Muligheter
#2568186 - 10/08/2019 09:14 Tanker rundt 2020 sesongen
Flamini Offline
Ringrev

Har ett ønske om å bli litt bedre enn bare ett startnummer i programmet og trenger litt innspill føre jeg ser an en eventuell "satsing" for 2020 sesongen.

Tror ett realistisk mål for neste år kan være 3:15 på Birken neste år eller debutere i 60 års klassen i UltraBirken.

Utgangspunktet er ikke allverden, har vært hobby mosjonst hele livet men aldri trent seriøst. Skal gjøre en innsats nå føre det blir for sent og kroppen visner av elde.

Så hvilke treningsmengder må jeg belage meg på i vinter hvis jeg bruker rulla ?
Regner med at 2t økter annenhver dag bør gå greit, eventuelt 3t på lørdag. Er det bare å sette på Nettflix og kjøre sone en gjennom vinteren ?
Eventuelt ser jeg for meg å starte med 1,5t annenhver dag og bare øke på litt hver gang
Treningsprogrammene til Zwift, er de og anbefale ? dvs bare plukke ett program som passer tidsforbruket

Topp
#2568203 - 10/08/2019 12:21 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
Shellpropell Offline
Tørr bak øra

3 dager med intervaller i uka, resten rolig langtur. Og kanskje det aller viktigste dessverre, vekte ned på et minimum uten tap av watt.
Kan vel også tilføye og satse mest på trening med lange intervaller rundt terskel høst/vinter og kortere intervaller over terskel mot sesongen.
Bare pass på at langturen går veldig rolig slik at du er klar til de harde treningene og tren regelmessig. Ingen lengre opphold så sant du er frisk og rask.

Redigert av Shellpropell (10/08/2019 15:21)

Topp
#2568267 - 10/08/2019 22:08 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
Gammelogdesperat Offline
Ringrev

Sitat: Flamini
Har ett ønske om å bli litt bedre enn bare ett startnummer i programmet og trenger litt innspill føre jeg ser an en eventuell "satsing" for 2020 sesongen.

Tror ett realistisk mål for neste år kan være 3:15 på Birken neste år eller debutere i 60 års klassen i UltraBirken.

Utgangspunktet er ikke allverden, har vært hobby mosjonst hele livet men aldri trent seriøst. Skal gjøre en innsats nå føre det blir for sent og kroppen visner av elde.

Så hvilke treningsmengder må jeg belage meg på i vinter hvis jeg bruker rulla ?
Regner med at 2t økter annenhver dag bør gå greit, eventuelt 3t på lørdag. Er det bare å sette på Nettflix og kjøre sone en gjennom vinteren ?
Eventuelt ser jeg for meg å starte med 1,5t annenhver dag og bare øke på litt hver gang
Treningsprogrammene til Zwift, er de og anbefale ? dvs bare plukke ett program som passer tidsforbruket

Ta en test for å se status, samt kjør et wattbasert opplegg med planlagt progresjon. Om du ikke er i stand til å lage det selv, så finnes det flere alternativer.

Topp
#2568268 - 10/08/2019 22:29 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
runermm Offline
Besatt

Sted: Oslo
Idiotsikkert opplegg er vel å melde seg på TrainingPeaks eller lignende https://www.trainingpeaks.com/

Kan seff lage noe sjøl óg, men vanskeligere å være disiplinert nok da kanskje.

Topp
#2568279 - 10/08/2019 23:24 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
Juffe Offline
Ivrig

Sted: Dikemark
Trening er ikke vanskelig. Kjør to-tre intervalløkter i uka samt en litt lengre tur i puste rolig tempo. Sørger du for å kjøre øktene slik at du kjenner det murre litt dagen etter, men kjenner deg fin etter to-tre, og så kjører en til, så går det som regel rett vei.

Zwift sine økter har fått kritikk for å være latterlig satt sammen. Prøv heller trainerroad.

Og jeg tenker alt mellom 1-1,5t på en hardøkt er nok i massevis.

Redigert av Juffe (10/08/2019 23:30)

Topp
#2568300 - 11/08/2019 11:34 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Juffe]
vortex surfer Offline
Ivrig

Sted: bergen
Jeg er imponert over at en kan kjøre 3 harde intervaller hver uke vinteren igjennom, jeg kjører en håndfull intervaller totalt pr sesong:-)
Jeg sykler til og fra jobb så ofte jeg kan, og fyller på med langturer igjennom hele vinteren når det er forhold til det. Helst harde langturer . Har også de siste årene kjørt de lokale Brevet'ene på 200-300-400og 600.
Dette gir meg ønsket form slik at jeg tåler JR på under 14t og i år TO på under 16t. Blir vel rundt 500t pr år , men stort sett med deilig lapskaus.
Jeg tenker hver vinter at jeg skal ha et hardt intervall regime, men sliter med motivasjonen for dette. Hva er det som girer dere? Er det testing og fremgang?
Gir det så mye bedre form at jeg vil oppleve en revolusjon i form?

Topp
#2568306 - 11/08/2019 12:25 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: vortex surfer]
Flamini Offline
Ringrev

Sitat: vortex surfer
......
Hva er det som girer dere?
Er det testing og fremgang?
Gir det så mye bedre form at jeg vil oppleve en revolusjon i form?

Vinteren 2018/2019 trente jeg så seriøst jeg kunne med egendefinert treningsprogram i Zwift, er fortsatt definert som en mosjonist/breddeutøver. Trente en uke med sweetspot intervaller og neste uke med 15/15 varianter.
Uten AC/DC hadde det neppe latt seg fullføre.

Grei fremgang for sommeren 2019.

Håper at ett treningsopplegg laget av noen som vet hva de driver med kan løfte meg opp ett par hakk til, i såfall er jeg villig til å blø/svette litt ekstra, opp mot 10t i uka på rulla bør gå

Topp
#2568355 - 11/08/2019 19:55 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
TonyN Offline
Ringrev

Zwift har fine programmer som har gitt meg fin progresjon de siste årene. FTP builder er gjerne det programmet jeg har benyttet meg av i størst grad gjennom vintrene. Etter hvert som jeg er blitt kjent med øktene, har jeg laget mine egne varianter etter egne ønsker.

Topp
#2568356 - 11/08/2019 19:59 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm
Har du mulighet vil jeg anbefale å komme deg ut på fatbike/sykkel/ski også. Intervaller på rulla, resten ute. Utover det så har kroppsvekt noe å si. Har man en del ekstra på kroppen så man kan ta 10-15 kg vil det gjøre enorme utslag

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2568361 - 11/08/2019 20:37 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sted: Børsa
2-3 intervaller i uka, så mye du orker utenom/får tid til utenom det..
Kvalitet på hardøktene, rolig ellers.
Bli tynning om du ikke er det fra før, fett gir ikke trøkk..

Hvis man trener med bra kvalitet, holder seg frisk så man får kontinuitet i treninga og ikke drar med seg for mange kilo rundt så vil det bli bra!

Topp
#2568381 - 11/08/2019 22:53 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
John_Harald Offline
Avhengig

Sted: Sørumsand
Få en god rutine med å sykle hver dag og hele året, både inne og ute hvis du liker det.

Finn ut hvilken rulletrening som motiverer deg best.

Finn ut dine sterke og svake sider. Lag en plan får å nå målene dine.

Finn ut hvordan du responderer på ulik trening og hva som fungerer best for deg.

Øk totalbelastningen gradvis opp til den tiden du har tilgjengelig, feks 10 timer i uka.

Topp
#2568461 - 12/08/2019 13:13 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: olechr]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Sitat: olechr
Har du mulighet vil jeg anbefale å komme deg ut på fatbike/sykkel/ski også.

+1

Jeg applauderer alle som greier å sitte på rulla med intervaller vinteren igjennom (men tenker for noen innegriser)... Effektivt, ja utvilsomt men jeg greier ikke å være så strukturert. Pass på at du ikke ødelegger gleden ved å sykle.

Vinteren min blir stisykkel / Fatbike m div intervaller og lek, langrenn, spinning-intervaller med klubben og noen økter på rulla.....

Edit: og er du på skuddhold av 3:15 i Birken kan du lett bruke vinteren på sti og melde deg på UB (årsklassen kan jeg ikke hjelpe deg med)... Jeg kjøpte min første stisykkel på Black Friday i 2016, brukte vinteren på sti, tilbake til mest landevei om våren, debuterte i ritt med knaster i Skjeberg Rittet, syklet en del sti på fjellet i sommerferien og det gikk brillefint i UB om høsten (riktignok vant jeg ikke men det var ikke poenget). UB var et mål for meg da jeg kjøpte stisykkel. Jeg begynte å sykle (landevei) som 45 åring, sti to år senere og rundet 50 i fjor...

Redigert av EmilZipp (12/08/2019 14:04)

Topp
#2570392 - I går 07:53 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
edorF Offline
Entusiast

Sted: Stavanger
For de av dere som trenger såpass mye. Sykler dere også til jobben og hvordan går det med restitueringen med såpass mye sykling?

Jeg har selv litt planer om å bruker Zwift mer aktivt i vinterhalvåret som kommer, og kombinert med sykling til/fra jobb, forhåpentligvis litt jogging, samt styrketrening med knebøy/ markløft er jeg litt"bekymret" for akkurat dette.

Jeg har til og med vurdert å kjøpe en elsykkel til pendlingen for å avlaste, men er ikke helt overbevist om nødvendigheten av dette. Spesielt siden jeg ikke sykler ritt og kun gjør det for mosjon og gleden ved fysisk fostring

Topp
#2570429 - I går 09:48 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: edorF]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

Sted: Alta
Sitat: edorF
For de av dere som trenger såpass mye. Sykler dere også til jobben og hvordan går det med restitueringen med såpass mye sykling?

Jeg har selv litt planer om å bruker Zwift mer aktivt i vinterhalvåret som kommer, og kombinert med sykling til/fra jobb, forhåpentligvis litt jogging, samt styrketrening med knebøy/ markløft er jeg litt"bekymret" for akkurat dette.

Jeg har til og med vurdert å kjøpe en elsykkel til pendlingen for å avlaste, men er ikke helt overbevist om nødvendigheten av dette. Spesielt siden jeg ikke sykler ritt og kun gjør det for mosjon og gleden ved fysisk fostring

Jeg har kombinert pendling med rulle/fatbike/styrke de siste årene. Er man nøye med intensiteten på pendlinga skal dette gå helt fint å kombinere. Pendlinga bør være høggrolig. Jeg tar da sikte på at du skal kjøre litt intervaller på rulla osv.
Men jeg vet flere som benytter elsykkel til pendling for å unngå for høy belastning på disse turene.
Jeg slet også litt med å finne passende kombo av styrke på ben og intervaller. 2 styrkeøkter + 2 intervaller var det bena mine tålte uten at det gikk galt, resten rolig. Så her må du nesten bare prøve deg fram.

Topp
#2570465 - I går 11:08 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Hoaas]
edorF Offline
Entusiast

Sitat: Hoaas

Jeg har kombinert pendling med rulle/fatbike/styrke de siste årene. Er man nøye med intensiteten på pendlinga skal dette gå helt fint å kombinere. Pendlinga bør være høggrolig. Jeg tar da sikte på at du skal kjøre litt intervaller på rulla osv.
Men jeg vet flere som benytter elsykkel til pendling for å unngå for høy belastning på disse turene.
Jeg slet også litt med å finne passende kombo av styrke på ben og intervaller. 2 styrkeøkter + 2 intervaller var det bena mine tålte uten at det gikk galt, resten rolig. Så her må du nesten bare prøve deg fram.

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har litt bakker på pendlerstrekningen, samt litt dårlig tålmodighet og det er ikke den beste kombinasjonen for å tone ned innsatsen. Spesielt ved dårlig tid, noe som ofte er regelen, fremfor unntaket. ICON_SMILE

Det er selvfølgelig forsøket verdt, og betraktelig mer økonomisk å roe ned tempoet enn å bruke 40000 på en (forbanna) el sykkel

Topp
#2570487 - I går 12:25 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
Natier Offline
Ringrev

Sted: Fjellhamar
Har akkurat samme erfaring som de over. 17-18 km hver vei og en del høydemeter hjem gir mugne bein. Klarte aldri å ta det rolig nok så min løsning ble en Orbea Gain. Landeveisykkel med litt elassistanse for å "ta toppene". Sykkelen har både liten effekt og kort rekkevidde i forhold til mye annet, men fungerer supert til formålet og med drivverk/utveksling som kan brukes på flatene og nedover som normalt etter at hjelpemotoren gir seg på 25km/h.

Topp
#2570505 - I går 13:32 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
aug11x Offline
Ivrig

Sted: Øvre Eiker
edorF: Om du ikke sykler ritt, så er det jo ikke noe vits i å være redd for belastning... Er jo bare å droppe intervaller på rulla om du er slapp en dag. Generelt bare å droppe rulla om man ikke skal trene til noe :-p

Jeg mener jeg sykler mye (ca. 600+ timer i året), men siden jeg ikke sykler ritt (iaf ikke for å vinne) så gir jeg gass så ofte som mulig, så tar jeg bare rolige turer når beina er slappe. MYE lapskaus.

Topp
#2570517 - I går 14:17 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: aug11x]
edorF Offline
Entusiast

Sitat: aug11x
edorF: Om du ikke sykler ritt, så er det jo ikke noe vits i å være redd for belastning... Er jo bare å droppe intervaller på rulla om du er slapp en dag. Generelt bare å droppe rulla om man ikke skal trene til noe :-p

Jeg mener jeg sykler mye (ca. 600+ timer i året), men siden jeg ikke sykler ritt (iaf ikke for å vinne) så gir jeg gass så ofte som mulig, så tar jeg bare rolige turer når beina er slappe. MYE lapskaus.

Det er ikke rulleøktene jeg "bekymrer" meg for, men de kjipere turene på sykkel til jobb. Regel nr.5 her som alt annet. Og kanskje med mer og bedre trening vil jeg kommer over den bøygen.
Men når sykkelturen til jobb oppleves som et ork, er det litt kjipere enn en slapp treningsøkt jeg fint kan droppe.

Jeg har heller ikke det beste sovehjertet og av en eller annen grunn blir det påvirket av slitne bein.

Nå skal jeg ikke krisemaksimere og finner nok en løsning. Men jeg var bare nysgjerrig på hvordan andre taklet tilsvarende utfordringer.

Topp
#2570528 - I går 14:46 Re: Tanker rundt 2020 sesongen [Re: Flamini]
aug11x Offline
Ivrig

Sted: Øvre Eiker
Jeg sykler ca 2 mil til jobb med en del oppover. Det er ikke bare bare å sykle sone 1 for min del, og da blir det litt sure bein noen ganger. Da er fordelen med ikke "organisert" trening at jeg kan droppe andre turer og da går det bra. Vanskelig å overbelaste seg på kun jobbpendling. Om man ikke har veldig lang vei da.
Nå har jeg blitt "herdet" så jeg slipper å droppe de morsomme turene.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå