]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk
Du er ikke alene om å være regelrett forbanna.

Jeg flyttet jo fra Østfold, og jeg tenkte vel kanskje ikke at det var den helt store forskjellen, og i den grad det var en forskjell hadde jeg nesten forventet at den gikk i positiv favør. Men i stedet har jeg kommet til et sykkelmessig u-land der løsningene er totalt ræva, og den jevne lokalavis-kommentator fremstår enda mer indoktrinert i Livets Knallharde Skole™ enn hva jeg trodde var mulig... Jeg gremmes. Jeg går så langt i motsatt retning som jeg tør ved valget, rett og slett fordi jeg vil protestere mot det jeg opplever er ren motarbeidelse fra dagens posisjonspartier.

Topp
#2571426 - 28/08/2019 21:47 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: knutspeed]
perbl Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim

Ser det like mye på den andre siden av aldersskalaen. Hadde med meg min mor som er pensjonist på sykkeltur i indrefileten i Trondheim for noen uker siden.

Var ikke snakk om at hun turte å sykle i sykkelfelt der store mengder busser og trafikk fyker forbi skuldera i 50km/h. Så det ble fortaussykling for å komme seg fra a til b i det som skal være landets beste sykkelby. For meg som er interessert i hverdagssykling var det ganske lærerikt å se hvordan en smånervøs og lite rutinert syklist forholdt seg til løsninger jeg synes er mer levbare utfra mitt ferdighetsnivå og komfort i byen.

Denne 8-80-tankegangen til Gil Penalosa og https://www.880cities.org er noe som må implementeres i mye større grad før vi i det hele tatt kan tenke på å nå transportmålene. Vi kan ha sykkelstrategier og målsetninger om nullvekst så mye vi vil, men før vi gjør harde prioriteringer og sier at tiden og sikkerheten til de som sykler betyr like mye som tiden og sikkerheten til de som kjører bil, kommer vi ikke til å lykkes med nasjonale sykkelmål.

Redigert av perbl (28/08/2019 21:50)

Topp
#2571496 - 29/08/2019 10:20 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: perbl]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Ser det like mye på den andre siden av aldersskalaen. Hadde med meg min mor som er pensjonist på sykkeltur i indrefileten i Trondheim for noen uker siden.

Var ikke snakk om at hun turte å sykle i sykkelfelt der store mengder busser og trafikk fyker forbi skuldera i 50km/h. Så det ble fortaussykling for å komme seg fra a til b i det som skal være landets beste sykkelby. For meg som er interessert i hverdagssykling var det ganske lærerikt å se hvordan en smånervøs og lite rutinert syklist forholdt seg til løsninger jeg synes er mer levbare utfra mitt ferdighetsnivå og komfort i byen.

Denne 8-80-tankegangen til Gil Penalosa og https://www.880cities.org er noe som må implementeres i mye større grad før vi i det hele tatt kan tenke på å nå transportmålene. Vi kan ha sykkelstrategier og målsetninger om nullvekst så mye vi vil, men før vi gjør harde prioriteringer og sier at tiden og sikkerheten til de som sykler betyr like mye som tiden og sikkerheten til de som kjører bil, kommer vi ikke til å lykkes med nasjonale sykkelmål.

Enig, men som nabo til barneskole vil jeg påstå at det er mye lavthengende frukter å hente...
Vil anta at halvparten av de syklende elevene jeg observerer demonstrerer at trafikkregler er helt ukjent område, venstresykling er like vanlig som høyresykling og diagonalt over kryss er snarere regelen enn unntaket thinking thinking

Topp
#2571535 - 29/08/2019 12:07 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Oystein L]
knutspeed Online
Ivrig

Enig, men som nabo til barneskole vil jeg påstå at det er mye lavthengende frukter å hente...
Vil anta at halvparten av de syklende elevene jeg observerer demonstrerer at trafikkregler er helt ukjent område, venstresykling er like vanlig som høyresykling og diagonalt over kryss er snarere regelen enn unntaket thinking thinking

Stemmer bra ICON_LAUGH Så ligger jo skolen på en øy, omkranset av veier, med seriøst mange av/påkjøringer....
Anyways, med skilting og kanskje litt maling kan man jo tydeliggjøre hvor det skal sykles inn/ut fra skolen. De har en form for sykkel-opplæring, men jeg tror nok mor & far må på banen også. Er jo oppdragelse ICON_WINK

Topp
#2571561 - 29/08/2019 12:59 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: knutspeed]
Tange Offline
Flittig Bie

Skoler burde vært bygd minst 2 km fra allfarvei med kun sykkelvei og gangssti som adgangsvei.

Topp
#2571568 - 29/08/2019 13:19 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: knutspeed]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Stemmer bra ICON_LAUGH Så ligger jo skolen på en øy, omkranset av veier, med seriøst mange av/påkjøringer....
Anyways, med skilting og kanskje litt maling kan man jo tydeliggjøre hvor det skal sykles inn/ut fra skolen. De har en form for sykkel-opplæring, men jeg tror nok mor & far må på banen også. Er jo oppdragelse ICON_WINK

Er ikke alltid det hjelper med mor og far på banen, møtte senest i dag en syklende mor med poden på hjul på venstre side av veien....
(vi to snakker forøvrig om to ulike skoler i samme nærmiljø, men det er underordnet)

Sitat: Tange
Skoler burde vært bygd minst 2 km fra allfarvei med kun sykkelvei og gangssti som adgangsvei.

Det er jo en utfordring de fleste steder i landet, med mindre du ønsker å anlegge skolene der folk IKKE bor ICON_WINK

Topp
#2571575 - 29/08/2019 13:29 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Oystein L]
Tange Offline
Flittig Bie

Haha, er jo politikken som ikke skjønner det. At man bør legge ned sentrumsskolene og heller satse på grendeskolene.

Topp
#2571584 - 29/08/2019 13:42 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Haha, er jo politikken som ikke skjønner det. At man bør legge ned sentrumsskolene og heller satse på grendeskolene.

OK, og jeg som vokste opp relativt urbant og gikk til Ruseløkka skulle gått på skole hvor?

Topp
#2571593 - 29/08/2019 14:00 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Tange Offline
Flittig Bie

Ruseløkka, er det ikke 'rett' ved slottet? Slottet hadde jo vært ypperlig fordi ikke alle og enhver for lov til å kjøre opp til slottet (selv om jeg fikk åpnet porten på baksiden en gang for mange år siden før de oppdaget at jeg ikke hørte hjemme på slottet ICON_WINK ), men slottsparken er jo alt for liten.
Så tenker Bloksberg hadde vært ypperlig for en ny skole. Ikke sjekket hvilke grendeskole som fantes i 'nærheten' av Ruseløkka den gangen. Blir jo bare en mil eller noe sånt i luftlinje (men må kankskje helt til Heggehullet for å få til et par klilometer) og det er jo peanøtter sammenlignet med reiseveien barn har i grendeland.

ICON_WINK

Topp
#2571610 - 29/08/2019 14:50 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

....det er jo peanøtter sammenlignet med reiseveien barn har i grendeland. ICON_WINK

Barna med slike avstander har skolebuss, problem solved.

Topp
#2571633 - 29/08/2019 15:46 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Tange Offline
Flittig Bie

Ja, og? Det går vel buss eller trikk eller noe sånt fra Ruseløkka til Marka?

Topp
#2573227 - 06/09/2019 15:25 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Gråstein Offline
Besatt

Da er rettssaken etter dødsulykken i Bjørvika i gang:

https://www.tv2.no/nyheter/10819675?fbcl...3nkbsvXntD2zAo8

Jeg tror dette er første gang media har publisert et bilde fra åstedet. Gjør direkte vondt å se.

I ettertid har de endret litt på akkurat dette krysset, med en mer markant trafikkøy mellom sykkelfeltet og den vanlige kjørebanen. Hjelper det? Der tillater jeg meg å tvile. Spesielt synes jeg det er problematisk at man som syklist som skal til høyre kan bli stående med rødt lys samtidig som trafikken til venstre får grønt lys til akkurat samme høyresving. Der kan det lett oppstå overraskelser hvis noen på sykkel følger trafikken som starter, og det fra posisjon litt gjemt på andre siden av trafikkøyen.

På den positive siden, så går nå hovedveien for syklister til høyre i dette krysset, ikke rett frem som før. Det eliminerer de fleste tilfellene der syklist skal rett frem og bilist til høyre (som i ulykken).

Topp
#2573229 - 06/09/2019 15:47 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
Helt jævlig hele greia.

Får håpe at kyndig personell jobber med å lage dødsonesystem som kan stoppe lastebiler når noen er i blindsona.

Topp
#2574192 - 11/09/2019 19:04 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
eirikbk Offline
Ringrev

Ikke akkurat konflikt, men syklist med englevakt.
Kommer vel neppe til å begi seg inn i tunneler det er sykkelforbud i igjen.
https://www.nettavisen.no/nyheter/syklis...3423842958.html

Topp
#2574241 - 12/09/2019 07:38 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Oystein L]
Kjesk Offline
Ringrev

....det er jo peanøtter sammenlignet med reiseveien barn har i grendeland. ICON_WINK

Ja, bor du minimum 4 km fra skolen så.
Kan være mange utfordringer i løpet av 3,95 km i grendeland også....

Topp
#2574251 - 12/09/2019 08:37 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kjesk]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sitat: Kjesk

Ja, bor du minimum 4 km fra skolen så.
Kan være mange utfordringer i løpet av 3,95 km i grendeland også....

Tange snakker om avstander som langt overskrider 4km (ref. Ruseløkka til Marka)

Topp
#2574278 - 12/09/2019 11:04 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Jomar Henriksen]
aanund Offline
Entusiast

Sted: Taiwan
Sitat: Jomar Henriksen
Får håpe at kyndig personell jobber med å lage dødsonesystem som kan stoppe lastebiler når noen er i blindsona.

Noen nye biler i Taiwan har sensor/kamera på sidespeilet. Det gir lyd og/eller lydsignal til bilfører om at noen er i blindsona.
De fleste lastebiler og busser har akustisk signal som aktiveres med blinklyset. Kan være god hjelp for de som er på (vei på) innsiden av stort kjøretøy og hører lyden. Lastebiler flest har bøyler på siden for at folk ikke skal havne under bakhjulene.
Når det er sagt, ryker det en del folk på scooter her i Taiwan, fordi de "bare" skal forbi lastebilen på innsiden.
Å.

Topp
Side 116 av 117 < 1 2 114 115 116 117 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå