Muligheter
#2566285 - 24/07/2019 14:45 Ulyd fra drivverk i tyngre gir (spacerspørsmål)
perbl Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
På Ibisen min har jeg lagt merke til ulyder fra drivverket når jeg kjører i de to tyngste girene på 1x11-oppsettet. Trodde først det var krankknirk, men det er kun i to gir og uavhengig av hvor hardt jeg tråkker.

Ser jeg ned på kranken, ser jeg jo at kjedelinja har en litt utoverretta vinkel, og jeg lurer på om lyden rett og slett kommer fra kjedet.

Lurer derfor på om jeg burde bytta til en større spacer på drevsiden av kranken. Det som står på er en ordinær 11-delt NX-kassett bak på Shimano-type boss, og det gires med en 11-delt Rival. Kranken er en Praxis Zyante med 40t drev, og kranklageret er et sånt T47-lager fra Praxis.

I manualen til kranklageret står det at man skal bruke 2mm spacer på landeveisoppsett, men 5mm på terrengoppsett. Er det grunn til å tro at jeg heller burde gått for 5mm framfor 2mm-spaceren jeg satte på?

https://praxiscycles.com/wp-content/uploads/M30_T47_EB_REVB.pdf

Topp
#2566291 - 24/07/2019 15:43 Re: Ulyd fra drivverk i tyngre gir (spacerspørsmål) [Re: perbl]
Juffe Online
Ivrig

Sted: Dikemark
Hva slags lyd er det? Sånn "brlmbrlmbrlmrrlgrrlgrrlg" eller "kliptkliptklalrkkliptkliptklarkklark"? Er det den første, kan det være b-tensionskruen. Jeg har erfart at den kan lage mer bråk mellom gir og kassett på de tyngste enn på resten

Redigert av Juffe (24/07/2019 15:46)

Topp
#2566292 - 24/07/2019 15:49 Re: Ulyd fra drivverk i tyngre gir (spacerspørsmål) [Re: Juffe]
perbl Offline
Søk hjelp!

Hmm, jeg er litt usikker egentlig ICON_SMILE Tenk en mellomting mellom lavt knirk fra kranken til skraping mot framgir.

Men godt tips, skal eksperimentere litt med b-tension når jeg er nede i furtebua igjen.

Nå kjører jeg med et XX1-kjede på denne, men såvidt jeg har skjønt, skal det ikke være noe problem.

Redigert av perbl (24/07/2019 15:50)

Topp
#2566295 - 24/07/2019 16:12 Re: Ulyd fra drivverk i tyngre gir (spacerspørsmål) [Re: perbl]
Juffe Online
Ivrig

Sted: Dikemark
Lavt knirk mens du sitter på sykkelen og sykler eller når du f.eks. ikke gjør det? For å sjekke om det er selve kjedet, så kan du kanskje prøve å smøre det godt og høre om det er noen forskjell.

Det er nok ikke sikkert at det vil være helt feil å bytte spacer. 3mm i forskjell høres ikke mye ut, men det kan jo være at det er nok til å forskyve knirketerskelen fra overgang mellom nestnest og nest tyngst til helt tyngst and beyond.

Topp
#2566296 - 24/07/2019 16:17 Re: Ulyd fra drivverk i tyngre gir (spacerspørsmål) [Re: perbl]
perbl Offline
Søk hjelp!

Tror ikke dette påvirkes av sitte eller stå, selv om jeg ikke har testet, det hørtes bare ikke ut som den type knirk, i mangel av bedre forklaring.

Kjedet er helt nytt og metta med Squirt, så tror ikke det er så prekært med smøring, det er som sagt helt stille i lettere gir selv om jeg tråkker til med litt watt i stigningene.

Topp
#2566301 - 24/07/2019 18:25 Re: Ulyd fra drivverk i tyngre gir (spacerspørsmål) [Re: perbl]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Kan vera det blir lyd frå der kjedet entrer krankringen. Ikkje uvanleg med litt lyd frå N/W-drev når dei er nye. Du vil sikkert sjå at kjedet flytter seg litt sidevegs akkurat når det entrer tanna (og du er på tyngste eller lettaste gir). Litt spesielle desse Wave-rings også, så kanskje dei lagar meir lyd enn andre N/W-ringer?

Topp
#2566303 - 24/07/2019 19:16 Re: Ulyd fra drivverk i tyngre gir (spacerspørsmål) [Re: -Jan]
perbl Offline
Søk hjelp!

Jeg ser ikke bort fra at dette er en type støy som går seg til nei, det er ikke så voldsomt som typisk krankknirk. Det er akkurat der jeg tipper støyen kommer fra.

Men tenkte bare det var verdt å lufte på forumet, i tilfelle det mot formodning er selvsagt at man må bruke spacer oppgitt for terreng når man bruker en konvensjonell NX-kassett i motsetning til landeveiskomponenter.

Redigert av perbl (24/07/2019 19:16)

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå