Muligheter
#2564707 - 10/07/2019 13:53 Sykkeltrening når man satser på ski/løp
bigp85 Offline
Entusiast

Hei,

Jeg har anskaffet meg grusracer i sommer og har dermed et fint alternativ til trening mot langrennssesongen.

Jeg trener primært til 1-2 konkurranser på langrenn og på vinteren. Skitreninga inneholder både klassisk og skøyting. Ofte skøyting og staking siden det er mer fleksibelt og tidseffektivt.

I tillegg pleier jeg å ha et løp å trene mot. I hvert fall en 10 km eller en halvmaraton. Jeg ser for meg at når høsten kommer, så blir det mer løping. Nå er jeg mest motivert for å sykle etter å ha løpt mye rolig i pappapermen i våres.

Når man skal kombinere ski-treninga med sykling, hva bør jeg helst gjøre på når jeg skal sykle eller løpe?

Nøkkeløkter til sykkel?

Lange turer (3 timer+) i sone 1-2 på sykkel gir vel god aerob trening til løp/ski ?

Bakkeintervaller på sykkel hjelper vel også på å bli bedre i bakker på langrenn (O2) ?

Topp
#2564715 - 10/07/2019 15:12 Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: bigp85]
kaiost Offline
Ivrig

Sted: Rena
Sesongen 13/14 trente jeg brukbart. Fikk ned vekta fra 78 til 70 kg. Er gammel skiløper men har syklet mest de siste årene. Fikk lyst til å heve meg litt lovmessig og satte meg mål på ski og sykkel. Hovedmål vinter var Vasaloppet. Trente bra på sykkel og hadde stort sett 2 intervalløkter i uka i tillegg til ritt. Ene økta var litt kortere intervaller som 4x5 min, 3x10 min og lignende. Den andre økta var lenger, fra 30 min til en time, rundt terskel. Mye motbakketrening, som starten på Birkebeinerrittet. Kombinerte dette med en langtur med jevne mellomrom , rundt 5, 6 timer. Fikk den utholdenheten som var litt før dårlig før, og kunne ligge på 90-94% av maxpulse ganske lenge. Hadde en brukbar skisesong og nådde målet mitt om å gå Vasan på under 5 timer. Sykkel tar en del tid, men er snilt mot kroppen og så morsom trening da. Du får garantert utbytte av det.

Topp
#2564741 - 10/07/2019 21:40 Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: bigp85]
John_Harald Offline
Avhengig

Sted: Sørumsand
Har opplevd at overføringsverdien fra løping/sykling til svømming/ski uten å ha trent svømming/ski er stor. Har også opplevd at overføringsverdien fra sykling til løping som veldig bra.

F.eks 7. åringen min trener ikke løping, men har vært på sykkelrulla og syklet til skolen hver dag hele vinteren. Tok han med han på en løpskarusell med ca 150 barn mellom 8 og 13 år, endte på 3. plass.. I kveld har det blitt to timer med stisykling på guttungen: https://www.strava.com/activities/2521030936

Hvor mange timer i uka ønsker du å trene?

Redigert av John_Harald (10/07/2019 21:41)

Topp
#2564952 - 13/07/2019 09:06 Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: John_Harald]
bigp85 Offline
Entusiast

Sitat: John_Harald
Har opplevd at overføringsverdien fra løping/sykling til svømming/ski uten å ha trent svømming/ski er stor. Har også opplevd at overføringsverdien fra sykling til løping som veldig bra.

F.eks 7. åringen min trener ikke løping, men har vært på sykkelrulla og syklet til skolen hver dag hele vinteren. Tok han med han på en løpskarusell med ca 150 barn mellom 8 og 13 år, endte på 3. plass.. I kveld har det blitt to timer med stisykling på guttungen: https://www.strava.com/activities/2521030936

Hvor mange timer i uka ønsker du å trene?

Jeg pleier å trene 5-10 timer i uka ut ifra gammel treningsstatistikk.

Jeg sykler/løper også en del til jobben (5-6 km per vei). Mne nå de siste månedene har det vært mest løping med trillevogn siden jeg har hatt pappaperm og ferie, og kommer til å ha det igjen neste vår!

Topp
#2564995 - 13/07/2019 20:19 Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: bigp85]
John_Harald Offline
Avhengig

Sted: Sørumsand
Siden man responderer forskjellig på trening er det vanskelig å gi riktige råd til de man ikke kjenner bakgrunnen til.

Hvis du er mest motivert for å sykle nå, er det sykling du bør prioritere nå. Man skal ikke undervurdere lystbetont trening, heller ikke når det gjelder å presse seg.

Trener man bare 5 timer i uka, kan mange tåle at mye av treningen er hard. Med hardt mener jeg alt fra sweetspot og hardere. Hvis man har kontinuitet på hardtreningen gjennom hele året er det ofte positivt for 02, terskel og rolig trening, også for ski og løping. På en annen side, bør man trene på det man skal bli god i..

Trener man 10 timer i uka, er et tips å trene hardt så ofte kroppen klarerer det, og fylle opp med rolig trening ellers. Det å fylle opp med masse rolig trening er supert for at totalbelastningen i løpet av uka blir høy nok.

Topp
#2565012 - 13/07/2019 23:19 Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: bigp85]
bigp85 Offline
Entusiast

Takk!

Jeg tror nok det mest fornuftige er å trene 2 hardøkter og alt annet rolig.
Før konkurranse blir det kanskje 3 hardøkter og mindre rolig trening 2 uker før.

Kan jeg ha samme pulssoner til sykkel som jeg har brukt til løping og langrenn? Jeg bruker pulsen mest for å holde intensiteten nede på roligturer og terskeløkter. Korte intervaller kjøres etter fart. På sykkel burde jeg vel ha kjørt intervaller etter FTP men wattmåler har jeg ikke.

Topp
#2565077 - 14/07/2019 16:38 Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: bigp85]
lml Offline
-----

Sted: Egersund
Pulssonene på løping ligger gjerne ca10 slag over sykling men er jo individuelt og litt avhening av hvilken treningsform du har trent mest i(best arbeidøkonomi i).

Topp
#2565098 - 14/07/2019 20:41 Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: bigp85]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund
Er mosjonist som prøver å bli god i orientering/fjelløp. Løper 10k på 38:35.

Sykling er stas, men jeg ser ofte på det som noe jeg kjører mellom løpeøktene for å øke total treningsbelastning og for å variere treninga for å skadeforebygge. Det er løpinga som er "trening".

Det er sikkert bare fordi jeg ikke er god nok til å sykle. Jeg klarer ikke å få like mye treningsutbytte av en sykkeløkt som av en beinhard 5x1200m løpeøkt på bane eller motbakkeintervall i fjellskråninga bak huset.

IMO er stiturer er mer intenst enn landevei. Jeg opplever også at en 50 min strukturert intervallrulleøkt med t.d. Sufferfest er "bedre" enn t.d. en landevegstur (fartslek) på 1.5t.

Topp
#2565413 - 12 minutter 48 sekunder siden Re: Sykkeltrening når man satser på ski/løp [Re: bigp85]
Velte_Petter Online
Medlem

Min erfaring er at sykkeltrening fungerer ekstremt dårlig i f.t. løping og ski. Motsatt vei gir stor effekt. Og man er på et greitt sykkelnivå selv uten sykkelspesifikk trening med kun et par løps-/hufseintervaller, langtur og ei kjerneøkt med styrke i uka. Spørsmålet er hvor stort utbytte man får av syklingen i forhold til totalbelastningen, dersom man likevel må opprettholde et visst regime i forhold til løp/ski. Da koker det ned til lett restitusjon.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå