Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? #2566511 27/07/2019 07:11
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,413
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,413
Dempegaffelen til sykkelen min har 15x100mm aksling. Nå har fremhjulet tatt kvelden og jeg har ingen andre hjul med 15x100 nav.

Så jeg har satt på en stiv gaffel (med riktig AC) for jeg har massevis av gammeldagse QR-hjul.

På snill grus og asfalt føler jeg at jeg sykler raskere med stiv gaffel. Men jeg begynner å bli en gammel mann og det er 3 år siden jeg syklet Grenserittet selv, så jeg husker rett og slett ikke hvor mye av rittet som er "landevei".

På denne sykkelen klarer jeg meg fint med stiv gaffel i hverdagen, så oppsettet nå er egentlig bedre enn med dempegaffel. Er det noe poeng i å kjøpe et nytt forhjul med riktig aksling bare for Grenserittet?

Det er vel ikke SÅ mye sti?

Redigert av Raskall; 27/07/2019 07:12. Rediger grunn: rettet tegnsetting
Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall] #2566529 27/07/2019 13:12
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
A
Austis Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
Nei. Ikke mye sti. Men jækla mye risting og ugjevnt underlag. Jeg er ikke i tvil om at rittfulldemper er det beste. I allefall ikke stiv gaffel.

For å sette det i perspektiv: de som tjener mest på vekt og hvor marginene er minst er eliten. Hardrocx teamet kjører vel 50/50 på fulldemper og hardtail. Ingen stiv gaffel. Om ikke de er tjent med vekt besparelsen er definitivt ikke vi det. Ta all dempingen du kan få. Du sparer mere krefter på det igjennom de 9 milene enn du tapet på vekta oppover.

Redigert av Austis; 27/07/2019 13:13.
Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall] #2566547 27/07/2019 17:31
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,040
E
eOpseth Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,040
Definitivt demper. Jeg går fra HT i fjor til FS i år selv.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall] #2566551 27/07/2019 18:15
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,470
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,470
Lite sti, så isolert sett ville jeg nok overlevd den delen selv med sti gaffel. Men det er derimot høy risiko for vaskebrettunderlag på grusveiene. Det sliter hardt på både armer, psyke og bein når man må slåss med slikt i flere kilometer.

Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Anders A-R] #2566552 27/07/2019 18:28
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
A
Austis Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
Sitat: Anders A-R
Lite sti, så isolert sett ville jeg nok overlevd den delen selv med sti gaffel. Men det er derimot høy risiko for vaskebrettunderlag på grusveiene. Det sliter hardt på både armer, psyke og bein når man må slåss med slikt i flere kilometer.


Og alle disse jordene man kjører på/langs. Der er underlaget alt annet enn gjevnt

Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall] #2566554 27/07/2019 18:45
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
A
Austis Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
Folk tenker veldig på vekt. Og ja, om alt annet er likt er lavere vekt lik raskere tid. Uten diskusjon.
Men ved demper vs uten eller ut vs fs, er ikke ting likt. Ja, vekta økt er minus oppover og over et langt ritt. Men må ha mere watt for samme fart.

Men med mere demping kan man sitte mere og jobbe mindre, det er masse watt spart. Og så får man mere effektivt tråkk, fordi hjulene følger underlaget bedre og man hopper og spretter mindre, det er tid spart.

Så alt i alt blir veldig ofte vekta en mindre faktor enn fordelen med mere dempere. Man tenker på watt besparelse pga lavere vekt, men får ikke med hele regnestykket med tanke på å bruke mere watt og krefter på å manuelt dempe slag etc med kroppen, og måtte stå mere.
Litt som å bestille en være på nett fra utlandet for å spare f.eks 15-20% og glemme at det kommer moms på25% når det kommer inn i landet

Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall] #2566604 28/07/2019 12:30
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,413
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,413
Nå var ikke poenget med spørsmålet mitt vektrelatert. Det ankeret jeg satte på, som også kan brukes som sykkelgaffel, veide 1450 gram, mens DT Swiss-gaffelen min veier 1600 gram.

For å få syklet måtte jeg sette på den stive gaffelen, fordi jeg ikke hadde noen hjul som passet på dempegaffelen. Men i dag fikk jeg tak i et fint brukt fremhjul med riktig akselstørrelse til en god pris, så nå skal skuldrene få seg en litt roligere tur på lørdag.

Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall] #2566605 28/07/2019 14:06
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
A
Austis Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 205
Beklager. Da sporet dette av. Man kan seff kjøre på helstiv og i grense, men noen fordel er det ikke.

Re: Grenserittet, dempe- eller stiv gaffel? [Re: Raskall] #2566626 28/07/2019 19:31
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 445
K
ket16 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 445
Er det ingen av hjulene som enkelt kan bygges om da?


Ketil

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå