Muligheter
#2568075 - 09/08/2019 12:46 Birken, valgets kval
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
Ja så er jeg påmeldt. Rett og slett på fur faen siden jeg i fjor måtte sitte på rulla med knust kragebein, mens jeg kjørte 3t møkkahardt på tidenes beste bein til jeg spydde. alt mens jeg så birkensendingene på TV og sola skar i fjeset gjennom den åpne verandadøra.

Siden 2017, etter 3 runder med UB, alle tre med varierende utfall, Fra girhavari med påfølgende ombygging til singlespeed og brutt løp på Sjusjøen, med med fullført lørdagsbirken dagen etter. Til megaklasketryn med fjeset på stein 20km fra Pellestova, fullførte og tok mitt tiende merke dagen etterpå med fjeset fullt v bandasje og div strips (fikk fat). Frem til 2017, der jeg sykla mitt mørkeste og svarteste UB noen sinne, møtte lørdagsbirken på grusen og sa til meg selv: "Jeg vil være med på det de gjør!"

Saken er derimot den: Jeg har deltatt på LB 11 ganger, 3 ganger UB og lider av langtidshukommelsestap av negative opplevelser når det kommer til ritt. Og siden jeg nå har 10,5kg lett rittfulldemper, 1,414,5kg grov langdemper og eneste sykkel med knudredekk og hard hale er en CX (med hele 2 (to!) flaskestativ), så sitter jeg med følgende muligheter:

1) Sykle LB og gjenta det som jeg trodde var den ekte Birken, men kanskje for å oppleve at det var mye morsommere før?

2) Endre fra LB til UB i et forsøk på å få minst en komplett gjennomføring der jeg er villig til å smile både underveis og i mål, men etter 22 minutter, angre som en chihuahua i tjeneste for Norske redningshunder fordi jeg valgte feil sykkel (jeg, ikke hunden)?

3) Prøve noe nytt, og endre påmelding fra LB til GB og prøve å ignorere han/dem med stiv gaffel og merkehunger som grettent roterer høyre hånd i været bakerst i gruppen mens han vræler "høyre gåååååår"?

4) Løpe meg en tur i regnet hjemme.

Jeg er smertelig klar over at samtlige av de tre første alternativene vil gi meg vakre minner og det er derfor jeg nå henvender meg til fellesskaoet:

Kan dere velge for meg?

Redigert av Juffe (09/08/2019 15:56)
Rediger grunn: Liker å redigere

Topp
#2568077 - 09/08/2019 12:55 Re: Birken, valgets kval [Re: Juffe]
Oddefa Offline
Søk hjelp!

Sted: Elverum
Tror du er klar for noe nytt, men fortsatt med birkenfølelsen underveis og i mål, men litt mindre stress i forkant. Mao alt 3. Litt nostalgi også, endelig kan du trøkke inn 40-50 psi inn i dekka igjen uten at det blir (helt) feil. På en annen side så velg alt 2. For ikke sikkert UB varer i evig tid med bare 250 deltagere, og skal en få en god opplevelse der en gang så er det ikke sikkert tiden venter på at du er klar. Eller ta alt 1 du. Den nye birkentrasen er jo insane mye kulere en den forrige varianten. Håper dette var til hjelp Juffe.

Alt 4 blir alltid feil. ALLTID.

Redigert av Oddefa (09/08/2019 12:56)

Topp
#2568087 - 09/08/2019 14:00 Re: Birken, valgets kval [Re: Juffe]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Jeg hadde tatt 1,4 kg tung langdemper med på UB og smilt fra øre til øre mens jeg fløy over stiene ICON_SMILE

Hadde valgt UB. Med rittfulldemper.

Topp
#2568092 - 09/08/2019 14:14 Re: Birken, valgets kval [Re: Juffe]
SykkelGlenn Offline
Veteran

Sted: Drammen
Hei.
Jeg tenker litt det samme som deg. Jeg har ikke fullført like mange Birken, eller UB for den saks skyld.
Fullførte UB i fjor, men det ble en lang dag på jobben...

Tenker litt, er jeg motivert for 10 timer opp i fjellet mellom Pellestova og Lillehammer? Eller hadde det vært like gøy med vanlig Birken, lette dekk på sykkelen, kjenne på stemningen underveis, og bare gønne på i håp om å slå egen rekord?

Jeg heller litt mot LB på lett rittfulldemper. Du kan jo låse demperne til 100%, tråkke i vei fra start :-) Ned fra Sjusjøen kan du løse opp demperne og kose deg inn til mål. Blir det fint vær er dette en god opplevelse.
Instagram @sykkelglenn

Topp
#2568100 - 09/08/2019 15:02 Re: Birken, valgets kval [Re: Juffe]
Kirikou Offline
Tørr bak øra

Sted: Drammen
UB= ultrabirken. Den er grei.
GB= grusbirken (?)
LB = Noe nytt?

Topp
#2568103 - 09/08/2019 15:09 Re: Birken, valgets kval [Re: Kirikou]
Juffe Offline
Besatt

Sitat: Kirikou
UB= ultrabirken. Den er grei.
GB= grusbirken (?)
LB = Noe nytt?

LB = Lørdagsbirken, som før i tiden var navnet som skilte den fra fedags- og ultrabirken som gikk på samme dag. Altså fredag.

GB = Grus / gravelbirken

Topp
#2568110 - 09/08/2019 16:02 Re: Birken, valgets kval [Re: Oddefa]
Juffe Offline
Besatt

Sitat: Oddefa
Tror du er klar for noe nytt, men fortsatt med birkenfølelsen underveis og i mål, men litt mindre stress i forkant. Mao alt 3. Litt nostalgi også, endelig kan du trøkke inn 40-50 psi inn i dekka igjen uten at det blir (helt) feil. På en annen side så velg alt 2. For ikke sikkert UB varer i evig tid med bare 250 deltagere, og skal en få en god opplevelse der en gang så er det ikke sikkert tiden venter på at du er klar. Eller ta alt 1 du. Den nye birkentrasen er jo insane mye kulere en den forrige varianten. Håper dette var til hjelp Juffe.

Alt 4 blir alltid feil. ALLTID.

Takk. Dette hjelper. Å snu helt om på rekkefølgen hjelper alltid ICON_SMILE

Jeg er enig i at den nye løypa er morsommere nå, enn før. Og nå hører jeg at det også er lagt til et nytt flott naturparti på slutten? Jeg heller mer og mere i retning av CX da dette må være den ypperste måten å starte crossesesongen på. Og blir det sølefest, så er det jo nettopp den en slik sykkel liker så godt. Og så har den to flaskestativ da...to ICON_SMILE

Topp
#2568111 - 09/08/2019 16:05 Re: Birken, valgets kval [Re: SykkelGlenn]
Juffe Offline
Besatt

Sitat: SykkelGlenn
Hei.
Jeg tenker litt det samme som deg. Jeg har ikke fullført like mange Birken, eller UB for den saks skyld.
Fullførte UB i fjor, men det ble en lang dag på jobben...

Tenker litt, er jeg motivert for 10 timer opp i fjellet mellom Pellestova og Lillehammer? Eller hadde det vært like gøy med vanlig Birken, lette dekk på sykkelen, kjenne på stemningen underveis, og bare gønne på i håp om å slå egen rekord?

Jeg heller litt mot LB på lett rittfulldemper. Du kan jo låse demperne til 100%, tråkke i vei fra start :-) Ned fra Sjusjøen kan du løse opp demperne og kose deg inn til mål. Blir det fint vær er dette en god opplevelse.

Det blir nok en start på Rena. For meg er tiden der en stor del av opplevelsen. Pellestova er fint, men det blir ikke det samme. Dessuten har jeg nylig syklet offroad Valdres, og det holdt som høyfjellslangtur for meg ICON_SMILE

Topp
#2568135 - 09/08/2019 20:33 Re: Birken, valgets kval [Re: Juffe]
sykkeloyvind Offline

Sted: Oslo
BB = Bukke(styre)Birken
UB = UltraBirken
SB = StandardBirken
??
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2568136 - 09/08/2019 20:35 Re: Birken, valgets kval [Re: Juffe]
Tange Offline
Flittig Bie

Enkelt. Både UB og LB.

Det som er sterk underkommunisert er at man bruker ca. like mye tid på grus i UB som i LB. Så sykler du UB kan du glede deg over masse sti mellom slagene i LB og feire målgang ved Håkonshallen sammen med alle andre grusbirkebeinere.

Topp
#2568146 - 09/08/2019 21:46 Re: Birken, valgets kval [Re: sykkeloyvind]
Juffe Offline
Besatt

Sitat: sykkeloyvind
BB = Bukke(styre)Birken
UB = UltraBirken
SB = StandardBirken
??

Den første der skulle du strengt talt fått betalt for ICON_SMILE

Selve Birkebeinerrittet bør kanskje stå uforkortet? Evt. MTBirken ICON_LAUGH

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå