Muligheter
#2568599 - 13/08/2019 09:41 Nye Topstone Alu + SuperX + CAADX kom nå
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
https://www.cannondale.com/en/Europe/Pro...d9-c4e65f46a03d

Synes fargene på alle disse ser bra ut og ingen har senkede stag :-)

Sjekk fargen på SUPERX FORCE ETAP AXS... Alt en oljesjeik eller gresk våpenhandlersønn kunne ønske seg. Flaskegrønn CAADX Tiagra er smæshing og ikke værst i sølv (Topstone Tiagra)...

Synd de ikke fortsatte med SE modeller av CX med 46/30 foran...

CAADX Tiagra kommer med kabelbremser mens tilsvarende Topstone Tiagra med hydrauliske... Prisforskjell også...

Redigert av EmilZipp (13/08/2019 10:00)

Topp
#2568608 - 13/08/2019 10:16 Re: Nye Topstone Alu + SuperX + CAADX kom nå [Re: EmilZipp]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Lurer på om vi noen gang vil se CAADX med gjennomgående aksling bak ICON_CONFUSED

Sitat: EmilZipp
Synd de ikke fortsatte med SE modeller av CX med 46/30 foran...

CAADX med FSA Omega 48/32 ligger fortsatt ute under SE Collection. Men denne gruppen synes ikke å være oppdatert på hjemmesiden (?). Vil tro at SE Collection forsvinner ettersom Topstone nå fyller nisjen som SE dekket. Det ser ikke ut til å være 2020-modeller i SE hverken av Synapse, SuperX eller CAADX.

Topp
#2568720 - 13/08/2019 21:01 Re: Nye Topstone Alu + SuperX + CAADX kom nå [Re: Sepeda]
vviz Offline
Veteran

Sitat: Sepeda
Lurer på om vi noen gang vil se CAADX med gjennomgående aksling bak ICON_CONFUSED

Jeg har ikke tittet på sykkelen, men antar den har QR? Jeg er isåfall like confused som deg angående dette. Men så vidt jeg skjønner er det en CX greie. Gamle Merida CX'en min hadde thru axle foran, QR bak. Utrolig praktisk om man ønsker ett bredt utvalg av ferdigkjøpte hjulsett, hehe.

Dette var hovedårsaken til at jeg byttet min Merida til Canyon Inflite. Ville ha samme akslinger på alle sykler for å ihvertfall teoretisk ha mulighet til å flytte hjulsett.

Men kan noen forklare hvorfor noen ønsker å bruke QR bak på CX sykler? Det er vel en god grunn, selv om jeg ikke intuitivt forstår den.

Topp
#2568733 - 13/08/2019 21:58 Re: Nye Topstone Alu + SuperX + CAADX kom nå [Re: vviz]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: vviz
Men kan noen forklare hvorfor noen ønsker å bruke QR bak på CX sykler? Det er vel en god grunn, selv om jeg ikke intuitivt forstår den.

Så vidt jeg vet, er det ingen god grunn, utover at første generasjon av både kross- og landeveissykler med skiver gjerne hadde gjennomgående aksling foran for økt stivhet og sikkerhet, mens man anså det som unødvendig å bytte til slike akslinger bak. Enkelt sagt fordi kreftene på nav i baktriangelet ikke er lik som i gaffelen. Cannondale insisterte i flere år på at det var unødvendig med gjennomgående akslinger bak, og i enkelte tilfeller er det først de aller siste modellene som har kommet med denne løsningen, f.eks. CAAD13.

Eldre modeller - altså modeller som ikke er kommet i ny versjon de siste årene - har derfor gjerne gjennomgående koblinger foran og tradisjonelle hurtigkoblinger bak. Noen med 15 mm i gaffel etter modell av terrengsyklene, som løsningene ble hentet fra.

Det er altså ikke en CX-greie, bare en utvikling av standarder over tid.

Topp
#2568754 - 13/08/2019 23:26 Re: Nye Topstone Alu + SuperX + CAADX kom nå [Re: EmilZipp]
vviz Offline
Veteran

Min gamle hadde den 15mm/QR komboen.

Jeg kan forstå argumentet om at det ikke er "nødvendig".

Men i den virkelige verden ser jeg ikke at dette sparer eieren for fler problemer enn det introduserer.

Det finnes rikelig utvalg av hjul for 12mm akslinger. Så vidt jeg har sett, er utvalget av TA/QR litt mer begrenset :/

Topp
#2568756 - 13/08/2019 23:39 Re: Nye Topstone Alu + SuperX + CAADX kom nå [Re: vviz]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: vviz
Det finnes rikelig utvalg av hjul for 12mm akslinger. Så vidt jeg har sett, er utvalget av TA/QR litt mer begrenset :/

Enig. Men det var jo ikke slik for noen år siden, under første generasjon skivesykler med bukkestyre ICON_SMILE Om man ikke skulle bruke terrenghjul med smale felger.

Cannondale strittet som nevnt imot helt til det ikke lenger kunne forsvares å tilby tradisjonelle hurtigkoblinger bak på nye modeller. Dermed har løsningen bestått til modellår 2020 og enda lenger. Trofaste kunder og ikoniske modeller som CAAD12 og CAADX gjorde det mulig ICON_SMILE Det er jo ikke en dårlig løsning, bare en eldre standard.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå