Side 4 av 4 < 1 2 3 4
Muligheter
#2567235 - 04/08/2019 10:23 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Drod]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Sitat: Drod
De nye orbea terra er Orbea sin netsider. https://www.orbea.com/no-en/. De kommer med den nye GRX. Hva synes alle om det?

Vi liker det. Med noen forbehold.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alt av dedikerte gravel-komponenter, utstyr og klær som vi blir fortalt at vi trenger kun fordi vi tidvis har noe litt mer ruglete, kantete eller løst enn nylagt, svart asfalt under dekkene.

Baskiske Orbea har holdt den europeiske fanen høyt og ikke falt for fristelsen å markedsføre den allsidige Terra som gravel i amerikansk tradisjon, men derimot kontinental All Road: Something tougher than a traditional road or endurance bike.

Så hvorfor velger sofistikerte Orbea Shimanos gravel-spesifikke GRX?

Vel, til tross for min kjepphest-ridende misnøye med alt som er gravel-spesifikt, er det jo utvilsomt en god ting at vi får komponenter, utstyr og klær som fungerer utmerket til det vi faktisk bruker syklene til.

Som vi kan lese i Landevei og CyclingTips, har GRX mye for seg:

- Både 2x og 1x;
- Bred og lett utveksling;
- Ergonomiske hendler med godt grep og høyere svingpunkt slik at det er lettere å modulere bremsene med hendene oppå hendlene;
- Mulighet for hydraulisk in-line bremsehendler på toppen av styret (husker dere de mekaniske?);
- Betjening av heve/senkepinne (!) innebygd i hendel;
- Bakgir med clutch etter modell av Ultegra RX for å stabilisere kjedet, hindre ulyd/rakling og slag i kjedestaget;
- Forskjøvet kjedelinje med 2,5 mm og tilsvarende ekstra klaring i bakgir for å gi plass til bredere dekk;
- Gjennomtenkte tekniske løsninger som høyere Q-faktor;
- Høy grad av kompatibilitet med Shimanos landeveisgrupper og hjul/hubs. Men til en pris, f.eks. ikke 12-delt og/eller 10t.

Alt i alt synes GRX å være gjennomtenkt, funksjonelt og sikkert pålitelig i god Shimano-ånd. Jeg synes nok landeveishendlene er mer elegante, men likevel: Tommel opp!

Selv ville jeg gjerne valgt hakket tyngre utveksling enn det Terra kommer med originalt, men det er en smakssak og er enkelt å ordne med alternative GRX-komponenter.

Ellers kommer nye Terra med alt det vi liker fra før - allsidig og rask geometri, mulighet til å velge alternative komponenter og custom-valg av fargekombinasjoner.

Så da er det bare å vente på tråden "Kan jeg bruke GRX til landeveissykling???"

Høyere svingpunkt gjør det er lettere å modulere bremsene med hendene oppå hendlene

Husker dere disse? Nå endelig i hydraulisk versjon i GRX, om enn ikke originalt på Terra.

Anbefalte kombinasjoner. Alle rykter tyder på at girarmene takler større kassetter.

Illustrasjoner hentet fra CyclingTips.

Topp
#2567290 - 04/08/2019 19:59 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123]
Drod Offline
Nytt medlem

Takk for at du deler. Jeg vipper mellom en canyon grail al 7.0 og en ny Orbea Terra H30 med grx.

Jeg har bestilt en canyon grail al 7.0 i april med leverings dato slutt av juli med den er forskinket til september 9. Begge sykler ser veldig fint ut med er grx grun nok å bytte?

Topp
#2567313 - 05/08/2019 08:20 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Drod]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
ICON_SMILE

Beklager, kan ikke hjelpe deg med det valget. Avhenger helt av hva du foretrekker og liker selv. Lytt til hjertet.

Topp
#2567450 - 05/08/2019 22:24 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
Bakgir med kløtsj er bra og noe jeg savner på min.

Topp
#2568399 - 12/08/2019 08:31 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123]
Minus Offline
Medlem

Hatt meg noen turer nå med Terra H30D (2x). Mye grov asfalt, en del grus/kjerrevei og hadde meg en tur over grov kult (22-120mm stein). Sistnevnte var småskummelt, men resten er fryd og gammen. Har funnet ut at mtbsko må kjøpes inn, selv om jeg sykler mest på asfalt. De gangene stiene blir for grov for sykling, evt av sykkel for å komme rundt bommer osv, så er landevei noe helt dritt.

Utvekslingsmessig ønsker jeg meg en anelse lettere 1.gir, i andre enden har jeg ikke noe å utsette.

Redigert av Minus (12/08/2019 08:33)

Topp
#2568539 - 12/08/2019 21:30 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Lurer på noe ang bremseskivene. På veg ned en lengre grusbakke (Slådalsvegen ned i Lesja, for de som er litt kjent) dro jeg på meg misfarging på bakskiva. Det kom en mørkere, brent tone på skiva, men ikke i bremsebana.

Betyr dette at jeg bør oppgradere til 180mm-skiver?

Topp
#2568762 - 14/08/2019 06:58 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Jomar Henriksen]
vviz Offline
Veteran

Sitat: Jomar Henriksen
Lurer på noe ang bremseskivene.

På veg ned en lengre grusbakke (Slådalsvegen ned i Lesja, for de som er litt kjent)

Er faktisk "delvis" kjent i Lesja og Dombås, bare for å ha sagt det ICON_SMILE (Jeg kjenner ikke spesifikt til bakken du nevner dog).

dro jeg på meg misfarging på bakskiva. Det kom en mørkere, brent tone på skiva, men ikke i bremsebana.

Betyr dette at jeg bør oppgradere til 180mm-skiver?

Først og fremst. Bremser du veldig mye mer med bakskiva enn med framskiva, siden du ikke nevner noe om misfarging foran? (jeg bare lurer).

Du nevner at de brente partiene ikke sitter i bremsebanen. Hvor sitter det? Grunnen til at jeg spør er at jeg for en måneds tid siden var borti noe lignende. Hadde egentlig tenkt å spare denne episoden til en høst/vinter-oppdatering i De Rosa-byggetråden min, med erfaringer, lessons identified, osv. Men det du spør om kan høres ut som noe jeg nylig var borti selv.

La oss bare starte med en video som viser eller rettere sagt, "forteller" historien, deretter skal jeg forklare hva som faktisk skjer. (PS: Lyd er viktig)

https://gofile.io/?c=TVPyvj

Helt "plutselig" begynte bremseskivene mine å pipe noe infernalsk under bremsing. Klossene var nesten helt nye, (de hadde blitt byttet for under 100 mil siden), og jeg har ikke hatt noen problemer med disse bremsene tidligere. Dette skjedde en ukes tid etter jeg syklet Jotunheimen rundt, som trolig er den største påkjenningen bremsene mine har hatt noengang. Hadde ingen problemer med bremsene (funksjon eller lyd) under selve rittet, og ikke de neste 1-2 ukene. Men altså, plutselig, på en rolig søndagstur, begynte de å hyle. Og det ble verre og verre jo lenger ut i turen jeg kom. Da jeg er rimelig allergisk mot ulyder måtte jeg til bunns i dette, og få fikset problemet.

Så når jeg kom hjem begynte jeg å rense skiver og klosser. Hadde ikke bremserens for hånden, så jeg benyttet isopropanol på en klut, og begynte å gnikke i vei. Resultatet hører dere på videoen.

Det jeg synes var merkelig, var at det fantes ikke piping når jeg gnikket på bremsebanen, men derimot fra eggen av skivene. Ved nærmere inspeksjon, så jeg at eggen var "mørkbrent" rundt skivene. Denne ulyden lot seg ikke "vaske bort" med isopropanol. Det jeg deretter gjorde, etter tips fra en kompis, var å slipe skivene med sandpapir. Det gjorde susen. Det mørkbrente satt bare i overflaten, og lot seg lett slipe vekk. Så raskt det var borte, så var også ulydene borte.

Du sa ikke hvor dine skiver viste tegn til å være brent, men om det er ett lignende problem som jeg hadde, prøv sandpapir, det fungerte fint. Det er mange uker siden denne episoden nå, og bremsene har fungert fint og lydlyst siden den gang.

Topp
#2569004 - 15/08/2019 08:15 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Takk @vviz for gode refleksjoner.

Ja, det er bare bakbrems som har fått farge. Det er en uvane, men jeg er nok litt mer hissig på bakbrems ned grusbakker enn jeg burde være. Tryna en gang med stisykkel ned grusveien på Tusten i Molde pga hissig frambremsbruk, og jeg fikk litt stygga for å bremse fremme for mye.

Sandpapir er nok en smart tilnærming, så takk for tips. Mine lager ikke ulyd, men det er nok ikke dumt å ha det i bakhånd.

PS: Siden du er litt kjent, så var det ned dette segmentet. Kan anbefales. Grusveien over Slådalsvegen mot Vågå er av svært god kvalitet. Nesten ikke hull, bare bombefast oljegrus. I tillegg er det fint over 1000moh i fjellheimen.

Legger ved et instabilde fra bakken. #selvpromotering

Topp
#2569027 - 15/08/2019 09:34 Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Jomar Henriksen]
tregil Offline
Entusiast

Sted: Eiksmarka
På veg ned en lengre grusbakke (Slådalsvegen ned i Lesja, for de som er litt kjent)

Sykla opp og ned Slådalsvegen fra Lesja i går, fin bakke ICON_SMILE

Topp
Side 4 av 4 < 1 2 3 4

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå