Muligheter
#2567333 - 05/08/2019 10:31 Barnevogn. Hva trenger jeg?
Roffan Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Hei, forumfolk

I begynnelsen av desember blir vårt første barn født, og den tilkomne farmor har begynt å snakke om å kjøpe barnevogn til oss. Hva bør vi ha? Som sykkelentusiast har jeg lyst på en Thule Chariot, men er det overkill for et spedbarn?

Topp
#2567340 - 05/08/2019 10:51 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Stefan77 Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Snakker du her om primærvognen?
Spedbarnsvogna må ha en "kurv", og det er da ikke så veldig hensiktsmessig å ha noe sykkelvogn til dette.

Sykkelvogn (med trillehjul) kommer i tillegg til annen vogn. Du bør uansett ikke ha spedbarn i sykkelvogna med det første.

Topp
#2567344 - 05/08/2019 11:08 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
BigBoben Offline
Entusiast

Sted: Supermøre
Gratulerer som far og kondolerer til sykkelfritiden din ;-)
Jeg har en multivogn (sykkel/trille/ski) men denne er ikke barnet(7mnd) klar for enda. Denne er til bruk over nyttår når barnet er over 1år og kan sitte selv osv.
Anbefaler deg å se på en tradisjonell kombivogn.
Vi kjøpte selv en Bugaboo Fox Classic, og er veldig fornøyd.
Lett, tar liten plass i bil. Gode løsninger.

www.hardhaussport.no

Topp
#2567362 - 05/08/2019 13:20 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Gekki Offline
Medlem

Sted: Oslo/Østensjø
Jeg ser at andre forumister har begynt med litt realitetsorientering, og jeg har tenkt å fortsette i samme stil. For svært mange handler ikke barnevogn om at det er så innmari gøy å trille rundt med, eller at den skal tillate at man kan fortsette ufortrødent med sin hobby som om ingenting har skjedd. Det eneste som teller er søvn, søvn og atter søvn. Alle babyer har det bedre av å få sove nok (og alle voksne har det bedre av å ha babyer som får sove nok), og selv om man kan være heldig og bli forelder til en variant som sovner hvor det skal være, så vil det for mange være trilling som blir redningen.

Essensielt i min bok:
- bagdel vent mot den som triller så man har kontroll på hva som foregår
- lufthjul med litt demping i understell (noen babyer foretrekker å sove på grusvei, da er det bra med noe som fjærer...)
- ikke-svingbare forhjul, mye greiere å pivotere på bakhjula enn å bale med vinglete forhjul
- lav vekt (man er da på et sykkelforum!)

Selv har jeg sverget til Emmaljunga (en "Frankenstein"-variant satt sammen av to vogner fra bruktmarkedet...) og vært fornøyd med det, men det finnes helt sikkert mer "moderne" og bedre varianter. Sitte-ergonomien i sportsdelen kunne helt klart vært bedre.

Sykkelvogn og liknende får komme siden. Det er ikke engang sikkert at dette er utstyr som er kompatibelt med avkommets interessefelt. Jeg ville heller lånt dette når han/hun kan sitte selv for en prøvetur, før en såpass stor investering.

For øvrig: gratulerer ICON_SMILE

Topp
#2567364 - 05/08/2019 13:29 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: BigBoben]
oyvindbj Offline
Fersking

Ble far i September og vi startet med en Bugaboo Donkey 2. Kan utvides med to sittedeler om det kommer enda en junior. Det fulgte med både bag og vanlig sittedel. Baggen ble pyttet ut med sittedel på våren engang. Denne var med over alt men blir nå bare brukt hjemme.

I sommer ble det arvet en Babyjogger City elite som ble brukt på sydentur og ellers ligger i bagasjerommet for bruk på besøk og kjøpesenter. I tillegg kjøpte jeg en Thule Chariot Sport 2 sykkel/løpe/gå/skivogn som har blitt tatt i bruk. Hun elsker å være med på sykkeltur i marka :-)

Og jeg som trodde jeg skulle klare meg med en vogn 😳

Topp
#2567372 - 05/08/2019 14:00 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Stefan77]
kjerts Online
Søk hjelp!

Sted: Steinkjer
Sitat: Stefan77

Sykkelvogn (med trillehjul) kommer i tillegg til annen vogn. Du bør uansett ikke ha spedbarn i sykkelvogna med det første.

Med «infant sling» er det en helt super terrengvogn for spedbarn. Bare vent 3-4mnd med løping og sykling. Men som hovedvogn er den uegnet.

Topp
#2567383 - 05/08/2019 14:39 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Syklist1 Offline
Besatt

Sted: Kristiansund
Du trenger i alle fall en ordentlig barnevogn med 4 gummihjul, Simo, Emmaljunga eller noe tilsvarende.

Topp
#2567445 - 05/08/2019 21:54 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Syklist1]
aanund Offline
Entusiast

Sted: Taiwan
Sitat: Syklist1
Du trenger i alle fall en ordentlig barnevogn med 4 gummihjul, Simo, Emmaljunga eller noe tilsvarende.

Støtter denne. Svingbare hjul er herk i snø. 4 hjul er best. Vi hadde også Chariot (nå Thule) med infant sling (hengekøye). Funket kanon for minsten med storebror på siden. Ble brukt til fots. Sykling med vogn må en vente til de blir eldre.
Noen barnehager krever at ungene sover i barnevogna. Da er Chariot/Thule ubrukelig. Ville og styrt klar lufthjul. Pyton å dytte om de punger, med mindre du prøver deg på slangeløst.
Å.

Topp
#2567472 - 06/08/2019 07:00 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
espenta Offline
Entusiast

Har aldri punktert med våre Emmaljunga-vogner hvertfall. Foretrekker lufthjul.

Topp
#2567481 - 06/08/2019 09:16 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: espenta]
Syklist1 Offline
Besatt

Sted: Kristiansund
Sitat: espenta
Har aldri punktert med våre Emmaljunga-vogner hvertfall. Foretrekker lufthjul.

Ser jeg var veldig uklar, foretrekker helt klart lufthjul.

Startet med Simo kombivogn med lufthjul kombinert med en Britax vogn (ble veldig flat/passet i konebilen) og det fungerte utmerket med barn nummer 1.

Til barn nummer 2 kjøpte vi en 3-hjuls TFK vogn som skulle være "sporty" men det er noe dritt. Ustabil og går man på skogsbilvei ramler den fra hverandre. Selv fruen som absolutt skulle ha den innså at det var noe dritt.

En Thule/Chariot vogn funker frem til de sykler selv med gir, kjempeinvestering men jeg er for forsiktig av meg til å sykle med helt små barn.

Topp
#2567484 - 06/08/2019 09:34 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
fredriks Offline
Søk hjelp!

Vi hade 3 hjuliga vogner med svingbart förhjul. Tyckte de fungerade väldigt bra året runt på diverse underlag (iallafall om man inte så ofta går i oploggade djupsnö).

Topp
#2567485 - 06/08/2019 09:42 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Kjetil307 Offline
Avhengig

Barnevogn med 4 hjul er alltid stødigere.Vi var mye ute i skog å mark ville ikke bytta med 3 hjuls vogn.Når barna ble større brukte vi sykkelhenger med 3 hjul mindre stødig men da er barna så store at de kunne forklares at den kan velt hvis de er veldig urolige.

Topp
#2567490 - 06/08/2019 10:04 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Kjetil307]
fredriks Offline
Søk hjelp!

Vi var också ute en del i skog och mark och tyckte det fungerade bra med vår tfk vagn, löpte en del med den å. Vi saknade iallafall inte en stor 4-hjulig vagn.

Topp
#2567501 - 06/08/2019 11:39 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Furu Offline
/Stig

Sted: Oslo
Vi kjøpte en Mountyain Buggy i 2013. Bruker den nå (i 2019) for barn nr. 2. Den har vært med på omtrent alt av aktiviteter som ikke har med ski/sykkel å gjøre x 2. Enkel å slå sammen/slå opp. Godt egnet for å pakke inn i bil. Sendes greit med fly. Imponert over kvaliteten. Kun hatt denne vogna. Nå sitter storesøster (5 år) foran lillebror (2 år), hvis hun er lei av å gå. Hun må holde seg godt fast, men det går greit. Pumpe, ekstra slange og lappesaker ligger fast i vogna. Har kanskje punktert 4-5 ganger. Har byttet alle dekk èn gang.

Prøvde en sånn paraplytrille i sin tid (ble solgt), men det er bedre og nesten like enkelt med hovedvogna.

I tillegg har vi en Nordic cab for sykkel/ski.

https://mountainbuggy.com/no/Products/buggies/urban-jungle#.XUlK23s8yUk

Topp
#2567506 - 06/08/2019 12:08 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Tange Offline
Flittig Bie

Sannsynligvis forsvinnende lite.
Hva du (dere eller fruen) ønsker er en annen sak.

Og å begynne å snakke til farmor om brukt er vel tabu.

Topp
#2567515 - 06/08/2019 12:54 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Eivel Offline
Tørr bak øra

Sted: Trysil
Jeg er enig med alle som anbefaler 4 hjul.
Babyvogn er ikke egnet som statussymbol eller til selvrealisering.
Det aller beste den kan gi deg er ett komfortabelt sted for babyen å sove.

Topp
#2567566 - 06/08/2019 15:29 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
Flex Offline
Veteran

Gratulerer! Vi hadde i hvert fall to stk Simo-vogner (Evighetsmaskiner. Begge kjøpt og senere solgt igjen på finn.no). En sovevogn i barnehagen og en vogn til å ha hjemme, på tur etc. Når jeg tenker meg om, så hadde vi tidvis også en tredje vogn da det var mye snø og vi ikke gadd å drasse vogna rundt huset.

Har egentlig aldri skjønt greia med 3-hjuls barnevogner. Har aldri savnet 3-hjuling, men har mange ganger tenkt at jeg har vært glad for 4 hjul (gåing i terreng, dyp snø etc.)

Senere kom det sykkelvogn (tror jeg startet med dette da barna var rundt 9 mnd, med div. innlegg) og så sportsvogn / paraplytrille når barna ble større.

Topp
#2567587 - 06/08/2019 18:39 Re: Barnevogn. Hva trenger jeg? [Re: Roffan]
eirikbk Offline
Ringrev

Skjønner ikke at så mange er negative til tre hjul. Pappaperm med unge nr 2 nå med en Babyjogger City Elite, med svingbart forhjul som kan låses. Man må dog være aktsom hvis man skal opp kanter med nesa først, men trikset er å kjøre helt inn før man løfter. Ikke noe stress.
Slår sammen vogna med én hånd.

Liggebag må man ha den første tiden, så sykkelvogn kan vente.

Har sånn hengekøye til begge sykkelvognene våre (Thule, hhv cx1 og Sport 2). Til vanlig trilling tok vi dette i bruk fra ca 3 mnd. Sykling noen måneder senere, husker ikke helt når, hvertfall 6, ventet lenge nok ift nakkestyrke.

Har både to forhjul og enkelt forhjul (joggehjul, 12" luft) til sykkelvognene. Foretrekker joggehjul på skogsbilveier. Rister mindre og er dønn stabilt. Kjekt med babystøttesettet når de vokser ut av hengekøyedelen.
Også kjekt med de store hjulene til sykkelvognene og løpehjulet i snøen. Har også prøvd å sette piggdekk på dem (20").

Har paraplytrille også, men det er primært for reise når barnet er større og vokst ut av liggebag.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå