Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#2567188 - 03/08/2019 18:22 Trenger jeg blandeveissykkel?
wasabi Offline
Avhengig

Har en canyon endurace cf sl. 35 mm g-one dekk. Synes det er ålreit med marka og grus, i kombo med asfalt inn. Funket greit med enduracen, men det er jo det eneste jeg har prøvd med bukkestyre. Har skjønt at grus racere, blandeveissykler osv har plass til enda større dekkbredde, men utover det? Hva er greia? Hvilke forskjeller er det? Hvordan er feelingen? Er det noe jeg trenger?

Topp
#2567192 - 03/08/2019 18:53 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Endurace er en topp blandeveissykkel, så nei ICON_SMILE

Topp
#2567220 - 03/08/2019 22:22 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Skikongen Offline
Avhengig

Enig med siste taler.

Topp
#2567327 - 05/08/2019 09:41 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
sykkeloyvind Offline

Alle sykler med dekklaring over 30 mm vil jeg betegne som blandeveissykler. Spørsmålet de fleste bør stille seg fremover er heller: Trenger jeg landeveissykkel?

Blandeveissykkel vil bli den nye normalen med dekkplass på +- 35 mm som standard. Rene aeroracere vil bli trangere, mens mer rendyrka grusracere, som også kan takle kjerreveier og enkle stier vil ha (enda) bedre plass.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2567899 - 08/08/2019 13:14 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: sykkeloyvind]
vviz Offline
Veteran

Sitat: sykkeloyvind
Alle sykler med dekklaring over 30 mm vil jeg betegne som blandeveissykler. Spørsmålet de fleste bør stille seg fremover er heller: Trenger jeg landeveissykkel?

Hva slags vås er dette Øyvind? At selveste Mr. utstyrstester skal så tvil rundt hele "trenger jeg egentlig en sykkel til"-spørsmålet er uhørt! Svaret på det er vel fortsatt alltid ja?

Fra spøk til alvor blir vel det en subjektiv sak. Personlig er jeg veldig glad i tanken om én sykkel som kan gjøre alt. I praksis derimot er jeg fryktelig glad for å ha ulike (b)landeveisykler. Jo mer jeg sykler jo mer setter jeg pris på å slippe å skifte hjulsett (og kanskje måtte justere bakgir) avhengig av om jeg skal sykle landevei eller blandevei. Dørstokkmila ville blitt lengre om jeg hadde lyst til å sykle landevei, men visste at sykkelen sto med grushjul og ett gir som var stilt inn på 42T drev.

Men hadde jeg syklet litt mindre, og kun kunne rettferdiggjort én sykkel, så ville jeg nok personlig trolig valgt noe blandeveiaktig.

Topp
#2567901 - 08/08/2019 13:24 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: vviz]
sykkeloyvind Offline

Sitat: vviz

Hva slags vås er dette Øyvind? At selveste Mr. utstyrstester skal så tvil rundt hele "trenger jeg egentlig en sykkel til"-spørsmålet er uhørt! Svaret på det er vel fortsatt alltid ja?

Jeg eier selv blandeveissykkel, en Focus Paralane Etap. Til denne har jeg to hjulsett. Et alusett med 32 mm dekk til vanlig og grus og et karbonsett med litt profil og 28mm dekk til rene(re) asfaltturer og evt ritt. Føler ikke jeg trenger en ren landeveissykkel i tillegg da.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2567951 - 08/08/2019 16:52 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: vviz]
king195 Offline
Tørr bak øra

Sted: Sandnes

Men hadde jeg syklet litt mindre, og kun kunne rettferdiggjort én sykkel, så ville jeg nok personlig trolig valgt noe blandeveiaktig.

Samme her, jeg har egentlig alltid lyst på en ny (eller ekstra) sykkel. Det er litt av moroa med denne hobbyen.

Topp
#2567955 - 08/08/2019 17:18 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Loki Offline
Besatt

Sted: Trd
Når det er sagt:
har gått opp til Schwalbe G-One Allround 40mm, og det er faktisk noe helt annet å sykle med på dårlig underlag altså.

Men det som overrasker mest er hvordan det triller på god asfalt, det virker være ubetydelig forskjellig fra GP 5000 32mm.

Topp
#2567967 - 08/08/2019 18:51 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Loki]
DuffMcShank Offline
Besatt

Det er vanskelig å "føle" forskjellen på små wattdifferanser, men du kan jo f.eks. gjenta forsøkene som er gjort her for å bekrefte/avkrefte: https://www.landevei.no/test/ytterpunkter-paa-veien-blandevei-vs-aerosykkel

Topp
#2567997 - 08/08/2019 23:09 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
Har kjøpt blandevegssykkel, og sommeren har vært kjekk.

På hytta (Lesja/Dombås) har jeg jaga høydemeter som en villmann. Det er så utrolig mange grusveier i fjellet her i Sør-Norge som er litt for grove med reser, men for fine til stisykkel. Her skinner en blandevegssykkel. Jeg liker også de gode bremsene. De trenger en også når en skal ned t.d Slådalsvegen.

Topp
#2568039 - 09/08/2019 09:32 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: sykkeloyvind]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Er vel totalt overflødig å si at jeg er hjertens enig med Øyvind her?

Kan endog gå så langt som å si at dersom redaktøren ikke hadde hatt to hjulsett med dekk på henholdsvis 28 og 32 mm, ville han kunne klare seg veldig bra med étt hjulsett og dekk på f.eks. 30 mm. Så kan man ta den turen som går like langt landevei som utenfor landevei og aldri savne det andre hjulsettet med de andre dekkene ICON_SMILE

To andre av mine kjepphester, som jeg åpenbart aldri blir lei av å mase om, er jo at alt som tilbys for amerikansk gravel ikke nødvendigvis er optimalt eller nødvending i Europa, og at det er et paradoks at godsykkelen i karbon med det ypperlige forholdet mellom stivhet og vibrasjonsdemping ofte blir stående igjen i boden når man skal sykle på litt røffere underlag der nettopp disse kvalitetene kommer til sin rett.

Skillet mellom landevei og blandevei er uansett i ferd med å viskes ut. Med skivebremser følger god dekklaring også på det som en gang var rendyrkede rittsykler for den jevneste asfalt. Og alle vil ha vibrasjonsdempende egenskaper i rammesett og/eller setepinne.

Men når det er sagt: Hva man trenger avhenger av hvor, når og hvordan man ferdes. Akkurat som karbon ikke er karbon, er heller ikke grus grus, kjerrevei kjerrevei eller sti sti. Eller årstid årstid. Eller sykkeltur sykkeltur.

Må bare enda en gang linke til utmerkede, australske CyclingTips, som i en fersk sak ser på nettopp dette hva gjelder grus.

CyclingTips: Grading gravel: How do you define off-road surfaces?

Med henvisning til samenes mange ord for snø, foreslår CyclingTips en gradering av grus med dertil hørende anbefaling om dekkbredde:

Jeg er ikke nødvendigvis enig med anbefalingene ned på millimeteren, men poenget er uansett klart. Om man sykler hyppig og langt på veier i de to siste kategoriene, så ja, da trenger man kanskje en grovere blandeveissykkel i tillegg til (b)landeveissykkelen ICON_SMILE

Så er det et spørsmål om personlige preferanser om man foretrekker den ekstra utfordringen ved underbiking eller det trygge ved... eh... overbiking (?).

CyclingTips er forresten så bra at jeg vurderer å støtte ved å bli medlem av deres VeloClub. Samlinger i Australia høres jo spennende ut.

Vedlegg
CyclingTips Grading Gravel I.jpg (883 nedlastinger)
CyclingTips Grading Gravel II.jpg (885 nedlastinger)

Topp
#2568044 - 09/08/2019 09:49 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Sepeda]
vviz Offline
Veteran

Sitat: Sepeda

Skillet mellom landevei og blandevei er uansett i ferd med å viskes ut. Med skivebremser følger god dekklaring også på det som engang var rendyrkede rittsykler for den jevneste asfalt.

Vet ikke om det nødvendigvis skjer. Som Øyvind nevnte over. Rittsykler blir kanskje mer rendyrket som "racer-sykler", med det resultat at blant annet dekkene blir pakket inn så tett som mulig av aero-hensyn?

For om man ser bort fra rene rittsykler/aero-sykler, så har man nå ett fantastisk utvalg av flott sykler (som for all del også kan vinne ritt) med veldig romslig plass. Tenker da på eksempelvis Canyon Endurace, Focus Paralane osv, etc.

Jeg har selv en skiveracer fra "moderne tid", med maks dekkbredde 25mm, blant annet fordi setepinnen er "bøyd rundt" bakdekket osv. Den designen er vel ganske vanlig på aerosykler.

Topp
#2568045 - 09/08/2019 09:58 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: vviz]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Rittsykler blir kanskje mer rendyrket som "racer-sykler", med det resultat at blant annet dekkene blir pakket inn så tett som mulig av aero-hensyn?

Jeg skal ikke bry dere med å ramse opp hvor mange av siste generasjon ritt- og aerosykler som har dekklaring for 30 mm. Eller hvor få nye modeller som har under 28 mm. Men ja, enkelte har begrensninger.

Men for ordens skyld: Jeg sier ikke at skillet mellom landevei og blandevei vil bli borte. Uansett dekklaring, vil sykler med den mest aggressive geometrien fortsatt ha kjøreegenskaper som ikke er ideelle på røft underlag, og gjerne et forhold mellom stivhet og vibrasjonsdemping som heller ikke er optimalt utenfor landeveien.

Topp
#2568049 - 09/08/2019 10:10 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Syklist1 Offline
Ivrig

Sted: Kristiansund
Tidligere gikk det an å sykle på grus med 25mm dekk, altså 1-3 på CyclingTips skalaen med vanlig landeveissykkel.

Mitt ankepunkt mot blandeveissykkel er manglende fleksibilitet og sannsynligvis mindre morofaktor enn med en lett 29 hardtail (som man kan ta litt sti med underveis). Vil også anta at mtb sykkelen er minst like rask som blandeveisykkelen hvis man tar utgangspunkt i 4-5 på CyclingTips skalaen.

Redigert av Syklist1 (09/08/2019 10:11)

Topp
#2568053 - 09/08/2019 10:29 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Syklist1]
vviz Offline
Veteran

Sitat: Syklist1
Tidligere gikk det an å sykle på grus med 25mm dekk, altså 1-3 på CyclingTips skalaen med vanlig landeveissykkel.

Det går fortsatt fint ICON_SMILE For kortere strekk er også 4-5 fullt mulig. Oslo-Mysen har innslag av alle disse underlagene, og om jeg skal gjette syklet nok 70% av deltakerne på 25mm, selv om jeg så en og annen helt opp på 40mm. også.

Topp
#2568058 - 09/08/2019 10:37 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Sepeda]
vviz Offline
Veteran

Jeg skal ikke bry dere med å ramse opp hvor mange av siste generasjon ritt- og aerosykler som har dekklaring for 30 mm. Eller hvor få nye modeller som har under 28 mm. Men ja, enkelte har begrensninger.

Spørsmålet var vel ikke forøvrig hva som skjedde i forrige/nåværende generasjon, men ett spørsmål om hvilken vei utviklingen av rittsyklene vil ta i fremtiden.

Topp
#2568059 - 09/08/2019 10:42 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: vviz]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Spørsmålet var vel ikke forøvrig hva som skjedde i forrige/nåværende generasjon, men ett spørsmål om hvilken vei utviklingen av rittsyklene vil ta i fremtiden.

Vel, det er ulempen ved å bruke presens om fremtid ICON_SMILE

Men ja, kanskje vil utviklingen i fremtiden gå i motsatt retning av utviklingen i dag.

F.eks. en del krossykler har jo faktisk gått til å bli mer ensidig rittfokusert med tildels begrenset dekklaring p.g.a. blandeveissyklenes inntog. Men jeg ser foreløpig lite som tyder på at det samme skjer med med landeveis ritt- og aerosykler hva gjelder dekklaring.

Topp
#2568096 - 09/08/2019 14:33 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Mens vi har pratet her inne, har CyclingTips nettopp lagt ut enda en nettsak med relevans for tråden, på godt og vondt ICON_SMILE

So many brands are realising that users don’t want a road bike that’s limited to smooth tarmac, and the trend toward offering ever-increasing tyre clearance is a good one. (...) It’s cool to see bikes that were once limited to tarmac now being comfortable tackling well-kept gravel roads.

(...) We’re now seeing even the most traditional racing brands mention compliance, and going to specific efforts to achieve it without sacrificing other performance elements. Smoother is faster, but it’s also often more enjoyable to ride.

(...) It seems the all-rounder road bike is more versatile than ever. And while most brands still offer aero, lightweight and endurance road bikes, there’s now more overlap between them than ever before.

CyclingTips: Tech trends of 2020: Rome’s Rants and Rave

Topp
#2568125 - 09/08/2019 19:35 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Kom akkurat tilbake fra en tur rundt Jonsvatnet hvor jeg samstundes punkterte framhjul og bakhjul (25mm Schwalbe One) på et litt grovt grusparti sør for vannet.

Vanlige resere er ikke alltid så egnet for grus, selv om han internett sier at det går fint.

Topp
#2568130 - 09/08/2019 20:04 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Jomar Henriksen]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Kjedelig å høre. Det viser nettopp begrensningene med smale dekk, ja.

Den dag du bytter din Madone til samme sykkel med skiver, vil du til gjengjeld få plass til opptil 30 mm (28 mm offisielt, men Trek er forsiktig og opererer visstnok med hele 6 mm sikkerhetsklaring mot mer vanlige 4 mm). Og opp mot 38 mm om du går for siste generasjon Domane.

Men Orbea Terra er åpenbart en topp sykkel og gir deg større frihet på røft underlag enn de aller fleste landeveissykler, absolutt. Kanskje med unntak av nevnte Domane. Kategoriene flyter over i hverandre. Landevei blir blandevei.

ICON_SMILE

Topp
#2568137 - 09/08/2019 20:36 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Sepeda]
sykkeloyvind Offline

Og opp mot 38 mm om du går for siste generasjon Domane.

Kanskje med unntak av nevnte Domane. Kategoriene flyter over i hverandre. Landevei blir blandevei.

ICON_SMILE

Syklet Ring4 her i Oslo i går på nye Domane. Tross mye ny grus hele veien fra Hammeren til Kikut gikk det helt fint med standardoppsettet med 32 mm dekk på 25 mm breie karbonfelger.
https://www.strava.com/activities/2601896309
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2568138 - 09/08/2019 20:48 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: sykkeloyvind]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Syklet Ring4 her i Oslo i går på nye Domane.

Nå ble jeg nysgjerrig. Privat tur eller test på gang? ICON_SMILE

Topp
#2568139 - 09/08/2019 20:50 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
KER Offline
Tørr bak øra

Logget som «Test bike» på Strava.

Topp
#2568141 - 09/08/2019 21:23 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Sepeda]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Den dag du bytter din Madone til samme sykkel med skiver, vil du til gjengjeld få plass til opptil 30 mm (28 mm offisielt, men Trek er forsiktig og opererer visstnok med hele 6 mm sikkerhetsklaring mot mer vanlige 4 mm). Og opp mot 38 mm om du går for siste generasjon Domane.

Men Orbea Terra er åpenbart en topp sykkel og gir deg større frihet på røft underlag enn de aller fleste landeveissykler, absolutt. Kanskje med unntak av nevnte Domane. Kategoriene flyter over i hverandre. Landevei blir blandevei.

ICON_SMILE

Shait, du har oversikt!

Takk.

Var nok litt hissig på grøten over noe skarp grus. Hadde med én slange, men en forbipasserende solgte meg en til slik at jeg kom hjem. Sykla videre som en prest. Fant også ut at Crankbrothersmikropumpa mi sleit med å få høgt nok trykk, så må nok til Hank Sport i morgen.

Madonen blir nok bytta i en Orbea Avant, men det er nok en stund til. Ev. kjøper jeg bare et ultraraft Hunt-hjulsett til Terraen.

Topp
#2568147 - 09/08/2019 21:49 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Jomar Henriksen]
skubisan Offline
Besatt

Sitat: Jomar Henriksen
Kom akkurat tilbake fra en tur rundt Jonsvatnet hvor jeg samstundes punkterte framhjul og bakhjul (25mm Schwalbe One) på et litt grovt grusparti sør for vannet.

Vanlige resere er ikke alltid så egnet for grus, selv om han internett sier at det går fint.

Du må tilpasse farten og være fleksibel i knær og albuer. Jeg har aldri punktert med racer på grus. Har brukt alt fra Michelin Axial Pro 21mm til GPhundretusen og Vittoria Pavé. Med #gravelbike derimot har jeg punktert mange ganger.

Topp
#2568176 - 10/08/2019 00:31 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
aug11x Offline
Ivrig

Sted: Øvre Eiker
Mulig jeg er sær, men jeg syntes det er litt morro med smale dekk (gp4000 25mm målt til 28mm bruker jeg) på grus. Bruker dog grusraceren (med rambler 40) om jeg skal på lange markaturer der jeg vet det kan bli grovt.

Topp
#2568197 - 10/08/2019 11:03 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: wasabi]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Bare å beklage avsporing, men det er slikt som skjer over en god kopp kaffe en søvnig formiddag i ferien.

...ett spørsmål om hvilken vei utviklingen av rittsyklene vil ta i fremtiden.

Våre venner i Bikeradar ser inn i krystallkulen fire-fem år frem i tid.

Suspension on road bikes is the future ICON_CONFUSED

Everyone will be on tubeless and there is nothing you can do about it yes

Aero really, really is everything thinking

Ikke oppsiktsvekkende eller overraskende og ikke akkurat det vi snakket om, og kanskje mer 2020 enn 2025 (hva om UCI endrer vektgrensen eller krav til utforming av rammesett?), men moro lell ICON_SMILE

Topp
#2568223 - 10/08/2019 14:35 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: vviz]
Valentino Offline

Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
Artig oppstilling!

OILs beryktede/elskede/fryktede Gylne Gutuer har alt fra 0 til 4 på skalaen. Stor større enn 28 mm blir allikevel en hemsko (et hemdekk?) i det rittet.
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2568238 - 10/08/2019 17:09 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Valentino]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: Valentino
Stor større enn 28 mm blir allikevel en hemsko (et hemdekk?) i det rittet.

Ser poenget ditt. Men bare for å bedrive litt hårsplitting:

Du mener ikke at f.eks. Pro One 30 mm, Corsa 30 mm eller GP5000 32 mm ville vært hemdekk i Gylne Gutuer? ICON_CONFUSED

Slangeløst eller ei.

Eventuelt på nymotens aerodynamiske felger optimalisert for bredden ICON_COOL

Topp
#2568275 - 10/08/2019 23:12 Re: Trenger jeg blandeveissykkel? [Re: Jomar Henriksen]
vviz Offline
Veteran

Sitat: Jomar Henriksen

Var dette slangeløse Pro One's? Jeg er på mitt andre sett slangeløse Pro One's, og har også en slangeløs 28mm versjon på CX'en. Aldri punktert de, kjørt mye grus, både fin og grov. Har til sammenligning heller aldri punktert 25mm GP4000 (med slanger) som også har fått kjørt seg tilsvarende hardt. Når det er sagt, så ser jeg jo at "folk" jeg sykler sammen med punkterer støtt og stadig på GP4000, uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor andre punkterer mens jeg "aldri" gjør det. Mistenker at sykkelgudene bare "bufrer" opp punkteringene mine, og at en dag får jeg igjen for alle årene uten punkteringer ICON_LAUGH

Det spørs jo hvordan han har punktert da. Hvis det er gjennomslag av ett spisst legene i rullebanen, så er vel ikke den nødvendigvis noe tykkere selv om han hadde valgt en bredere utgave av dekket? Det eneste dekket jeg har punktert på grus er ett 35mm dekk, så basert på personlig empiri er det brede dekk som beviser sin begrensning ICON_TONGUE Jeg velger derimot å ikke tro dekkbredden spilte noe rolle i mitt tilfelle, og uten å vite noe mer, aner jeg ikke om dekkbredde spilte noe rolle i hvorvidt Jomar hadde punktert eller ei.

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå