Muligheter
#2566564 - 27/07/2019 21:41 Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen?
gus Offline
Medlem

Sted: Sandnes
Jeg tenker på bikepacking og flere hundre km uten en by. Ville dere bruke slangeløst?

Topp
#2566565 - 27/07/2019 22:02 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
eSkåra Offline
Entusiast

Mye heller det enn slange!
Mindre sannsynlig at du punkterer, kan kjapt plugges, i verste fall er det bare å slenge i en slange.

Topp
#2566567 - 27/07/2019 22:14 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
hanedalen Offline
Maker of dreams

Uten tvil.
Vi var 3 stk som syklet Oregon timber trail tidligere i sommer. 1076km, ingen punkteringer..
Min erfaring og mening er at det er mye safere enn slange på langtur (men har med 1 slange hver k backup )

Topp
#2566568 - 27/07/2019 22:35 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
gus Offline
Medlem

Er det lett å sette en slange in? Hva gjør du med ventilen? Saken er at jeg vurderer å bruke min terrengsykkel på sånne turer og har slangeløst. Jeg har kjørt ca. 3000 km uten en eneste punktering, og det er en veldig god tegn, men har pga. det null erfaring med å fikse slangeløst.

Topp
#2566578 - 28/07/2019 06:47 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
eSkåra Offline
Entusiast

Det er ikke noe vanskeligere å sette inn slange enn å bytte slange.
Ventilen skrur du bare ut.
Eneste er at det blir fort noe søl og kliss med guffen!

Topp
#2566579 - 28/07/2019 06:57 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
gutt45kg Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Kjører slange. Har ikke punktert denne sesongen og det er ca 2 år siden sist. Skjønner ikke greia med slangeløst, men det er vel kult og 1 gram lettere, bortsett fra at du tydeligvis må ha med reserveslange uansett.

Topp
#2566581 - 28/07/2019 07:57 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
Austis Offline
Entusiast

Plugger normalt sett bare tillegg om man pungterer med slangeløst oppsett og det ikke tetter seg selv.
Setter sjelden inn slange.

Topp
#2566587 - 28/07/2019 09:32 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gutt45kg]
gus Offline
Medlem

Bra å høre at det ikke er så vanskelig ICON_SMILE

gutt45kg, det er litt mer enn bare 1 gram og det triller kjempebra, men det jeg lurer på er om jeg kan rett og slett bruke det jeg har i boden elle må kjøpe nye ting (og så blir det mindre plass i boden).

Topp
#2566590 - 28/07/2019 09:52 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
Juffe Offline
Ivrig

Sted: Dikemark
Sykler man med slange, vil du miste luft uansett størrelsen på hullet. Det er kun snakk om tid før det er flatt dekk. Slangeløst oppsett med lateksveske i dekket kan eliminere lekkasje på grunn av mindre hull med medfølgende sigepunkering. Hvor ofte man punkterer handler også mye om kjørestil og hvor man sykler.
Det at noen har syklet i 2 år uten punktering, eller andre fordi det er kult, lettere, mere komfortabelt osv, er etter mitt syn ikke noe som bør påvirke ditt valg. Her må du erfare selv og kjenne på dine egne opplevelser.

Så kjør slangeløst, nettopp på grunn av det jeg skrev innledningsvis. Og ta like mange slanger du normalt ville tatt med. Antageligvis vil dette resultere i at du får en bedre opplevelse. Men ikke garantert.

God tur ICON_SMILE

Topp
#2566596 - 28/07/2019 10:56 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: gus
Jeg tenker på bikepacking og flere hundre km uten en by. Ville dere bruke slangeløst?

Nå vil jeg først og fremst vite hvor du skal sykle ICON_SMILE Og er det blandevei eller sti og terreng? Håper på spennende rapport med inspirerende bilder yes

Slutter meg til alle de andre som sier ja til slangeløst.

Alpers var forresten også tidvis rimelig langt utenfor allfarsvei da han krysset Statene. Slangeløst.

Sitat: gutt45kg
Skjønner ikke greia med slangeløst, men det er vel kult og 1 gram lettere, bortsett fra at du tydeligvis må ha med reserveslange uansett.

Nei, det er ikke derfor man velger slangeløst ICON_SMILE Slangeløse dekk er i seg selv som regel tyngre enn dekk laget for slange ettersom det kreves visse egenskaper og en viss tykkelse i gummien for å holde på trykket. I tillegg kommer vekt av selve guffen, som man ikke bør være for gjerrig med om man ønsker punkteringsbeskyttelsen den representerer. Et solid oppsatt slangeløst dekk er derfor ikke nødvendigvis lettere enn dekk laget for slange/satt opp med slange, særlig innen (b)landevei.

Derimot velger man slangeløst - som flere har vært inne på - for større pålitelighet, komfort og allsidighet:

- Økt punkteringsbeskyttelse ved at man kan velge lavere lufttrykk for grep og komfort uten å risikere såkalt snakebite, altså at slangen punkteres ved å komme i klemme mellom felgkant og dekk.
- Økt punkteringsbeskyttelse ved at guffen umiddelbart tetter hullet ved små punkteringer.
- Som en ekstra bonus, lav rullemotstand ved at slangeløst oppsett eliminerer friksjon mellom dekk og slange. Jeg sier ikke at det alltid gir lavest motstand, for det avhenger av flere faktorer.

Om man mot formodning skulle være så uheldig å punktere, er det minst fire måter å løse det på med slangeløst oppsett:

- Guffen tetter hullet uten at du merker det. Minimalt trykktap.
- Ved større trykktap eller flatt dekk, etterfyll litt frisk guffe av grov type gjennom ventilen og pump opp dekket. Går kjapt.
- Om frisk guffe ikke er tilstrekkelig, lapp dekket med larve. Går kjapt.
- I verste fall, om det det er en større revne som larver ikke kan tette, bytte til slange. Ikke fullt så kjapt.

I de årene jeg har kjørt slangeløst, herunder rimelig lange turer på godt over hundre mil, har jeg aldri måtte ty til slange. Jeg har derimot delt ut en mengde slanger til mindre heldige syklister som fortsatt kjører slange. Én gang måtte jeg lappe med larve, og det var da jeg bedrev uvøren stisykling på skarpe steiner med det sensitive landeveisdekket Vittoria Corsa. Og det er jo bare tullete.

Om du derimot trives med og synes dekk med slange dekker alle behov, er det ingen grunn til å bytte. Men det gjelder jo ikke trådstarter.

Sitat: gus
...det jeg lurer på er om jeg kan rett og slett bruke det jeg har i boden eller må kjøpe nye ting.

Selv har jeg med dette på lengre turer:

- Liten flaske for påfyll av guffe ved behov. Jeg liker den vesle flasken fra Schwalbe Blue Doc, som er praktisk for å sprøyte guffen rett ned i ventilåpningen. På langtur utenfor sivilisasjonen er den kanskje beskjeden. Flaske fra Orange Seal er i så måte også fin og større, men her må du huske den vesle medfølgende, gjennomsiktige slangen fra ventil til flaske. Fyll flasken med grov guffe som tetter godt. F.eks. alminnelig Orange Seal eller Stan's Notube Race.
- Ventilverktøy for å kunne ta ut og inn ventilkjerne ved påfyll av guffe. På episk langtur ville jeg også tatt med et par ekstra ventilkjerner, i tilfelle en ventil skulle tettes av grov guffe.
- Slangeløse lappesaker (larve). F.eks. Weldtite er rimelig og kan plukkes opp på Spinn. Mer elegant, men mer kostbar løsning er Dynaplug. Hadde tidligere Sahmurai på lur. Sahmurai er praktisk ved at man kan ha verktøyet i styret, men jeg savner den vesle kniven andre sett har for å kutte larven som måtte stå ut av dekket.
- Minipumpe med et visst volum. Se f.eks. Terrengsykkels test av minipumper. Jeg har valgt Blackburn Core Mini. Den har verktøy for ventilkjerne. Da hverken glemmer eller roter jeg bort det vesle verktøyet.
- En slange eller to, men vær rede til å gi dem bort til dem som trenger dem mer. Du trenger dem neppe. Jeg vurderer å droppe det.
- Dekkspaker, om du mot formodning må ta av og på dekk. Jeg er glad i Crankbrothers Speedier Lever som fører dekkant ut eller inn av felgkanten lynraskt og er en god hjelp ved langt mer gjenstridige dekk enn i linken. Hovedpoenget er ikke å beskytte knokene, slik Bikeshop synes å tro ICON_SMILE
- På episk langtur på krevende underlag utenfor sivilisasjonen, må man kanskje være forberedt på en flenge som er så stor at selve dekket må lappes, uansett om man kjører slangeløst eller slange. Har ingen erfaring med det, men det finnes egnede lappesaker.

Jeg er i grunnen glad for at jeg gjorde noe så tullete som å bedrive stisykling med italiensk landeveisdekk. Da fikk jeg endelig oppleve en slangeløs punktering og se hvor lett og raskt det er å fikse. Anbefaler at du finner et gammelt, velbrukt dekk, punkterer det med en spiker og lapper det med larve. Da vet du hvordan det gjøres og du slipper å bekymre deg. En mengde instruksjonsvideoer på Youtube, alt etter hvilke lappe(larve)saker du velger.

Etter min beskjeden erfaring, løsner som regel ikke slangeløse dekk fra felgkanten ved trykktap. Det er i så tilfelle ikke behov for å poppe dekkene på igjen, bare pumpe dem enkelt opp. For følelse av trygghet, ville jeg sjekket om din kombinasjon av felg og dekk beholder vakuum når luften slippes ut eller om dekkanten løsner og dekket må poppes på nytt.

yes

Topp
#2566599 - 28/07/2019 12:57 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: Sepeda]
Paulus Offline
Besatt

Sted: Tromsø
Hvis du har mye av larven stikkende ut av dekket kan du prøve å kutte larvene dine litt kortere.

Jeg er enig med alle som sier ts bør kjøre slangeløst. Skal du langt avgårde kan du doble dosen. Jeg gjør i alle fall det. Punkterte sikkert fem ganger i går og fem ganger dagen før. Eneste jeg merker til det er litt mindre luft i dekket ved dagens slutt og noen flekker her og der på dekket. Hadde jeg brukt slange hadde jeg nok fortsatt sittet igjen på stien og lappet slanger eller avslutta turen tidlig og tatt landeveien til hotellet. Du kan selvsagt få skader i dekket som ikke kan repareres med guffe eller plugg. Derfor har du med slange just in case. Har kun opplevd å ha bruk for slange en gang siden jeg begynte med slangeløst, og da hadde jeg ikke slange med siden jeg bare skulle på en kort tur. Vel, 40min på sykkel i terrenget ble veldig langt tilbake på føttene. Det er svært få ulemper med slangeløst i dag, så det er bare å peise på.

Topp
#2566716 - 29/07/2019 15:01 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
sykkeloyvind Offline

På terrengsykkel er det i hvert fall helt meningsløst å styre unna slangeløst.
Med middels lette dekk er det krevende å fullføre en stitur uten å punktere hvis man sykler med vanlige slanger. Med samme dekk kan man gi mer gass, ha lavere trykk og dermed bedre grep uten å punktere med slangeløst oppsett. I tillegg er det lett å reparere med plugger i de fleste tilfeller. I de få tilfeller plugger ikke funker kan du bruke en reserveslange på vanlig vis. Bare pass på at ventilen ikke har korrodert fast i felgen.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2566743 - 29/07/2019 20:27 Re: Trygt med slangeløst utenfor sivilisasjonen? [Re: gus]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Mine erfaringer med slangeløst på landeveissykkel er ikke like overstrømmende positive. På to forskjellige dekk /felgkomboer opplever jeg at dekkene mister mer luft enn jeg liker. Det gjør meg litt nervøs og ville vært et uromoment på langtur.

Jeg har også til gode å klare å pumpe opp et slangeløst landeveis/graveldekk med håndpumpe.

Om begge disse tingene ikke er noe problem er det sikkert bare å kjøre på og følge rådene til Sepeda.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå