Muligheter
#2568929 - 14/08/2019 18:31 Enda en vasketråd
sarawfm Offline
Nytt medlem

Hei.
Her forleden vasket jeg hjulet i dusjen (har ikke hageslange). Spylte ukritisk i ulike retninger. Brukte kun vann, og en børste i håp om å få vekk skitten på kassetten (ikke vellykket, ikke at jeg trodde rent vann ville fungere som avfetting heller, egentlig)

Noen dager senere småsnakker jeg med en i sykkelbutikken - det er greit å spyle (kassett osv), men det er viktig å spyle ovenfra, og ikke fra siden? Er det noe spesielt jeg burde tenke på? Tenkte ikke så nøye over det akkurat da, men kanskje jeg vasket vekk fett inni lageret (hub? hva er det norske ordet?)? Er en del fett på den pinnen mellom hjulet, og den vasket jeg ikke. Spylte ikke såå mye inni heller.
Vet dette sikkert er veldig dumt å spørre om, litt vann skader da ingenting, men vil helst være på den sikre siden.
______
Hvis jeg bruker billig avfetting (feks bio- eller kaldavfetting), ødelegger det noe mer om enn om jeg hadde brukt noe som er spesifikt laget for sykkel? (typ Morgan blue)
____

Virker jo fornuftig at noe varer lengre hvis man vedlikeholder det, men samtidig blir jeg i tvil når jeg leser mye om at sykkelen blir ødelagt hvis jeg vasker 'slik eller slik'. Vil ikke kaste bort tid og penger, men vil samtidig behandle sykkelen bra slik at den skal fungere optimalt i lang tid.

(ja, jeg har tydeligvis for lite å gjøre siden jeg tenker på dette, ut med sykkelen nå!)

Topp
#2568944 - 14/08/2019 20:01 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
Stupfull Online
Entusiast

Redigert av Stupfull (14/08/2019 20:02)

Topp
#2568947 - 14/08/2019 20:39 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
Paulus Offline
Besatt

Sted: Tromsø
Norske ordet for hub er nav. Du skal bare slappe av. Sykkelen og hjulet ditt tar ikke skade av å vaskes i dusjen. Unntaket er vel hvis du er opptatt av lite friksjon og har fjernet fettet fra lagrene, da kan det nok være ugunstig. Ellers skal du spyle ganske mange timer med høyttrykkspyler rett mot lagrene før du klarer å kuke det til.

Avfetting kan sikkert gjøre mer skade hvis den av en eller annen grunn kommer i kontakt med innsiden av lageret. Men billig avfetting er som oftest den typen som du betaler ekstra for hvis det heter "sykkelavfetting".

Topp
#2568980 - 14/08/2019 23:01 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
dagfink Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Det aller beste er nok ganske hyppig vask supplert med overhaling av nav ein gong eller to i året. Ikkje-vask eg langt ned på lista over tilrådde strategiar for å ta vare på sykkelen din. Ingen grunn til å vera redd for spyling.

Topp
#2568988 - 15/08/2019 00:26 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
Syklist1 Offline
Ivrig

Sted: Kristiansund
Må vel være mye greiere å bruke en gammel oppvaskbørste eller noe for å få det rent enn avfetting og overdreven spyling?

Topp
#2569056 - 15/08/2019 10:46 Re: Enda en vasketråd [Re: Syklist1]
Alpers Offline

Sted: På kontoret
Sitat: Syklist1
Må vel være mye greiere å bruke en gammel oppvaskbørste eller noe for å få det rent enn avfetting og overdreven spyling?

Har du tilgang på spyling er det klart det enkleste. Om ikke vasker du for hånd.

Forskjellen er vel omtrent som å vaske klær for hånd vs maskin.
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2569065 - 15/08/2019 11:38 Re: Enda en vasketråd [Re: Alpers]
Syklist1 Offline
Ivrig

Sted: Kristiansund
Sitat: Alpers
Sitat: Syklist1

Har du tilgang på spyling er det klart det enkleste. Om ikke vasker du for hånd.

Forskjellen er vel omtrent som å vaske klær for hånd vs maskin.

Skal spyle ganske bra for å få en skitten kassett ren. Personlig tror jeg at jeg ville forsøkt å børste den ren, fortrinnsvis med litt kaldavfetting på børsten.

Må jo selvfølgelig spyle etterpå.

Topp
#2569069 - 15/08/2019 11:52 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
vviz Offline
Veteran

Min erfaring med kassetter, er at om man ønsker de skinnende rene, så tar det mindre tid å bare demontere de fra bosset og legge de i ett bad av bensin/diesel/white spirit (velg noe du liker) over natta og deretter montere de igjen. Da blir den rein som når den var ny, og "arbeidet" består i demontere/remontere kassetten, samt bli kvitt væsken.

Å gnikke og gnu med oppvaskbørste eller lignende på en kassett som er innsauset i olje har en tendens til å bare "gni dritten utover", og alt i alt ta mere tid, og med dårligere resultat enn min foretrukne løsning.

Etter jeg gikk over til voksing av kjeder har dette vært ett ikke-problem for min del. Kassetten min ser "relativt" ren og pen ut, og det eneste jeg har gjort med den i år er å gi den en dusj med vann/såpe samtidig som jeg vasker resten av sykkelen.

Topp
#2569101 - 15/08/2019 13:54 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
bjarnetv Offline
Entusiast

Sted: oslo
Anbefaler biltema sin gel-avfetting.
Hell litt i et beger og smør på kjedet/kassetten med en tannbørste, og spyl av etter at den har virket litt - blir skinnende rent, og siden den ikke renner så mye er den ganske drøy i bruk.

Topp
#2569121 - 15/08/2019 14:57 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
sykkeloyvind Offline

Sted: Oslo
Anbefaler helt vanlig Zalo som avfetting. Fungerer på mange måter bedre enn grovere greier, samt at du slipper å smøre olja inn i lakk og andre ting i stedet.
Litt Zalo ublandet på en oppvaskbørste pleier å gjøre susen for å få en kassett blank og fin.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2569158 - 15/08/2019 19:03 Re: Enda en vasketråd [Re: sykkeloyvind]
Zigbag Offline
Fersking

Sitat: sykkeloyvind
Anbefaler helt vanlig Zalo som avfetting. Fungerer på mange måter bedre enn grovere greier, samt at du slipper å smøre olja inn i lakk og andre ting i stedet.
Litt Zalo ublandet på en oppvaskbørste pleier å gjøre susen for å få en kassett blank og fin.

Smart tips! Zalo kommer jo også i sprayflaske, burde jo være perfekt. Zalo er vel også trygt å få på bremseskivene dersom man blir litt vel ivrig under påføringen?

Topp
#2569261 - 16/08/2019 10:39 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
IMBA Offline
Fersking

Sted: Nordland

https://www.wiggle.co.uk/finish-line-gear-floss/

Kan anbefale denne til rengjøring av kassett.
Kommer mye lettere til enn med en gammel klut

Topp
#2569279 - 16/08/2019 11:22 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
vviz Offline
Veteran

Takk for tips! Dette er akkurat ett slikt produkt jeg ikke visste at jeg trengte før jeg fikk se det ICON_SMILE Skal definitivt bestilles. Spesielt ene siden av det øverste trinsehjulet på SRAM AXS Etap er jo umulig å komme til skikkelig fordi det sitter en elmotor i veien.

Topp
#2569362 - 16/08/2019 14:48 Re: Enda en vasketråd [Re: IMBA]
Radival Offline
Veteran

Sitat: IMBA

https://www.wiggle.co.uk/finish-line-gear-floss/

Kan anbefale denne til rengjøring av kassett.
Kommer mye lettere til enn med en gammel klut

Er den kompatibel med 12 delt ?

Topp
#2569367 - 16/08/2019 14:54 Re: Enda en vasketråd [Re: sarawfm]
Jåddhå Offline
Entusiast

Finnes sikkert en dobbelt så dyr 12-delt hyssing.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå