Muligheter
#2568001 - 08/08/2019 23:46 Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg?
larsdx Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Syklet noen dager på bygde stier i Trysil og oppdaget ganske raskt at jeg har en tendens til litt skjev fotstilling ("Donald duck") når jeg sykler. Merkes på en annen måte på berms og hopp enn naturlig sti. Men jeg tipper dette bidrar negativt til vanlig stisykling også, selv om jeg ikke merker det selv.

Dette er ikke veldig overraskende siden jeg har litt dårlig balanse pg.a. manglende samsyn og har samme tendens når jeg går. Men noen tips på hva jeg kan gjøre? Balansetrening er vel åpenbart et tips. Sykler med Crankbrothers Mallet nå og vil egentlig ikke bytte, men kan vurdere flatties.

Topp
#2568004 - 09/08/2019 02:57 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: larsdx]
jorn Offline
Entusiast

Sted: tromsø
Sitat: larsdx

Dette er ikke veldig overraskende siden jeg har litt dårlig balanse pg.a. manglende samsyn og har samme tendens når jeg går.

ikke sikker på at disse tingene har noe med hverandre å gjøre altså.

Uansett så kan du vel vinkle cleatsene litt og se om det blir bedre?

Topp
#2568074 - 09/08/2019 12:33 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: larsdx]
Tange Offline
Flittig Bie

Litt usikker på hva som er problemet.

Du sykler som DD og har hælene innover?

Du bruker CB Mallet? CB har vel rimelig mye float og gir deg mulighet til å 'vinkle' hælene innover; uten at det er problemetisk. Tanker en vel og forebygge problemer med at det gir beina muligheten til å finne 'din naturlige' stilling og litt float slik at cleatsene ikke løser ut hver gang du treffer et obstakel med skoen.
Eller er problemet at du vinkler såpass mye at cleatsene løser ut for tidlig? I såfall vil vinkling av klossene nok kunne hjelpe.

Om du vurderer flatties kan jeg ikke skjønne at cleatsene kan være et problem. Og jeg trur ikke heller at de skal gi deg en mer rett fotstilling.

Kan du utdyppe mer om hva som : Merkes på en annen måte på berms og hopp enn naturlig sti. og som du tipper .... bidrar negativt til vanlig stisykling også?

Topp
#2568151 - 09/08/2019 22:14 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: larsdx]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Det jeg merker er at med lett Donald-Duck-stilling på føttene blir sykkelen mindre stabil ved berms og hopp. Jeg har ikke lagt merke til det når jeg har syklet naturlig sti, men tipper det gjør seg gjeldende der også og kanskje påvirker syklingen. I så fall tipper jeg mest nedover.

Jeg vil også tippe at samme tendens kan gjøre balansen dårligere bortover og oppover.

Flatties i seg selv løser neppe noe, men vil kanskje hjelpe å synliggjøre problemet.

Topp
#2568169 - 09/08/2019 23:44 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: larsdx]
DesmoSkier Offline
Ivrig

Så lenge du ikke løser ut klikkpedalene så er det ikke noe problem tenker jeg.
Jeg løser derimot ut av og til (SPD) og da er det som regel fordi jeg prøver å gjøre noe krumspring med sykkelen på et hopp. Har vurdert pedaler med mer float (CB....) men orker ikke når jeg hører hvor lenge de varer.
Har også tenkt på flats, men orker ikke en sesong med å føle at jeg ikke får til ting...

Topp
#2568184 - 10/08/2019 08:33 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: larsdx]
jag Offline
Avhengig

Sted: Snekkerstua
Min høyre fot har litt naturlig Chaplin-stilling. Jeg må vinkle cleat under skoen, for å få en naturlig benstilling.
Jeg har også forsøkt å ikke vinkle cleat, men da får jeg smerter i kneet etter en tid. Jeg tror nok det er viktig å tilpasse sykkel/sko slik at forstilling blir riktig. Høyre krankarmen blir gjerne litt slitt i overflaten, da skoen subber litt innimellom.

Hvis du mistenker at forstillingen gir dårligere balanse, så kunne det kanskje vært en ide å forsøke en krank med høyere q-faktor?

/Jan

Topp
#2568185 - 10/08/2019 09:01 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: DesmoSkier]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Sitat: DesmoSkier
Så lenge du ikke løser ut klikkpedalene så er det ikke noe problem tenker jeg.
Jeg løser derimot ut av og til (SPD) og da er det som regel fordi jeg prøver å gjøre noe krumspring med sykkelen på et hopp. Har vurdert pedaler med mer float (CB....) men orker ikke når jeg hører hvor lenge de varer.
Har også tenkt på flats, men orker ikke en sesong med å føle at jeg ikke får til ting...
CB Mallet skal faktisk holde noe lenger.

Brems - smil - si hei!

Topp
#2568192 - 10/08/2019 10:14 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: larsdx]
espenta Offline
Entusiast

Jeg har CB Mallet 2, og de er på 3. sesongen nå. Har vel brukt dem rundt 100 stiturer tenker jeg. Ingen problemer så langt.

Topp
#2572637 - 03/09/2019 15:31 Re: Litt skjev fotstilling - hva gjør jeg? [Re: jorn]
Flamini Offline
Ringrev

Sitat: jorn
Sitat: larsdx

Dette er ikke veldig overraskende siden jeg har litt dårlig balanse pg.a. manglende samsyn og har samme tendens når jeg går.

ikke sikker på at disse tingene har noe med hverandre å gjøre altså.

hvis han går som en and og ser som en and, så sykler han sannsynligvis som en and også. kan fort gå galt hvis han har dårlig balanse i tillegg

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå