Muligheter
#2568370 - 11/08/2019 21:31 Dekkvalg nybegynner birken
Gato Offline
Fersking

Skal sykle Birken for første gang og da dukker spørsmålet om dekkvalg opp. Jeg har lest dekktesten til Milslukeren, men blir ikke helt klok. Fra før har jeg Thunderburt, som sitter på sykkelen i dag, samt Maxxis ikon skinwall exo. Jeg er litt forsiktig nedover og tenker derfor at Thunderburt ikke er riktig dekkvalg for meg i dette tilfellet. Samtidig vil jeg ha en så behagelig tur som mulig fra Rena til Lillehammer. Har tenkt litt på Racing ray/ralph. Ser disse kommer i en utgave som heter performance til ca halve prisen. Noen som kjenner til forskjellen på disse kontra addix speed og om jeg kommer til å angre meg gjennom hele rittet på at jeg evt sparte en 500-lapp?

Topp
#2568403 - 12/08/2019 08:41 Re: Dekkvalg nybegynner birken [Re: Gato]
sykkeloyvind Online

Sted: Oslo
Thunder Burt bak og Ikon foran er et trygt og lettrullende valg.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2568460 - 12/08/2019 13:12 Re: Dekkvalg nybegynner birken [Re: sykkeloyvind]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sted: Børsa
Sitat: sykkeloyvind

Har liksom aldri skjønt hvorfor så mange liker Ikon. Jeg gjør det ikke og på Birken hadde jeg heller kjørt Rekon Race. Det syns jeg virka veldig bra. Hadde heller tatt Aspen og enn Ikon.
Alt funker jo egentlig på Birken da det knapt er et gruskorn på de veiene. Men velg et trygt framdekk hvis man ønsker godt grep til de få svingene som er. Sideknastene på Rekon Race er mer enn trygge nok

Topp
#2568473 - 12/08/2019 14:37 Re: Dekkvalg nybegynner birken [Re: Kriss]
sykkeloyvind Online

Sted: Oslo
Sitat: Kriss
Sitat: sykkeloyvind

Har liksom aldri skjønt hvorfor så mange liker Ikon. Jeg gjør det ikke og på Birken hadde jeg heller kjørt Rekon Race. Det syns jeg virka veldig bra. Hadde heller tatt Aspen og enn Ikon.
Alt funker jo egentlig på Birken da det knapt er et gruskorn på de veiene. Men velg et trygt framdekk hvis man ønsker godt grep til de få svingene som er. Sideknastene på Rekon Race er mer enn trygge nok

Helt enig - jeg tok bare utgangspunkt i dekk som spørsmålstilleren faktisk har. Man trenger ikke å kjøpe nye dekk til Birken hvis man har både Thunder Burt og Ikon i boden.

Er man veldig ambisiøs og kjemper om topplasseringer og sekunder kan man tjene noe på å gamble på ekstra lette og lettrullende dekk. For alle oss andre er lite som skiller helt straighte og lettrullende dekk fra andre dekk som er ørlite grann lettere, raskere og skjørere.

Det fine med Birken er at føret ikke har noe å si på dekkvalget. Lettrullende grusdekk er førstevalget uansett om det er vått eller tørt.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2568488 - 12/08/2019 15:21 Re: Dekkvalg nybegynner birken [Re: Gato]
GardS Offline
Ivrig

Sted: Nesodden
Thunder Burt er helt perfekt. Spesielt hvis du er litt forsiktig nedover.

Topp
#2568520 - 12/08/2019 19:45 Re: Dekkvalg nybegynner birken [Re: Gato]
TonyN Offline
Ringrev

Hva med Vittoria Terreno? Sykkelkomponent har de unne i 2,10

Topp
#2568556 - 12/08/2019 22:50 Re: Dekkvalg nybegynner birken [Re: Gato]
Gato Offline
Fersking

Takk for alle svar. Da kan det høres ut som jeg kan bruke de dekkene jeg allerede har. Skal ikke se bort fra at det blir Ikon foran og Thunderburt bak.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå