Muligheter
#2566884 - 31/07/2019 11:06 Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen
Knerten Offline
Tørr bak øra

Registrert: 27/03/2005
Innlegg: 171
Sted: Røyken
Gikk til innkjøp av en Trek Checkpoint ALR 5 i sommer med Shimano 105 gir/bremser/krank/kassett.
Utvekslinger er:
* Krank - 50/34 (compact)
* Kassett - 11-34 (11 speed)
Jeg er superfornøyd med sykkelen og utvekslingen funket fint med oppakning i flate Danmark. Men på tur gjennom Nordmarka ble det i tyngste laget for mine bein.
Nå er planen å pakke sykkelveskene og ta en tur til fjells med doningen.

Hva er beste (og gjerne billigste) måten å få en tilstrekkelig lett utveksling på med dette oppsettet?
Hva sier blandeveisekspertene?


Redigert av Knerten (31/07/2019 11:06)

Topp
#2566887 - 31/07/2019 11:38 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
king195 Offline
Tørr bak øra

Registrert: 12/10/2012
Innlegg: 118
Sted: Sandnes
Enten super-compact krank eller større kassett bak. Her er en god artikkel om hva som finnes:

https://road.cc/content/feature/246424-how-get-ultra-low-gearing-gravel-bike-adventures
_________________________

Topp
#2566889 - 31/07/2019 11:56 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
EmilZipp Offline
Besatt

Registrert: 13/08/2014
Innlegg: 3682
Sted: Nesodden
Jeg har 46/30 - 11/34 på Topstone. Liker spredningen på kassetten men toppfarten er så som så og på letteste gir kan du nesten klatre i trær :-)... Tror jeg ville valgt å la 50/34 stå...
_________________________
Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Topstone (ikke carbon desverre) + FATCAAD + Ripley

Topp
#2566890 - 31/07/2019 12:03 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
Loki Offline
Besatt

Registrert: 20/08/2007
Innlegg: 3613
Sted: Trd
Bruker 50/34 + 11/32, det går greit opptil 13-14%. Over 20% blir det vel tungt. Spørs litt hvor du skal sykle, mye fjellterreng er ganske flat, men skal du sykle f.eks. Juvass, Blåhø eller Tronfjell samt lignende lange og bratte klatringer bør du vurdere noe lettere.
_________________________
He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Topp
#2566893 - 31/07/2019 12:17 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: EmilZipp]
sykkeloyvind Offline



Registrert: 04/02/2002
Innlegg: 18713
Sted: Oslo
Sitat: EmilZipp
Jeg har 46/30 - 11/34 på Topstone. Liker spredningen på kassetten men toppfarten er så som så og på letteste gir kan du nesten klatre i trær :-)... Tror jeg ville valgt å la 50/34 stå...

Jeg ville satt på 46/30 uten å kvie meg stort. Toppfarten man kan tråkke seg til med 50/11 er sjelden noe tema på slike blandeveissykler uansettt. Du vil nok greit klare å holde 45-50 km/t på raske sletter med 46/11 som tyngste gir også.

Da jeg bodde i Australia som student syklet jeg mye landevei med en terrengsykkel med 46x11 som tyngste gir. Denne hadde til gjengjeld 26-tommers hjul påmontert 1-tommes slicks. Dette gir en del lavere utveksling enn tilsvarende gir på en landeveissykkel. Jeg holdt følge med grupper på landeveissykkel da. Helt opp til spurter på slutten av runden.


Redigert av sykkeloyvind (31/07/2019 12:27)
_________________________
Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2566897 - 31/07/2019 12:28 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
Knerten Offline
Tørr bak øra

Registrert: 27/03/2005
Innlegg: 171
Sted: Røyken
Jeg er ikke bekymret for toppfarten. Mer opptatt av å ha komfortable turer med oppakning.

Da står valget mellom å sette på en super-compakt 46/30 krank eller å beholde 50/34-kranken og sette på en terrengkassett.

Har hørt at nye Shimano 105 skal kunne ta 11-delt terrengkasset).
Men mulig at jeg må sette på en Wolftooth for å få det til å funke?

Topp
#2566898 - 31/07/2019 12:43 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
KER Offline
Tørr bak øra

Registrert: 26/11/2015
Innlegg: 181
Jeg kjørte 11-40 på R7000 bakgir. Null problem med b-skruen max’a.

Topp
#2566899 - 31/07/2019 12:44 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: sykkeloyvind]
EmilZipp Offline
Besatt

Registrert: 13/08/2014
Innlegg: 3682
Sted: Nesodden
Sitat: sykkeloyvind
Jeg ville satt på 46/30 uten å kvie meg stort.


Sikkert smak og behag... og jeg sykler ikke rulleritt og langt fra pro/konti-nivå men det blir noen slake nedoverbakker på asfalt innimellom på grussykkelen også hvor det virker litt puslete med 46/11 sammenlignet med 52/11. Letteste gir 30/34 er i hvertfall LETT nok :-)
_________________________
Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Topstone (ikke carbon desverre) + FATCAAD + Ripley

Topp
#2566911 - 31/07/2019 15:53 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: EmilZipp]
skubisan Offline
Besatt

Registrert: 17/03/2006
Innlegg: 4252
Sted: Oslo
Spørsmålet er om man har tenkt å sykle med oppakning eller ikke. Og hvor lange og og bratte turer man legger opp til. Da blir utvekslingen man trives med i marka plutselig helt på trynet og 50-11 er ikke et tema i det hele tatt.

Topp
#2566918 - 31/07/2019 17:24 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: sykkeloyvind]
Knerten Offline
Tørr bak øra

Registrert: 27/03/2005
Innlegg: 171
Sted: Røyken
Jeg kommer til å sykle ofte med oppakning og mye i kupert terreng. Alle mine turer avsluttes i tillegg opp en 20%+ bakke, og det gjelder jo å komme seg helt hjem med stil ICON_LAUGH

Konklusjon: jeg lytter til @sykkeloyvind og bestiller en 46/30-krank promte!

Fårr jeg se om jeg i tillegg må supplere med terreng-kassett på bratte turer.

Takker for engasjementet med verdifulle tilbakemeldinger fra blandeveisentusiastene ICON_SMILE

Topp
#2566923 - 31/07/2019 18:44 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
Høres ut som en utmerket løsning til ditt bruk yes

Har merket meg at sykler som f.eks. C'dale Topstone og Orbea Terra kommer med 46/30 originalt, Specialized Diverge med 48/32, og Canyon Grail og Trek Checkpoint med 50/34, alle i kombinasjon med kassett 11-34. Gjenstår å se hvor mange nye modeller vil komme med Shimanos blodferske GRX-gruppe med krank 48/31 eller 46/30.

1x er et kapittel for seg selv, og ikke umiddelbart aktuelt for deg, men merker meg at stadig flere grovere modeller er utelukkende for 1x, som Rondo Ruut og nye BMC URS.

Valg av utveksling er noe av et dilemma når man bruker samme sykkel både til grov blandeveissykling og rask landeveissykling. Etter min erfaring gjør man gjerne nettopp det, og gjerne på en og samme tur, særlig om man krysser land eller landsdeler.

På grov blandeveis/tur/vintersykkel er jeg selv fortsatt på litt gammeldagse 50/34 og 11-32. Med bagasje i de bratteste klatringene på røft underlag, eller på is og snø oppover i Marka på vinteren, savner jeg av og til lettere gir. Men samtidig sykler jeg ofte tilnærmet like fort med bikepacking-oppsett på grov blandeveissykkel som på rene landeveisturer uten bagasje, særlig i lange og raske nedstigningene på asfalt, f.eks. ved fjelloverganger. På tur er man gjerne det ene øyeblikket på grus, grov kjerrevei eller sti, og i neste øyeblikk nede i bukken i forrykende fart på fineste landevei ICON_SMILE

Jeg elsker å kunne ta i nedover og regulere farten fremfor å spinne. Ikke nødvendig, og mange vil ikke se poenget, og kanskje er det bare jeg som ikke kan sykle, men jeg synes rett og slett det er morsomt med en viss tyngde i utvekslingen. Vil derfor for egen del neppe gå helt ned til 46/30. Men går i hvert fall opp til 11-34 neste gang jeg bytter kassett, om enn forskjellen er liten.

Hva er poenget med utlegningen? Bare at jeg igjen er enig med Emil, uten at jeg er uenig med Øyvind og andre. Det hele koker ned til hva man faktisk bruker sykkelen til og hvilke preferanser man har selv.

Topp
#2566930 - 31/07/2019 20:20 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
altitude Offline
Entusiast

Registrert: 25/12/2011
Innlegg: 324
Har 48/32 med 34-11 på en Specialized Diverge. Er en del stupbratte kortere bakker og lengre seige bakker opp til marka i Drammen. Er veldig fornøyd med utvekslingen her. Kunne kanskje ha tenkt meg ennå lettere utveksling i de verste bratte kneikene (14-22 %) men i hovedsak fungerer utvekslingen veldig bra. Men merker at jeg ligger på 48 skiva foran ganske mye i forhold til raceren (har 50/34, 28-11 på denne og 50/34, 34-11 på gammel CX med Wolf tooth link). Men føler likevel ikke jeg spinner ut på Diverge-en. Skulle jeg endret noe ville det blitt til 48/31 Shimano GRX, tror 46/30 hadde blitt litt for lett utveksling for mitt bruk. Med oppakning på sykkelen kan 46/30 være et veldig godt valg.
Utgangspunktet for mine vurderinger er 80 kg over 177 cm og moderat sykkelform.

Topp
#2566937 - 31/07/2019 21:27 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
Talgos Offline
Entusiast

Registrert: 26/03/2012
Innlegg: 493
Den tida jeg sykla mye med jenta mi i sykkelvogn satte jeg på større kassett sammen med en Wolftooth RoadLink. Det var både enkelt og forholdsvis billig. Er nok billigere enn å bytte krank.

Sykkelen hadde 50/34 krank og 11-32 kassett, mens jeg endret til 11-40 kassett med RoadLink.

Barn pluss henger var fort ca 30 kg og med 11-40 kassett var det ikke noe problem å sykle bratte bakker (de er det mange av rundt der jeg bor).

Topp
#2566950 - 31/07/2019 23:01 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
dagfink Offline
Besatt

Registrert: 05/05/2003
Innlegg: 3363
Sted: Trondheim
44/32x11–34 her. Ville helst ha hatt 42/28 eller noko sånt, men ikkje så mange gode alternativ.

Topp
#2566975 - 01/08/2019 10:14 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: dagfink]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
Sitat: dagfink
44/32x11–34 her. Ville helst ha hatt 42/28 eller noko sånt, men ikkje så mange gode alternativ.

Må bare spørre ICON_SMILE Hvilken krank er det? Kom slik originalt eller har du valgt krankdrevene? Eller modifisert trippelkrank?

Ellers ser jeg at foruten de kjente FSA og Praxis, skal det finnes dobbelkranker for ultra-lett utveksling fra bl.a. Middleburn, Engin Cycles, Sugino og White Industries, med f.eks. 44/28 eller 42/26. Uten at jeg vet noe som helst om disse. CyclingAbout: Low Climbing Gears on Your Roadbike.

Topp
#2566977 - 01/08/2019 10:18 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: EmilZipp]
sykkeloyvind Offline



Registrert: 04/02/2002
Innlegg: 18713
Sted: Oslo
Sitat: EmilZipp
Letteste gir 30/34 er i hvertfall LETT nok :-)

Det kommer jo veldig an på. Hvis man ønsker å holde turen rolig, har oppakning og skal buksere bratte 15% grusbakker så tenker jeg at 30/34 er helt passe for mange. Å måtte slite unødvendig mye i bratte klatringer mener jeg er kjipere enn å trå ut slik at man egentlig får litt ekstra hvile i slake utforbakker.


Redigert av sykkeloyvind (01/08/2019 10:18)
_________________________
Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2566981 - 01/08/2019 10:43 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
skubisan Offline
Besatt

Registrert: 17/03/2006
Innlegg: 4252
Sted: Oslo
Verdens raskeste ultrasyklist bruker en 46/34 wattkrank (så ingen 30 eller 32 klinge) med en custom 13-34 kassett.

Topp
#2566985 - 01/08/2019 10:55 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: skubisan]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
James Hayden på sin Fairlight Strael? ICON_SMILE

Jeg var mest interessert i dynamo og lys/lading da jeg kikket på denne.

Mye å lære her, ja. Gjennomtenkt, praktisk, komfortabelt og aerodynamisk. Denne burde i grunnen legges ut i tråden om lett ekspedisjonssykling.


GCN Tech: James Hayden's Transcontinental Fairlight Strael Bikepacking Setup

Topp
#2566998 - 01/08/2019 12:31 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Sepeda]
skubisan Offline
Besatt

Registrert: 17/03/2006
Innlegg: 4252
Sted: Oslo
Stemmer. Hvis han kunne montert mindre lilleskive på kranken så hadde han brukt en 12-32 kassett tror jeg. Jeg har 46/30 krank på min #grävel og har aldri savnet tyngre gir på den men ofte irritert meg over store hopp i kassetten.

Topp
#2567006 - 01/08/2019 13:52 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Sepeda]
dagfink Offline
Besatt

Registrert: 05/05/2003
Innlegg: 3363
Sted: Trondheim
Sitat: Sepeda
Sitat: dagfink
44/32x11–34 her. Ville helst ha hatt 42/28 eller noko sånt, men ikkje så mange gode alternativ.

Må bare spørre ICON_SMILE Hvilken krank er det? Kom slik originalt eller har du valgt krankdrevene? Eller modifisert trippelkrank?


Kranken er ein Praxis Zayante med original utveksling 48/32. I tillegg til at eg ikkje har bruk for det tyngste giret, synest eg at spranget mellom stor- og lilleskiva er i største laget, så storskiva er bytta ut med ei på 44 frå Specialites TA (eller kva dei no heiter).

Topp
#2567015 - 01/08/2019 15:08 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
mogens Offline
Besatt

Registrert: 13/03/2007
Innlegg: 2774
Sted: Bergen
Det er jo ingen fasit for hva som er "lett nok" utveksling, det kommer jo helt an på
- vekt på ekvipasje (sykkel + pakning + rytter)
- terrenget man sykler i (hvor bratte og lange bakker som skal forseres)
- underlaget man sykler på
- egen form

En del touringsykler kommer jo med MTB-drivverk, f.eks har nyeste inkarnasjon av Kona Sutra i touring-versjonen Deore-drivverk med 26:36 som letteste gir. Har selv modifisert min 2005 Sutra til å ha 28:36 som letteste utveksling. Kjipere å måtte gå av og trille i oppoverbakkene, enn å spinne ut nedover, synes nå jeg.


Redigert av mogens (01/08/2019 15:08)

Topp
#2567039 - 01/08/2019 18:18 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
sun flyer Offline
Ringrev

Registrert: 14/08/2010
Innlegg: 991
Sted: Bergen
Min langtur- og grussykkel har tidelt tiagra, 50/34 og 11-36mtb kassett. Long cage bakgir. Funker perfekt.

Topp
#2567041 - 01/08/2019 18:24 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: sun flyer]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
Sitat: sun flyer
Long cage bakgir.

Bakgiret er også Tiagra? Da er det strengt tatt Medium Cage (GS). Bare nevner det i tilfelle noen leser tråden og vil kjøpe ICON_SMILE Anbefales for opptil 34, men din erfaring viser jo at den takler større.

Ser at det ofte refereres til Long Cage, men det finnes ikke i nyere Shimano landeveisgrupper, kun Short (SS) eller Medium (GS).

Beklager nerdingen ICON_BLUSH

Topp
#2567061 - 01/08/2019 23:51 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
sun flyer Offline
Ringrev

Registrert: 14/08/2010
Innlegg: 991
Sted: Bergen
Ok, ja du har rett (gs). 36 gikk på uten å justere b-skruen. Ikke umulig at 40 kunne gått. Men 34-36 var lett nok til at det fungerte med 17 kg sykkel over de fleste fjellovergangene i sør-norge ICON_SMILE

Topp
#2568458 - 12/08/2019 13:07 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
soeder Offline
Fersking

Registrert: 24/07/2019
Innlegg: 12
Jeg er litt i samme båt.Tenker litt på et større kassett.
Har Tiagra 50/34t og 11-32t.
Det funger utmerket til pendling og treningsturer i marka, men er litt bitt av bikepacking basillen og trenger mulighet for å klatre tungt lastet.
Et alternativ jeg har sett på er også Tiagra 4703 krank 50-39-30t. Det vil etter hva jeg kan forstå gi litt letter gir enn 11-34 f. eks. og beholde tyngste gir, men det blir vel endel dyrere og mer komplisert jobb (?). Tanker?

Topp
#2568463 - 12/08/2019 13:17 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
mpe Offline
Entusiast

Registrert: 10/08/2011
Innlegg: 492
Sted: Porsgrunn
Finnes det løse 30 og/eller 32 klinger som passer til ultegra 6800?

Topp
#2568500 - 12/08/2019 16:07 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
sun flyer Offline
Ringrev

Registrert: 14/08/2010
Innlegg: 991
Sted: Bergen
Soeder: Hvis du har tiagra gs bakgir går 11-36 tidelt mtb kassett rett på. Heller det enn trippelkrank foran.

Topp
#2568548 - 12/08/2019 22:01 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: sun flyer]
soeder Offline
Fersking

Registrert: 24/07/2019
Innlegg: 12
Leste lenger opp her at man ikke har long Cage lenger,
Men jeg blir litt usikker når det står i spek: https://scott.sportnetwork.in/bergamont-grandurance-6-0-bike.html
Er ganske fersk på det tekniske. Er det relevant om det er long Cage ell medium Cage?

Topp
#2568562 - 13/08/2019 00:15 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: soeder]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8084
Sted: Oslo
Nei, det er ikke relevant og du behøver ikke bekymre deg for det ICON_SMILE Det er bare jeg som er en pirkete nerd og påpeker slikt.

Det finnes som sagt ikke Long Cage i Shimanos landeveisgrupper. Heller ikke i Tiagra 4700 som er på Bergamont Grandurance 6.0, som du linket til. At mange, og noen ganger også produsenter, likevel sier "Long Cage" når det heter "Medium Cage" er bare en smule unøyaktig, gammel vane eller overlevning fra terrenggruppene. Eller man vil understreke at det er den lengste girarmen man snakker om.

Girarmen på Grandurance er altså den samme som diskutert over, med oppgitt kapasitet opptil 34t, men den takler etter erfaringen til bl.a. sun flyer større kassett.

Veldig fin sykkel og god pris på den siste i S på XXL akkurat nå!

Topp
#2568636 - 13/08/2019 11:43 Re: Trenger lettere utveksling på blandeveissykkelen [Re: Knerten]
soeder Offline
Fersking

Registrert: 24/07/2019
Innlegg: 12
Takk, da veit jeg litt mer. Får ta en vurdering om jeg skal gå for større enn oppgitt kapasitet.

Jeg slo til på det salget ja 😉 virket som en fin førstesykkel.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå