Muligheter
#2568686 - 13/08/2019 15:53 Sykkel som transportmiddel til skogstur - risiko?
likeråsykle Offline
Tørr bak øra

Hei! Vurderer å gå noen soppturer i utkanten av byen, hvor det ikke er så altfor bra bussforbindelser (samtidig kjedelig å bruke like lang tid, om ikke mer, på buss som det tar å sykle), så tenker å ta sykkelen inn. Er et ganske avsides sted. Tenkte å bare trille sykkelen litt inn i skogen og låse i hjul/tre. Tenkte å bare gå i sånn 20-30 minutter maks før jeg returnerer til sykkelen.
Er utenfor Trondheim. (Skal sykle opp en skogsvei, så er ikke rett ved en hovedvei heller)

Noen som har gjort noe lignende? Er jo alltid en viss risiko, men har vanskelig å se for meg at en sykkeltyv tilfeldigvis vil ramle over sykkelen akkurat da jeg er på tur... Burde kanskje eventuelt bruke to låser? Men kanskje det likevel blir en altfor stor risiko?

(kanskje ikke helt riktig underforum, men er jo en utflukt)

Redigert av likeråsykle (13/08/2019 15:53)

Topp
#2568689 - 13/08/2019 16:16 Re: Sykkel som transportmiddel til skogstur - risiko? [Re: likeråsykle]
Gubbe Offline
Fersking

Hva gjør du når (om) du sykler til butikken? Eller når (om) du sykler til kino?

Eller: hva gjør du når du sykler til et annet sted du må være ute av synslinje til sykkelen i sånn ca 20 - 30 minutter?

En gang låste jeg sykkelen min utenfor biblioteket i en bydel i Trondheim i over 90 minutter.

Topp
#2568691 - 13/08/2019 16:49 Re: Sykkel som transportmiddel til skogstur - risiko? [Re: Gubbe]
likeråsykle Offline
Tørr bak øra

Når jeg sykler til skolen så låser jeg den helt enkelt, bare. Men, da bruker jeg "billigsykkelen" (aka en helt vanlig sykkel). Men merker at kneet mitt blir ganske irritert, og det kun på små avstander på 2-3km, så har ikke lyst til å bruke den over lengre avstander...

Så har egentlig aldri latt (landeveis)sykkelen stå ute av syne i lenger tid (er jeg innom noe sted tar jeg som regel sykkelen med inn)... Unntatt en gang jeg var på overnattingstur i skogen, men da sov jeg ved siden av den.

Men - jeg er altså ikke alt for godtroende om jeg tror at det å forlate sykkelen låst i marka i en halvtimes tid ikke er så altfor farlig?

Redigert av likeråsykle (13/08/2019 16:51)

Topp
#2568702 - 13/08/2019 18:04 Re: Sykkel som transportmiddel til skogstur - risiko? [Re: likeråsykle]
Gubbe Offline
Fersking

Hva vil du ha av svar egentlig?
Det er uansett en risiko, du må selv vurdere om du er villig til å ta den. Ingen i hele verden kan si noe meningsfylt om det faktum om den vil bli stjålet eller ikke.

Skulle noen svare deg: "null risk, bare å låse til treet og gå på sopptur", og du følger dette rådet bare for å oppdage at den ene skrotingen i skogen så sitt snitt å stjele sykkelen din allikevel. Hvem skal du skylde på?

Topp
#2568709 - 13/08/2019 19:30 Re: Sykkel som transportmiddel til skogstur - risiko? [Re: likeråsykle]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Ja, bruk sykkelen på skogstur og få maksimal glede av den yes Men ta noen forhåndsregler, som for all bruk.

Håper du får svar fra lokalkjente om hvorvidt det er noen kjent fare for tyveri der du skal på tur. Om det f.eks. er leire eller annen form for midlertidig bosetning av tilreisende i nærheten, bør du være forsiktig og kanskje revurdere. Ellers håper jeg at avsidesliggende, landlige strøk rundt Trondheim ikke er utpreget høyrisiko ICON_SMILE

Velg uansett lås som gir deg et minimum av beskyttelse og fred i sjelen om du skal forlate sykkelen på tur (d.v.s. helst ikke noen form for wire/spiral-lås - de kan kuttes med enkleste verktøy). Og forsikre deg om at du har en innbo- eller annen forsikring som dekker tapet om du skulle være så uheldig at sykkelen skulle bli stjålet.

Ingen låser gir garanti mot tyveri, men noen er sikrere enn andre. For tips om gode låser, se denne tråden. For helt lette låser ved korte stopp, se denne tråden.

En lås som ikke er nevnt i trådene, er den nye Litelok Silver, som er den letteste låsen som er blitt godkjent som nivå Silver i Storbritannias Sold Secure, deres versjon av FG. Trolig en god balanse mellom vekt og sikkerhet, og kan enkelt bæres rundt livet. Kan finnes rimeligere i britiske nettbutikker. Ikke så utbredt i Norge og lokale tjuver har neppe særlig erfaring med å bryte den, selv om enkle søk på nettet viser hvordan det kan gjøres med rette verktøy. Som med alle låser. Men jeg anser dette som en turlås og ikke på nivå med de mest solide i tråden jeg linket til.

Helt generelt er det også verdt å bruke koblinger på hjulene uten hendel (hurtigkobling). Eventuelt også sikre seg mot at man uten videre kan bruke alminnelig verktøy for å løsne hjul eller setepinne/sete, f.eks. med Pitlock PIT Stoppers. Finnes også mer kompliserte løsninger, men de gjør seg ikke så godt på din fine Synapse ICON_SMILE

Hva gjelder innboforsikringer, er det flere som tilbyr opptil kr. 30.000 som standard og enkelte har også gode betingelser for verdinedskriving, altså at det går noen år før de trekker for alder i verdivurderingen. Sjekk om det er krav om at lås skal være FG-godkjent. Hos flere kan du for en rimelig penge utvide innboforsikringen til også å gjelde uhell/skade.

Registrering i sykkelregister gir ofte redusert egenandel og er nyttig i seg selv.

Finnes også andre gode forsikringsordninger som Bikefinder og NAFMOV. Begge bruker Gjensidige.

Reiseforsikring gjelder som regel også turer i Norge utenfor egen hjemstedskommune. Verdt å sjekke betingelsene, om du har helårs reiseforsikring.

Jeg har drevet med dypdykk i både låser og forsikring etter å ha fått sykkel stjålet nylig (den kom heldigvis til rette). Send meg gjerne PM om det er noe spesielt du lurer på.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå