Muligheter
#2566136 - 22/07/2019 21:50 Grusracer på landevei...en liten test
Joachim.B Offline
Fersking

Registrert: 19/10/2016
Innlegg: 34
Sted: Oslo
Kjøpte meg nylig en Jari 1.1 grusracer, og ble overrasket over hvor rask den var på asfalt med 650b hjul og 47mm dekk, så jeg valgte å ta en liten test hvor jeg brukte samme hjulsett (60mm karbon) på en fullblods Aero sykkel med integrerte kabler og slammet styre, og så samme tur på Jari`n.

Segmentet for testen er 4.5km langt og har 0% snitt i helling. Det starter med -3 til -4% unnakjøring, så en lang flate og avslutter med en 3 til 4% bakke.

Aero: Tid 7,18 min, Snitt watt: 298W, Snitt hastighet: 36,8km/t
Grus: Tid 7,26 min, Snitt watt: 308W, Snitt hastighet: 36,2km/t

Må ta i litt mer med Jari`n og taper noen sekunder mot Aero sykkelen. På flatmark så kjennes de temmelig like ut, mens den ekstra vekten på grusraceren gjør den litt tregere når det går oppover. Men er bare snakk om sekunder i forskjell. Prøvde meg også på noen korte sprint segmenter, og der tangerte jeg PB.

Aero`n har fått ny eier og grussykkelen skal nå brukes til all sykling ICON_SMILE

_________________________

Topp
#2566201 - 23/07/2019 21:51 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
DuffMcShank Offline
Besatt

Registrert: 29/03/2012
Innlegg: 2668
Sted: Oslo
Farge på sykkel er undervurdert, tror jeg også hadde syklet fort på en gullsykkel!
_________________________
Create the problem and sell the solution

Topp
#2566210 - 23/07/2019 22:47 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
sun flyer Offline
Ringrev

Registrert: 14/08/2010
Innlegg: 989
Sted: Bergen
Syklet nettopp en 3400km tur på en grussykkel med landeveishjul. Er ikke overrasket over det du kom fram til.

Topp
#2566211 - 23/07/2019 22:57 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
perbl Offline
Søk hjelp!

Registrert: 21/06/2006
Innlegg: 9292
Sted: Trondheim
Kan ikke akkurat si at lysten til å ta CAADen av rulla den er parkert på ble større av å sykle lange turer på mye asfalt med grushoien. Var på en åtte mils tur med mest asfalt i går, og savna veldig lite selv om jeg kjørte på Rambler-dekk.

Eneste gangen jeg har savna mer rulleevne var vel da jeg prøvde å henge på en Diverge med smalere landeveisdekk ned fra Skistua.


Redigert av perbl (23/07/2019 22:58)
_________________________
Per B.

Topp
#2566212 - 23/07/2019 23:01 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: sun flyer]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8083
Sted: Oslo
Sitat: sun flyer
Syklet nettopp en 3400km tur på en grussykkel med landeveishjul. Er ikke overrasket over det du kom fram til.

+1

Samme med min mer beskjedne søndagstur på 1200 km.

Opplever at hovedforskjellen mellom grov blandeveissykkel og landeveissykkel - forutsatt liknende dekk - ikke ligger i i hvor fort man sykler rett frem, som dokumentert av Landevei, men kjøreegenskapene - hvordan sykkelen responderer, svinger, akselererer, klatrer, oppleves ICON_SMILE

En grov blandeveissykkel med geometri nær racer, som f.eks. 3T Exploro, kan kanskje føre de to verdenene sammen.

Topp
#2566228 - 24/07/2019 07:19 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
Juffe Offline
Ivrig

Registrert: 04/09/2006
Innlegg: 2483
Sted: Dikemark
Jeg tror det er mange som vil oppdage det samme. Jeg har brukt min Scott Addict RC CX til landeveg og den mest merkbare forskjellen lå i klatringer. Etter at jeg justerte styret ned, og vinklet det litt fremover, så var det neimen ikke mye jeg savnet.

Jeg skal ikke se bort fra at jeg kommer til å kvitte meg med den rene landevegssykkelen (Scott Addict RC) og kun ha en til alt. Den eneste utfordringen er 1x11 vs 2x11 da jeg syns sistnevnte kan bli stress på CX-ritt, men noe mangelfullt på landevegen.
_________________________
'...once more, and more intensity!'

Topp
#2566237 - 24/07/2019 09:19 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
gutt45kg Offline
Entusiast

Registrert: 20/03/2017
Innlegg: 429
Sted: Oslo
Største forskjellen for meg på "ren" racer og grave-bike er at den siste er mer behagelig å sykle pga bredere dekk. Føles også tryggere mht sprekker.

Topp
#2566239 - 24/07/2019 09:40 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
aug11x Offline
Ivrig

Registrert: 23/06/2002
Innlegg: 2465
Sted: Øvre Eiker
Jeg har også rask grusracer og vanlig racer. Foretrekker helt klart racer på asfalt og fine grusveier. Sikkert like raskt med grusraceren, men hvor mye har det å si da? For min del handler sykling om følelsen. Det føles diggere med racer på asfalt.
Akkurat som maset med at Ineos kjører Lightweight i TdF. Ja, i en lab kan du se at LW suger ift andre nye aerohjul, men tror mange ser bort i fra følelsen det gir. It`s all about the feeling :-)

Topp
#2566248 - 24/07/2019 10:17 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
Syklist1 Online
Ivrig

Registrert: 16/10/2008
Innlegg: 2472
Sted: Kristiansund
Burde vel ikke komme som noen overraskelse at forskjellene er små.

Allikevel diskuterer man ting med enda mindre betydning som felgbrems/skivebrems og komfort/vanlig/aero racer.
_________________________


Topp
#2566256 - 24/07/2019 10:54 Re: Grusracer på landevei...en liten test [Re: Joachim.B]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Registrert: 28/02/2014
Innlegg: 5241
Sted: Oslo
Blir litt som at forskjellen på en sprek fulldemper med 120mm vandring og hardtail i praksis er ganske liten, men en ht eller rittfulldemper vil likevel føles litt hvassere. Jeg føler meg litt raskere når jeg sykler på landeveissdekk enn 35mm g-one allround og da sykler jeg kanskje litt fortere også?

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå