Muligheter
#2573965 - 10/09/2019 22:12 Gratulerer!
RoyK Online
Besatt

Sted: Oslo
Gratulerer med godt valg! Særlig i Oslo, der jeg bor, har det blitt litt bedre nå, når høyrefløya måtte kaste inn sitt ikke akkurat reine håndklede.

Topp
#2573981 - 10/09/2019 23:34 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
skubisan Online
Besatt

Det er digg når folket viser at de som tar størst plass i kommentarfeltene ikke er representative. Kanskje det er i lille Norge det skal snu etter mer enn ti år med høyrepopulisme og globalt kaos.

Topp
#2573990 - 11/09/2019 06:33 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
eOpseth Offline
Ringrev

MDG er et parti som har vokst fort, og som er ganske så rødt. Spørsmålet er vel hvor fort det tåler å vokse. Når en viss størrelse nås så har det vært mange eksempler på at partier fort kan slå sprekker. Det er nå jobben deres starter, med litt størrelse og ikke minst at de må levere.

Topp
#2573991 - 11/09/2019 06:47 Re: Gratulerer! [Re: eOpseth]
vortex surfer Offline
Ivrig

Sted: bergen
Der er vanvittig kult at et så miljø radikalt parti får så høy oppslutning, også i Bergen går de kraftig opp som en motpol til håpløse eksoskameratene fmb.
På kommunenivå går nok dette bra, men Ap kommer i en utfordrende situasjon på Stortinget om 2 år , Industri forbund svetter alt godt i hendene ved en eventuell samarbeids regjering Ap-MDG. Ap kan bli ytterlig redusert, og da ender en jo opp med forsatt borgerlig regjering?
Politikk er veldig spennende, selv om en har relativt lav innsikt:-)

Redigert av vortex surfer (11/09/2019 06:48)

Topp
#2574006 - 11/09/2019 07:59 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Knirkekne Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
For bergen sin del er jo valget egentlig litt katastrofe?

Plutselig har de 16,8% oppslutning for et parti med ÈN sak de brenner for. Bompenger.
Tenk når disse folka skal inn i bystyret og mene noe fornuftig om eldreomsorg, skole, kultur etc?
(ja jeg ser de har et partiprogram som nevner alt dette, men de har kun uttalte mål om å redusere bompenger så jeg antar alt annet er programfyll)

Topp
#2574014 - 11/09/2019 08:33 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk
Kristiansand og Bergen er jo helt krise. Jeg har nå fått enda mer vann på møllehjulet mitt for å skille ut begge deler, henholdsvis til Danmark og som eget land :-)

Topp
#2574018 - 11/09/2019 09:03 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
I annerledes landet Nesodden ble riktignok Høyre med 1% økning størst men Rødt spretter frem 5 prosentpoeng til 12% ! Vaksinemotstanden er ikke lenger så fremtredende som før men vi er jo litt rare... Du ser ikke en eneste norsk film uten at 1/3 av skuespillerne ramler av Nesoddbåten til alle døgnets tider. Om vi får bestemme blir det aldri kommunesammenslåing, bru, tunnell eller bompenger. Det skal gi litt kvalme å snirkle seg ut til bygda med bil første gang.

Av 31 plasser i kommunestyret får MDG + SV + Rødt 4 plasser hver. FRP og KRF får 2 hver. Man kan si hva man vil men det er et betydelig ansvar å sitte i kommunestyret og ikke minst de ulike komitèene. Når historisk små partier tar større jafs håper jeg de har kompetente folk til en del verv som tross alt krever kompetanse, interesse og erfaring... for eksempel alle byggesaker, økonomi, store byggeprosjekter som skoler etc (det blir ikke flere penger å fordele selv om Rødt blir større) osv.

Topp
#2574020 - 11/09/2019 09:09 Re: Gratulerer! [Re: EmilZipp]
ket16 Offline
Entusiast

Sted: Sør i Trøndelag
Sitat: EmilZipp
(det blir ikke flere penger å fordele selv om Rødt blir større) osv.
Det blir vel heller færre penger å fordele hvis Rødt, SV og MDG får styre. De ønsker jo å legge ned alt Norge tjener penger på.

Topp
#2574024 - 11/09/2019 09:21 Re: Gratulerer! [Re: skubisan]
pharynx Offline
Besatt

Sitat: skubisan
Det er digg når folket viser at de som tar størst plass i kommentarfeltene ikke er representative. Kanskje det er i lille Norge det skal snu etter mer enn ti år med høyrepopulisme og globalt kaos.
Dette viser heldigvis at facebook-gruppene bare er et massivt ekkokammer for Aabø, Lurås, Akerhaug osv, og at de aller fleste som deltar i diskusjoner på nett mener veldig mye om hvordan Oslo skal drives men ikke er stemmeberettiget i kommunen.

Topp
#2574027 - 11/09/2019 09:24 Re: Gratulerer! [Re: ket16]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Sitat: ket16
Det blir vel heller færre penger å fordele hvis Rødt, SV og MDG får styre. De ønsker jo å legge ned alt Norge tjener penger på.

Den delen av regnestykket hadde jeg ikke tenkt å bringe på banen men jeg er opptatt av at vi har kompetente folk lokalt som virkelig setter seg inn i det de er satt til å styre. Jeg har hatt noen runder ifm et byggeprosjekt i nabolaget hvor vi som naboer gikk ganske tungt inn i reguleringsplaner, historikk på lignende saker osv. Vi fikk mye oppmerksomhet, deltok på en haug møter i bygningskomiteen, møter med enkeltpolitikere, lokalavisen og jobbet godt med klageprosesser osv. Vi holdt på i nesten 3 år fra første nabovarsel og fikk redusert omfanget av prosjektet betydelig. Det ble faktisk ganske bra.

En av de politikerne jeg snakket med uttalte som følger "jeg har ikke satt meg inn i detaljene i regelverket men støtter konsekvent den lille mann mot hensynsløse utbyggere". At denne personen støttet oss var utrolig flott men jeg skulle gjerne hatt støtte av folk som kunne argumentere med et snev av anvendt jus og hadde ord som BYA, gesimshøyder, reguleringsplan etc i sitt vokabular...

Topp
#2574032 - 11/09/2019 09:30 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Tex Offline
Besatt

Sted: Asker
Det er en interessant utvikling.
I Asker ble valgresultatet:

H 43%
Ap 16%
MDG 10,5 %

MDG er tredje største parti, altså-
I noen valgkretser er det nest største parti.

Jeg tror det er mange her som bl.a. er skeptiske til den store utbyggingen av E-18 som de etablerte partiene er for.

Topp
#2574038 - 11/09/2019 09:41 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Rockefoten Offline
Ivrig

Veldig festlig at det ser ut som FNB ikke får posisjon noe sted?
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Topp
#2574048 - 11/09/2019 10:04 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
universalis Offline
Avhengig

Sted: Re - Vestfold
Egentlig ville jeg følt meg skikkelig snurt hvis jeg hadde stemt bompengelista i Stavanger og fått et Ap-Mdg-styre på kjøpet. Og som i tillegg er avhengig av bompengelista for å få flertall. Det er vel egentlig en bombe. Den så jeg ikke komme. Som en med null tilknytning til sør-vestlandet, og som nok ikke kommer til å stemme på en bompengeliste noen gang, så er det ekstra moro å følge med.

Topp
#2574049 - 11/09/2019 10:12 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
pharynx Offline
Besatt

Dette er stor stor kunst. Anbefales for alle som ikke har sett og lest.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politi...ngrer-ingenting

Topp
#2574053 - 11/09/2019 10:19 Re: Gratulerer! [Re: pharynx]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

"Dønn hierarki", der altså. Fysj og fysj.

Topp
#2574059 - 11/09/2019 10:28 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Marøder Offline
Avhengig

Særlig godt fornøyd med at Erna har fått seg en real smekk i Nord-Norge. Og det sier jeg som tidligere Høyre velger.

Topp
#2574068 - 11/09/2019 10:52 Re: Gratulerer! [Re: Rockefoten]
vortex surfer Offline
Ivrig

Sted: bergen
Sitat: Rockefoten
Veldig festlig at det ser ut som FNB ikke får posisjon noe sted?

Ja, og det synes jeg er bra;-)
Men de får jo mange inn i kommunestyret, det kan jo være nyttig lærdom hvis de vil bygge et politisk parti. Men da må de knytte til seg noen litt mere taleføre enn han derre Trym fyren.

Topp
#2574069 - 11/09/2019 10:55 Re: Gratulerer! [Re: pharynx]
skubisan Online
Besatt

Sitat: pharynx
Dette er stor stor kunst. Anbefales for alle som ikke har sett og lest.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politi...ngrer-ingenting

Haha.. i Oslo er visst to bompengegjenger i retten og krangler om hvem av de som har rett til å kalle seg FNB.

Topp
#2574078 - 11/09/2019 11:12 Re: Gratulerer! [Re: universalis]
edorF Offline
Entusiast

Sted: Stavanger
Sitat: universalis
Egentlig ville jeg følt meg skikkelig snurt hvis jeg hadde stemt bompengelista i Stavanger og fått et Ap-Mdg-styre på kjøpet. Og som i tillegg er avhengig av bompengelista for å få flertall. Det er vel egentlig en bombe. Den så jeg ikke komme. Som en med null tilknytning til sør-vestlandet, og som nok ikke kommer til å stemme på en bompengeliste noen gang, så er det ekstra moro å følge med.

He he, det er helt fantastisk. Jeg har kjøpt popcorn og gleder meg til å se hvordan det utvikler seg videre. Frontpersonen er jo en gammel AUFer, så på en måte er det ikke en bombe. Men det rases blant misfornøyde velgere inne på facebook gruppen til Bompengepartiene.

Hvis jeg har fått med meg alt, var Høyre først på banen og tilbød FNB varaordfører vervet, men det ble signert avtale med AP og CO et halvt døgn senere.
Jeg tror et samarbeid med AP har vært planlagt lenge og kan ikke tenke meg noe annet mtp hvor fort det gikk før alt var på plass. FNB lokalt har også vært tydelig på at de er blokkuavhengig, noe som nå brukes til å forsvare dette veivalget.

Resultatet vil bli gratis passering i bommen i helgene, og fullt trøkk ellers. Ved neste valg er Bompengepartiet i Stavanger historie og troverdigheten kraftig svekket til neste Stortingsvalg.

Nå er ikke jeg en statsviter eller kvalifisert til noe annet enn en enkel synsing, så forvent gjerne det motsatte. Uansett blir det morsomt å se hva som skjer.

Topp
#2574165 - 11/09/2019 15:47 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Jacobsen Online
Avhengig

Oppslutningen rundt FNB får meg til å lure på hvordan ståa egentlig er blant folk i Stavanger og Bergen. Her på Sunnmøre så er jo alle jeg prater med, uavhengig av syn på bompenger eller andre ting, enige om at FNB er et rimelig tafatt opplegg og at ensakspartier er helt håpløst å stemme på.

Redigert av Jacobsen (11/09/2019 16:00)

Topp
#2574316 - 12/09/2019 14:23 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
FNB minner jo litt om FRP back in the days med Anders Lange og eggelikøren. Det å skråle drikkeviser i fylla var jo liksom en del av pakka derigården.

Jeg er glad for at MDG gjør det sterkt, men kanskje partifloraen i riket blir litt for mangfoldig. Hvordan kan en få danna flertall nå med enda flere parti?

Topp
#2574403 - 13/09/2019 02:35 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
RoyK Online
Besatt

Flere parti betyr mer demokrati.

Topp
#2574489 - 13/09/2019 12:41 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Garpen Offline
Besatt

Sted: La Ferme de Lambert
Sitat: RoyK

Nei.

Topp
#2574495 - 13/09/2019 13:02 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Brusdalen Offline
Ivrig

Sted: Ålesund

Siden det er lokalvalg ... hvor mange personer trenger man i et typisk kommunestyre?

Bergen og Trondheim har 67 mandater. Tromsø har 43.
Ålesund kommunestyre har hatt 49 mandater, og etter å ha slått seg sammen med de små nabokommunene så øker antallet til 77 mandater. Flott at minipartiene får med 1 og 2 personer, men utfordringen er at de i praksis kan velge hvor flertallet skal ligge.

Høyres leder i kommunen setter søkelyset på dette i etterkant av valget:
Artikkel i lokalavisa

Redigert av Brusdalen (13/09/2019 13:03)

Topp
#2574499 - 13/09/2019 13:45 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
eGo Offline
Ringrev

Forklar gjerne

Topp
#2574528 - 13/09/2019 19:15 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
RoyK Online
Besatt

Sperregrensa gjør at de små partiene, uansett hvor enige de er, blir sendt på gangen. Heldigvis har vi ikke sperregrense i lokalvalg, så stemmene som gis, fører til at folka som får stemmer, faktisk får mulighet til å gjøre noe. Sperregrensa ga kanskje mening for 40 år sia, da all stemmetelling og utregning var manuelt, men i da er jo alle utregninger maskinelle, så det tar jo ikke mange millisekundene å regne ut mandatfordeliga.

Du kan jo se på USA og hvordan "demokratiet" fungerer der.

Topp
#2574600 - 14/09/2019 11:38 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Garpen Offline
Besatt

Det er fortsatt ikke sammenlignbart, det er mange andre forskjeller som gjør at valgmodellen i USA fungerer dårligere enn i Norge. Om ingen partier får over 20 % av stemmene kan det fort ende i et uforholdsmessig dyrt og inkompetent styre av landet.

Eksempelvis må man registrere seg for å stemme i USA, valgkampen er for dyr og det er et helt usaklig fokus på enkeltpersoners egnethet.

Topp
#2574615 - 14/09/2019 16:03 Re: Gratulerer! [Re: Garpen]
RoyK Online
Besatt

Sitat: Garpen

Det er fortsatt ikke sammenlignbart, det er mange andre forskjeller som gjør at valgmodellen i USA fungerer dårligere enn i Norge. Om ingen partier får over 20 % av stemmene kan det fort ende i et uforholdsmessig dyrt og inkompetent styre av landet.

Eksempelvis må man registrere seg for å stemme i USA, valgkampen er for dyr og det er et helt usaklig fokus på enkeltpersoners egnethet.

Joda - jeg kjenner forskjellene. Det var ikke ment som en direkte sammenlikning.

Uansett - det er godt at det ikke har vært noe personfokus i dette valget her hjemme…

Topp
#2574617 - 14/09/2019 16:27 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
eGo Offline
Ringrev

MDG, Millionær Partiet De Grønne som det nå kalles : MDG

Topp
#2574619 - 14/09/2019 17:47 Re: Gratulerer! [Re: RoyK]
Garpen Offline
Besatt

Sitat: Garpen

Joda - jeg kjenner forskjellene. Det var ikke ment som en direkte sammenlikning.

Uansett - det er godt at det ikke har vært noe personfokus i dette valget her hjemme…

Jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor du mener at det er en styrke for demokratiet at det er veldig mange partier. Jeg er selv av den oppfatningen at sperregrensen holder en del perifere ansamlinger på høyre og venstre utenfor Stortinget, noe jeg tror er sunt for demokratiet og den kompetansen som ligger hos de folkevalgte. En balanse med flere enn tre partier i floraen tror jeg er bra, men noe særlig fler enn hva vi har i dag tror jeg blir for mange igjen.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå