Muligheter
#2566344 - 25/07/2019 09:46 Trenger jeg sykkelsko?
bigp85 Offline
Entusiast

Hei,

Jeg har anskaffet meg en grusracer til trening og jobb-pendling, og har hatt noen fine turer på den. Da har jeg syklet med vanlige flate pedaler og noen racingløpesko fra Nike (180g, tynn og hard såle).

Nå er det mange sykkelkompiser som sier jeg må kvitte meg med de vanlige pedalene og også prøve sykkelsko. Evt kombipedal har også blitt foreslått.

Ser også flere på forumet refererer til noen studier som viser at klikksko ikke gir så mye bedre effekt.

Finnes det noen klikksko som er lettere å få av og på når man må av og på sykkelen ?

Hva koster det ca for terrengsko som er under 200g + klikkpedaler?

Topp
#2566347 - 25/07/2019 10:14 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
Brusdalen Offline
Ivrig

Sted: Ålesund
Til trening og pendling så trenger du det ja. Forbedret effekt er en ting, at du skal ha foten trygt plasser på pedalen i 60 km/t med biler susende forbi er også noe å tenke på. Fort gjort å skli av pedalen og miste kontroll.

Shimano M540-pedaler og typiske «terreng»-sko, fungerer fint og de er det enkelt å gå med også. Ikke sammenlign vekt mellom løpesko og sykkelsko. To forskjellige funksjoner og konstruksjoner.
Alternativt landevei-pedaler og matchende sko. Klikke seg inn og ut er noe du tenker over på første turen, etter det tenker du ikke over det.

Dette finnes jo i alle varianter og prisklasser, men kanskje greit å starte med noe som passer både foten og lommeboka. Rimeligste alternativene sko+pedal får du for en drøy 1000-lapp.

Topp
#2566351 - 25/07/2019 10:50 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
skubisan Offline
Besatt

Sted: Oslo
Nei! Du trenger det ikke. Bilene driter i hva du har på beina.

Topp
#2566374 - 25/07/2019 14:39 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
larshkj Offline
Entusiast

Sted: Nittedal
Jeg er enig med Brusdalen. Synes klikkpedaler og sykkelsko gir økt trygghet og det er lettere å tråkke effektivt. I tillegg er sykkelsko gjerne stivere enn vanlige sko og det er mer behagelig med lange turer på sykkelen.
Å klikke seg ut av pedalene er ikke noe problem. Men øv gjerne litt før du begir deg ut i trafikken, og i starten er det greit å klikke ut i god tid før du må stoppe.
Synes du det er greit med vanlige sko og pedaler er det ikke noe i veien med det heller!

Lars

Topp
#2566375 - 25/07/2019 14:47 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
dagfink Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Nei. Trass i kva mange hevdar, er ikkje sykkelsko og klikkpedalar meir effektivt (om ein tenkjer effektivitet som arbeidsøkonomi). Etter mange år synest eg likevel at eg har litt betre kontroll på sykkelen når eg er klikka inn, men dette er berre vane. Liker også kjensla av å vera «eitt» med sykkelen – også dette eit produkt av vane.

Topp
#2566376 - 25/07/2019 15:03 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
Sitat: bigp85
Hei,

Jeg har anskaffet meg en grusracer til trening og jobb-pendling, og har hatt noen fine turer på den. Da har jeg syklet med vanlige flate pedaler og noen racingløpesko fra Nike (180g, tynn og hard såle).

Nå er det mange sykkelkompiser som sier jeg må kvitte meg med de vanlige pedalene og også prøve sykkelsko. Evt kombipedal har også blitt foreslått.

Ser også flere på forumet refererer til noen studier som viser at klikksko ikke gir så mye bedre effekt.

Finnes det noen klikksko som er lettere å få av og på når man må av og på sykkelen ?

Hva koster det ca for terrengsko som er under 200g + klikkpedaler?

Du skriver at du har hatt noen fine turer på sykkelen. Kjenner du selv at du trenger noen andre sko?

Topp
#2566377 - 25/07/2019 15:04 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
Sepeda Online
Søk hjelp!

ICON_LAUGH

Det spørsmålet er litt av et vepsebol.

Selvfølgelig trenger man ikke. Jeg syklet flere år uten klikk og trivdes med det. Gjorde det også en periode kun tidvis på kortere turer med kombipedal. Men i dag ville jeg så absolutt ikke sagt fra meg klikk, uten at jeg dermed påstår at klikkpedaler/sko er mer effektive eller raskere.

Mer underholdende å se denne enn å høre på meg. Poenget er noenlunde det samme og gjelder ikke hva som er raskest, men følelse av enhet, plassering av sko på pedalen og muligheten til å trekke opp så vel som å tråkke ned (jada, vet at mange mener at det er meningsløst, men det gjør ikke jeg ICON_SMILE ).

Skal ikke engang nevne estetikk eller landeveiskultur.

GCN: Clipless Pedals Vs Flat Pedals - Which Is Faster?

Topp
#2566387 - 25/07/2019 19:09 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
erik e Offline
Entusiast

Du trenger ikke. Jeg syklet i 50 år uten,spilte ballspill i joggesko. Men tro meg,det blir noe annet med sykkelsko og riktige pedaler.

Topp
#2566390 - 25/07/2019 20:58 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
chalshus Offline
More than words

Sted: Vestfold
Skal du sykle uten klikksko, velg gode pedaler og sko laget til flate pedaler. Gir god trygghet og fungerer utmerket til lang dager på sykkelen. Type ti timer på setet.

Sykler selv hovedsaklig klikk, men bruker flate pedaler og 5.10 sko innimellom på langtur.

Topp
#2566450 - 26/07/2019 18:38 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: chalshus]
bigp85 Offline
Entusiast

Sitat: chalshus
Skal du sykle uten klikksko, velg gode pedaler og sko laget til flate pedaler. Gir god trygghet og fungerer utmerket til lang dager på sykkelen. Type ti timer på setet.

Sykler selv hovedsaklig klikk, men bruker flate pedaler og 5.10 sko innimellom på langtur.

Hvilke flate pedaler og flate sko anbefales?

Topp
#2566455 - 26/07/2019 19:32 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
123nils Offline
Avhengig

Etter å sykla med "klikk" siden 2004 (da jeg begynte å sykle som hobby/trening) føles det nå helt feil å ikke bruke det.
Sykler dog nesten utelukkende i trim/trenings/ekspedisjons øyemed.

Tar av og til noen utflukter hvor jeg sykler inn i marka, låser sykkel og finner Kjentmannsposter og sånn, da har jeg joggesko i sekken. (er det korte strekker mellom sykkel-låsing, sykler jeg med joggeskoa.

Sykler jeg "sivilt" bruker jeg det ikke. Hadde kombipedaler på gamle grussykkel, men ikke nå.

Hva effekten er kan jeg ikke si noe om, men der mye mer behagelig med klikk for meg.

SPD med terreng-sko for min del (både landevei og grus)
Veldig greit å ikke måtte balansere på cleatsene

Redigert av 123nils (26/07/2019 19:33)

Topp
#2566556 - 27/07/2019 21:15 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
vviz Offline
Ivrig

Terrengpedaler er mye enklere å klikke inn/ut av enn landeveipedaler. I tillegg kan skoene være ganske "ok" å gå i, også i motsetning til landeveisko.

Terrengsko under 200g (per sko) kan du (sannsynligvis) glemme. Landeveisko under 200g (per stk) får du tak i om du absolutt vil. Koster vel fra ca 2500,- til "uendelig" avhengig av modell.

Topp
#2568649 - 13/08/2019 13:00 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
soeder Offline
Fersking

Jeg bruker shimano kombi eh500. Er ingen ekspert på noe, men trives med å være klikket inn, særlig når underlaget blir grovt. Føler jeg tør å trå til mer i klikksko. Mindre risiko for å skli ut og deise edlere deler i setet ell lignende. Om klikk er et behov er vanskelig å vurdere, men funker bra for meg. Bruker også den flat side endel, når jeg f. eks skal til annen trening og ikke vil pakke ekstra sko. Flat side på eh500 synes jeg er temmelig bra faktisk.

Topp
#2569204 - 16/08/2019 07:16 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Shimano terrengpedaler kan du justere så de blir veldig lette å klikke ut av... Men det tar bittelitt tid før du klikker ut på autopilot i en «trengt situasjon». Jeg har vanskelig for å tro at løpesko på 180 gram har veldig stiv såle, i den forstand at kraften fra hele foten går rett inn pedalen. Som nevnt er terrengsko et hav bedre å gå med enn landeveissko.

Jeg har Giro VR90 terrengsko på 315 gram, vanvittig gode sko. Landeveisutgaven Giro Empire SLX er innenfor vektønsket ditt (175 gram)... de er noe av det flotteste som er laget av sko og supergode på foten (landevei i hvit). Men prøv alltid sykkelsko før du handler.

https://bikeshop.no/sykkelbekledning/sykkelsko/terrengsko/giro/giro-empire-vr90-terrengsko-carbon-såle-ny108428-p0000098135

https://bikeshop.no/sykkelbekledning/syk...651-p0000059649

Topp
#2569225 - 16/08/2019 08:51 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: EmilZipp]
dagfink Offline
Besatt

Sitat: EmilZipp
Jeg har vanskelig for å tro at løpesko på 180 gram har veldig stiv såle, i den forstand at kraften fra hele foten går rett inn pedalen.

Kor skulle krafta gå, da? Eg trur premisset om at stive sko er meir effektive, er feil. Sjølv syklar eg mykje med plattformpedalar og sandalar eller minimalistsko (Vivobarefoot, Merrell Vapor Glove, Joe Nimble). Har ikkje inntrykk av at det i seg sjølv gir noko effekt- eller krafttap.

Topp
#2569239 - 16/08/2019 09:26 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
vviz Offline
Ivrig

Noe energi forsvinner vel som varme/lyd (eller noe slikt) i det den fleksible sålen flekser. Hvor mye/lite skal jeg ikke spekulere i, det er sikkert ikke snakk om enorme mengder.

Men en annen (viktig) fordel med stiv såle er at kraften cleat'en presser mot foten din, fordeles utover hele sålen, fremfor som konsentrert energi rett inn i foten akkurat i punktet cleat'en sitter. Om du sykler mye og/eller langt, så sparer du deg vondter.

Topp
#2569241 - 16/08/2019 09:40 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: dagfink]
Sepeda Online
Søk hjelp!

Sitat: dagfink
Eg trur premisset om at stive sko er meir effektive, er feil. Sjølv syklar eg mykje med plattformpedalar og sandalar eller minimalistsko... Har ikkje inntrykk av at det i seg sjølv gir noko effekt- eller krafttap.

Jeg har ikke greie på det, men det er et interessant poeng.

Husker å ha kommet over artikler som argumenterer for at behovet for stiv såle tildels faller bort på plattformpedaler. Forklart i hjelpeløst språk, er poenget at pedalen i seg selv er bred og skaper den nødvendige stive, støttende flaten for fotbladet for effektivt tråkk.

På klikkpedaler, særlig for terreng, er pedalen/festepunktet i seg selv for lite til å skape den stive flaten og man bør derfor ha stive såler til støtte for fotbladet.

Ser det står noe om det f.eks. her: Why you don’t need stiff soled riding shoe for flat pedals.

Er selv glad i et par gamle, velbrukte klikk-terrengsko som jeg gjerne velger for langtur. TPU/glassfiber-såler, så ikke så stiv som karbon. Merker forskjell om jeg bruker alminnelig terrengpedal med svært liten flate (ikke så behagelig, kanskje ikke så effektivt) versus en landeveis/turpedal med SPD som f.eks. PD-A520, PD-A600 og PD-ES600, der flaten i selve pedalen er større (behagelig, kanskje mer effektivt).

Alminnelige landeveispedaler har som kjent større flate, men likevel mindre enn plattformpedaler.

Hva gjelder tap eller gevinst av kraft/effekt, er det langt over mitt kompetansenivå ICON_SMILE

Ser at vviz kom meg i forkjøpet med lignende poeng yes

Topp
#2569254 - 16/08/2019 10:09 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: vviz]
dagfink Offline
Besatt

Sitat: vviz
Men en annen (viktig) fordel med stiv såle er at kraften cleat'en presser mot foten din, fordeles utover hele sålen, fremfor som konsentrert energi rett inn i foten akkurat i punktet cleat'en sitter.

Jepp. Nettopp derfor må sykkelsko vera stive nok i området der klossen er plassert (forfoten). Utover dette trur eg ikkje spørsmålet om mjuk vs. stiv sole er så veldig viktig. (På blandevegssykkelen bruker eg middels stive sko med SPD-pedalar.)

Vidare observerer eg at føtene kjennest litt varmare når eg syklar med plattformpedalar. Kan henda er det effekttapet som gjer det ICON_TONGUE

Topp
#2569264 - 16/08/2019 10:47 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: vviz]
Sepeda Online
Søk hjelp!

Sitat: vviz
Men en annen (viktig) fordel med stiv såle er at kraften cleat'en presser mot foten din, fordeles utover hele sålen, fremfor som konsentrert energi rett inn i foten akkurat i punktet cleat'en sitter.

Bare for å være en ekkel, flisespikkende kverulant: Det er ikke cleat som presser kraft mot foten, men foten som presser kraft mot cleat. Derav viktig at fotsålen hviler mot en stiv nok flate både for komfort og effektiv energioverføring, om det så er stiv såle eller stiv plattformpedal. Så vidt jeg har skjønt ICON_SMILE For øvrig er jeg hjertens enig.

Vidare observerer eg at føtene kjennest litt varmare når eg syklar med plattformpedalar. Kan henda er det effekttapet som gjer det ICON_TONGUE

Neida, det er bare den gode, varme følelsen av ikke å la seg lure til å bruke unødvendig, konformt, sykkelspesifikt utstyr ICON_SMILE

Topp
#2569267 - 16/08/2019 10:55 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: Sepeda]
dagfink Offline
Besatt

Neste nivå flisespikkeri: Nei, overflata på pedalen kan også vera laga av eit fjørande materiale. Så lenge materialet går attende til den opphavlege forma, vil effekten som blir overført frå fot til pedal, vera den same. Ein liten del vil gå tapt som varme. Og så vil det sjølvsagt kjennast veldig annleis for syklisten.

Topp
#2569273 - 16/08/2019 11:16 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: Sepeda]
vviz Offline
Ivrig

Sitat: Sepeda

Bare for å være en ekkel, flisespikkende kverulant: Det er ikke cleat som presser kraft mot foten, men foten som presser kraft mot cleat.

Her åpner du opp for enda eklere fliespikkende kverulanter, som for eksempel Isaac Newton ICON_WINK

Sitat: Newtons tredje lov

The third law states that all forces between two objects exist in equal magnitude and opposite direction: if one object A exerts a force FA on a second object B, then B simultaneously exerts a force FB on A, and the two forces are equal in magnitude and opposite in direction: FA = -FB.

Topp
#2569288 - 16/08/2019 11:45 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: vviz]
Sepeda Online
Søk hjelp!

Hvem er denne Isaac Newton? Er han på forumet? Terreng-, landevei- eller blandeveissyklist? Hvilken klubb? Veldig tvilsomt, dette.

Topp
#2569322 - 16/08/2019 13:05 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
Sir Isaac Newton Offline
Nytt medlem

Selvsagt er jeg på forumet. Jeg sykler ikke selv, men jeg er alltid med hver enkelt av dere når dere sykler.

- Jeg er motvinden du hater
- Jeg er friksjonen i dekkene dine
- Jeg er gravitasjonen som hindrer deg å sykle raskt (nok) opp fjellene.

Hver gang dere hater på sykkelsetet, tenk på meg!

Topp
#2569346 - 16/08/2019 13:39 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: Sir Isaac Newton]
Sepeda Online
Søk hjelp!

Sir Isaac Newton i egen person!

Det er en ære å ha deg blant oss, både på forumet og på sykkeltur.

Jeg ser at du har lagt ut en snutt på Youtube. Nå forstår jeg det hele bedre. Takk.

Newton's 3 Laws, with a bicycle

Topp
#2569387 - 16/08/2019 17:06 Re: Trenger jeg sykkelsko? [Re: bigp85]
soeder Offline
Fersking

Eller at du bruker mer krefter i små muskelgrupper på å stabilisere foten med myk såle. For å hindre at myk såle flekser gjør du avstivningsjobben selv med foten? Bare for å lansere en teori til..utelukker vel ikke den andre helt heller

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå