Muligheter
#2566045 - 22/07/2019 06:19 Pendler - sekk eller seatpack?
sykkelslask Offline
Tørr bak øra

Hei, jeg pendler fort 25-30 km før jobb på en Gavia Terra og bruker idag en sekk. Men, er det innafor å pakke jobbklær i en type seatpack?

Er litt lei denne sekken, men samtidig ser jeg svært få pendlere med noe annet enn sekk...

Redigert av sykkelslask (22/07/2019 06:20)

Topp
#2566049 - 22/07/2019 07:02 Re: Pendler - sekk eller seatpack? [Re: sykkelslask]
svene Offline
Tørr bak øra

Jeg ble lei sekken og monterte baggasjebrett på pendlersykkelen i våres. Kjøpte denne: Sykkelvesker.no og monterte klickfix adapter. Den veska er ganske stor, men regntrekket som følger med tåler ikke regn. Kjøpte den for å sikre plass til laptopen. Så på flere andre vesker i 11-15l fra bl.a Thule og Ortlieb, men ingen av de hadde plass til 14» laptop. Godt fornøyd med vesken så langt.

Vurderte også seteveske, men fant ingen som var god til å ha laptop oppi.

Fantastisk mye bedre å pendle uten sekk syns jeg.

Topp
#2566061 - 22/07/2019 10:02 Re: Pendler - sekk eller seatpack? [Re: sykkelslask]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Når du først benytter sekk har du krysset grensen for "innafor" og du kan like godt benytte det som er mest praktisk.

Jeg har innimellom med skjorte og bukse som helst skal se nystrøket ut på jobb. Om jeg legger det nedi rett før jeg drar og ikke har sekken for stappet så tåler det ganske fint de 5 milene til jobb (overdriver nå det er 4,7).

Sekk synes jeg er fint, bare å ta den med rett i dusjen uten å ha noe montert på sykkelen eller å fikle med stropper. Tror jeg ville gått for en rammebag om jeg skulle byttet ut sekken, hadde en dedikert pendlersykkel og ikke så lang vei at drikkeflaske var naturlig.

Topp
#2566070 - 22/07/2019 10:54 Re: Pendler - sekk eller seatpack? [Re: sykkelslask]
sykkelslask Offline
Tørr bak øra

Ja, er enig i at sekk er enkelt, men når jeg innimellom tar et par turer oppom Grefsenkollen eller Lilloseter før jobb så misliker jeg denne sekken.

Men mulig skjorta blir krøllete i en seatpack? Ser for meg en 10-12 liters greie, da jeg ikke har behov for plass til PC.

Topp
#2566079 - 22/07/2019 12:25 Re: Pendler - sekk eller seatpack? [Re: sykkelslask]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
Dette har jeg tenkt mye på.

Brukte for noen år sia et par ortlieb-vesker på bagasjebrett til pendling. Digg å ha ryggen fri, men litt hassle med å dra med seg to vesker inn i garderoben. Det er også ofte for mye plass i to vesker. En endte opp med å ta med seg ting en ikke trengte. Det å kjøre med bare en veske kjennes rart ut.

Dessuten - og dette blei et problem - glemte jeg svært ofte jobbnøklene når jeg en dag skulle kjøre til jobb og brukte kjøre bil-sekken eller omvendt. Dette høres ut som et tøyseproblem, men jeg er mester i å glemme ting igjen når jeg skal ut døra om morgenen og nøkkelglemminga blei et vedvarende irritasjonsmoment.

Dette problemet forsvant da jeg gikk over til å bruke samme sekk til bilkjøring som til sykling. Jeg bruker nå en evoc-sekk som så vidt har plass til klær. Bruker ulltskjorte og tynn softshellbukse på jobb, så krøll er ikke et problem. PC-en blir igjen på jobb.

(fønnfakt: en kollega som kjørte forbi meg en gang jeg sykla, kom etterpå og sa at refleksene bak på ortliebveskene var svært sterke.)

Topp
#2566085 - 22/07/2019 13:42 Re: Pendler - sekk eller seatpack? [Re: sykkelslask]
sykkelslask Offline
Tørr bak øra

Jeg vurderer bare noe slik:

https://www.sigmasports.com/item/Topeak/Backloader-6L-Seatpack/FLDL

Mulig jeg må opp på en 8 liter, men det er ikke sikkert. Er kun bukse, skjorte/genser som må pakkes.

Topp
#2566167 - 23/07/2019 09:41 Re: Pendler - sekk eller seatpack? [Re: sykkelslask]
MrGrade Offline
Medlem

Sted: Kruttverket Nittedal
+1 for seatpack. Har en 9l selv på grusracern min som jeg egentlig hadde tenkt å ha til flerdagersturer. Men siden jeg ikke kjenner at den sitter der så står den på hele tiden. Hater selv sekk. Fint plass til det meste i den unntatt sko. De kan man feste på utsiden av packen med en borrelås om man trenger dette. Min er såpass bred at jeg har fraktet flere boxer sushi i den også fra Nydalen sushi til Nittedal. Sushien er riktignok ikke like delikat dandert etter å ha syklet greveveien mellom snippen og movann ICON_TONGUE

Dette er den jeg har.
https://bikeshop.no/tilbehor/vesker/setevesker/apidura/apidura-expedition-saddle-pack-9l-grå-vanntett-325g-9l-pws0000000-p0000081262

Hadde jeg kjøpt om igjen i dag hadde jeg kjøpt en større. Arealet man ikke bruker kan man uansett "brette sammen".

Redigert av MrGrade (23/07/2019 09:43)

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå