Muligheter
#2573776 - 10/09/2019 08:37 Styre stem/lager «setter» seg
cljensen Offline
Fersking

Sted: Lommedalen
Hei. Jeg tror jeg vasket sykkel litt for godt etter birken og nå «setter» styrelager seg litt mellom hver bruk. Må jeg demontere hele og smøre opp på nytt eller kan jeg smøre på et vis uten å demontere ? Jeg har en «sykkel grease» ( rød i fargen) som jeg bruker på dempere. Kan jeg bruke denne evt?
Det er en trek superfly med fox factory gaffel.
Jeg har ikke åpnet styrestag og lager før. Er det tricky?

Topp
#2573782 - 10/09/2019 08:51 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: cljensen]
Stefan77 Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Sitat: cljensen
Hei. Jeg tror jeg vasket sykkel litt for godt etter birken og nå «setter» styrelager seg litt mellom hver bruk. Må jeg demontere hele og smøre opp på nytt eller kan jeg smøre på et vis uten å demontere ? Jeg har en «sykkel grease» ( rød i fargen) som jeg bruker på dempere. Kan jeg bruke denne evt?
Det er en trek superfly med fox factory gaffel.
Jeg har ikke åpnet styrestag og lager før. Er det tricky?

Ja du må demontere og smøre opp. Det er ikke vanskelig.
Løsne topcap, løsne skruene bak stem og løft av.
Løft av lager etc på toppen, vær obs på rekkefølge. Ta gjerne bilder.
Trekk ut gaffel, pass på at ikke nedre lager faller ut. Ta ut lagerting og vær obs på rekkefølge. smør opp alle bevegelige flater sett sammen i riktig rekkefølge og skru sammen igjen. husk å stramme topcap før du strammer stemskruene.

Topp
#2573871 - 10/09/2019 12:59 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: Stefan77]
Arne_And Offline
More than words

Husk å stramme topcap passe mye før du strammer stemboltene. Passe mye = du har ikke slark mellom gaffel og sykkel, og du kan lett svinge styret uten særlig motstand (etter at stemboltene er strammet).

Redigert av Arne_And (10/09/2019 12:59)

Topp
#2573910 - 10/09/2019 15:18 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: Arne_And]
cljensen Offline
Fersking

Hei takk for info. Drar hjem og prøver jeg da...

Kan jeg bruke WELDTITE TF2 ULTIMATE BIKE GREASE som jeg allerede har i boden?

Topp
#2573919 - 10/09/2019 16:34 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: cljensen]
larsb Offline

Sted: Bjølsen, Oslo
Ja du kan bruke den. Lagrene er smurt fra fabrikk, og det er bare omgivelsene rundt lageret du fetter opp. Det er for minimere knirk og knaking.

Jeg tror at når lageret ditt "setter seg" som du skriver så er det selve det lukkede kulelageret som er blitt dårlig. Da må det byttes. Det er sikkert det nederste lageret som er dårlig, det er det som får mest deng og er dårligst beskyttet.

For å utsette kjøpingen litt kan du veldig forsiktig bruke noe tynt og spisst og plukke ut gummipakningen i lageret. Hvis alt detter ut får du lov til å banne og love at du ikke skal finne råd på nettet mer. Ellers ser du kulene og trolig rester av brunt fett, Du kan rense med whitespirit, tørke og klæsse på så mye fett du klarer før du dytter pakningene på plass.

Så klæsser du mer fett på alle steder du kommer til og monterer motsatt av demonteringen. Overskytende fett presses ut, og du må justere styrelageret på nytt i overmorgen.

Å fette opp lageret vil nok ikke gjøre ting som nye, men det virker litt til. Så får du tid til å bli frustrert over utvalget av styrelager og be din butikk om p bestille det rette.

Lykke til
LarsB

Topp
#2573926 - 10/09/2019 17:34 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: cljensen]
RoyK Offline
Besatt

Sted: Oslo
Hvordan vaska du sykkelen? Høyttrykksspyler?

Topp
#2573956 - 10/09/2019 21:42 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: cljensen]
Arne_And Offline
More than words

Hvis du gjør som larsb foreslår, så kan du se om det går an å lese av dimensjonene på maskinlagrene, det er greit å ha når du skal bestille.

Topp
#2574054 - 11/09/2019 10:21 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: RoyK]
cljensen Offline
Fersking

Sitat: RoyK
Hvordan vaska du sykkelen? Høyttrykksspyler?

Hei. Nei. Jeg brukte bare vanlig hageslange, men varmt vann og sprayet litt med muc off først. Og spylte kanskje litt ekstra inn i styrestagsrøret fordi deg satt litt ekstra med limete møkk fra våte birken grusveier rundt om kring.
Kan være at lageret rett og slett ble slitt på turen og da eller at det kom seg skit inn i det?

Topp
#2574062 - 11/09/2019 10:30 Re: Styre stem/lager «setter» seg [Re: cljensen]
hJürg1 Offline
Ivrig

Ikke uvanlig at lager setter seg etter ritt,gjerne med gjørme og regn. Opplevd det flere ganger på kranklager. Enklest å bytte.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå