Muligheter
#2566776 - 30/07/2019 08:03 Komprimere gaffel før man skrur fast ytterbein?
JonAre Offline
Besatt

Når jeg tar smøreservice på gaflene mine pleier jeg å komprimere den før jeg skrur fast ytterbeina, for å unngå å fange mye luft mellom innerbein og ytterbein. Husker ikke kilden, men tanken er å unngå at man får to ekstra luftfjær. Denne gangen var jeg kanskje litt for flink, så hele gaffelen suger seg sammen om jeg ikke har luft i den offisielle luftfjæra. Måtte også legge på 20 psi for å få riktig sag.

Ser at det ikke står noe om denne prosedyren i Pike service manual. Virker dette bare mot sin hensikt, og innfører en variabel som er vanskelig å kontrollere og som sannsynligvis vil utligne seg selv over tid? Komprimerer dere gaffelen i noen grad før dere skrur fast ytterbeina?

Topp
#2566777 - 30/07/2019 08:06 Re: Komprimere gaffel før man skrur fast ytterbein? [Re: JonAre]
JonAre Offline
Besatt

Vil jeg forresten kunne utligne undertrykket/den uoffisielle negativfjæra her ved å bruke trikset med strips ned i dust seals for å "rape" gaffelen? Har aldri fått det skikkelig til, så tanken var egentlig bare å skille ytterbeina fra stagene igjen, (komprimere delvis) og så remontere.

Topp
#2566781 - 30/07/2019 08:20 Re: Komprimere gaffel før man skrur fast ytterbein? [Re: JonAre]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Sitat: JonAre
Komprimerer dere gaffelen i noen grad før dere skrur fast ytterbeina?
Å komprimere helt er nok ikke noen god idé. "Alle" manualer tilsier at man skal fylle "60psi" i fjæra før man skrur sammen. Steve fra Vorsprung Suspension forklarer det her.

Når det gjelder strips mellom innerbein og pakning: ikke gjør det! Du risikerer å dytte møkk nedi.
Virker dette bare mot sin hensikt, og innfører en variabel som er vanskelig å kontrollere og som sannsynligvis vil utligne seg selv over tid?
Bingo

Brems - smil - si hei!

Topp
#2566799 - 30/07/2019 10:10 Re: Komprimere gaffel før man skrur fast ytterbein? [Re: baronKanon]
JonAre Offline
Besatt

Herr Vorsprung beskriver teknikken og konseptet. Min tanke har ikke vært at jeg har for mye progresjon (har fortsatt ett token i luftkammeret), men at et mildt undertrykk i ytterbeina vil fungere som en negativfjær som minker kraften som skal til for at gaffelen skal begynne å bevege på seg.

Uavhengig om hvorvidt dette virker som tiltenkt eller ikke, så er det jo lite hensiktsmessig hvis ytterbeina vil lekke/utligne seg over tid.

100% kompresjon ved montering er for mye, men komprimerer dere noe i det hele tatt?

Topp
#2566804 - 30/07/2019 10:39 Re: Komprimere gaffel før man skrur fast ytterbein? [Re: JonAre]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
men komprimerer dere noe i det hele tatt?
Nei
innfører en variabel som er vanskelig å kontrollere

Brems - smil - si hei!

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå