Muligheter
#2572935 - 05/09/2019 10:41 Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel?
simenf Offline
Søk hjelp!

Sted: Underlia - Drammen

Er dette noe som kan fungere for terrengsykler?

https://www.singletracks.com/blog/mtb-ne...mountain-bikes/

Det finnes i alle fall et bilde av en Canyon fulldemper med denne drivsystemet, og Ceramic Speed viser at de nå har en trådløs skiftemekanisme på plass. Alle de små kulelagrene ser fine ut når de er rene....

Ideen er spennende: en plate er lettere enn en vanlig kassett, potensielt høyere effektivitet/lavere friksjon.

https://www.youtube.com/watch?v=VIL-LQXLPls

Spørsmålet er jo hvordan dette kan fungere med sand, gjørme, stein, greiner og annet tjafs blandet inn over tid? I tillegg tas det opp i videoen til singletracks (som etterfølger CS sin) at sideveis krefter/bevegelse må håndteres og at maskineringstoleransene trolig er veldig tighte.

Hva tenker forumet?

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2572943 - 05/09/2019 11:20 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
Talgos Offline
Avhengig

På noen bilder av landeveissykkelen de tester dette på så hadde de noen deksler som kapslet inn hele systemet. Regner med at det kommer til å brukes på terreng også, og da er ikke møkk og sand noe problem.

Foreløpig er det en langt igjen før dette evt er klar for produksjon. Prototypen de viste fram for første gang for et år siden kunne ikke en gang skifte gir. Prototypen de viser fram nå ett år senere kan skifte gir, men kun hvis du trår veldig lett. Det går framover og de legger tydeligvis inn en del ressurser på dette.

Topp
#2572944 - 05/09/2019 11:24 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
GardS Offline
Ivrig

Sted: Nesodden
Tviler på at det vil fungere overhodet. Ser fort et par fysiske utfordringer, de tilsynelatende ikke har løst. Ville jo vært moro om jeg tar feil.
For det første vil kreftene skyve komponenterne fra hverandre. Kan nok kompenseres med stivhet. Så vil det kun være 1-2 tenner som griper i "kassetten". Kombinasjonen gjør hele greia tvilsom.

Redigert av GardS (05/09/2019 11:25)

Topp
#2572945 - 05/09/2019 11:25 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
runermm Online
Besatt

Sted: Oslo
Jeg har veldig troa på dette. Endelig noe nytt på denne fronten!
Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal funke på en fulldemper, men finnes jo mye smarte folk ICON_SMILE

Jeg liker uansett deres tilnærming. Radikalt annerledes enn tidligere, men likevel relativt enkle prinsipper (i motsetning til f.eks Kindernay).

Topp
#2572947 - 05/09/2019 11:30 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
-Jan Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Usikker på om denne plata kan bli noko lettare enn ein kassett, om dei nokon gong får det til å fungere IRL.

Topp
#2573027 - 05/09/2019 18:23 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
Plankepetter Offline
Ringrev

Sted: oppi (under) lia
Kommer til å smelle godt når en stein kiler seg ned mellom "plata" og "drevet".

Topp
#2573031 - 05/09/2019 18:59 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
De har fått Canyon til å lage en spesialbakramme til Lux, så helt håpløst for terrengsykling er det nok ikke

Brems - smil - si hei!

Topp
#2573032 - 05/09/2019 19:04 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: -Jan]
runermm Online
Besatt

Sitat: -Jan
Usikker på om denne plata kan bli noko lettare enn ein kassett, om dei nokon gong får det til å fungere IRL.

Poenget med designet er ikke vekt, men effektivitet. Skal vi tro CS så er forskjellen betydelig og veier opp for mye mer enn litt ekstra vekt. I tillegg tenker / håper jeg at dette systemet blir mer holdbart og gir enklere vedlikehold.

Topp
#2573036 - 05/09/2019 19:49 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: runermm]
-Jan Online
Søk hjelp!

Skjønnar det. Eg berre svara på påstanden frå TS om at "en plate er lettere enn en vanlig kassett".

Topp
#2573066 - 05/09/2019 21:44 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
neonstz Offline
Ringrev

Sted: Østmarkaish
Jeg har ennå til gode å se en video hvor noen sykler med dette.

Topp
#2573081 - 05/09/2019 23:17 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
runermm Online
Besatt

Ingen faktisk sykling, men ellers en meget instruktiv video:
https://www.youtube.com/watch?v=bmEYfdZOGAc

Topp
#2573086 - 06/09/2019 01:05 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: runermm]
neonstz Offline
Ringrev

Sted: Østmarkaish
Sitat: runermm

Ja, men siden det ikke finnes noen videoer med dette i bruk (som jeg har funnet) mistenker jeg det ikke fungerer i praksis ennå.

Topp
#2573168 - 06/09/2019 10:24 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
larsb Offline

Sted: Bjølsen, Oslo
Det fungerer ikke i praksis.
Når det ble vist i fjor kunne det ikke gire, bare snurre. Nå kan det visst gire. Monteringen på Canyonen er bare for å vise at det kan være mulig å ta høyde for endring i lengde og vinkler.

Det store spørsmåler er om Ceramic Speed har økonomisk ryggrad til å drive dette frem til funksjonelle, kommersielle produkter. Eller om dette blir en messeand til den trekker sitt siste kvekk og forsvinner i stillhet.

Jeg setter en hundrelapp på det siste.

Den eneste måten de kan drive dette på tror jeg er å bli kjøpt av noen som har trua på konseptet

LarsB

Topp
#2574102 - 11/09/2019 12:35 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
simenf Offline
Søk hjelp!

Ja, jeg er spent på å se dette i praksis.

Ceramic Speed har ikke akkurat overbevist på praktisk nytte på terrengsykler med sine lagre og kjeder som kun har korttidseffekt for folk med for mye penger. Men jeg skal gi dem muligheten til å motbevise min skepsis :-)

Topp
#2574863 - I går 19:35 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: neonstz]
runermm Online
Besatt

Sitat: neonstz

Ja, men siden det ikke finnes noen videoer med dette i bruk (som jeg har funnet) mistenker jeg det ikke fungerer i praksis ennå.

Ikke vær så svak i troen.
https://www.instagram.com/p/B2ewM7kFxLT/?igshid=16c02k745eovf

Topp
#2574870 - I går 20:20 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: runermm]
erlingba Offline
.

Sted: Kragerø
Jeg har veldig troa på dette. Endelig noe nytt på denne fronten!
Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal funke på en fulldemper, men finnes jo mye smarte folk ICON_SMILE

Jeg liker uansett deres tilnærming. Radikalt annerledes enn tidligere, men likevel relativt enkle prinsipper (i motsetning til f.eks Kindernay).

Hvordan skal dette kunne bli mer effektivt enn kjededrift når kraftoverføringen går via to 90 graders vinkler? Prisen må bli astronomisk for å klare å produsere noe med gode nok toleranser og holdbarhet for at det skal holde ett helt ritt.

Og hva gjør dette systemet mindre komplisert enn kindernay eller andre girbokser?

Topp
#2574883 - I går 21:28 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
runermm Online
Besatt

Du får høre med gutta i CS. Påstått effektivitet er i hvert fall høy. Sjekk denne videoen og: https://m.youtube.com/watch?v=-9gQ1KRhesM

Enkelhet: Det er lett å se hvordan Driven fungerer og det er få komponenter. Jeg skulle klart å forklare det sånn cirka hvis noen spurte. Hvordan Kindernay fungerer aner jeg ikke ved kun å se på systemet.

Driven er åpenbart mindre tilgjengelig enn K’nay ettersom sykkelen må designes om, men leamikken er enklere i min bok.

Topp
#2574884 - I går 21:31 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
Paulus Offline
Besatt

Sted: Tromsø
Er ikke effektiviteten på gir med kjede opp mot 98% da? Ser ikke helt at dettan er en revolusjon for mannen i gata. Men klart for en temppsyklist i verdenstoppen kan det sikkert utgjøre noen sekunder på en etappe.

Topp
#2574885 - I går 21:32 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: runermm]
-Jan Online
Søk hjelp!

Sitat: neonstz

Ikke vær så svak i troen.
https://www.instagram.com/p/B2ewM7kFxLT/?igshid=16c02k745eovf

Men dette er vel berre singlespeed.

Topp
#2574886 - I går 21:40 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
runermm Online
Besatt

Det er lenge til at dette er noe som er vanlig eller i produksjon, men jeg tror det kommer,
også med gir. Kjededrift har en teoretisk effektivitet på 98%, i praksis mellom 96-97% etter hva jeg forstår. Driven skal ha 99% uavhengig av gir.

Topp
#2574910 - I går 23:03 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: runermm]
erlingba Offline
.

Sted: Kragerø
At et firma som stort sett lager luriumprodukter med tvilsom effekt klarer å lage et revolusjonerende fremdriftssystem har jeg liten tro på.

Navgir som kindernay ser kan komplisert ut, men det er jo velprøvd teknologi som har funket i mange år. Et navgir har veldig lavt vedlikeholdsbehov, det samme med en girkasse på en bil.
Mens det konseptet til CS må være perfekt smurt og veldikeholdt til enhver tid for ikke å havarere.

Topp
#2574939 - I dag 08:53 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
simenf Offline
Søk hjelp!

Konseptet er jo veldig bra (bevist de siste 100 årene på motorsykler), men så er det det med å få dette til å fungere i praksis. Uansett blir dette interessant å følge med på...jeg ser meg selv som sunt skeptisk av flere årsaker:

- strukturell stivhet (deler som dyttes fra hverandre)
- effektivitet avhengig av mange små lagere

Skiftmekanismen er det jeg er minst spektisk til. Det får man til å fungere. Til bane, evt landevei, kan dette prinsippet trolig fungere med innkapsling, men jeg jo litt mindre optimistisk til terrengsykkelbruk. Det er ikke sikkert at systemet vil se slik ut til terrengbruk, heller. Men jeg har blitt overrasket før...og det er alltid bra med innovasjon, spesielt hvis det gjør ting mer robust og effektivt (som er det jeg er usikker på i dette tilfellet).

At han i videoen ikke virker til å forstå at å bytte størrelsen på "tannhjulene" på akslingen vil medføre at innfestingen må endres (i beste fall), er ikke så tillitvekkende, men så er nok heller ikke han ingeniøren i prosjektet.

Topp
#2574993 - I dag 11:47 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
johannessen Offline
Tørr bak øra

Sitat: simenf
Konseptet er jo veldig bra (bevist de siste 100 årene på motorsykler), men så er det det med å få dette til å fungere i praksis. Uansett blir dette interessant å følge med på...jeg ser meg selv som sunt skeptisk av flere årsaker:

- strukturell stivhet (deler som dyttes fra hverandre)
- effektivitet avhengig av mange små lagere

Skiftmekanismen er det jeg er minst spektisk til. Det får man til å fungere. Til bane, evt landevei, kan dette prinsippet trolig fungere med innkapsling, men jeg jo litt mindre optimistisk til terrengsykkelbruk. Det er ikke sikkert at systemet vil se slik ut til terrengbruk, heller. Men jeg har blitt overrasket før...og det er alltid bra med innovasjon, spesielt hvis det gjør ting mer robust og effektivt (som er det jeg er usikker på i dette tilfellet).

At han i videoen ikke virker til å forstå at å bytte størrelsen på "tannhjulene" på akslingen vil medføre at innfestingen må endres (i beste fall), er ikke så tillitvekkende, men så er nok heller ikke han ingeniøren i prosjektet.

Usikker på hvilken motorsykkel du mener har er lignende system. Flere har kardang, men de har en vanlig gearkasse mellom motor og kardang

Topp
#2575031 - I dag 13:47 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
simenf Offline
Søk hjelp!

Tenkte mer på kardangprinsippet, ja. Som sagt er ikke giringa det jeg ser som det mest utfordrende her, men mer det strukturelle. Men det fungerer jo strålende på MC, så hvorfor ikke...

Topp
#2575034 - I dag 14:00 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
-Jan Online
Søk hjelp!

Fungerer strålende på MC er vel å ta i. Effektiviteten er jo elendig samanlikna med kjededrift. Det er vel ein grunn til at dei fleste motorsyklane framleis har kjede.

Topp
#2575037 - I dag 14:15 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: -Jan]
simenf Offline
Søk hjelp!

Sitat: -Jan
Fungerer strålende på MC er vel å ta i. Effektiviteten er jo elendig samanlikna med kjededrift. Det er vel ein grunn til at dei fleste motorsyklane framleis har kjede.

Det avhenger vel av hvem du spør. BMWs typiske kunder vil vel mene at kardang er en av grunnene til at de velger nettopp BMW, gjerne de som kjører langt og mye. Du kan skifte olje en gang i året og det er det hele. Effekttapet på MC i praksis er lite (nettet estimerer til 3-5%) i forhold til et kjede som sjelden er optimalt smørt, noe det som regel er på terrengsykkel. Men det er jo akkurat der den spesielle løsningen CS har med lager i grensesnittet som skal senke dette tapet.

Topp
#2575079 - I dag 16:17 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!

Hvordan er momentet på drivlinjen på en motorsykkel, i forhold til en 120kg "anti-finesse" stisyklist som hønntråkker opp et crux?

Topp
#2575103 - I dag 18:23 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
Tange Offline
Flittig Bie

Tipper en del høyere på motorsykkelen men det er nok en relevant forskjell mellom motorsykkelkardang med buede tenner og CS med 2-3 ruller kontaktflate. Sammenlignet med kjede som har 15-15 eller flere ruller kontaktflate foran og 4-5 eller flere bak ser jeg for meg en slitasje fra helvete, Men det er jo Ceramic Speed og har du det på sykkelen kan den lett selges for 200k+.

Topp
#2575105 - I dag 18:51 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!

Tja. Jeg tenkte at det ville være motsatt.

Fx 120nm på denne her: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200GS

Noen andre diskuterte dette her.
https://www.bikeforums.net/general-cycling-discussion/210283-maximum-human-torque.html

Topp
#2575116 - I dag 19:59 Re: Ceramic Speed Driven girsystem til terrengsykkel? [Re: simenf]
Tange Offline
Flittig Bie

Tenkee ikke spesielt på BMW men generelt kjører motorsykler på mange omdreiiinger og er litt overasket over hvor lite moment de egentlig har.

Men vi er nok enig om rimelig store krefter i sving i CS Driven-systemet.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå