Muligheter
#2560652 - 16/06/2019 22:59 Kranksett til Cannondale Synapse
Camp Offline
Avhengig

Sted: Søre Øyane (Os, Bergen)
Trenger litt Cannondale-ekspertise!

Må skifte krank på min Cannondale Synapse (kjøpt i 2016), og er usikker på hva som blir riktig...

Det er BB30 kranklager, se bilde.

Det jeg lurer på er om en hvilken som helst krank som passer BB30 kan brukes? Har inntrykk av at Cannondale har en del sære løsninger, som bl.a. krever spesialverktøy...

Den kranken som har tatt kvelden, er forøvrig en FSA (Cannondale System Integrated)

Vedlegg
20190616_225815.jpg (75 nedlastinger)

Topp
#2560767 - 17/06/2019 17:51 Re: Kranksett til Cannondale Synapse [Re: Camp]
koppen Offline
Medlem

Trodde det var BB30A til Synapse? Dvs den er asymetrisk.

Mange muligheter, også andre systemer ved bruk av converter. Jeg hadde SISL2 på min Synapse.

I utgangspunktet kan du klare det med en 10mm umbraco, men det er lettere med Canondales spesialverktøy.

Sjekk ut Cannondales nettsider og Google.

Topp
#2560769 - 17/06/2019 18:07 Re: Kranksett til Cannondale Synapse [Re: Camp]
Majoren Offline
Tørr bak øra

Det er vel krankhuset som er BB30a, men man bruker BB30 lagre. Men usikker på om Synapse sitt krankhus er BB30a. Google is your friend!

Topp
#2560804 - 17/06/2019 21:31 Re: Kranksett til Cannondale Synapse [Re: Camp]
ktodnem Offline
Avhengig

Sted: Tananger
Hei! Jeg gjorde en del undersøkelser i påsken da jeg kjøpte en snasen CAAD12-ramme på finn og skulle flytte over mest mulig deler fra min 29 år gamle stålracer. Krank og styrelager var åpenbart ikke kompatibelt, og etter mange sene kvelder på nett var jeg sikker vedrørende krank og tok en sjanse på styrelager. - og traff blink på begge ICON_SMILE

"alle" C'dale-rammer har det BB30-klistremerket under rammen, min også. Men det står et BB30a-krankhus på nyere rammer. Du kan egentlig nesten se det med det blotte øye, at kranken står litt over mot ikke-drevsiden sammenlignet med "bakgaffelen" i ramma. Jeg har googlet synapse en del nå, og det ser ut som du også har assymetrisk, men jeg tar et ørlite forbehold.

Det finnes sikkert flere løsninger som vil virke, men jeg kom til to sikre: Shimano eller BB386EVO. Med Shimano bruker jeg denne adapteren, og med Evo behøves denne - Da skal du være i mål.

Skal du også bytte kranklager? Jeg kjøpte Pro sitt pressverktøy, og Park Tool sitt avtrekkerverktøy (hammer). Sistnevnte var for fremtidig bruk, og dersom jeg skulle montere noe feil og ha behov for å ta det ut. Det viste seg at PT sin avtrekker også inneholder pressklosser - tanken er i tilfelle du har PT sitt styrelagerverktøy fra før. Men dersom du er forsiktig og bruker gjenget stang med mutter i hver ende, bør det fint gå å bruke PT sine pressklosser og slippe unna med å kjøpe bare ett verktøy.

Jeg har ikke opplevd knirk. Sykler ikke så langt og hardt akkurat, men til og fra jobb hver dag. Noen på nett anbefaler locktite, men jeg foretrekker smrøing, og satte inn med tynt fett.

Ramme med lager montert:

Lager på veg inn, med Pro-verktøyet jeg strengt tatt ikke hadde behov for, men det var et veldig bra verktøy uansett!

En av de første dagene, tok en "stresstest" ved å sykle raskt på grusveg. Slet litt med slark innledningsvis, og eksperiementerte med hvor jeg måtte shimme - innefor eller utenfor den grønne adapter-dingsen.

EDIT: Jaddah, jeg vet jeg burde hatt slik "bottom bracket sleeve" inni der, men hadde det ikke og ville bare ut på tur, påsken var jo så bra...

gudd løkk!
-KT

Vedlegg
BB30Adrivside.jpg (180 nedlastinger)
BB30Asnarthjemme.jpg (182 nedlastinger)
ultegraondastreet.jpg (181 nedlastinger)

Redigert av ktodnem (17/06/2019 21:52)
Rediger grunn: rettet litt, bare nyere landevegs-C'dale har BB30A, så har de jo PF30a på terreng og gud bedre og så videre...

Topp
#2560861 - 18/06/2019 06:51 Re: Kranksett til Cannondale Synapse [Re: ktodnem]
Camp Offline
Avhengig

Sted: Søre Øyane (Os, Bergen)
Her var det mye god info, takk skal dere ha.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå