Muligheter
#2568140 - 09/08/2019 21:03 1x11 på Ultegra 6800
Lucifer- Offline
Entusiast

Registrert: 20/09/2011
Innlegg: 332
Sted: Norges flateste fylke..
Hei

Vinterens prosjekt blir lakkering av husmerke-ramme og konvertering til 1x11 på landeveissykkelen min. Jeg har med utgangspunkt i dagens oppsett regnet meg frem til at det optimale for meg vil være 44t foran og 11-36t bak.

Jeg har Ultegra 6800 på hele sykkelen med medium cage bakgir, og er forberedt på at det kanskje må en RoadLink til for å få dette til å gå opp.

Er det da ok å gå for følgende komponenter?

SRAM PG 1170 11-36
Wolftooth Shimano Drev

Litt usikker på om ovale drev er noe jeg ønsker, men jeg sliter med å finne 44t drev foran som jeg er sikker på at vil passe. Om noen har gjort dette tidligere, er erfaringene gull verdt.



Redigert av Lucifer- (09/08/2019 21:03)

Topp
#2568148 - 09/08/2019 21:58 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Registrert: 23/07/2004
Innlegg: 9205
Sted: Trondheim
Wolftooth har jo runde ringer også. Ellers så finn du mykje på aliexpress. https://www.aliexpress.com/item/32982477199.html?spm=2114.12010615.8148356.42.7533352eXMxnJA

Topp
#2568152 - 09/08/2019 22:18 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Lucifer- Offline
Entusiast

Registrert: 20/09/2011
Innlegg: 332
Sted: Norges flateste fylke..
Ser de har det runde hos sykkelkomponenter så da er det jo greit handle derfra. Kjenner jeg er litt mer skeptisk (ubegrunnet?) til å handle fra aliexpress.

Er det andre "farer" jeg må se opp for?

Topp
#2568157 - 09/08/2019 22:49 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
sun flyer Offline
Ringrev

Registrert: 14/08/2010
Innlegg: 991
Sted: Bergen
Er det medium som heter gs? I så fall kjører jeg det med 11-36 uten roadlink. Men den er jo billig, så du kan jo kjøpe en i tilfelle du trenger den. Savner egentlig clutch litt.

Topp
#2568159 - 09/08/2019 23:06 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
skubisan Offline
Besatt

Registrert: 17/03/2006
Innlegg: 4255
Sted: Oslo
Nah

Topp
#2568161 - 09/08/2019 23:13 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: sun flyer]
Lucifer- Offline
Entusiast

Registrert: 20/09/2011
Innlegg: 332
Sted: Norges flateste fylke..
Sitat: sun flyer
Er det medium som heter gs? I så fall kjører jeg det med 11-36 uten roadlink. Men den er jo billig, så du kan jo kjøpe en i tilfelle du trenger den. Savner egentlig clutch litt.


Da prøver jeg nok uten ICON_SMILE Har du hatt problemer med at kjedet hopper av, siden du savner clutch?

Hva var det du svarte "nah" til, skubisan? Om det var andre farer?


Redigert av Lucifer- (09/08/2019 23:13)

Topp
#2568162 - 09/08/2019 23:16 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
Nah.

Og forresten har sun flyers bakgir større kapasitet enn ditt.

Topp
#2568165 - 09/08/2019 23:38 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Sepeda]
skubisan Offline
Besatt

Registrert: 17/03/2006
Innlegg: 4255
Sted: Oslo
Mitt nah var en reaksjon til hele ideen om 1x på utmerkede Ultegra 6800. I just don't get it.

Topp
#2568166 - 09/08/2019 23:39 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Sepeda]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Registrert: 23/07/2004
Innlegg: 9205
Sted: Trondheim
Sitat: Sepeda
Og forresten har sun flyers bakgir større kapasitet enn ditt.


Sikker? I følgje Shimano så er det jo det, men det kan jo vera pga. at det ikkje fantes noko 11-delt 11-34 kassett da 6800 var lansert.

Topp
#2568167 - 09/08/2019 23:40 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Registrert: 23/07/2004
Innlegg: 9205
Sted: Trondheim

Topp
#2568171 - 09/08/2019 23:57 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: -Jan]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
Sitat: -Jan
Sikker?

Nei, bare et fånyttes forsøk på å få trådstarter på andre tanker. Jeg klynger meg til et halmstrå.

Topp
#2568182 - 10/08/2019 08:30 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Lucifer- Offline
Entusiast

Registrert: 20/09/2011
Innlegg: 332
Sted: Norges flateste fylke..
Snakk om engasjement og optimisme ICON_SMILE

Er det andre ulemper med 1x enn trinn-tetthet på gir? Jeg skjønner jo at jeg må velge enten spredning eller tetthet, men jeg tror jeg har funnet en gyllen middelvei nå.

Så er det jo heller ikke noe i veien for å bare sette på gode gamle 11-28 og 50-34 hvis det skulle føles feil.

Det handler mest om nysgjerrighet og en forandring. Sykkelen er mer enn bra nok, og noen ny sykkel er helt uaktuelt ICON_SMILE


Redigert av Lucifer- (10/08/2019 13:34)

Topp
#2568190 - 10/08/2019 09:42 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Brusdalen Offline
Ivrig

Registrert: 19/08/2009
Innlegg: 2149
Sted: Ålesund
1x11 på landevei

Her står det meste av det du lurer på, og en hel du ikke vet du lurer på ICON_LAUGH

Jeg benytter road link og 11-40T terrengkassett på 105 5800. 44T wolftooth fremme. Fungerer helt topp, og jeg ville ikke vært foruten 40T bake.

Topp
#2568193 - 10/08/2019 10:19 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
Sitat: Lucifer-
Snakk om engasjement og optimisme ICON_SMILE (...) Det handler mest om nysgjerrighet og en forandring.

Okei, jeg trekker det tilbake ICON_SMILE

Vi har jo en fantastisk msnheart1 med 1x her på forumet som fikk Supernice på GCN Tech Show.

Og selv om Jon Cannings presenterte den med kommentaren "I'm not a big 1x fan... to be really honest, I didn't even notice it the first time I looked at it..." ICON_SMILE har han selv presentert How to hack a 1x drivetrain on your road bike ICON_LAUGH

Så all mulig lykke til med prosjektet!

(Selv om jeg innerst inne er enig med Skubisan.)

Topp
#2568211 - 10/08/2019 13:00 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Brusdalen]
Lucifer- Offline
Entusiast

Registrert: 20/09/2011
Innlegg: 332
Sted: Norges flateste fylke..
Sitat: Brusdalen
Jeg benytter road link og 11-40T terrengkassett på 105 5800. 44T wolftooth fremme. Fungerer helt topp, og jeg ville ikke vært foruten 40T bake.


Takker ICON_SMILE Men så sant jeg er godt fornøyd med letteste utveksling på 34/28 (1,214) og 44/36 (1,222) ikke er særlig forskjell tror jeg at jeg starter med 11-36.

Sitat: Sepeda
Okei, jeg trekker det tilbake ICON_SMILE

Vi har jo en fantastisk msnheart1 med 1x her på forumet som fikk Supernice på GCN Tech Show.

Så all mulig lykke til med prosjektet!

(Selv om jeg innerst inne er enig med Skubisan.)


Takk for det. Vidunderet til vviz er noe helt for seg selv, og han går jo hakket tøffere til verks med utveksling også. Er det 48x10-33 han har? I tøffeste laget for meg iallefall ICON_SMILE


Redigert av Lucifer- (10/08/2019 13:01)

Topp
#2568269 - 10/08/2019 22:58 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
vviz Offline
Veteran

Registrert: 03/06/2009
Innlegg: 1364
Sitat: Lucifer-

Vinterens prosjekt blir lakkering av husmerke-ramme og konvertering til 1x11 på landeveissykkelen min


Kult! Don't Listen to the Nay(Nah)sayers ICON_SMILE


44 + 11-36 blir ett veldig kurrant spenn tror jeg. Jeg kjører noe lignende med stort hell. Mister noe toppfart (ca 10%) ift. ett mer tradisjonelt kompaktkrank-oppsett. Dette har du trolig regnet ut, så jeg går ikke nærmere inn på de valgene, men for meg fungerer dette godt både til trening og ritt.

Jeg har selv hatt Ultegra 6800 (men ikke prøvd det 1x). Jeg hadde ca én kjedeavsporing (på kranken) per sesong med 6800, og det er delvis en av motivasjonene mine til at jeg aldri mer kommer til å bruke framgir. Når det er sagt (og som Sun Flyer nevner) har ikke 6800'en clutch. De ulike bakgirene fra SRAM og Shimano beregnet for 1x har clutch (eller andre løsninger med lignende hensikt) for å hindre kjedet fra å hoppe når du kjører over dumper. Når du bruker ett 6800 bakgir kan du nok oppleve en del chain slap, og i verste fall at kjedet hopper av. Gjort noe undersøkelser av andres erfaringer rundt den problematikken?

Sitat: Lucifer-

Er det andre ulemper med 1x enn trinn-tetthet på gir? Jeg skjønner jo at jeg må velge enten spredning eller tetthet, men jeg tror jeg har funnet en gyllen middelvei nå.


På 1x11 vil du miste noe tetthet. Jeg har 1x11 på to sykler og 1x12 på landeveisykkel. På sistnevnte beholder jeg (så godt som) både eksakt samme spredning og tettheten til ett 2x11. Men siden vi prater om 1x11 her, ja du vil miste noe spredning. Om det er avgjørende for deg og din sykling er vel heller tvilsomt, siden du allerede er villig til å prøve deg på dette. Jeg synes ikke det plagsomt å kjøre 1x11 med 11-36 kassett (har det på en av syklene mine), men jeg foretrekker selvsagt spredningen på den 12-delte kassetten om jeg måtte velge.

Annen ulempe, høyere friksjonstap enn på 2x11. I ditt tilfelle sannsynligvis veldig lite, da det eneste friksjonstapet (så vidt jeg kan tenke ut i farten) er mindre optimal kjedelinje når du er i endene av kassettene. Det tapet utgjør ikke mye. Det største friksjonstapet kommer dersom du går over på kassetter med enda mindre tannhjul (eksempelvis 10T). Friksjonstapet mellom ett 10T og 11T tannhjul er mye mer enn friksjonstapet av mindre optimal kjedelinje. Men i ditt tilfelle kan du se vekk fra dette, da du beholder 11T som laveste drev. Så kan man nok argumentere for at mindre "dilldall" gir deg tilbake (og kanskje overgår) friksjonstapet ditt i aerodynamisk fordel. Men for alle oss uten egen vindtunnel blir det spekulasjon.

Sitat: Lucifer-

Takk for det. Vidunderet til vviz er noe helt for seg selv, og han går jo hakket tøffere til verks med utveksling også. Er det 48x10-33 han har? I tøffeste laget for meg iallefall


Takk for det ICON_SMILE Nei jeg kjører som du nevner 10-33 kassett. Men framdrevene mine veksler mellom 40 og 44. Normalt kjører jeg 44T og da har jeg for alle praktiske formål ett vanlig kompaktkrank 11-25 spenn. I spesielle tilfeller setter jeg på 40T, og får da ett spenn som tilsvarer ca ett kompaktkrank og 12-28T.

Jeg har kjørt 1x på til sammen fire sykler nå, og begynte med det i 2017. Har aldri opplevd en kjedeavsporing på noen av syklene. Jeg er kjempefornøyd, og jeg går aldri tilbake. Lykke til! ICON_SMILE
_________________________
Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Wahoo KICKR 1. gen. Lite brukt. Konvertert til 12mmTA (5mmQR fungerer også)

Topp
#2568342 - 11/08/2019 17:35 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: vviz]
Lucifer- Offline
Entusiast

Registrert: 20/09/2011
Innlegg: 332
Sted: Norges flateste fylke..
Sitat: vviz
Når du bruker ett 6800 bakgir kan du nok oppleve en del chain slap, og i verste fall at kjedet hopper av. Gjort noe undersøkelser av andres erfaringer rundt den problematikken?


Tusen takk for et meget informativt og lærerrikt innlegg, vviz. Jeg er enig i alle vurderingene dine og synes det er fint å få bekreftet at det er flere som tenker litt i samme baner.

Når det gjelder dette med clutch er det noe jeg har tenkt på, men som jeg også har tenkt at jeg må se an litt. Selvfølgelig må det NW-drev til også tar vi det derfra. Jeg sykler stort sett ganske fin asfalt og har ikke vært plaget med at kjedet hopper av tidligere

Hvilke drev bruker du?

Topp
#2568418 - 12/08/2019 09:59 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
vviz Offline
Veteran

Registrert: 03/06/2009
Innlegg: 1364
Sitat: Lucifer-

Hvilke drev bruker du?


Sitat: vvizard

[...] jeg kjører som du nevner 10-33 kassett. Men framdrevene mine veksler mellom 40 og 44. Normalt kjører jeg 44T og da har jeg for alle praktiske formål ett vanlig kompaktkrank 11-25 spenn. I spesielle tilfeller setter jeg på 40T, og får da ett spenn som tilsvarer ca ett kompaktkrank og 12-28T.


Om du tenker på produsent, så er det SRAM sine originale AXS-krankdrev på den 12-delte, og SRAM Force1 drev på den 11-delte CX/Grus-sykkelen. Begge deler er NW selvsagt. Begge syklene har "clutch". Den 11-delte er SRAM Force1, og har det SRAM regelrett kaller en "clutch". Den 12-delte bruker en oljedemper i bakgiret som gjør at girarmen motsetter seg raske bevegelser. Det fungerer veldig bra, men er sikkert en dyrere løsning enn clutch'en. Fordelen med det er at det hindrer kjedet fra å slå, men det holder ikke kjedet konstant i spenn slik clutch-løsningen gjør, så man slipper clutch'en sitt effekttap i drivverket.

Den siste 11-delte 1x'en min er en nyinnkjøpt stisykkel. Den kjører vel noe Shimano-greier, som både har clutch og NW, utover det har jeg helt ærlig hverken kikka eller brydd meg så mye om hva den kjører. Den er morsom å sykle på som en avveksling, så har jeg tenkt å la MTB være akkurat det, en morsom avveksling jeg forhåpentligvis klarer å nyte uten å måtte nerde meg altfor langt ned i enkeltkomponentene ICON_SMILE

Ett siste tips, som jeg strengt tatt ikke har noe erfaring til å backe opp, men som jeg ihvertfall vill gjort om jeg skulle forsøke det du forsøker på nå, er å sørge for å heller kutte kjedet ditt en lenke for kort enn en lenke for lang. Ser for meg at du virkelig ikke vil ha lengere kjede enn du absolutt må ha, når du kjører ett bakgir som ikke har noe clutch-funksjon.
_________________________
Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Wahoo KICKR 1. gen. Lite brukt. Konvertert til 12mmTA (5mmQR fungerer også)

Topp
#2568433 - 12/08/2019 10:54 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Brusdalen Offline
Ivrig

Registrert: 19/08/2009
Innlegg: 2149
Sted: Ålesund
Sitat: Lucifer-
Når det gjelder dette med clutch ...


Jeg kan jo nevne at på terrengsykkelen så har jeg kjørt i perioder med clutchen slått av, fordi jeg ikke har sjekket (...eller har visst bedre). Ulempen da er at kjedet hopper og slår i kjedestaget, men at det faller av krankdrevet har ikke vært et problem.

På landevei er min erfaring at så lenge alt annet fungerer som det skal, så vil kjedet holde seg på plass med NW-drev, uten clutch.

WolfTooth fra Sykkelkomponenter er bankers.

Topp
#2568435 - 12/08/2019 11:04 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Øyvindzen Offline
Tørr bak øra

Registrert: 10/08/2010
Innlegg: 151
Sted: Oslo
Jeg har kjørt 1x10 med clutchfri Tiagra i snart et år på pendlesykkelen. Også på humpete vinterføre. Kjedet har holdt seg på fullstendig problemfritt på plass.

Øyv

Topp
#2568438 - 12/08/2019 11:12 Re: 1x11 på Ultegra 6800 [Re: Lucifer-]
Lucifer- Offline
Entusiast

Registrert: 20/09/2011
Innlegg: 332
Sted: Norges flateste fylke..
Godt å høre ICON_SMILE

Da skal jeg være påpasselig med kjedelengde, så er det vel bare å klinke til så fort sykkelsesongen er over, tenker jeg.

Takk for alle tilbakemeldinger.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå