Muligheter
#2572892 - 05/09/2019 08:38 Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40'
MagnusWJ Offline
Entusiast

Hei,

har i dag lett hardtail (sub 10 kg) og tyngre sti/kosesykkel (130 mm, sikkert 13-14 kg), men siden jeg i tillegg har gravel-sykkel og stisykkelen ikke får så mye bruk som jeg hadde håpet vurderer jeg å selge de to terrengsyklene og kjøpe en lett fulldemper med 100-110 mm dempere.
Tenker å spandere opptil ~40.000 - men gjerne mindre.
Bruk er primært lange ritt og konkurranser og turer med blanding av grus, kjerrevei, sti og innslag av asfalt - gjerne med mye klatring. Flott om den håndterer litt øst- og lillomarka-sti også, men har innsett at det ikke blir hovedprioriteten min å knote masse på sti ICON_SMILE

Har utsett meg to alternativer per nå,
1. Birk Attack XX1 Eagle
2. Canyon LUX CF SL 8.0

Som jeg ser det er fordelen med Birk at den er noe lettere (9,9 kg oppgitt mot 11,3) - mens Canyon har litt slakkere styrevinkel (69,5 mot 73 grader), har plass til to drikkeflasker og har senkepinne (selv om jeg ingen erfaring har med merket).

Er det andre aktuelle forslag?

Topp
#2572896 - 05/09/2019 08:46 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm
Sikkert fine sykle begge 2, men ville ha velgt en sykkel med litt mer moderne geomteri. 71 grader i styrevinkel som Birk har er bratt.

Er mange merker nå som har rittsykler som vil oppføre seg bedre som allround sykkel.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2572898 - 05/09/2019 08:52 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

Sted: Alta
Intense Sniper
BMC Fourstroke 01 Three
Pivot Mach 4 sl

Trek Top fuel er vel også fornyet nå, med 120/115mm vandring, slakkere front og brattere ræv. 9.8 skal det være mulig å få ned mot 40k på forhåndssalg.

Scott spark (rc) trenger vel ikke nevnes.

Alle med mer moderne geometri ICON_SMILE

Topp
#2572899 - 05/09/2019 08:54 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
Stefan77 Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Om du vurdere brukt så er finn.no proppfull av scott spark for tiden. Super sykkel. Eneste virkelig ankepunktet er at "alle" har den

Topp
#2572900 - 05/09/2019 08:55 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
DBrodshaug Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Er jo masse å velge i, personlig har jeg blitt veldig glad i min BMC Fourstroke som har enda slakkere styrevinkel.

Ser dog at prisen blir i høyeste laget:
BMC Fourstroke

En sykkel med liknende geometri er Intense Sniper, denne er nå på tilbud:
Intense Sniper

Ellers er vel Scott Spark også et alternativ, sikkert en del brukbare dealer å få rundt omkring, samt mye pent brukt på Finn.
Scott Spark
Scott spark 2

Edit: Stefan slo meg med 15sek med Finn-tipset, om man ser litt rundt kan man gjøre en veldig god deal:
Eksempel på Spark fra Finn, ingen kjennskap til selger.

Redigert av DBrodshaug (05/09/2019 09:01)

Topp
#2572901 - 05/09/2019 08:58 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
knutspeed Offline
Ivrig

Sted: Sarpsborg
Bare ut av nysgjerrighet - har du testet kosesykkelen med lette hjul og raske dekk? Jeg gjorde det på en av mine, og har banka mange av strava-tidene som jeg satt på rittfulldemper i fjor med den. Det var også en 14-kg sykkel, men med litt trimming, hovedsakelig hjul og dekk, er den slanket til under 12. Funker fjell, og det lille den taper oppover på enkelt underlag spiser den opp i komfort og kjøreegenskaper ellers. For meg, ihvertfall ICON_SMILE

Når det gjelder Birk-sykkelen, så er den god nok til å vinne UB 3 år på rad, men Superior (som er den samme sykkelen) har akkurat sluppet nye utgaver med litt mer hyggelig geometri, så antar at det dukker opp på neste generasjon Birk også.

Topp
#2572902 - 05/09/2019 08:58 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: Stefan77]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Sitat: Stefan77
Om du vurdere brukt så er finn.no proppfull av scott spark for tiden. Super sykkel. Eneste virkelig ankepunktet er at "alle" har den

Veeeeldig få 900 RC Pro til salgs, så den er det ikke så mange som har... <hint hint>bruktmarkedet</hint hint>

Redigert av Øyvind V (05/09/2019 08:58)

Topp
#2572925 - 05/09/2019 10:20 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
MagnusWJ Offline
Entusiast

Sitat: olechr
Sikkert fine sykle begge 2, men ville ha velgt en sykkel med litt mer moderne geomteri. 71 grader i styrevinkel som Birk har er bratt.

Er mange merker nå som har rittsykler som vil oppføre seg bedre som allround sykkel.

Ser den. Finner dessverre ikke styrevinkelen på hardtailen min i dag (2014 Canyon Grand Canyon CF SLX) - men at litt slakkere enn tidligere tiders geometri er sikkert ikke dumt. Er Canyon sine 69,5 grader en merkbar forskjell?

Sitat: Hoaas
Intense Sniper
BMC Fourstroke 01 Three
Pivot Mach 4 sl

Trek Top fuel er vel også fornyet nå, med 120/115mm vandring, slakkere front og brattere ræv. 9.8 skal det være mulig å få ned mot 40k på forhåndssalg.

Scott spark (rc) trenger vel ikke nevnes.

Alle med mer moderne geometri ICON_SMILE

Intense var nye for meg - skal se nærmere på de! Har de butikk i Oslo-området?
BMC'en blir litt i dyreste laget.
Pivot'en ser jeg finnes i en 11 speed utgave/generelt litt lavere utstyrt for ~42' og en X01-utgave for ~46' - begge blir litt i overkant.
120/115 mm frykter jeg blir for mykt/for mye stifokus. Unødvendig bekymring?
Spark RC ligger vel i grenseland i forhold til pris, men ser at Sportslageret har salg på RC 900 Team - skal sjekke denne!

Sitat: Stefan77

Liker å ha en unik sykkel, men er ikke mer jålete enn at jeg regner med at det er en grunn til at mange har valgt den ICON_SMILE Dessverre ikke mange i nærheten av Oslo (eller på finn generelt i rett størrelse og pris.
https://www.finn.no/bap/forsale/search.h...egory=1.69.3963
Ligger i grenseland L/XL til de som foreslår brukte og vil ved brukt-kjøp ikke ha noe som er voldsomt mer enn en sesong gammelt ICON_SMILE

Sitat: knutspeed
Bare ut av nysgjerrighet - har du testet kosesykkelen med lette hjul og raske dekk? Jeg gjorde det på en av mine, og har banka mange av strava-tidene som jeg satt på rittfulldemper i fjor med den. Det var også en 14-kg sykkel, men med litt trimming, hovedsakelig hjul og dekk, er den slanket til under 12. Funker fjell, og det lille den taper oppover på enkelt underlag spiser den opp i komfort og kjøreegenskaper ellers. For meg, ihvertfall ICON_SMILE

Når det gjelder Birk-sykkelen, så er den god nok til å vinne UB 3 år på rad, men Superior (som er den samme sykkelen) har akkurat sluppet nye utgaver med litt mer hyggelig geometri, så antar at det dukker opp på neste generasjon Birk også.

Har ikke testet stisykkelen med lettere hjul-oppsett nei, men det er en tung ramme og med ganske mykt dempersystem (Radon Slide), så jeg tviler på at det ville blitt *helt* bra ICON_SMILE

Har skjønt at det kommer nyere Birk-sykler også, men spørs om jeg da får samme utstyrsnivå til prisen ICON_SMILE

Topp
#2572932 - 05/09/2019 10:31 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Flere av disse bør da være på vei inn i rabatt-sesongen :-)

https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-rittfulldempere-2019

Topp
#2572933 - 05/09/2019 10:36 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

Sted: Alta
Jeg har sykla med rundt 69 grader på min Pivot Mach429sl i flere år, det er absolutt en kapabel sykkel. Når du bikker 70, så begynner det å bli bratt, og det merkes nedover. Ulempene med slakkere styrevinkel er så få at det er neglisjerbart.

Personlig synes jeg en effektiv 120mm sykkel funker ekstremt bra til mye. Men skal du ha en 100% ren rittsykkel, så er det selvsagt 100mm man bør gå for. Du har jo allerede en stisykkel.

Jeg tenker at alle de jeg nevnte bør være mulig å få innafor budsjett med litt forhandling og/eller forhåndssalg. BMCen koster rundt 50 veil, med 20% er du innafor.
På Pivot kan man muligens få noe rabatt hos Birk, man gjorde det tidligere, mulig de har endret prosedyrene der.
Scott har lagt opp til rabatt med prisingen ICON_WINK

Topp
#2572974 - 05/09/2019 13:25 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
DBrodshaug Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Sitat: MagnusWJ
JBS er vel forhandler, holder til på Billingstad.

Topp
#2572977 - 05/09/2019 14:05 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: DBrodshaug]
Ole Offline
More than words

Sitat: DBrodshaug
JBS er vel forhandler, holder til på Billingstad.

Og jeg har en stående i Large og Small på Bjølsen hvis du vil komme og tafse litt.

Topp
#2572991 - 05/09/2019 15:07 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
MagnusWJ Offline
Entusiast

Her var det mange flotte forslag jeg ikke selv har klart å støve opp ser jeg - om noen har konkrete erfaringer eller for/imot enkelte modeller så pøs endelig på!

Topp
#2572994 - 05/09/2019 15:29 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
EspenS Offline
Entusiast

En mulighet jeg ville vurdert innenfor det skisserte prisområdet er 2020-modellene av Scott Spark RC Team, som kan bestilles nå for levering tidlig 2020. Prisen med de vanlige forhåndsrabattene der vil ligge i området 35-38k. Finnes i grønn og rød versjon, veier 11.5 kg, men med plenty av slankemuligheter.

https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-spark-rc-900-team-green-bike?article=274628007
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-spark-rc-900-team-red-bike?article=274627008

Topp
#2572997 - 05/09/2019 15:39 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
larsb Offline

Sted: Bjølsen, Oslo
Quote:
120/115 mm frykter jeg blir for mykt/for mye stifokus. Unødvendig bekymring?

Ja!

LarsB

ps. Min FoxF34 Factory Step Cast er ingen slappfisk.

Topp
#2573000 - 05/09/2019 15:53 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: EspenS]
MagnusWJ Offline
Entusiast

Sitat: EspenS
En mulighet jeg ville vurdert innenfor det skisserte prisområdet er 2020-modellene av Scott Spark RC Team, som kan bestilles nå for levering tidlig 2020. Prisen med de vanlige forhåndsrabattene der vil ligge i området 35-38k. Finnes i grønn og rød versjon, veier 11.5 kg, men med plenty av slankemuligheter.

https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-spark-rc-900-team-green-bike?article=274628007
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-spark-rc-900-team-red-bike?article=274627008

Dette hadde kanskje vert ideelt om det lar seg gjøre til prisen, selv om det virker litt rart at den skal lande på samme pris som en 2019-modell på salg. Er det Oslo Sportslager som pleier å ha best pris på forhåndsbestillinger?
Hvilke slankemuligheter ser du som mest aktuelle? Eneste "ukjente" for meg er vel hjulsettet, blir fort kostbart å oppgradere.
Umiddelbart er også geometri og utstyr identisk med 2019-modellen, eller overser jeg noe? Selvsagt bedre for evt. videresalg en dag at det er en 2020 enn en 2019 ICON_SMILE

Topp
#2573015 - 05/09/2019 17:04 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
EspenS Offline
Entusiast

Hei, nei det er ikke rart, forhåndsbestillinger på scott har gjerne vært i området 25% rabatt de siste årene ved tidlig bestilling, selv om det er mye pushback til 20% nå i år. Salg på 19-modeller behøver ikke være særlig mye rimeligere. Hvis det er Oslo-området du bor i så er det mange butikker som pleier å være frempå i disse tider på forhåndsbestillingene, selv om noen av de ikke har fått ut fingern ennå i ekstern kommunikasjon, antageligvis fordi de ønsker pushe ut restlager av 19-modeller først - jeg vet ikke. Eksempler på aktører som typisk pleier å være aktive på forhåndsbestillinger i oslo-området er Milslukern, BraaSport, ++ Men alle som fører Scott vil/bør kunne hjelpe deg med en slik forespørsel. Bare å google litt rundt og sjekke ut. Og støtt gjerne den lokale sjappa du ellers bruker.

Slanking: Hjulsettet XR2.5 mener jeg etter å ha googlet tidligere ligger på 2.03 kg eller noe, så det er en åpenbar kandidat. Solid og godt hjulsett til trening, men til å speede opp på ritt kan du evt se på hjulsett iallefall 3-400 gram lavere. Men selv med endel dyrere Scott-sykkel enn dette så vil hjulsettet ofte fremdeles være en oppgraderingskandidat... XR2.0 for eksempel mener jeg å ligge på ca 1.9kg. Sånn ellers er det litt forskjellige slankemuligheter, å bytte fra GX til høyere modell kassett er ca 100 gram (selv om GX-kassetten er både funksjonell og økonomisk), både styre og setepinne vil kunne være 70-80 gram hver ved å velge lettere i karbon, osv. Men størst effekt både på vekt og aksellerasjon funksjonelt vil være hjulsett, imho.

Du får lettere pakke til samme pris ved å handle brukt (f.eks. 1-2 år gammel WC-versjon). Nytt vs brukt vil jo alltid være en vurdering, samme med hva som er 'lett nok'.

I forhold til spørsmålet om endringer siden i fjor så er gaffel og sete forskjellig, ellers alt likt (iflg reklamemateriell). I forhold til spørsmålet om verditap så er det et poeng at verditapet vil være mindre med 20-modell dersom du finner ut at du og sykkelen ikke var helt god match, en 20-modell vil typisk være mer omsettbar enn en 19-modell høsten 20. Her må det også nevnes at det etterhvert kan komme ny versjon av Spark RC (ift ramme), siden modellen er inne i fjerde modellår (tror jeg), og at dette kan komme allerede i 21. Det vet man ikke men noen tipper det. Det kan også påvirke verditap ved evt avhendelse i 20.

Jeg høres sikkert ut som en forhandler nå, jeg er ikke det, har bare satt meg litt inn i det siden jeg skal kjøpe meg en Spark RC sjæl...

Topp
#2573034 - 05/09/2019 19:37 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
Skoje Offline
Ivrig

Sted: Kongsberg
Har lignende "i-landsproblem" selv. Ser på Spark RC Team eller den Team Issue med AXS.
Det siste alternativet er Top Fuel 9.8..frister med litt mer vandring og etter hva jeg har lest så føles den langt fra treg eller tung.

Er vel snart demo med Ramo rundt omkring? Virker ikke som det er lignende demo med Trek?

Topp
#2573041 - 05/09/2019 20:12 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
Paulus Online
Besatt

Sted: Tromsø
Mondraker f-podium er på toppen av min ønskeliste for rittsykler. Mulig du kan få innstegsmodellen til rundt 40k på no forhåndsbestilling, men ikke lett å si siden norske priser ikke er tilgjengelig.

Topp
#2573042 - 05/09/2019 20:13 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
EspenS Offline
Entusiast

Sitat: Skoje
Er vel snart demo med Ramo rundt omkring? Virker ikke som det er lignende demo med Trek?

Joda, Ramo er ikke like tidlig med å annonsere demoer som i fjor, men ser at Nygård Sport på Åmot/Modum har satt opp Scott demo 12 september, så da er det nok på gang. Også Trek er i gang med demoer, de hadde sykkeldemo hos BraaSport Oslo i dag.

Topp
#2573045 - 05/09/2019 20:16 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
EspenS Offline
Entusiast

Sånn ellers annonserte vel også Trek rittsykkel med 60mm vandring bak i dag... https://www.bikeradar.com/news/2020-trek-supercaliber/ Dempingen integrert i ramma, det er vel spekulasjoner om at også Scott kommer til å gå for det etterhvert med vårens oppkjøp av Bold Cycles, dog med en helt annen design.

Topp
#2573139 - 06/09/2019 09:20 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: EspenS]
MagnusWJ Offline
Entusiast

Sitat: EspenS
Hei, nei det er ikke rart, forhåndsbestillinger på scott har gjerne vært i området 25% rabatt de siste årene ved tidlig bestilling, selv om det er mye pushback til 20% nå i år. Salg på 19-modeller behøver ikke være særlig mye rimeligere. Hvis det er Oslo-området du bor i så er det mange butikker som pleier å være frempå i disse tider på forhåndsbestillingene, selv om noen av de ikke har fått ut fingern ennå i ekstern kommunikasjon, antageligvis fordi de ønsker pushe ut restlager av 19-modeller først - jeg vet ikke. Eksempler på aktører som typisk pleier å være aktive på forhåndsbestillinger i oslo-området er Milslukern, BraaSport, ++ Men alle som fører Scott vil/bør kunne hjelpe deg med en slik forespørsel. Bare å google litt rundt og sjekke ut. Og støtt gjerne den lokale sjappa du ellers bruker.

Slanking: Hjulsettet XR2.5 mener jeg etter å ha googlet tidligere ligger på 2.03 kg eller noe, så det er en åpenbar kandidat. Solid og godt hjulsett til trening, men til å speede opp på ritt kan du evt se på hjulsett iallefall 3-400 gram lavere. Men selv med endel dyrere Scott-sykkel enn dette så vil hjulsettet ofte fremdeles være en oppgraderingskandidat... XR2.0 for eksempel mener jeg å ligge på ca 1.9kg. Sånn ellers er det litt forskjellige slankemuligheter, å bytte fra GX til høyere modell kassett er ca 100 gram (selv om GX-kassetten er både funksjonell og økonomisk), både styre og setepinne vil kunne være 70-80 gram hver ved å velge lettere i karbon, osv. Men størst effekt både på vekt og aksellerasjon funksjonelt vil være hjulsett, imho.

Du får lettere pakke til samme pris ved å handle brukt (f.eks. 1-2 år gammel WC-versjon). Nytt vs brukt vil jo alltid være en vurdering, samme med hva som er 'lett nok'.

I forhold til spørsmålet om endringer siden i fjor så er gaffel og sete forskjellig, ellers alt likt (iflg reklamemateriell). I forhold til spørsmålet om verditap så er det et poeng at verditapet vil være mindre med 20-modell dersom du finner ut at du og sykkelen ikke var helt god match, en 20-modell vil typisk være mer omsettbar enn en 19-modell høsten 20. Her må det også nevnes at det etterhvert kan komme ny versjon av Spark RC (ift ramme), siden modellen er inne i fjerde modellår (tror jeg), og at dette kan komme allerede i 21. Det vet man ikke men noen tipper det. Det kan også påvirke verditap ved evt avhendelse i 20.

Jeg høres sikkert ut som en forhandler nå, jeg er ikke det, har bare satt meg litt inn i det siden jeg skal kjøpe meg en Spark RC sjæl...

Takk for omfattende svar ICON_SMILE
Slanking ved hjulsett er lett, men dyrt - og da bikker totalen fort 40' hvis jeg skal kjøpe hjulsett på 1500-1600 g.
Mange av de andre alternativene har, slik jeg ser det, bedre hjulsett i pakken allerede. Hva er hovedargumentene for Scott'en framfor andre?

Topp
#2573148 - 06/09/2019 09:40 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
OlaA Offline
Entusiast

Sted: Sogndal
Ser ikke at noen her har anbefalt Rocky Mountain Element så langt. Den går å få til en alright pris hos VPG. Hadde jeg sett på rittfulldemper så hadde den definitivt vært et alternativ!
Skikkelig rittsykkel med god spec for den prisen.
https://www.vpg.no/rocky-mountain/240774...11-9kg-2019-mod

Topp
#2573167 - 06/09/2019 10:23 Re: Valg av rittfulldemper/marathon-sykkel til 30-40' [Re: MagnusWJ]
EspenS Offline
Entusiast

Takk for omfattende svar ICON_SMILE
Slanking ved hjulsett er lett, men dyrt - og da bikker totalen fort 40' hvis jeg skal kjøpe hjulsett på 1500-1600 g.
Mange av de andre alternativene har, slik jeg ser det, bedre hjulsett i pakken allerede. Hva er hovedargumentene for Scott'en framfor andre?

Har ikke noe godt svar, det beste vil alltid være å dra på demoer for de forskjellige merkene og prøve litt selv for å se hva man får godfølelsen med, ingenting slår å prøve ting selv. Om ikke annet ta kontakt med butikker og høre om det er mulig å teste. Nå satt forsåvidt de 2.5-hjulene på RC Team sykkelen som vant rittfulldemper-testen hos Terrengsykkel i 2018 (selv om man skal ta slike ting med en klype salt), så det er ikke noe fasit på at man 'må' bytte de ut heller.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå