Side 12 av 13 < 1 2 10 11 12 13 >
Muligheter
#2546805 - 11/04/2019 07:44 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Sitat: Sepeda
Mindre glad i overgangen mellom seterør og setepinne, og egentlig utformingen av hele seterøret... Hm.

Siden jeg er en erklært tilhenger av funksjon over form, må jeg irettesette meg selv her.



Våre mer opplyste venner i Landevei forklarer at «boksen» ved setepinnen inneholder strammeløsningen og at pinnen festes til rammen helt nederst i denne boksen. Alt ovenfor dette bøyer seg som et fjærblad for en mer behagelig reise.

Specialized har m.a.o. ytterligere perfeksjonert fordelen som senkede setestag og evt. skrånet overrør gir for vibrasjonsdemping i setepinne uten å ta steget helt ut til en form for Future Shock hydraulisk demping bak så vel som foran, slik vi finner på enkelte av Treks modeller med IsoSpeed.

Interessant å merke seg at de amerikanske gigantenes satsing på mekanisk eller hydraulisk demping (Trek IsoSpeed/Specialized Future Shock) og/eller særlig utforming av rør og materiale (Cannondale SAVE/Micro Suspension) har hevet terskelen for hva som betegnes som komfort. Europeiske modeller som før fikk skryt for fart og komfort, får nå i enkelte tester trekk for tilbakemeldinger fra underlaget som før ble lovpriset. Ikke vet jeg.

Og der kom nyheten om at Team Sky er på fulldempet Dogma på Paris-Roubaix ICON_LAUGH

Topp
#2546922 - 11/04/2019 13:18 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Talgos Offline
Avhengig

Registrert: 26/03/2012
Innlegg: 513
Denne nye Future bakdemperen skal ha service hver 500 time (eller minst 1 gang pr år), noen som vet om dette er noe man kan gjøre selv eller om sykkelen må inn verksted for å få det gjort?

Topp
#2546927 - 11/04/2019 13:41 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Talgos]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Sitat: Talgos
Denne nye Future bakdemperen skal ha service hver 500 time (eller minst 1 gang pr år), noen som vet om dette er noe man kan gjøre selv eller om sykkelen må inn verksted for å få det gjort?

Du mener frontdemper, stemmer? Vet for øvrig ikke svaret.

CyclingWeekly presiserer at demperen trenger TLC...

The hydraulic Future Shock system works much like a mountain bike suspension fork – oil flows through the circuit and compression and rebound are adjusted simultaneously via the dial. Servicing requirements remain: the brand recommends you give the Future Shock some TLC every 500 hours, or 1.5 years.

...som jeg forstår er den sykkeltekniske betegnelsen på Tender Loving Care ICON_SMILE

Topp
#2546945 - 11/04/2019 14:16 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Talgos Offline
Avhengig

Registrert: 26/03/2012
Innlegg: 513
Sorry, ser jeg skrev "bakdemper" men mente såklart "frontdemper".

Ser ut som den krever service som en vanlig dempergaffel på terrengsykkel. Så spørsmålet er om de har gjort som RockShox slik at folk kan ta service selv med vanlig verktøy, eller om de har gjort som Cannondale og Cane Creek har gjort med sine dempere at du må inn på verksted for all service pga du må bruke spesialspesialverktøy som ikke er å få kjøpt.

Ser ikke ut som det har kommet info om dette enda, men synes det er veldig relevant å vite hvis jeg skal vurdere å kjøpe sykkelen.

Topp
#2547057 - 11/04/2019 20:29 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Valentino Offline


Registrert: 15/01/2011
Innlegg: 8057
Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
Videoen Specialized har laget til ny-Roubaixen er smart, veldig smart. Punchline: "Roubaix er ikke lenger bare for menn. Rittet burde heller ikke være det."

Samtidig har Spesh gått inn som sponsor av Paris-Roubaix/ASO. Lave odds for et Paris-Roubaix for kvinner neste år.
_________________________
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2547071 - 11/04/2019 21:52 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
DuffMcShank Online
Besatt

Registrert: 29/03/2012
Innlegg: 2701
Sted: Oslo
Skjønner ikke koblingen til Roubaix, er det fordi den har fått høyere stack I pro-varianten?
_________________________
Create the problem and sell the solution

Topp
#2547080 - 11/04/2019 22:27 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Sitat: DuffMcShank
Skjønner ikke koblingen til Roubaix, er det fordi den har fått høyere stack I pro-varianten?

Var spørsmålet til meg eller til Valentino om uni-sex utformingen av Roubaix?

Dersom det var til meg: Tråden handler om allsidige landeveissykler, som i min forståelse betyr sykler som er godt egnet til å takle et bredt spekter av bruksområder, underlag, værforhold og endog årstider, noe som gjerne vil si god dekklaring, skivebremser og en viss grad av vibrasjonsdemping. Noen har avslappet geometri, andre mer aggresssiv.

Nye Roubaix, med sin betydelig større dekklaring og forbedrede vibrasjonsdemping, er åpenbart nettopp en allsidig landeveissykkel.


Redigert av Sepeda (12/04/2019 07:03)
Rediger grunn: Redigert etter spesifisering av spørsmålet :)

Topp
#2547087 - 11/04/2019 23:42 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
DuffMcShank Online
Besatt

Registrert: 29/03/2012
Innlegg: 2701
Sted: Oslo
Kjære vene... Det var jo åpenbart ment som en kommentar til videoen Valentino nettopp linket, hvor Specialized fremstiller unisex-Roubaix som den nye vinen for kvinner.
_________________________
Create the problem and sell the solution

Topp
#2547096 - 12/04/2019 06:08 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Beklager! ICON_SMILE

Specialized refererer til deres Retul, som skal ha vist at det er like store variasjoner i kvinnelige som mannlige kroppsmål og at forestillingen om distinkt herre- og kvinnegeometri og -mål på komponenter ikke er holdbar. Jeg leser at Specialized tidligere har valgt å beholde kvinnemodeller med mer avslappet sittestilling også ut fra at kvinner ønsker "en annen opplevelse". Men med nye Roubaix tar Specialized farvel med Ruby, mens de som ønsker en mer avslappet geometri anbefales å se på Diverge.

Roubaix vil ikke engang ha modeller med kvinnetilpasset sete (men unisex Power), kortere styrefremspring eller smalere styre.

Om justeringer i målene for Roubaix som du refererer til skyldes uni-sex tilpassing, vet jeg ikke. Ut fra Specializeds logikk, burde de gjerne ikke det.

Flere merker har gått bort fra kjønnsspesifikke modeller de siste årene.


Cycling Weekly: Is ‘women’s specific geometry’still relevant in 2018?

Topp
#2547107 - 12/04/2019 08:18 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
DuffMcShank Online
Besatt

Registrert: 29/03/2012
Innlegg: 2701
Sted: Oslo
Så reklamen henspeiler til at nå skal kvinner også få lov til å sykle fort, fordi de får "lov" til å kjøpe "herremodellen"? Samtidig som de gjør sykkelen slakere ICON_SMILE Det er riktignok så vidt jeg forstår fortsatt 2 forskjellige geometrier som slippes (pro og team).

Uansett; poenget for min del var at dette synes jeg var mer forvirrende enn smart markedsføring. Budskapet virker å koke ned til at Spesh ønsker at kvinner skal kjøpe sykkelen/sponser dameritt på sikt ICON_SMILE ?
_________________________
Create the problem and sell the solution

Topp
#2547112 - 12/04/2019 08:31 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Den ballen spiller jeg videre til Valentino ICON_SMILE

Topp
#2547118 - 12/04/2019 08:55 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Talgos Offline
Avhengig

Registrert: 26/03/2012
Innlegg: 513
Det er flere merker som også leverer samme sykkel i forskjellige geometrier. Trek gjør det blant annet med sin allsidige Domane. Den fås i en variant for oss vanlige dødelige og en variant som er ekstra lang og lav. Racing versjonen av Domane var laget til Trek Segafredo og du ser sikkert Degenkolb med den på søndag.

Topp
#2547124 - 12/04/2019 09:05 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank]
Valentino Offline


Registrert: 15/01/2011
Innlegg: 8057
Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
Dersom data viser at det er mindre forskjell mellom kjønnene mhp bein-, rygg- og armlengde enn innenfor kjønnene har det særdeles lite for seg med ulik rammegeo for dem. Da er det bedre med to posisjonsgeometrier (en for sånne som meg og en for den mer typiske mamil/makil). Power-setet til Spesh (som jeg digger) har jo vulvasprekk, så det er allerede unisex, og litt smart valg av standardstyrebredde (litt smalt for noen menn, litt bredt for noen kvinner) og en midt i mellom standardframspringlengde kan de sende mange Roubaix ut butikkdøra med lite klargjøringstid.

Ja, jeg tror at Specialized har fortalt ASO at de går inn som sponsor i Paris-Roubaix mot at ASO får ut fingern og lager et WT kvinneritt også allerede til neste år, og jeg tror også at Spesh gjør det for å selge flere sykler.

Eksempel på unisexfarge:

_________________________
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2547143 - 12/04/2019 09:32 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank]
hrukin Offline
Ivrig

Registrert: 13/10/2010
Innlegg: 2348
Sted: Sandvika
Sitat: DuffMcShank
Kjære vene... Det var jo åpenbart ment som en kommentar til videoen Valentino nettopp linket, hvor Specialized fremstiller unisex-Roubaix som den nye vinen for kvinner.


Blir lettere å skjønne hvem du svarer til hvis du trykker på svarknappen til personen du svarer til. På ditt innlegg hadde du svart med henvisning til Sepeda, var nok derfor han lurte litt. Jeg går i samme fella selv flere ganger så er ikke flink selv på dette.
_________________________
Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.



Topp
#2547215 - 12/04/2019 12:43 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: hrukin]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Takk, hrukin yes

In other news:

En klassiker er gjenoppstått i ny versjon med delvis ny misjon:


Still a CX race bike at heart (...) the Ritchey Logic Instagram describes this as 'a gravel smasher, a trail explorer and an all rounds shred sled'.
Offroad.cc: Ritchey celebrates 25th year with limited edition modern Swiss Cross

Twenty-five years later, the Swiss Cross is still a staple of the Ritchey fleet - now featuring modern standards such as 12mm thru-axles, flat-mount brakes, and higher-volume tire clearance. Yet one thing has remained unchanged: it is still a no-holds-barred race-ready dirt ripper. (...) In honor of its 25th anniversary and namesake, Ritchey has created 100 limited edition framesets, crafted in homage the frame Frischi rode to European Cyclocross Championships.
Ritchey: Swiss Cross Frameset

I den grove av spekteret, dette, og egentlig kross, men jeg måtte bare ta den med. Swiss Cross.. Og sjekk kubjellen.

Topp
#2547291 - 12/04/2019 15:51 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
DuffMcShank Online
Besatt

Registrert: 29/03/2012
Innlegg: 2701
Sted: Oslo
Tour Magazin har stor test av blandeveissykler i siste nummer. Dessverre kun nedlastbar i app og på tysk, så knotete å oversette via Google.
_________________________
Create the problem and sell the solution

Topp
#2548690 - 21/04/2019 13:33 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Sitat: DuffMcShank
Tour Magazin har stor test av blandeveissykler i siste nummer.

Her gjør Tour noe interessant.



Mens siste Landevei sammenligner ytterpunktene i form av en grov blandeveissykkel versus siste generasjon aero-racer, stiller Tour spørsmålet: For allsidig sykling på landevei, grus og skogsveier, skal man velge Marathonrennrad oder Gravelbike? Altså komfortracer med god dekklaring eller blandeveis-/grussykkel?

Tour forsøker heldigvis ikke å være vitenskapelig, men lar fire erfarne landeveisryttere teste sykler på variert underlag og beskriver deres subjektive inntrykk og preferanser.



Man ser på fem par med sykler som har tildels overlappende bruksområder, om enn optimalisert for forskjellige strekk i spekteret fra fineste landevei til groveste kjerrevei:

Canyon Endurace versus Grail
Cube Attain versus Nuroad
Giant Defy versus Revolt
Rose Team GF 4 versus Backroad
Scott Addict versus Addict Gravel

Liknende par gjenfinner vi bl.a. i Cannondale Synapse versus Topstone, Trek Domane versus Checkpoint, Specialized Roubaix versus Diverge, BMC Roadmachine versus Roadmachine X og mange andre.

Testsyklistene har forskjellige utgangspunkter. Noen har lang erfaring med krossykler på grovt underlag, mens andre har sverget til landeveissykkel på landevei og terrengsykkel på alt annet.

Mange interessante observasjoner i testen, men jeg skal kun fremheve noen hovedpoenger slik jeg leser den:

- Alle blir imponert over hvor røft underlag racerne med god dekklaring takler.

- De fleste blir også imponert over hvor godt de grovere blandeveissyklene fungerer på landevei.

- Valg av dekkbredde og lufttrykk synes mer avgjørende enn geometri på røft underlag.

- Racerne med bred dekklaring oppleves naturlig nok mer som nettopp racere hva gjelder egenskaper og følelse på landeveien.

Til slutt konkluderer tre av fire testryttere at de foretrekker racer med god dekklaring fremfor grovere blandeveissykkel for variert bruk - altså på landevei, grus og skogsvei. Men holder muligheten åpen for annet valg dersom en større del av underlaget man sykle på er virkelig røft.

Dette er helt sammenfallende med mine egne erfaringer og valg. Som nevnt før, er jeg ovebevist om at mange som sykler på varierte, norske veier vil ha størst utbytte av nettopp racer med dekklaring på 30-35 mm og gjerne stabil geometri og god vibrasjonsdemping.

(I testen rangeres forresten alle modeller også etter vekt, egenskaper i rammesettet, nivå på komponenter m.m. Her er det paret fra Rose som kommer best ut, med laveste poengsum.)

Siste nummer av Tour kan kjøpes på tysk i app. Ikke si det til noen, men jeg har tillatt meg å kopiere de aktuelle sidene, som følger vedlagt.


Vedlegg
Screenshot_2019-04-21-13-30-25.png (1555 nedlastinger)
Screenshot_2019-04-21-13-30-37.png (167 nedlastinger)
Screenshot_2019-04-21-13-30-52.png (106 nedlastinger)
Screenshot_2019-04-21-13-31-02.png (1549 nedlastinger)
Screenshot_2019-04-21-13-31-09.png (172 nedlastinger)


Topp
#2550275 - 27/04/2019 23:11 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Minus Offline
Medlem

Registrert: 23/09/2010
Innlegg: 77
Er dette mye sykkel for pengene, eller mye penger for sykkelen?
https://www.antonsport.no/sykkel/landeve...0-gra-51-v78885
Synapse alu disc 105 til 12799kr.

Topp
#2550277 - 27/04/2019 23:29 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Minus]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Sitat: Minus
Er dette mye sykkel for pengene, eller mye penger for sykkelen?




Jeg liker i grunnen det aller meste ved pene Synape Alu Disc SE (Special Edition) 105, som er utstyrt med lettere utveksling og bredere, slangeløse dekk for eventyrsykling. Men den er beklageligvis satt opp med mekaniske skivebremser. Det var en utbredt og forståelig løsning for noen år siden, men nå som det finnes hydrauliske grupper helt ned til Tiagra, er det en showstopper for meg. Det finnes knapt terreng- eller hybridmodeller med mekaniske skivebremser, og det er like lite grunn til at å sette dem på (b)landeveissykler.

Å oppgradere til hydrauliske bremser selv er fortsatt kostbart.

Mekaniske versus hydrauliske bremser er diskutert i mange tråder. Har selv erfaring med begge deler over flere år og her er hvorfor jeg foretrekker hydrauliske:

Trykk for å se...
- Hydrauliske bremser er enklere å sette opp og er selvjusterende. Selv erfarne mekanikere sliter med en del mekaniske bremser. Det kreves manuell etterjustering både for å sikre funksjon og ikke minst for å unngå støy.

- Hydrauliske bremser er mer pålitelig til vinterbruk ettersom det ikke er noen wire som kan fryse i strømpen. Ja, man kan unngå problemet på mekaniske, men det krever innsats. Har flere ganger mistet bremsekraft med mekaniske om vinteren. Det er ikke noe særlig.

- Hydrauliske bremser har tradisjonelt vært kostbare, men i motsetning til mekaniske er hydrauliske bremser videreutviklet de siste årene og kommer nå i alle prisklasser. Hydraulisk Tiagra er i ferd med å ta over i prissegmentet der man før fant mekaniske. Tester sier at funksjon ikke står merkbart tilbake for de mer kostbare gruppene. Man får altså topp hydraulisk funksjon til samme pris som man før fikk rimelig god mekanisk funksjon.

- Hydrauliske bremser vil gi en bedre annenhåndspris den dag man måtte velge å bytte sykkel. Det er en utbredt holdning at man ikke vil gi mer enn 4-5 tusen for en brukt sykkel med mekaniske skivebremser.

Om man er vant med og trives med mekaniske bremser, synes jeg dette er mye sykkel for pengene!

Topp
#2550289 - 28/04/2019 08:32 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Minus Offline
Medlem

Registrert: 23/09/2010
Innlegg: 77
Takk for svar! Jeg kikka gjennom spesifikasjonene flere ganger, men at bremsene var mekanisk gikk meg hus forbi. Så på annonsen igjen nå, men ser ikke at hverken hydr eller mek. er nevnt. Hva skal jeg se etter i andre annonser for å skille disse fra hverandre?

Enig i at mekanisk er showstopper. Har hydraulisk på MTB'en og liker det godt.

Redigert : cable actuated disc var det visst..


Redigert av Minus (28/04/2019 08:33)

Topp
#2550290 - 28/04/2019 08:38 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Valentino Offline


Registrert: 15/01/2011
Innlegg: 8057
Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
Sitat: Sepeda
ovebevist om at mange som sykler på varierte, norske veier vil ha størst utbytte av nettopp racer med dekklaring på 30*-35 mm og gjerne stabil geometri og god vibrasjonsdemping.
Bianchi Specialissima m.a.o. ICON_WINK

*Min uthevning. Jeg har som nevnt før hørt om en gærning som har 30 mm dekk i en.

Men serriøst altså: En Ritchey Swiss Cross, skal ikke den være helrød?
_________________________
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2550296 - 28/04/2019 09:03 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Valentino]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Sitat: Valentino
Bianchi Specialissima... Jeg har som nevnt før hørt om en gærning som har 30 mm dekk i en.

Og bare vent til sykkelen får skivebremser og utvidet dekklaring. Da kan den attpåtil brukes med Xerxes 30 mm i Marka på vinteren ICON_SMILE Bare se på nye Sprint, som har lik geometri og tar minst 32 mm.



Moderne racere er blitt svært så allsidige, og i betydelig høyere grad nå enn da tråden ble startet. Men alvorlig: Har sett for mange rammesett oppskrapt av for brede dekk de siste årene, så det gjelder å ha realistiske ambisjoner.

Sitat: Valentino
Men serriøst altså: En Ritchey Swiss Cross, skal ikke den være helrød?

For så vidt. Og det liker jeg best også. Og jeg savner det ikoniske, hvite korset på gaffel og overrør. Men klassisk Swiss Cross har hvite elementer på under- og seterør, slik vi kan se fra Hans Kristians deilige doning. Så jubileumsversjonen bruker de samme fargene, men på annet vis.

Jeg falt for bjella.



Vedlegg
Ritchey Swiss Cross.jpg (1142 nedlastinger)


Topp
#2550371 - 28/04/2019 16:56 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Et lite gjensyn med Veronique Sandler, som viser oss halvgamle gubber hva blandeveissykling kan være.


2018 Marin Four Corners in Malaga, Spain

OBS: Reklame! eek2


Vedlegg
Marin Four Corners Veronique Sandler.jpg (1032 nedlastinger)


Topp
#2564931 - 12/07/2019 22:21 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Lars77 Offline
Nytt medlem

Registrert: 10/02/2019
Innlegg: 3
Tenkte å prøve litt lett grussykling med 2019 Trek Domane Sl5 bl.a. på Golsfjellet. Treng forslag til dekk. Vurderer GravelKing SK 32 eller 35 men er usikker på om 35mm går på sykkelen. Nokon som veit? ev andre dekkforslag?

Topp
#2564935 - 12/07/2019 23:05 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
mpe Offline
Avhengig

Registrert: 10/08/2011
Innlegg: 504
Sted: Porsgrunn
Om du har tenkt å holde det på "hoved veiene" på Golsfjellet, er det vel så bra med landeveisdekk, 28 eller større etter min mening.


Redigert av mpe (12/07/2019 23:11)

Topp
#2564940 - 13/07/2019 00:44 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
vviz Offline
Ivrig

Registrert: 03/06/2009
Innlegg: 1526
Kjenner ikke veiene der, men om "hovedveiene" på Gol ligner hovedveiene i Oslo-marka, er landeveidekk, som anbefalt, fantastisk raskt. Bare senk trykket tilstrekkelig, og vær heller litt for forsiktig i svingene, enn litt for tøff.
_________________________
Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Topp
#2564944 - 13/07/2019 08:25 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: vviz]
Lars77 Offline
Nytt medlem

Registrert: 10/02/2019
Innlegg: 3
Takk for svar! Sykkelen står med dei originale Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700 x 32c. Dei kjennes (naturleg nok) glatte på grus, og tenkte at punkteringsfaren er stor, men så har eg lite erfaring med denne type sykkel på grusvegar ICON_SMILE

Topp
#2564956 - 13/07/2019 09:22 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Lars77]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 8370
Sted: Oslo
Slutter meg til mpe og vviz. Med Domane og 32 mm dekk vil du kunne cruise det meste av norske grusveier i stil, fart og komfort. Jeg har stort sett vært på 28-30 mm sommerstid de siste sesongene og er daglig på grus for pendling og tur.

Det er i grunnen bare å sette i vei uten å bekymre seg, men her er noen tanker om du likevel har lyst til å endre noe ICON_SMILE

- Domane SL5 Disc synes å være en fantastisk allsidig sykkel, med avansert vibrasjonsdemping (IsoSpeed foran og bak), stort spenn i utvekslingen, uvanlig god dekklaring og felger egnet for slangeløst oppsett. Så vidt jeg kan se, er originale dekk enkle budsjettdekk med kanttråd og 60 TPI (tetthet i veven). Det skal være solide dekk med god punkteringsbeskyttelse, og fungerer sikkert utmerket, men jeg synes ærlig talt sykkelen fortjener bedre. Du kan jo vurdere å ta dette som en anledning til å oppgradere til lettrullende dekk av høy kvalitet, gjerne satt opp slangeløst, om du er motivert for det. F.eks. dekk som Schwalbe Pro One eller G-One Speed eller Conti GP 5000 TL. Selv er jeg denne sesongen på Vittoria Corsa Graphene 2.0 TLR.

- Om du vil ha dekk som gir deg noe mer grep på grus og røffere underlag, kan du se på blandeveis/grusdekk med litt mønster som Schwalbe G-One Allround 35 mm eller med knaster på kantene, som f.eks. WTB Exposure 34 mm. Finnes mange alternative grusdekk og også en mengde krossdekk på 33 mm som vil fungere fint. Vil øke følelsen av trygghet og gjøre at du kan slippe deg mer løs.

- Du vet det sikkert fra før, men slangeløst oppsett gir altså fordelene med økt punkteringsbeskyttelse i det du ikke får snakebite (at slange kommer i klemme mellom felg og dekk) og guffen tetter små hull. I praksis betyr det bl.a. at du tryggere kan velge noe lavere lufttrykk av hensyn til grep på variert føre. Men det er også noen ulemper: Man må lære seg ny teknikk for oppsett (det krever interesse, ellers blir det bare ergrelse). Og punkteringer som ikke guffen tetter, kan være mer krevende å fikse på tur. Heldigvis har jeg aldri opplevd det selv de årene jeg har kjørt slangeløst.

- Hva gjelder lufttrykk, valgte jeg for noen år siden gjerne bredere dekk med lavere lufttrykk også av hensyn til komfort. Jeg har i grunnen gått bort fra den tankegangen. Opplever at det er best å velge lufttrykk ut fra ønsket grep og rullemotstand, og overlate komforten til vibrasjonsdemping i rammesett, setepinne og evt. cockpit. Om man velger å senke lufttrykket av hensyn til komfort utover hensyn til grep, kan man lettere få gjennomslag i dumper, altså slag direkte mot felg. Selv om man ikke får snakebite-punktering på slangeløst oppsett, kan felgen lide. Jeg opplever at lufttrykk valgt for komfort også kan gi en noe mindre solid følelse, f.eks. i svinger. Med en sykkel som Domane har du det beste utgangspunktet: Du kan velge lufttrykk av hensyn til kjøreegenskaper og overlate komforten til IsoSpeed-dempingen i rammesettet.

Om du vil ha noen andre praktiske tips, er det artig å se hvordan våre venner i GCN optimaliserer nettopp Domane for grussykling. Gjelder bare å huske at slik optimalisering slett ikke er nødvendig for å utforske annet enn asfalt.


GCN: Turn Your Road Bike Into A Gravel Bike

Topp
#2564959 - 13/07/2019 10:00 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Lars77]
mpe Offline
Avhengig

Registrert: 10/08/2011
Innlegg: 504
Sted: Porsgrunn
Sitat: Lars77
Takk for svar! Sykkelen står med dei originale Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700 x 32c. Dei kjennes (naturleg nok) glatte på grus, og tenkte at punkteringsfaren er stor, men så har eg lite erfaring med denne type sykkel på grusvegar ICON_SMILE


Syklet der tidligere i uken. I strava linken er det bilder, hvor du kan få intrykk av veiene og dekka på sykkel(som er Challenge Strada Bianca Race CL 33mm)
https://www.strava.com/activities/2526732430

Topp
#2564971 - 13/07/2019 12:02 Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda]
Lars77 Offline
Nytt medlem

Registrert: 10/02/2019
Innlegg: 3
Takk for grundige svar. Absolutt mykje spanande å setja seg inn i og prøva ut. Bur ved foten av Skjervet i Hardanger så det er stort sett asfalterte høgdemeter i alle retningar. Pga 9km jobbpendling kvar veg sette eg på SKS longboard skjermar (45mm). Ellers er sykkelen original foreløpig. Bytta og frå landevegsko til terrengsko og har ikkje angra eit sekund til mitt bruk.

Topp
Side 12 av 13 < 1 2 10 11 12 13 >

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå