Muligheter
#2566036 - 21/07/2019 22:59 Grov stisykkel - ny, brukt eller vente?
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev

Sted: Sunny KSU
I løpet av våren og forsommeren har jeg igjen oppdaget hvor morsomt det er å sykle sti. I den forbindelse frister det stadig mer å gjøre noe med sykkelsituasjonen. Jeg har per i dag en 10 år gammel canyon nerve med 140mm vandring og 26 tommers hjul som fungerer, men det frister med både slakkere og mer stabilt etter jeg prøvde en forrige generasjons Strive i helgen.

Innsteget for en sykkel med Sram GX (eller lignende) og fornuftige dempere er relativt høyt. Jeg har i utgangspunktet et budsjett på rundt 30k (med litt slingringsmonn for rett sykkel), og har derfor begynt å studere bruktmarkedet. Problemet som da oppstår er at det er en sinnsykt svær jungel av sykler, der det virker som det har skjedd mye med geometri de siste årene, noe som gjør det vanskelig å vite hva jeg skal se etter.

Jeg har hatt flere sykler fra Canyon tidligere, og oppmerksomheten min går derfor naturlig mot nye Strive CF som for tiden er på tilbud. Ser de har en modell med GX og Lyrik/Super Deluxe som for tiden er på tilbud og lager.

Gode venner snakker veldig varmt om Kona Process 153, men jeg er litt skeptisk til speccen med blant annet NX-kassett og Yari-gaffel.

Bruktmarkedet er en så stor jungel at jeg ikke engang vet hvor jeg skal begynne.

Det jeg tror jeg vet jeg vil ha er en sykkel med 29-hjul som kan brukes i et par enduroritt (sikkert ikke mer enn ett eller to) i løpet av sesongen, og som føler seg hjemme på vestlandske bratte stier. Tenker derfor i utgangspunktet på sykler med vandring på +/- 150mm vandring som utgangspunkt.

Noen som har noen gode råd? Bør jeg vente til neste sesong når shimano kommer med SLX og XT i tolvdelt? Er det en god ide å kjøpe brukt, og hva bør jeg i så fall se etter med tanke på ulike modeller? Jeg er sånn middels mekkedyktig, og skal klare bremselufting, kassettbytte og lignende selv, men er ikke gira på å kjøpe meg et prosjekt som umiddelbart krever overhaling av lagre og dempere.

Noen som har noe å komme med av råd til en over snittet forvirret sykkeltulling som prøver å finne en sykkel han kan ha i mange år framover?

Topp
#2566039 - 21/07/2019 23:35 Re: Grov stisykkel - ny, brukt eller vente? [Re: Mr.Jacobsen]
ØysteinS Offline
Veteran

Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Ville sett nøye på Commencal Meta TR eller AM om jeg var i samme situasjon. En av de beste syklene tilgjengelig, men greit priset. De har ganske mange prisvarianter, og de modellene til ca 3000eur ser veldig bra ut, utstyrsmessig.

Topp
#2566040 - 22/07/2019 00:05 Re: Grov stisykkel - ny, brukt eller vente? [Re: Mr.Jacobsen]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Bird Aeris AM9 - ferdig snakka og flett ny med GX Eagle og Pike m.m.

Topp
#2566043 - 22/07/2019 01:15 Re: Grov stisykkel - ny, brukt eller vente? [Re: larsdx]
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev

Sted: Sunny KSU
Sitat: larsdx
Bird Aeris AM9 - ferdig snakka og flett ny med GX Eagle og Pike m.m.

Her var det jo definitivt mulig å velge hva en ville prioritere av deler også. Bare for å spørre dumt, er dette priser med moms som man kan trekke fra, for så å legge på norsk moms, eller kommer det 25% på toppen?

Topp
#2566057 - 22/07/2019 09:36 Re: Grov stisykkel - ny, brukt eller vente? [Re: Mr.Jacobsen]
jsdk Offline
Avhengig

Sted: Rasta
Det kommer norsk moms i tillegg. Bird og Commencal er likevel priset bra.

Har selv en AM9 og Bird har vært veldig behjelpelige både før og etter kjøp.

Topp
#2566059 - 22/07/2019 09:50 Re: Grov stisykkel - ny, brukt eller vente? [Re: Mr.Jacobsen]
Flamini Offline
Ringrev

Kjøp en overligger nå;
jeg hadde lagt minimal vekt på girsystemet men fokusert mer på geometri og hjulstørrelse

Topp
#2566066 - 22/07/2019 10:36 Re: Grov stisykkel - ny, brukt eller vente? [Re: Mr.Jacobsen]
Paulus Offline
Besatt

Sted: Tromsø
Jeg hadde nok gått for en am9 eller striven på tilbud. Spørs hva du vil ha.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå