Muligheter
#2560754 - 17/06/2019 15:29 Turer rundt Mykingstølen? (Ål)
Molly Offline
Avhengig

Sted: Sandefjord
Svigers har ordna seg hytte på fjellet, så vi er på jakt etter turtips i området. Gjerne turer på 4-8 mil som egner seg for rittfulldemper (men kortere funker også). Mye sti, lite grus så sant det lar seg gjøre. Utgangspunkt helst i området rundt Mykingstølen ICON_SMILE

Gjerne Stravaspor!

Topp
#2560911 - 18/06/2019 09:36 Re: Turer rundt Mykingstølen? (Ål) [Re: Molly]
anderfo Offline
Besatt

Sted: Trondheim (Rættsida)
Jeg er litt kjent i området ettersom vi har ei hytte oppe i Kvinnegardslia, litt ovenfor busstoppet Stavestølen. Nå er jeg riktignok mest kjent i skiløypene og til fots, men jeg har tatt med meg stisykkelen hit noen få ganger på sommeren de siste årene.

Det står litt inntegnet på trailguide/mtbmap og trailguide/norgeskart – men mtbmap er langt fra komplett her, ettersom alt er inntegnet av meg som tross alt bor i Trondheim ICON_WINK Ingen lokale turgåere eller syklister ser ut til å ta ansvar på OSM og mtbmap, dessverre. Mr Trailguide himself bor ganske nært Ål, men det er kun et par smårunder inntegnet i nærheten av Mykingstølen.
Vær obs på at mye av det du finner på Strava heatmap her er skiløyper og ikke sykkel/sti.

Jeg har ennå til gode å finne noen "gullkorn" i dette området. Det er ganske mye myr, vierkratt, einerkratt og sauemøkk langs stiene, dvs. best egnet hvis det er knusktørt og helst august-september når insektene har begynt å gi seg...

Noen mer detaljerte erfaringer av ymse slag, først de som er i nærheten av Mykingstølen:
* Oppe rundt Primhovd skal det visst være fint å sykle, men jeg har prøvd to ganger fra sørøst-sida uten å finne noe annet enn kratt og myr på vei opp dit, så jeg har snudd. Dvs. du bør nok finne en annen inngang inntegnet på trailguide e.l...
* Det fineste jeg har funnet er kanskje stien fra Kløvhovd ned til Stavestølen (inntegnet uten farge foreløpig). Jeg tror den vil bli svart og rød på kartet, dvs. uvisst om den er fin å kjøre med rittfulldemper. Det er et ganske kort segment, så du får se om du får bakt den inn i en egnet runde via Primhovd e.l.
* Over Skurvehovda til Mjåvasstølen tror jeg kan være fint, men det er jo også ganske kort. Har vært her kun på beina.
* Brenthovd/Nysetfjellet har jeg ikke testet med sykkel, men til fots er det fint der. Så det kan være verdt å teste - hvis du finner en farbar vei/sti over dit fra Mykingstølen. Kanskje over Venelibrotet? Men ifølge Strava har ingen Strava-syklister syklet der ennå... Rundt Mjåvatnet tror jeg er for vått. Kart: https://trailguide.net/?pos=14,60.6482,8.2926

Litt lenger unna Mykingstølen:
* Rundt Bergsjø tror jeg det er finfint å sykle sti, og her er det høyfjellsterreng ("alt" ligger over tregrensa). Også her er det mye myrterreng og vierkratt, men stiene er ganske store og fine, og de går stort sett utenfor det våteste terrenget. Vær obs på at noen områder er veldig steinete (svart). Jeg tror det er verdt å enten lete opp en egnet sykkelrute over dit eller å kjøre dit. Kanskje det er mulig å dra stien ned på vestsida av ryggen nordover fra Galden, og tilbake rundt Varaldset-vatnet. Det blir nok en god del transport/grus/vei uansett om du sykler eller kjører bil til Bergsjø... Kart: https://trailguide.net/?pos=14,60.7234,8.2443
* Jeg har prøvd å sykle rundt Djup på grussykkel og håpet på 3-4 kilometer med kremsti i nordvest-enden. Stien viste seg å være svært uegnet med sykkel, ihvertfall hvis du ikke har tatt med deg verken fatbike eller ninja-skills. Så dette er i praksis en ren grustur hvor du bør bestille båtttransport fra Stolen til Iungsdalshytta i stedet for å sløse vekk timer og krefter med sykkelbæring langs vatnet... Samboeren min var ihvertfall på gråten etter å ha båret sykkelen sin gjennom 7-8 km med kratt og steinur, når vi var tomme for mat (skulle lunsje på Iungsdalshytta, men vi rakk bare så vidt fram til andre bordservering på middagen der). Det er ikke mobildekning i denne enden av vatnet, så evt. båttransport må man bestille før man sykler innover mot Stolen. Kart: https://mtbmap.no/#14/60.7954/7.9930
* Jeg har en gang kjørt over til andre sida av Ål, altså inn mot Nyset for å sykle på snøslapseføre over noen av haugene langs vegen. Der var stiene i overkant grove for oss, dvs. det ble mest sykkeldytting opp gjennom steinur og sykkelbæring ned gjennom en liknende steinur på motsatt side samme haug. Gav oss etter et par slike hauger, delvis pga. kulde/snøvær men også pga. skuffende stier. Anbefales kun hvis du har skikkelig grov sykkel, ninjaskills og lave forventninger til "flyt" (hva nå det er). ICON_WINK Kart: https://mtbmap.no/#14/60.5693/8.5977

Oppsummering:
Som du skjønner har jeg vært borti en del skuffelser her, men det kan godt hende det finnes kremstier jeg ikke har funnet. Dvs. her har de lokale stisyklistene potensial til å forbedre opplevelsene mye ved å bidra til å tegne inn på både mtbmap og trailguide... Ja, det er morsomt å dra på oppdagelsestur, men hvis skuffelsene blir for mange synker motivasjonen, i hvert fall hos meg. Jeg er mest vant til trønderske skoger og fjellstiene i Trollheimen, og der er det svært langt mellom slike skuffelser, særlig nå som mtbmap har blitt så bra ICON_WINK

Ellers tror jeg det er verdt å ta en telefon til Knut Myking for å få tips. Jeg kjenner ham ikke, men jeg har forstått at han er oppvokst i Myking-området samt jobber som guide:
https://www.hvitserk.no/om/turledere/knut-myking/
https://www.friflyt.no/tag/knut%20myking

Topp
#2561086 - 19/06/2019 08:49 Re: Turer rundt Mykingstølen? (Ål) [Re: Molly]
sanouka Offline
Besatt

Sted: Hringariki/Oslo/Blide Sørland
Hallingflyt kaller vi det. Masse knot overalt men den som leter med grovere redskap enn rittfulldemper finner.
Det eneste stedet jeg har prøvd meg med XC raketten var på Golsfjellet og det går med litt godvilje, men det er store dekk slække vinkler og litt mer boing som gjelder i hele Hallingdal.
Har man det så har Primhovda, Skaraåsen over Gol, nevnte Golsfjellet samt noen langturer for spes interesserte fin fin sykling
Det meste ligger på Trailguide.
Før jeg legger på så vil jeg slå et slag for grusen. Har hatt noen sykt fine Gran Fondo turer. Riktignok litt lengre øst men ser man kan komme fra Myking og ned til vats på grus og en km sti
Derfra kan man fortsette på grus i retning Holsåsen som er flott som bare det evt ta retning mot reineskarvet på trillestien mellom Dyrebotn og Helsingestølan. Defra kan man velge Hemsedal via Holdeskaret og videre nedover på grus langs elva til Gol eller sykle over Skaraåsen til Gol eller dra ned mot Ål og skisenteret igjen. Studerer du kartet og er som meg som ser mer enn kjedelig underlag så vil du se at mulighetene er nærmest ubegrensede.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå