Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4
Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2574186 11/09/2019 15:56
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
EDB er ikke bare-bare nei. Gratulerer med overstått, forresten ICON_SMILE

Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2574187 11/09/2019 15:58
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Æ ælske nomenklatur og taksonomi, æ òg.

(Edit: Tilfeldig at innlegget ser ut som det er stila til Alpers, som det ikkje er.)

Redigert av dagfink; 11/09/2019 16:01.
Re: Årets beste... [Re: Sepeda] #2574301 12/09/2019 11:43
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Øyvind V
Håper du ser det smilefjeset som står til slutt der.

Ah. Og jeg som trodde du faktisk mente det du skrev om hype og obskure fenomener og skjegg og kaffebarer og sauebæsj og klikk i hovedstaden ICON_SMILE

Sitat: Sepeda
11. Årets trend*
Forslag:
- Den hellige treenighet av aerodynamisk utforming med senkede setestag, god dekklaring med skiver, og vibrasjonsdemping i rammesettet. (Året da alle gjør det.) OK, litt langt og kronglete, da ICON_LAUGH
- Slangeløst. (Året da selv Conti gjør det, vi har endelig fått en felles standard i UST, og proffene vinner på det.)
- Blandeveissykling. (Det overordnede og prinsipielle fenomenet som omfatter minst tre av trendene dere har listet opp. Gravel/grus er bare en del av det. Alpers vet det.)

Innser at disse forslagene er helt håpløse og garantert ikke har nubbesjans til å komme med, så her er et nytt forsøk på å formulere kandidat til årets trend. Det samme som de tre over, men denne gang i überforenklet versjon:

- N minus 1

Og til sist en massiv trend som har potensiale til å forandre sykkelkulturen mer enn noen annen, men som jeg er i sterk tvil om bør nevnes utover You Know What og What Must Not Be Named. Lar dette bildet tale for seg selv.

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Årets beste... [Re: Sepeda] #2574303 12/09/2019 11:52
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Håper du ser det smilefjeset som står til slutt der.

Ah. Og jeg som trodde du faktisk mente det du skrev om hype og obskure fenomener og skjegg og kaffebarer og sauebæsj og klikk i hovedstaden ICON_SMILE

Det sies at det i en hver spøk er et snev av sannhet. Og jeg må innrømme at jeg synes det av og til er litt mye eventyrsykkelfokus for min smak. Men jeg har selvsagt all verdens forståelse for at det faktisk er en trend mange har kastet seg på, og at det derfor er innafor å skrive om det. Han ene i Trondheim som driver med dette får i hvert fall valuta for pengene om han kjøper Landevei ICON_WINK

Uavhengig av sykkeltype, skjegg og sauebæsj: Det er to ting som virkelig er fantastisk bra med Landevei. Det ene er lederne til Alpers (og det han skriver ellers, som stort sett er en fornøyelse å lese, sånn språklig). Det andre er "Norges vakreste".

Re: Årets beste... [Re: Sepeda] #2574307 12/09/2019 12:10
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig jeg misforstår bildets tale; ha meg i såfall unnskyldt:
Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at bremseteknologi kan forandre sykkelkulturen. Racer er racer.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2574309 12/09/2019 12:12
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Jeg nominerer ballspill-Petter og Arvesen til årets norske sykkelkommentatorduo.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Årets beste... [Re: Valentino] #2574312 12/09/2019 12:19
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Valentino
Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at bremseteknologi kan forandre sykkelkulturen. Racer er racer.

Hjertens enig. Har absolutt ingenting med bremser å gjøre. Studér bildet nøyere.

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Årets beste... [Re: Sepeda] #2574313 12/09/2019 12:21
J
joje Online
Veteran
Veteran
J

Hjertens enig. Har absolutt ingenting med bremser å gjøre. Studér bildet nøyere.

Senkede setestag?

Re: Årets beste... [Re: joje] #2574314 12/09/2019 12:22
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
ICON_LAUGH

Nei, nei...

Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2574318 12/09/2019 12:29
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Elsykling? Eller elandeveisykling

Re: Årets beste... [Re: edorF] #2574319 12/09/2019 12:30
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Bingo.

Og det er altså et bilde av... ja, jeg vil helst ikke skrive det, men altså... slike landeveissykler.

Og dette er bare et lite utvalg av det som nå er sluppet. Både Bianchi, BMC, Cannondale, Colnago, Cube, Focus, Giant, Look, Orbea, Pinarello, Specialized, Trek, Wilier og mange andre satser på det.

Re: Årets beste... [Re: Valentino] #2574356 12/09/2019 16:36
Loki Offline
Besatt
Besatt
Mulig, men skiver tillater større bredde på landeveisdekk som utvider bruksområdet til racer en god del som igjen rett og slett endrer kulturen.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Årets beste... [Re: Sepeda] #2574369 12/09/2019 18:07
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk Sepeda. Også jeg fant elefantene foran garasjeportene.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2574407 13/09/2019 05:07
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Ettersom strømmen av forslag til kategorier og kandidater har dabbet av, tillater jeg meg å viderebringe denne nyhetssaken som nettopp tok av i Australia. Jeg vet ikke nøyaktig hva, men jeg har en bestemt følelse av at det er en kime til en anti-trend her som vil glede de mange som er skeptiske til hydraulisk skjegg, elektronisk sauebæsj og slangeløse kaffebarer.

Breaking news: Embarrassingly outdated bike ‘works just fine’

MELBOURNE, Australia (CT) – An embarrassingly outdated cyclocross bike from eight years ago “works just fine”, despite its lack of electronics and hydraulics, primitive braking, tubed tyres and paucity of gear options.

CyclingTips: Still shreds

Re: Årets beste... [Re: sykkeloyvind] #2577394 02/10/2019 21:06
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: thomah25
13. Årets dilemma.
Skal vi fortsette å skrive om grussykler/grussykling med racerstyre i både Terrengsykkel og Landevei? Eller skal vi velge om dette er landeveissykling eller terrengsykling? Zzzzz

Akkurat dette er et spørsmål vi stiller oss i redaksjonen i hvert fall ukentlig.
Skal Terrengsykkel være bukkestyrefri sone? Skal Landevei kun skrive om sykler med dekk smalere enn 35 mm?
Hva med sykkelkross?

Nytt nummer av Terrengsykkel i posten i dag! Trodde jeg, men jaggu var det ikke side opp og side ned med bastardsykler denne gangen også.
Oppsigelse av abonnement sendes etter at inneværende periode er over.

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Årets beste... [Re: Loki] #2577406 03/10/2019 03:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Loki
Mulig, men skiver tillater større bredde på landeveisdekk som utvider bruksområdet til racer en god del som igjen rett og slett endrer kulturen.

Å, du mener sånn som det var tidligere, da syklene hadde slanke rammer og god dekklaring, før overdimensjonerte rammer av ymse marerialer ble pop?

Re: Årets beste... [Re: thomah25] #2577407 03/10/2019 03:33
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
13. Årets dilemma.
Skal vi fortsette å skrive om grussykler/grussykling med racerstyre i både Terrengsykkel og Landevei? Eller skal vi velge om dette er landeveissykling eller terrengsykling? Zzzzz

Akkurat dette er et spørsmål vi stiller oss i redaksjonen i hvert fall ukentlig.
Skal Terrengsykkel være bukkestyrefri sone? Skal Landevei kun skrive om sykler med dekk smalere enn 35 mm?
Hva med sykkelkross?

Nytt nummer av Terrengsykkel i posten i dag! Trodde jeg, men jaggu var det ikke side opp og side ned med bastardsykler denne gangen også.

Jeg kommer heller ikke til å forlenge, med tanke på at det ikke er første gangen de syklene dukker opp i Terrengsykkel finner jeg ingen unnskyldning.

Re: Årets beste... [Re: Oystein L] #2577425 03/10/2019 06:58
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Oystein L
...men skiver tillater større bredde på landeveisdekk som utvider bruksområdet til racer en god del som igjen rett og slett endrer kulturen.

Å, du mener sånn som det var tidligere, da syklene hadde slanke rammer og god dekklaring, før overdimensjonerte rammer av ymse marerialer ble pop?

Forstår jo hva du mener, og du har selvsagt rett, men bare for å være vrien og kverulerende:

Hvilke landeveissykler var det vi hadde tidligere med slanke rammer og god dekklaring der du kunne...
- bruke sykkelen under hvilke som helst forhold, hvilket som helst underlag, hvilket som helst vær og hvilken som helst årstid og likevel ha optimal bremsemodulasjon?
- bruke sykkelen under hvilke som helst forhold, hvilket som helst underlag, hvilket som helst vær og hvilken som helst årstid uten å slite på (den kostbare) felgen?
- bruke hvilken som helst dekkbredde uten at bremsekaliperne satte begrensninger?
- bytte mellom hjulstørrelser som 700c og 650b uten noen videre tilpassing, slik vi har på f.eks. Rondo HVRT og 3T Exploro Speed?

Her er en fæl fyr fra den forferdelige industrien som hjernevasker og utnytter oss: Why Disc Brakes Will Revolutionize the Bicycle (and why Gravel Bike is a Really Stupid Name).

Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2577431 03/10/2019 07:09
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Helt greit innenfor landevei for den som føler for det men når det kommer til bladet Terrengsykkel ser jeg ikke poenget med å omtale dølle racere.

Hvordan 10kg racer for 20 000 kroner skal være et fremskritt fatter jeg egentlig ikke, ei heller hvorfor de skal omtales i Terrengsykkel.

Re: Årets beste... [Re: Syklist1] #2577436 03/10/2019 07:23
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Syklist1

Jeg kommer heller ikke til å forlenge, med tanke på at det ikke er første gangen de syklene dukker opp i Terrengsykkel finner jeg ingen unnskyldning.

ICON_SMILE

Jeg antar at dere spøker (terrengsyklistene er jo progressive og godlynte, i motsetning til de stokk konservative og hissige landeveissyklistene!), men uansett: For min del ville denne testen vært veldig hjertelig velkommen i Landevei. Gleder meg at min gamle flamme GT Grade nå blir sett, forstått og elsket også i redaksjonen.

Om man skal sortere etter sykkeltype, og ikke disiplin, ville jeg levd veldig godt med at Landevei dekket alle sykler som
- primært er designet bruk på en eller annen form for vei;
- eller sekundært har sitt historiske utgangspunkt i sykkel designet for en eller annen form for vei, dermed også krossykler og de aller fleste blandeveissykler.

Jeg ville heller ikke brutt sammen i krampegråt og sagt opp abonnementet dersom Landevei inkluderte kule, moderne, urbane doninger eller klassiske skjønnheter for bybruk med flatt styre eller flat bar road bikes. Endog hybrid ville jeg ha tålt! Det dreier seg jo om vei.

Da kunne Terrengsykkel ha dekket alle sykler som
- primært er designet for en eller annen form for terreng;
- eller sekundært, har sitt historiske utgangspunkt i sykkel designet for terreng, dermed også alle terrengsykler satt opp for vei, i form av grusracer i Birken-betydning av ordet eller f.eks. helstive pendlersykler.

Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2577437 03/10/2019 07:29
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg er helt seriøs, det er like relevant for terrengsykling som Fatbike er for Tour de France 2019.

Re: Årets beste... [Re: Syklist1] #2577439 03/10/2019 07:42
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Syklist1
Jeg er helt seriøs, det er like relevant for terrengsykling som Fatbike er for Tour de France 2019.

Jeg tenkte ikke på det synspuktet, men på det med å si opp abonnementet, med frådende munn, sprutende tårer, sparkende med beina mens man nekter å puste, fordi Terrengsykkel tester sykler designet for bruk på variert vei, også grus, skogsvei og kjerrevei. For ingen terrengsyklist sykler jo noensinne på noe annet enn sti og uberørt terreng!!!

ICON_SMILE

Men spøk tilside: Blandeveissykler kan for min del svært gjerne bli omtalt utelukkende i Landevei. Synes selvfølgelig at mitt eget forslag i så måte er genialt.

Re: Årets beste... [Re: thomah25] #2577442 03/10/2019 07:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
13. Årets dilemma.

Hva med sykkelkross?

Etter denne utgaven har vi tatt en vurdering - Fra 2019 er bukkestyrer forbeholdt Landevei og rette styrer går i Terrengsykkel.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Årets beste... [Re: sykkeloyvind] #2577444 03/10/2019 08:11
E
Elmersen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Flott, praktisk og lett forståelig skille!

Re: Årets beste... [Re: Alpers] #2577466 03/10/2019 10:29
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
Supert, ser frem mot 30 sider med hybridsyklet i neste terrengsykkel. 😀😀😀

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Årets beste... [Re: hrukin] #2577471 03/10/2019 10:57
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Fra 2019 er bukkestyrer forbeholdt Landevei og rette styrer går i Terrengsykkel.

Sitat: hrukin
Supert, ser frem mot 30 sider med hybridsyklet i neste terrengsykkel...

Ja, dessverre forblir sykler beregnet på vei, men med flatt styre, hjemløse og bannlyste både fra magasinene og forumet frown

Forstår at magasinene har hver sin profil, og enig at skillet bukkestyre/flatt styre vil være forståelig og greit, men i hvert fall på forumet synes jeg vi burde anerkjenne at det faktisk eksisterer fenomener som tur-, pendling-, by- og transportsykling på sykler som hverken er bukkestyresykler eller terrengsykler. Relevant for mange, og det skjer mye nytt og spennende på den fronten også. Dreier seg om mye mer enn tradisjonelle hybrider. For å være tydelig: Det jeg sier, er at vi trenger noen nye underfora på forumet yes

(Og som nevnt før, kunne Landevei for min del en sjelden gang gjerne inkludert gruppetest av nye, kule, smarte, urbane brukssykler eller moderne tursykler, selv med flatt styre ICON_SMILE Hvis man tør være så kjettersk. Men jeg forstår det utmerket godt om redaksjon og lesere er uenige. Selv har jeg ikke hatt annet enn bukkestyre de siste årene.)

Re: Årets beste... [Re: sykkeloyvind] #2577481 03/10/2019 11:44
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E

Etter denne utgaven har vi tatt en vurdering - Fra 2019 er bukkestyrer forbeholdt Landevei og rette styrer går i Terrengsykkel.

En god beslutning av de høye herrer synes jeg. Om det skulle dukke opp et kjedelig nummer av landevei eller terrengsykkel skal jeg fint overleve det og oppfordrer alle andre til å støtte opp !! Gjerne stor spredning i hvert blad fremfor el-terrengsykkel-bladet fra i vinter (eller forresten fra side 192 var det litt om vanlige sykler også).

Det er jo alltid noen som ikke blir fornøyd. Vi arrangerer lavterskel klubbmesterskap i det vi kaller «grus-Kråss» og har bare to krav. Lykt og krøllstyre. Vi dynges ned av bønner fra flatstyre-mafia’n som vil vær med. Hvordan skal denne stusselige nissegjengen forstå at krøllstyre er «da shit» om de bare leser terrengsykkel, twittermeldinger og Fox News ?

Redigert av EmilZipp; 03/10/2019 11:45.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X (Topstone alu på transferlista) + FATCAAD + Ripley
Re: Årets beste... [Re: Sepeda] #2577496 03/10/2019 13:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...men skiver tillater større bredde på landeveisdekk som utvider bruksområdet til racer en god del som igjen rett og slett endrer kulturen.

Forstår jo hva du mener, og du har selvsagt rett, men bare for å være vrien og kverulerende:

Hvilke landeveissykler var det vi hadde tidligere med slanke rammer og god dekklaring der du kunne...
- bruke sykkelen under hvilke som helst forhold, hvilket som helst underlag, hvilket som helst vær og hvilken som helst årstid og likevel ha optimal bremsemodulasjon?
- bruke sykkelen under hvilke som helst forhold, hvilket som helst underlag, hvilket som helst vær og hvilken som helst årstid uten å slite på (den kostbare) felgen?
- bruke hvilken som helst dekkbredde uten at bremsekaliperne satte begrensninger?
- bytte mellom hjulstørrelser som 700c og 650b uten noen videre tilpassing, slik vi har på f.eks. Rondo HVRT og 3T Exploro Speed?

Her er en fæl fyr fra den forferdelige industrien som hjernevasker og utnytter oss: Why Disc Brakes Will Revolutionize the Bicycle (and why Gravel Bike is a Really Stupid Name).

Synd hvis jeg blir oppfattet som vrien og kverulerende, skulle nok vært en smiley der, og kanskje link til filmsnutter fra klassiske CX-ritt ICON_WINK
Har flere gamle highend stålhester som tar CX-dekk. Har piggdekk på jobbsykkelen (DBS Internazionale), det går finfint.

Re: Årets beste... [Re: Oystein L] #2577500 03/10/2019 13:21
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Synd hvis jeg blir oppfattet som vrien og kverulerende...

Nei, nei! Jeg tenkte på meg selv! Forsto poenget ditt, men måtte likevel pirke - jeg er kverulanten ICON_SMILE

Re: Årets beste... [Re: Sepeda] #2577601 04/10/2019 09:50
Alpers Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Da ligger leserundersøkelsen ute på netigate, du finner den straks på forsiden av landevei.no, eller du finner den ved å trykke på DENNE LENKEN HER

Noen av kategoriene gikk ut, noen fikk flere valg, men slik den er nå mener vi den skal dekke det mest nødvendige.

«Årets beste» skal vi fortsette med årlig, og den endelige formen er selvsagt ikke satt hundre prosent. Vi får neppe en sykkelgalla på tv2, men statusen skal fint økes til en hyggelig kveld på en pub et sted i landet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå