Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
1x11 på Ultegra 6800 #2568140 09/08/2019 19:03
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Hei

Vinterens prosjekt blir lakkering av husmerke-ramme og konvertering til 1x11 på landeveissykkelen min. Jeg har med utgangspunkt i dagens oppsett regnet meg frem til at det optimale for meg vil være 44t foran og 11-36t bak.

Jeg har Ultegra 6800 på hele sykkelen med medium cage bakgir, og er forberedt på at det kanskje må en RoadLink til for å få dette til å gå opp.

Er det da ok å gå for følgende komponenter?

SRAM PG 1170 11-36
Wolftooth Shimano Drev

Litt usikker på om ovale drev er noe jeg ønsker, men jeg sliter med å finne 44t drev foran som jeg er sikker på at vil passe. Om noen har gjort dette tidligere, er erfaringene gull verdt.


Redigert av Lucifer-; 09/08/2019 19:03.
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568148 09/08/2019 19:58
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,356
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,356
Wolftooth har jo runde ringer også. Ellers så finn du mykje på aliexpress. https://www.aliexpress.com/item/32982477199.html?spm=2114.12010615.8148356.42.7533352eXMxnJA

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568152 09/08/2019 20:18
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Ser de har det runde hos sykkelkomponenter så da er det jo greit handle derfra. Kjenner jeg er litt mer skeptisk (ubegrunnet?) til å handle fra aliexpress.

Er det andre "farer" jeg må se opp for?

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568157 09/08/2019 20:49
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,083
S
sun flyer Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,083
Er det medium som heter gs? I så fall kjører jeg det med 11-36 uten roadlink. Men den er jo billig, så du kan jo kjøpe en i tilfelle du trenger den. Savner egentlig clutch litt.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568159 09/08/2019 21:06
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,446
skubisan Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,446
Nah


Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: sun flyer] #2568161 09/08/2019 21:13
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Sitat: sun flyer
Er det medium som heter gs? I så fall kjører jeg det med 11-36 uten roadlink. Men den er jo billig, så du kan jo kjøpe en i tilfelle du trenger den. Savner egentlig clutch litt.


Da prøver jeg nok uten ICON_SMILE Har du hatt problemer med at kjedet hopper av, siden du savner clutch?

Hva var det du svarte "nah" til, skubisan? Om det var andre farer?

Redigert av Lucifer-; 09/08/2019 21:13.
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568162 09/08/2019 21:16
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,684
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,684
Nah.

Og forresten har sun flyers bakgir større kapasitet enn ditt.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Sepeda] #2568165 09/08/2019 21:38
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,446
skubisan Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 4,446
Mitt nah var en reaksjon til hele ideen om 1x på utmerkede Ultegra 6800. I just don't get it.


Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Sepeda] #2568166 09/08/2019 21:39
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,356
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,356
Sitat: Sepeda
Og forresten har sun flyers bakgir større kapasitet enn ditt.


Sikker? I følgje Shimano så er det jo det, men det kan jo vera pga. at det ikkje fantes noko 11-delt 11-34 kassett da 6800 var lansert.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568167 09/08/2019 21:40
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,356
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,356

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: -Jan] #2568171 09/08/2019 21:57
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,684
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,684
Sitat: -Jan
Sikker?

Nei, bare et fånyttes forsøk på å få trådstarter på andre tanker. Jeg klynger meg til et halmstrå.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568182 10/08/2019 06:30
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Snakk om engasjement og optimisme ICON_SMILE

Er det andre ulemper med 1x enn trinn-tetthet på gir? Jeg skjønner jo at jeg må velge enten spredning eller tetthet, men jeg tror jeg har funnet en gyllen middelvei nå.

Så er det jo heller ikke noe i veien for å bare sette på gode gamle 11-28 og 50-34 hvis det skulle føles feil.

Det handler mest om nysgjerrighet og en forandring. Sykkelen er mer enn bra nok, og noen ny sykkel er helt uaktuelt ICON_SMILE

Redigert av Lucifer-; 10/08/2019 11:34.
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568190 10/08/2019 07:42
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,217
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,217
1x11 på landevei

Her står det meste av det du lurer på, og en hel du ikke vet du lurer på ICON_LAUGH

Jeg benytter road link og 11-40T terrengkassett på 105 5800. 44T wolftooth fremme. Fungerer helt topp, og jeg ville ikke vært foruten 40T bake.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568193 10/08/2019 08:19
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,684
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Offline
Kaffi a gitt
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 8,684
Sitat: Lucifer-
Snakk om engasjement og optimisme ICON_SMILE (...) Det handler mest om nysgjerrighet og en forandring.

Okei, jeg trekker det tilbake ICON_SMILE

Vi har jo en fantastisk msnheart1 med 1x her på forumet som fikk Supernice på GCN Tech Show.

Og selv om Jon Cannings presenterte den med kommentaren "I'm not a big 1x fan... to be really honest, I didn't even notice it the first time I looked at it..." ICON_SMILE har han selv presentert How to hack a 1x drivetrain on your road bike ICON_LAUGH

Så all mulig lykke til med prosjektet!

(Selv om jeg innerst inne er enig med Skubisan.)

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Brusdalen] #2568211 10/08/2019 11:00
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Sitat: Brusdalen
Jeg benytter road link og 11-40T terrengkassett på 105 5800. 44T wolftooth fremme. Fungerer helt topp, og jeg ville ikke vært foruten 40T bake.


Takker ICON_SMILE Men så sant jeg er godt fornøyd med letteste utveksling på 34/28 (1,214) og 44/36 (1,222) ikke er særlig forskjell tror jeg at jeg starter med 11-36.

Sitat: Sepeda
Okei, jeg trekker det tilbake ICON_SMILE

Vi har jo en fantastisk msnheart1 med 1x her på forumet som fikk Supernice på GCN Tech Show.

Så all mulig lykke til med prosjektet!

(Selv om jeg innerst inne er enig med Skubisan.)


Takk for det. Vidunderet til vviz er noe helt for seg selv, og han går jo hakket tøffere til verks med utveksling også. Er det 48x10-33 han har? I tøffeste laget for meg iallefall ICON_SMILE

Redigert av Lucifer-; 10/08/2019 11:01.
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568269 10/08/2019 20:58
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,560
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,560
Sitat: Lucifer-

Vinterens prosjekt blir lakkering av husmerke-ramme og konvertering til 1x11 på landeveissykkelen min


Kult! Don't Listen to the Nay(Nah)sayers ICON_SMILE


44 + 11-36 blir ett veldig kurrant spenn tror jeg. Jeg kjører noe lignende med stort hell. Mister noe toppfart (ca 10%) ift. ett mer tradisjonelt kompaktkrank-oppsett. Dette har du trolig regnet ut, så jeg går ikke nærmere inn på de valgene, men for meg fungerer dette godt både til trening og ritt.

Jeg har selv hatt Ultegra 6800 (men ikke prøvd det 1x). Jeg hadde ca én kjedeavsporing (på kranken) per sesong med 6800, og det er delvis en av motivasjonene mine til at jeg aldri mer kommer til å bruke framgir. Når det er sagt (og som Sun Flyer nevner) har ikke 6800'en clutch. De ulike bakgirene fra SRAM og Shimano beregnet for 1x har clutch (eller andre løsninger med lignende hensikt) for å hindre kjedet fra å hoppe når du kjører over dumper. Når du bruker ett 6800 bakgir kan du nok oppleve en del chain slap, og i verste fall at kjedet hopper av. Gjort noe undersøkelser av andres erfaringer rundt den problematikken?

Sitat: Lucifer-

Er det andre ulemper med 1x enn trinn-tetthet på gir? Jeg skjønner jo at jeg må velge enten spredning eller tetthet, men jeg tror jeg har funnet en gyllen middelvei nå.


På 1x11 vil du miste noe tetthet. Jeg har 1x11 på to sykler og 1x12 på landeveisykkel. På sistnevnte beholder jeg (så godt som) både eksakt samme spredning og tettheten til ett 2x11. Men siden vi prater om 1x11 her, ja du vil miste noe spredning. Om det er avgjørende for deg og din sykling er vel heller tvilsomt, siden du allerede er villig til å prøve deg på dette. Jeg synes ikke det plagsomt å kjøre 1x11 med 11-36 kassett (har det på en av syklene mine), men jeg foretrekker selvsagt spredningen på den 12-delte kassetten om jeg måtte velge.

Annen ulempe, høyere friksjonstap enn på 2x11. I ditt tilfelle sannsynligvis veldig lite, da det eneste friksjonstapet (så vidt jeg kan tenke ut i farten) er mindre optimal kjedelinje når du er i endene av kassettene. Det tapet utgjør ikke mye. Det største friksjonstapet kommer dersom du går over på kassetter med enda mindre tannhjul (eksempelvis 10T). Friksjonstapet mellom ett 10T og 11T tannhjul er mye mer enn friksjonstapet av mindre optimal kjedelinje. Men i ditt tilfelle kan du se vekk fra dette, da du beholder 11T som laveste drev. Så kan man nok argumentere for at mindre "dilldall" gir deg tilbake (og kanskje overgår) friksjonstapet ditt i aerodynamisk fordel. Men for alle oss uten egen vindtunnel blir det spekulasjon.

Sitat: Lucifer-

Takk for det. Vidunderet til vviz er noe helt for seg selv, og han går jo hakket tøffere til verks med utveksling også. Er det 48x10-33 han har? I tøffeste laget for meg iallefall


Takk for det ICON_SMILE Nei jeg kjører som du nevner 10-33 kassett. Men framdrevene mine veksler mellom 40 og 44. Normalt kjører jeg 44T og da har jeg for alle praktiske formål ett vanlig kompaktkrank 11-25 spenn. I spesielle tilfeller setter jeg på 40T, og får da ett spenn som tilsvarer ca ett kompaktkrank og 12-28T.

Jeg har kjørt 1x på til sammen fire sykler nå, og begynte med det i 2017. Har aldri opplevd en kjedeavsporing på noen av syklene. Jeg er kjempefornøyd, og jeg går aldri tilbake. Lykke til! ICON_SMILE


Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: vviz] #2568342 11/08/2019 15:35
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Sitat: vviz
Når du bruker ett 6800 bakgir kan du nok oppleve en del chain slap, og i verste fall at kjedet hopper av. Gjort noe undersøkelser av andres erfaringer rundt den problematikken?


Tusen takk for et meget informativt og lærerrikt innlegg, vviz. Jeg er enig i alle vurderingene dine og synes det er fint å få bekreftet at det er flere som tenker litt i samme baner.

Når det gjelder dette med clutch er det noe jeg har tenkt på, men som jeg også har tenkt at jeg må se an litt. Selvfølgelig må det NW-drev til også tar vi det derfra. Jeg sykler stort sett ganske fin asfalt og har ikke vært plaget med at kjedet hopper av tidligere

Hvilke drev bruker du?

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568418 12/08/2019 07:59
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,560
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,560
Sitat: Lucifer-

Hvilke drev bruker du?


Sitat: vvizard

[...] jeg kjører som du nevner 10-33 kassett. Men framdrevene mine veksler mellom 40 og 44. Normalt kjører jeg 44T og da har jeg for alle praktiske formål ett vanlig kompaktkrank 11-25 spenn. I spesielle tilfeller setter jeg på 40T, og får da ett spenn som tilsvarer ca ett kompaktkrank og 12-28T.


Om du tenker på produsent, så er det SRAM sine originale AXS-krankdrev på den 12-delte, og SRAM Force1 drev på den 11-delte CX/Grus-sykkelen. Begge deler er NW selvsagt. Begge syklene har "clutch". Den 11-delte er SRAM Force1, og har det SRAM regelrett kaller en "clutch". Den 12-delte bruker en oljedemper i bakgiret som gjør at girarmen motsetter seg raske bevegelser. Det fungerer veldig bra, men er sikkert en dyrere løsning enn clutch'en. Fordelen med det er at det hindrer kjedet fra å slå, men det holder ikke kjedet konstant i spenn slik clutch-løsningen gjør, så man slipper clutch'en sitt effekttap i drivverket.

Den siste 11-delte 1x'en min er en nyinnkjøpt stisykkel. Den kjører vel noe Shimano-greier, som både har clutch og NW, utover det har jeg helt ærlig hverken kikka eller brydd meg så mye om hva den kjører. Den er morsom å sykle på som en avveksling, så har jeg tenkt å la MTB være akkurat det, en morsom avveksling jeg forhåpentligvis klarer å nyte uten å måtte nerde meg altfor langt ned i enkeltkomponentene ICON_SMILE

Ett siste tips, som jeg strengt tatt ikke har noe erfaring til å backe opp, men som jeg ihvertfall vill gjort om jeg skulle forsøke det du forsøker på nå, er å sørge for å heller kutte kjedet ditt en lenke for kort enn en lenke for lang. Ser for meg at du virkelig ikke vil ha lengere kjede enn du absolutt må ha, når du kjører ett bakgir som ikke har noe clutch-funksjon.


Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568433 12/08/2019 08:54
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,217
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,217
Sitat: Lucifer-
Når det gjelder dette med clutch ...


Jeg kan jo nevne at på terrengsykkelen så har jeg kjørt i perioder med clutchen slått av, fordi jeg ikke har sjekket (...eller har visst bedre). Ulempen da er at kjedet hopper og slår i kjedestaget, men at det faller av krankdrevet har ikke vært et problem.

På landevei er min erfaring at så lenge alt annet fungerer som det skal, så vil kjedet holde seg på plass med NW-drev, uten clutch.

WolfTooth fra Sykkelkomponenter er bankers.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568435 12/08/2019 09:04
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 166
?
Øyvindzen Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
?
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 166
Jeg har kjørt 1x10 med clutchfri Tiagra i snart et år på pendlesykkelen. Også på humpete vinterføre. Kjedet har holdt seg på fullstendig problemfritt på plass.

Øyv

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2568438 12/08/2019 09:12
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Godt å høre ICON_SMILE

Da skal jeg være påpasselig med kjedelengde, så er det vel bare å klinke til så fort sykkelsesongen er over, tenker jeg.

Takk for alle tilbakemeldinger.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583062 16/11/2019 09:22
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Og da har alle komponenter vært på plass en stund, og den har blitt testsyklet på rulla. For meg virker det som tettheten, eller mangel på tetthet kan være noe jeg fint kan leve med. Iallefall når man kommer ut på landeveien og syklingen blir hakket mer dynamisk.

Men..
Jeg har som sagt over en PG-1170 11-36 fra SRAM, RD-6800-GS, 6800 shifter og Shimano Ultegra kjede. Kombinasjon av SRAM kasett og shimano bakgir skal etter hva jeg kan skjønne være 100% kompatibelt.
Allikevel sliter jeg med ulyder i drivverket. H og L-skruen er perfekt, og der er det ingenting å gå på. B-skruen er skrudd helt inn, og klaringen er ikke noe problem. Selve giringen fungerer optimalt, så det er ikke noe problemer med det.

La oss dele opp bakgiret fra 1 til 11, hvor 1 er den største klinka bak.
Dersom jeg har den i gir 3, kan jeg helt fint justere det inn til at det blir tilnærmet lydløst. Men når jeg beveger meg nedover kasetten og kommer til gir 7-8 begynner det å komme lyder, og jeg må justere "tønna" slik at giret beveger seg "oppover" kasetten. Gjør jeg det og girer tilbake må jeg gjøre tilsvarende øvelse på gir 3 igjen, bare da motsatt vei.

For meg virker det nesten som om tannhjulene på SRAM-kasetten er tettere enn på en shimano-kasett, men det trenger nødvendigvis ikke være tilfellet.

Er dette bare en konsekvens av å kjøre med mindre optimal kjedelinje? Etter hva jeg kan se ligger kjedet rett bakover rundt gir 5-6 på kasetten bak.

En annen ting er at det kan se ut som at det er litt mismatch mellom avstandene mellom drevet foran og trinsehjul bak. Det virker ikke som om de entrer kjedet helt optimalt når jeg snurrer pedalene helt rolig.

Dersom ingen har noen konrete tips eller konklusjoner å komme med kan jeg se om jeg får lastet opp en film av dette ila. morgendagen.

På forhånd takk.

Redigert av Lucifer-; 16/11/2019 09:23.
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583248 18/11/2019 13:44
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 166
?
Øyvindzen Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
?
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 166
Har du sjekka om girøret ditt er rett?

Øyv

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583251 18/11/2019 14:00
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,041
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,041
Jeg kjørte samme på min forrige racer. Men brukte 11-40 sunrace kassett og KMC kjede. Hadde ingen ulyder.
I første omgang tenkte jeg som forrige taler, at girøret ditt kanskje ikke er helt rett.


You are what you eat...mmm nuts
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583253 18/11/2019 14:03
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Det var et godt tips jeg ikke hadde tenkt på.

Jeg skal se om jeg kan se noen skjevheter eller lignende på det.

Men ville ikke dette ha gitt andre problemer også? Som jeg skriver er jo selve giringen plettfri, og ulydene er jo helt konsekvente.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583254 18/11/2019 14:07
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,041
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,041
Hvis det bare er en ørliten skjevhet vil mest sannsynlig giringa fungere, men det kan gi ulyder i form av at kjeden legger seg litt for nærme drevet over etterhvert som du beveger deg opp/ned på kassetten.
Har faktisk akkurat samme problem på kjerringa sin Spark, girer fint, men får ikke bort ulydene. Justerer jeg så ulydene er bort på nedre halvdel er det på øvre og motsatt. Drivlinja er ny, så der er det nok mest sannsynlig girøret som har fått seg en liten kakk. Så liten at det ikke er synlig uten retteverktøy.

Det eneste andre jeg tenkte på er at shimanokjeden motarbeider deg. Personlig er jeg ikke noen fan av shimano sine retningsbestemte kjeder. I kombinasjon med AB drev og SRAM kassett kan jeg tenke meg den er grinete ICON_WINK

Redigert av Hoaas; 18/11/2019 14:09.

You are what you eat...mmm nuts
Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583258 18/11/2019 14:47
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Da skal jeg ta en sjekk. Den enkleste måten er vel kanskje å skru av bakgiret, skru av girøret og legget det på en plan overflate og se om det vipper?

Har jo lakkert sykkelen min i høst også, så da kan det jo hende det har kommet litt lakkrester på undersiden eller lignende. Får ta frem skrape og pussepapir ICON_SMILE Girøret ble nemlig demontert før lakkering, så det trenger ikke være noe dumt forslag dette.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583274 18/11/2019 16:45
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 166
?
Øyvindzen Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
?
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 166
Sitat: Lucifer-
Den enkleste måten er vel kanskje å skru av bakgiret, skru av girøret og legget det på en plan overflate og se om det vipper?

Det er ikke nødvendigvis tilstrekkelig, fordi det forutsetter at overflaten girøret er festet til, er hundre prosent riktig vinklet og plan. Lurt å sjekke lakkeringa først, ja.

Øyv

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583275 18/11/2019 16:49
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Da var det sjekket og konkludert med at mine øyne ikke er i stand til å se at det er skjevt. Lakkeringa ble for sikkerhets skyld skrapt bort og girøret festet på nytt. Men det var fortsatt samme som sist. Ser de selger girøre på Bikeshop til 150kr, så det kan kanskje være verdt et forsøk uansett ICON_SMILE

Så er det sikkert et poeng av Shimano kjede, SRAM kasett og en annen drevleverandør heller ikke er 100%. Alt skal jo treffe.

Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-] #2583625 21/11/2019 20:37
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Lucifer- Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 362
Da var nytt girøre ankommet postkassen og mont..... nei, det passet selvfølgelig ikke. Så da får jeg prøve å finne et nytt et. Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg det er girøret. For ved nærmere ettersyn flytter faktisk bakgiret seg mer enn mellomrommet mellom tannhjulene, og lyden jeg hører er at kjedet dunker borti tannhjulet innafor når jeg er innerst på kasetten, og tannhjulet utenfor ytterst på kasetten. Et girøre som er bøyd innover vil vel gi den effekten, med tanke på at girarmen også flytter seg nedover ved giring innover kassetten, og da vil forskyvningen ved girøret og ved ytterste trinsehjul være større for hvert eneste gir.

Har uansett kontaktet bikeshop (Gavia Sykkel) for henvisning til korrekt girøre ICON_SMILE

Redigert av Lucifer-; 21/11/2019 20:38.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå