Muligheter
#2567461 - 05/08/2019 23:33 Grusruter i Bergensområdet
Vestlending Offline
Fersking

Er nybegynner på landevei, men blir litt svett av for mye trafikk utenom tidlige søndagsturer. Vurderer derfor å kjøpe grussykkel. Bor sør for Bergen. Noen som har gode ruteforslag med en del grusveier? Gjerne Stravaøkter ICON_SMILE

Topp
#2567580 - 06/08/2019 17:25 Re: Grusruter i Bergensområdet [Re: Vestlending]
Berg1 Offline
Tørr bak øra

Ikke så mye å velge blant annet en Hordnesskogen og Totland/Frotveit
Tror jeg.

Håper noen kan korrigere meg🤣

Topp
#2567627 - 06/08/2019 23:05 Re: Grusruter i Bergensområdet [Re: Vestlending]
mogens Offline
Besatt

Sted: Bergen
Nei, lange, sammenhengende veier med grus er det lite av i Bergensområdet.
Totland/Frotveit er vel det området som har mest grusveier, der kan man få noen timer på grus kombinert med litt asfalt. Men du trenger ikke en egen grussykkel til det. Har syklet der på min Synapse med 28 mm grusdekk. Men brukte SPD-pedaler og terrengsko med mulighet for å gå - er noen ganske tøffe kneiker der. Kommer du sørfra er det en stikkvei som går ned til Kalandsvannet som tar deg inn på grusveiene der, kan være litt vanskelig å finne fra nedsiden. Alternativt så er det jo greit å sykle opp til Frotveit og ta inn på Grindåsveien.

Ellers er der jo grus et stykke innover i Brekkedalen (Hausdalen), og følger du mot Gåssand fra Søfteland kan du sykle innover på grusvei langs vannene der.

Om man sykler Hordnesskogen kan man supplere med Skageskogen som ligger litt bortenfor, er kommet nye grusveier der siste årene.

Så er det jo grusvei innover langs Svartediket og opp mot Rundemanen. Samt Fløyen og Sandviksfjellet. Men såpass bratt at jeg vil si det er bedre å sykle på terrengsykkel.

Topp
#2567634 - 06/08/2019 23:48 Re: Grusruter i Bergensområdet [Re: Vestlending]
Vestlending Offline
Fersking

Takk for flere gode forslag, Berg1 og Mogens. Noen av plassene er kjente, må se på kartet for andre. Totland/Frotveit - er det samme trase som det går skiløyper i på vinterstid?

Topp
#2567664 - 07/08/2019 09:18 Re: Grusruter i Bergensområdet [Re: Vestlending]
mogens Offline
Besatt

Sted: Bergen
Du kan ta utgangspunkt i lysløypene (skiløypene) ja. Lysløypen på Totland er nå forbundet med nyere grusveier som går sørover, og har avstikkere mot Kalandsvannet og også et stykke ned på Totlandsveien.

Like ovenfor snuplassen til bussen på Totland, der bakken opp til parkeringen ved lysløypen begynner, går det nå en nyere grusvei mot venstre som fortsetter et godt stykke oppover mot nord. Fra den går det avstikkere ned til Bontveit, da havner man ca. ved de øverste gårdene på Bontveit. Man kan f.eks følge denne, ta ned til Bontveit, følge asfaltveien ned til Frotveit og ta Grindåsveien (grus) tilbake til Totland og lysløypen.

Er også en ny grusvei fra Frotveit som leder ned til Hausdalen (den har jeg ikke testet ennå.)

De fleste av disse veiene er så nye at du neppe finner dem på turkart, det beste er egentlig å se på satelittvisningen på Google maps.

Fra Totland er det smal grusvei (Kubakkane) som leder ned til Myrdalsvannet, der du følger grusvei til du møter Totlandsvegen nederst i bakken. Avstikkeren starter litt nedi bakken fra toppen, ta til høyre på gårdsvei midt mellom busstopp og en hvit garasje.

Redigert av mogens (07/08/2019 09:19)

Topp
#2568579 - 13/08/2019 08:21 Re: Grusruter i Bergensområdet [Re: Vestlending]
Cerberus Offline
Ivrig

Rundt Fanafjellet er det bygget en del grusveier i det siste. Nå ser det ut som du kan sykle (tilnærmet) sammenhengende opp ved Rambergstunet fra Fana-siden, mot Jordavannet, komme ned til Fanafjellsvegen et stykke ned i bakken på Os-siden, følge litt nedover krysse over og sykle grus som kommer ut ved Fanasæter. Vises best i norgeskart satelittvisning.

Sist jeg var der var det også begynt på en vei vestover fra svingen mellom Rambergtunet og Fanaseter, men vet ikke om den er planlagt å ende i noe.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå