Muligheter
#2566511 - 27/07/2019 09:11 Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel?
Raskall Offline
More than words

Registrert: 26/07/2010
Innlegg: 11346
Dempegaffelen til sykkelen min har 15x100mm aksling. Nå har fremhjulet tatt kvelden og jeg har ingen andre hjul med 15x100 nav.

Så jeg har satt på en stiv gaffel (med riktig AC) for jeg har massevis av gammeldagse QR-hjul.

På snill grus og asfalt føler jeg at jeg sykler raskere med stiv gaffel. Men jeg begynner å bli en gammel mann og det er 3 år siden jeg syklet Grenserittet selv, så jeg husker rett og slett ikke hvor mye av rittet som er "landevei".

På denne sykkelen klarer jeg meg fint med stiv gaffel i hverdagen, så oppsettet nå er egentlig bedre enn med dempegaffel. Er det noe poeng i å kjøpe et nytt forhjul med riktig aksling bare for Grenserittet?

Det er vel ikke SÅ mye sti?


Redigert av Raskall (27/07/2019 09:12)
Rediger grunn: rettet tegnsetting
_________________________
Landeveissykling er TV-underholdning.
https://20omdagen.no/

Topp
#2566529 - 27/07/2019 15:12 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall]
Austis Offline
Entusiast

Registrert: 12/04/2017
Innlegg: 204
Nei. Ikke mye sti. Men jækla mye risting og ugjevnt underlag. Jeg er ikke i tvil om at rittfulldemper er det beste. I allefall ikke stiv gaffel.

For å sette det i perspektiv: de som tjener mest på vekt og hvor marginene er minst er eliten. Hardrocx teamet kjører vel 50/50 på fulldemper og hardtail. Ingen stiv gaffel. Om ikke de er tjent med vekt besparelsen er definitivt ikke vi det. Ta all dempingen du kan få. Du sparer mere krefter på det igjennom de 9 milene enn du tapet på vekta oppover.


Redigert av Austis (27/07/2019 15:13)

Topp
#2566547 - 27/07/2019 19:31 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall]
eOpseth Offline
Ringrev

Registrert: 13/07/2015
Innlegg: 976
Definitivt demper. Jeg går fra HT i fjor til FS i år selv.
_________________________
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Topp
#2566551 - 27/07/2019 20:15 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Registrert: 15/05/2008
Innlegg: 6369
Sted: Bærums Verk
Lite sti, så isolert sett ville jeg nok overlevd den delen selv med sti gaffel. Men det er derimot høy risiko for vaskebrettunderlag på grusveiene. Det sliter hardt på både armer, psyke og bein når man må slåss med slikt i flere kilometer.
_________________________
| NOTS Oslo og omegn |

Topp
#2566552 - 27/07/2019 20:28 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Anders A-R]
Austis Offline
Entusiast

Registrert: 12/04/2017
Innlegg: 204
Sitat: Anders A-R
Lite sti, så isolert sett ville jeg nok overlevd den delen selv med sti gaffel. Men det er derimot høy risiko for vaskebrettunderlag på grusveiene. Det sliter hardt på både armer, psyke og bein når man må slåss med slikt i flere kilometer.


Og alle disse jordene man kjører på/langs. Der er underlaget alt annet enn gjevnt

Topp
#2566554 - 27/07/2019 20:45 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall]
Austis Offline
Entusiast

Registrert: 12/04/2017
Innlegg: 204
Folk tenker veldig på vekt. Og ja, om alt annet er likt er lavere vekt lik raskere tid. Uten diskusjon.
Men ved demper vs uten eller ut vs fs, er ikke ting likt. Ja, vekta økt er minus oppover og over et langt ritt. Men må ha mere watt for samme fart.

Men med mere demping kan man sitte mere og jobbe mindre, det er masse watt spart. Og så får man mere effektivt tråkk, fordi hjulene følger underlaget bedre og man hopper og spretter mindre, det er tid spart.

Så alt i alt blir veldig ofte vekta en mindre faktor enn fordelen med mere dempere. Man tenker på watt besparelse pga lavere vekt, men får ikke med hele regnestykket med tanke på å bruke mere watt og krefter på å manuelt dempe slag etc med kroppen, og måtte stå mere.
Litt som å bestille en være på nett fra utlandet for å spare f.eks 15-20% og glemme at det kommer moms på25% når det kommer inn i landet

Topp
#2566604 - 28/07/2019 14:30 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall]
Raskall Offline
More than words

Registrert: 26/07/2010
Innlegg: 11346
Nå var ikke poenget med spørsmålet mitt vektrelatert. Det ankeret jeg satte på, som også kan brukes som sykkelgaffel, veide 1450 gram, mens DT Swiss-gaffelen min veier 1600 gram.

For å få syklet måtte jeg sette på den stive gaffelen, fordi jeg ikke hadde noen hjul som passet på dempegaffelen. Men i dag fikk jeg tak i et fint brukt fremhjul med riktig akselstørrelse til en god pris, så nå skal skuldrene få seg en litt roligere tur på lørdag.
_________________________
Landeveissykling er TV-underholdning.
https://20omdagen.no/

Topp
#2566605 - 28/07/2019 16:06 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall]
Austis Offline
Entusiast

Registrert: 12/04/2017
Innlegg: 204
Beklager. Da sporet dette av. Man kan seff kjøre på helstiv og i grense, men noen fordel er det ikke.

Topp
#2566626 - 28/07/2019 21:31 Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall]
ket16 Offline
Entusiast

Registrert: 25/08/2011
Innlegg: 417
Sted: Sør i Trøndelag
Er det ingen av hjulene som enkelt kan bygges om da?
_________________________
Ketil

Topp


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå