Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Drod] #2567235 04/08/2019 08:23
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sitat: Drod
De nye orbea terra er Orbea sin netsider. https://www.orbea.com/no-en/. De kommer med den nye GRX. Hva synes alle om det?

Vi liker det. Med noen forbehold.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alt av dedikerte gravel-komponenter, utstyr og klær som vi blir fortalt at vi trenger kun fordi vi tidvis har noe litt mer ruglete, kantete eller løst enn nylagt, svart asfalt under dekkene.

Baskiske Orbea har holdt den europeiske fanen høyt og ikke falt for fristelsen å markedsføre den allsidige Terra som gravel i amerikansk tradisjon, men derimot kontinental All Road: Something tougher than a traditional road or endurance bike.

Så hvorfor velger sofistikerte Orbea Shimanos gravel-spesifikke GRX?

Vel, til tross for min kjepphest-ridende misnøye med alt som er gravel-spesifikt, er det jo utvilsomt en god ting at vi får komponenter, utstyr og klær som fungerer utmerket til det vi faktisk bruker syklene til.

Som vi kan lese i Landevei og CyclingTips, har GRX mye for seg:

- Både 2x og 1x;
- Bred og lett utveksling;
- Ergonomiske hendler med godt grep og høyere svingpunkt slik at det er lettere å modulere bremsene med hendene oppå hendlene;
- Mulighet for hydraulisk in-line bremsehendler på toppen av styret (husker dere de mekaniske?);
- Betjening av heve/senkepinne (!) innebygd i hendel;
- Bakgir med clutch etter modell av Ultegra RX for å stabilisere kjedet, hindre ulyd/rakling og slag i kjedestaget;
- Forskjøvet kjedelinje med 2,5 mm og tilsvarende ekstra klaring i bakgir for å gi plass til bredere dekk;
- Gjennomtenkte tekniske løsninger som høyere Q-faktor;
- Høy grad av kompatibilitet med Shimanos landeveisgrupper og hjul/hubs. Men til en pris, f.eks. ikke 12-delt og/eller 10t.

Alt i alt synes GRX å være gjennomtenkt, funksjonelt og sikkert pålitelig i god Shimano-ånd. Jeg synes nok landeveishendlene er mer elegante, men likevel: Tommel opp!

Selv ville jeg gjerne valgt hakket tyngre utveksling enn det Terra kommer med originalt, men det er en smakssak og er enkelt å ordne med alternative GRX-komponenter.

Ellers kommer nye Terra med alt det vi liker fra før - allsidig og rask geometri, mulighet til å velge alternative komponenter og custom-valg av fargekombinasjoner.

Så da er det bare å vente på tråden "Kan jeg bruke GRX til landeveissykling???"

***


Høyere svingpunkt gjør det er lettere å modulere bremsene med hendene oppå hendlene



Husker dere disse? Nå endelig i hydraulisk versjon i GRX, om enn ikke originalt på Terra.



Anbefalte kombinasjoner. Alle rykter tyder på at girarmene takler større kassetter.

Illustrasjoner hentet fra CyclingTips.

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2567290 04/08/2019 17:59
Registrert: May 2019
Innlegg: 4
D
Drod Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
D
Registrert: May 2019
Innlegg: 4
Takk for at du deler. Jeg vipper mellom en canyon grail al 7.0 og en ny Orbea Terra H30 med grx.

Jeg har bestilt en canyon grail al 7.0 i april med leverings dato slutt av juli med den er forskinket til september 9. Begge sykler ser veldig fint ut med er grx grun nok å bytte?

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Drod] #2567313 05/08/2019 06:20
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
ICON_SMILE

Beklager, kan ikke hjelpe deg med det valget. Avhenger helt av hva du foretrekker og liker selv. Lytt til hjertet.

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2567450 05/08/2019 20:24
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Jomar Henriksen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Bakgir med kløtsj er bra og noe jeg savner på min.


Never use a long word where a short one will do.
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2568399 12/08/2019 06:31
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 77
M
Minus Offline
Medlem
Offline
Medlem
M
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 77
Hatt meg noen turer nå med Terra H30D (2x). Mye grov asfalt, en del grus/kjerrevei og hadde meg en tur over grov kult (22-120mm stein). Sistnevnte var småskummelt, men resten er fryd og gammen. Har funnet ut at mtbsko må kjøpes inn, selv om jeg sykler mest på asfalt. De gangene stiene blir for grov for sykling, evt av sykkel for å komme rundt bommer osv, så er landevei noe helt dritt.

Utvekslingsmessig ønsker jeg meg en anelse lettere 1.gir, i andre enden har jeg ikke noe å utsette.

Redigert av Minus; 12/08/2019 06:33.
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2568539 12/08/2019 19:30
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Jomar Henriksen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Lurer på noe ang bremseskivene. På veg ned en lengre grusbakke (Slådalsvegen ned i Lesja, for de som er litt kjent) dro jeg på meg misfarging på bakskiva. Det kom en mørkere, brent tone på skiva, men ikke i bremsebana.

Betyr dette at jeg bør oppgradere til 180mm-skiver?


Never use a long word where a short one will do.
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Jomar Henriksen] #2568762 14/08/2019 04:58
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,616
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,616
Sitat: Jomar Henriksen
Lurer på noe ang bremseskivene.


Sitat: Jomar Henriksen

På veg ned en lengre grusbakke (Slådalsvegen ned i Lesja, for de som er litt kjent)


Er faktisk "delvis" kjent i Lesja og Dombås, bare for å ha sagt det ICON_SMILE (Jeg kjenner ikke spesifikt til bakken du nevner dog).


Sitat: Jomar Henriksen

dro jeg på meg misfarging på bakskiva. Det kom en mørkere, brent tone på skiva, men ikke i bremsebana.

Betyr dette at jeg bør oppgradere til 180mm-skiver?


Først og fremst. Bremser du veldig mye mer med bakskiva enn med framskiva, siden du ikke nevner noe om misfarging foran? (jeg bare lurer).

Du nevner at de brente partiene ikke sitter i bremsebanen. Hvor sitter det? Grunnen til at jeg spør er at jeg for en måneds tid siden var borti noe lignende. Hadde egentlig tenkt å spare denne episoden til en høst/vinter-oppdatering i De Rosa-byggetråden min, med erfaringer, lessons identified, osv. Men det du spør om kan høres ut som noe jeg nylig var borti selv.

La oss bare starte med en video som viser eller rettere sagt, "forteller" historien, deretter skal jeg forklare hva som faktisk skjer. (PS: Lyd er viktig)

https://gofile.io/?c=TVPyvj

Helt "plutselig" begynte bremseskivene mine å pipe noe infernalsk under bremsing. Klossene var nesten helt nye, (de hadde blitt byttet for under 100 mil siden), og jeg har ikke hatt noen problemer med disse bremsene tidligere. Dette skjedde en ukes tid etter jeg syklet Jotunheimen rundt, som trolig er den største påkjenningen bremsene mine har hatt noengang. Hadde ingen problemer med bremsene (funksjon eller lyd) under selve rittet, og ikke de neste 1-2 ukene. Men altså, plutselig, på en rolig søndagstur, begynte de å hyle. Og det ble verre og verre jo lenger ut i turen jeg kom. Da jeg er rimelig allergisk mot ulyder måtte jeg til bunns i dette, og få fikset problemet.

Så når jeg kom hjem begynte jeg å rense skiver og klosser. Hadde ikke bremserens for hånden, så jeg benyttet isopropanol på en klut, og begynte å gnikke i vei. Resultatet hører dere på videoen.

Det jeg synes var merkelig, var at det fantes ikke piping når jeg gnikket på bremsebanen, men derimot fra eggen av skivene. Ved nærmere inspeksjon, så jeg at eggen var "mørkbrent" rundt skivene. Denne ulyden lot seg ikke "vaske bort" med isopropanol. Det jeg deretter gjorde, etter tips fra en kompis, var å slipe skivene med sandpapir. Det gjorde susen. Det mørkbrente satt bare i overflaten, og lot seg lett slipe vekk. Så raskt det var borte, så var også ulydene borte.

Du sa ikke hvor dine skiver viste tegn til å være brent, men om det er ett lignende problem som jeg hadde, prøv sandpapir, det fungerte fint. Det er mange uker siden denne episoden nå, og bremsene har fungert fint og lydlyst siden den gang.


Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2569004 15/08/2019 06:15
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Jomar Henriksen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Takk @vviz for gode refleksjoner.

Ja, det er bare bakbrems som har fått farge. Det er en uvane, men jeg er nok litt mer hissig på bakbrems ned grusbakker enn jeg burde være. Tryna en gang med stisykkel ned grusveien på Tusten i Molde pga hissig frambremsbruk, og jeg fikk litt stygga for å bremse fremme for mye.

Sandpapir er nok en smart tilnærming, så takk for tips. Mine lager ikke ulyd, men det er nok ikke dumt å ha det i bakhånd.

PS: Siden du er litt kjent, så var det ned dette segmentet. Kan anbefales. Grusveien over Slådalsvegen mot Vågå er av svært god kvalitet. Nesten ikke hull, bare bombefast oljegrus. I tillegg er det fint over 1000moh i fjellheimen.

Legger ved et instabilde fra bakken. #selvpromotering


Never use a long word where a short one will do.
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Jomar Henriksen] #2569027 15/08/2019 07:34
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 350
tregil Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 350
Sitat: Jomar Henriksen
På veg ned en lengre grusbakke (Slådalsvegen ned i Lesja, for de som er litt kjent)


Sykla opp og ned Slådalsvegen fra Lesja i går, fin bakke ICON_SMILE

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2572426 02/09/2019 16:37
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 602
D
DBrodshaug Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 602
Er det noen som har erfaring med maks dekkbredde på Terra(carbon-varianten).

Går det med feks 42mm Marathon Winter?

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2572512 03/09/2019 07:26
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Jomar Henriksen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
tror det skal gå greit. har terra alu, og med 40mm er det _god_ klaring.


Never use a long word where a short one will do.
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: DBrodshaug] #2572517 03/09/2019 07:43
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 18
frosken Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 18
Jeg har en Terra M20-D i bestilling og forhørte meg om dekklaring hos Unaas. Fikk til svar at det er 50 mm klaring. Med margin til fleks i dekk og gjørme tenker jeg 42 mm vil være uproblematisk, kanskje til og med 45 mm med de riktige dekkene.

Men jeg har veldig lyst til å sette den opp med 650b i tlllegg for å slenge på noen virkelig grove greier.

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: frosken] #2572614 03/09/2019 11:47
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 350
tregil Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 350
Bruker 38 Gravdal med heldekkende skjermer. Går helt fint. Tror ikke 42 mm vil gå om du også ønsker skjermer. Uten skjermer går det trolig greit.

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: tregil] #2572733 04/09/2019 06:57
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
Jomar Henriksen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 705
@tregil - hvilke skjermer har du på? Er de høvelige?


Never use a long word where a short one will do.
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: tregil] #2572741 04/09/2019 07:35
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 602
D
DBrodshaug Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 602
Om jeg ikke husker feil, så hadde jeg med dagens CX mindre klaring med Gravdal 38mm enn de nevnte Marathon Winter 42mm...

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: DBrodshaug] #2572742 04/09/2019 07:43
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Nerdekommentar:

Som du sier, er det mindre forskjell på Gravdal og Marathon Winter enn man skulle tro ut fra spesifikasjonene. Det skyldes at det brukes forskjellige målesystemer. I henhold til den europeiske standarden ETRTO er bredde for Gravdal ikke 38, men 40 mm, og Marathon Winter altså 42 mm. Og oppgitt bredde skiller seg som kjent gjerne fra reell bredde, alt etter hvilken felgbredde produsenten baserer seg på og hvilken bredde ens egne felger har ICON_SMILE

Jeg har ikke selv sammenlignet bredde på de to dekkene.

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Sepeda] #2572766 04/09/2019 09:52
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 368
E
Elmersen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 368
Marathon winter er ganske smale. Mener de måler 40 mm på mine vinterhjul med 23 mm int. bredde.

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: H123] #2572767 04/09/2019 09:54
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 602
D
DBrodshaug Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 602
Alt jeg husker var at de hårene på Gravdal tok lakken på innsiden av kjedestag, så måtte klippe hårene. Kan ikke huske at jeg hadde problemer med å få plass til SMW, så da er de sikkert ganske like..

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: DBrodshaug] #2572771 04/09/2019 10:04
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Husker at det har vært spørsmål om hårene/følehornene på sykkeldekk har noen funksjon ICON_SMILE

For ordens skyld, det har de ikke yes Bare rester fra produksjonsprosessen. Sikkert ingen som lurte, men likevel...

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Sepeda] #2572786 04/09/2019 11:41
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 350
tregil Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 350
Sitat: Jomar Henriksen
@tregil - hvilke skjermer har du på? Er de høvelige?


Har Velo Orange 52mm. Bra skjermer, men litt for brede slik at jeg måtte tilpasse under gaffel og setestag.

Sitat: Sepeda
Nerdekommentar:

Som du sier, er det mindre forskjell på Gravdal og Marathon Winter enn man skulle tro ut fra spesifikasjonene. Det skyldes at det brukes forskjellige målesystemer. I henhold til den europeiske standarden ETRTO er bredde for Gravdal ikke 38, men 40 mm, og Marathon Winter altså 42 mm. Og oppgitt bredde skiller seg som kjent gjerne fra reell bredde, alt etter hvilken felgbredde produsenten baserer seg på og hvilken bredde ens egne felger har ICON_SMILE

Jeg har ikke selv sammenlignet bredde på de to dekkene.


Bredden på mine Gravdal er 38mm på Fulcrum 6 felger, altså i henhold til spec.

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: tregil] #2572792 04/09/2019 12:37
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sitat: tregil
Bredden på mine Gravdal er 38mm på Fulcrum 6 felger, altså i henhold til spec.

Og for ordens skyld - den utmerkede landeveisfelgen Fulcrum Racing 6 er vel 17C, altså 17 mm indre bredde. Mange blandeveis- eller hybridfelger vil gjerne være en smule bredere, f.eks. 19, 21 eller helt opp til 23 mm, og dekket dermed også noe bredere.

Beklager at jeg går helt i nerdemodus igjen, men bare for å forklare min kommentar over:

Schwalbe oppgir bredde for sine dekk etter tre målemetoder. Marathon Winter oppgis dermed til 42-622 (ETRTO), 28 x 1.60 (tommemål) og 700x40C (fransk).

45nrth oppgir bredde for Gravdal kun som 700x38C (fransk). Det tilsvarer så vidt jeg vet 40-622 (ETRTO), selv om mange forhandlere (ved en inkurie, tror jeg) oppgir 38-622.

Etter fransk mål er altså Gravdal 38 og Marathon Winter 40.

Etter ETRTO er Gravdal 40 og Marathon Winter 42.

Om man skal gå i dybden, er det springende punktet hvilken felgbredde standarden er basert på. F.eks. ETRTO baserer seg så vidt jeg vet på 15C for 23 mm og 17C for 25 og 28 mm. Og dekket skal oppnå den oppgitte bredden på den aktuelle felgen etter 24 timer med lufttrykk 6 bar/87 psi ICON_LAUGH Men jeg vet ikke hvilken felgbredde ETRTO tar utgangspunkt i for bredere dekk. Kanskje 19C. Og jeg vet ikke hvilke felgbredder det franske systemet bygger på.

Det forventes snarlig ny ETRTO-standard for slangeløse dekk etter modell av Mavic UST. Da baserer man seg så vidt jeg har forstått på 19C også i smalere bredder, slik Schwalbe gjør med sin splitter nye Pro One.

De vise menn på forumet får korrigere meg om jeg bommer her.

Skal slutte nå, lover! ICON_BLUSH

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Sepeda] #2572936 05/09/2019 08:42
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,002
E
EmilZipp Offline
Besatt
Offline
Besatt
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,002
Sitat: Sepeda
Skal slutte nå, lover! ICON_BLUSH


Bare kjør på Sepeda, vi digger deg :-)


Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X (Topstone alu på transferlista) + FATCAAD + Ripley
Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: EmilZipp] #2572968 05/09/2019 10:57
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,741
Takk, snilt av deg, men regner med at du ikke har fått med deg at jeg nettopp anbefalte å erstatte en CAAD12 med CAAD13 ICON_LAUGH

(Men til mitt forsvar, gjaldt det et veldig begrenset og konkret forhold, da. Og jeg tror ikke vedkommende har din überkule versjon i lilla.)

Re: Orbea Terra- eller noe annet? [Re: Sepeda] #2572983 05/09/2019 12:34
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,002
E
EmilZipp Offline
Besatt
Offline
Besatt
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 4,002
Sitat: Sepeda
Takk, snilt av deg, men regner med at du ikke har fått med deg at jeg nettopp anbefalte å erstatte en CAAD12 med CAAD13 ICON_LAUGH

(Men til mitt forsvar, gjaldt det et veldig begrenset og konkret forhold, da. Og jeg tror ikke vedkommende har din überkule versjon i lilla.)


Jeg overlever nok :-) Er det noe annet enn et klassisk design som går i favør av 12 fremfor den vesentlig mer fremtidsrettede 13 ? Jo, 12 var en helt vanvittig "value-for-money-machine" omtrent (vel-vel) like bra som Supersix, 13 har blitt tre hakk dyrere.

Min 2018 Dura Ace Disc med SpideRing, 35 mm carbonfelger og carbon setepinne med "save" kostet veiledende ca 40.000, mener jeg ga 34.000 på forhåndsbestilling. Omtrent samme spec som Supersix Hi-mod DA Disc som kostet en hel bondegård inkl melkekyr og traktor (ja bondegårder er populære for tiden)... Det var et kupp, CAAD13 er langt fra det samme.......


Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X (Topstone alu på transferlista) + FATCAAD + Ripley
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå