Muligheter
#2566668 - 29/07/2019 09:51 Maks dekkbredde?
wasabi Offline
Avhengig

Jeg har Canyon Endurace, og kjørt med Schwalbe G-One Allround 35 mm.
Det fungerer veldig bra. God klaring bak, selv om Canyon oppgir maks bredde til 30 mm.
Siden mye vil ha mer, ønsker jeg gå opp i bredde for mer komfort på grus. Har satt på 37 mm. Det subber ikke, men det er veldig tight. Rullebanen er ok, men det er på siden, hjørneknastene som er nære.

Er det svikt i hjulet når man sykler slik at det kan oppstå subbing? Noen med erfaring på å
pushe grensa her?

Topp
#2566670 - 29/07/2019 10:00 Re: Maks dekkbredde? [Re: wasabi]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
For noen år siden, før rammer og gafler på landeveissykler fikk god dekklaring, var det mange som satte på 28 mm og bredere på rammesett beregnet for 25 mm eller smalere.

Så flere eksempler på grov slitasje i karbon og alu p.g.a. subbing.

Svikt/fleks i hjul, trykkforskyvning i dekket og småstein/skitt/gjørme på dekket kan alle forårsake subbing der det er minimal klaring.

Husker at Landevei rapporterte å ha fått plass til Challenge Gravel Grinder 38 mm på Endurace, men jeg ville ikke gått så langt over anbefalt bredde. Er en grunn til produsentene opererer med sikkerhetsmonn.

Topp
#2566671 - 29/07/2019 10:11 Re: Maks dekkbredde? [Re: wasabi]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Jeg testet ut 32 mm på CAAD12 Disc, den er oppgitt til 28 mm. Det så helt greit ut når det var montert men når jeg reiste meg og samtidig tråkket til subbet det i bakrammen på sidene. Jeg hadde på rammebeskytter og den ble slitt. Dette var en langtur med litt lett grus innimellom i flott vær, antatt svært lite skitt som samlet seg mellom dekk og ramme.

I min bok høres det ut som du drar strikken for langt med 37 mm..
For mer comfort ville jeg satt på en setepinne med "svikt" i carbon og byttet til skikkelig feit styretape.

Topp
#2566672 - 29/07/2019 10:15 Re: Maks dekkbredde? [Re: EmilZipp]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Sitat: EmilZipp
For mer comfort ville jeg satt på en setepinne med "svikt" i carbon og byttet til skikkelig feit styretape.

+1

Og man kan alltid bruke komfort som et påskudd til å anskaffe rette bling bling karbonstyre. Det gjør jeg.

På min svært så solide eventyr/tursykkel har jeg attpåtil Redshift Shockstop Stem for å dempe vibrasjoner i styret. Mest med tanke på vaskebrett i is vinterstid, men fungerer på grovt sommerføre også. CyclingTips: It’s good to be wrong sometimes.

Ellers tror jeg altså trådstarter allerede har VCLS 2.0, og man får neppe mer demping i setepinnen, med mindre man går over til Shockstop Suspension Seatpost ICON_SMILE

Uansett - Endurace CF SL med VCLS 2.0 og fete dekk på 35 mm burde i utgangspunktet være svært så komfortabelt på grus yes ICON_SMILE

Topp
#2566780 - 30/07/2019 08:18 Re: Maks dekkbredde? [Re: wasabi]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
Pusha inn 28mm i en karbonramme som tok (viste det seg) max 25mm. Hjulet gikk fint rundt i stativ, men subba umerkelig under sykling.

Blei et tydelig subbemerke øvst i bua der bakbremsa sitter. Ikke på sidene, men på apex-topp.
Ikke pent.

Topp
#2568478 - 12/08/2019 14:50 Re: Maks dekkbredde? [Re: wasabi]
wasabi Offline
Avhengig

Gikk tilbake til mine G-one 35mm. Funker forsåvidt bra, så lenge det ikke er for grov grus.
Det betyr at jeg har et par WTB Riddler til salgs. Ubrukte.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154689403

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå