Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#2560383 - 14/06/2019 12:43 Misforstått oppfatning av ytringsfrihet
sykkeloyvind Offline

Sted: Oslo
Er det sånn at det er en menneskerett å få ytre seg på Facebook?
https://www.nrk.no/rogaland/merete-hodne-saksoker-facebook-for-ti-milliarder-kroner-1.14588553

Hodne kan vel fortsatt trykke opp flyveblader, lage podcast, skrive leserinnlegg i lokalavisen osv, eller?
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2560384 - 14/06/2019 12:48 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
GeirK Offline
More than words

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: sykkeloyvind
https://www.nrk.no/rogaland/merete-hodne-saksoker-facebook-for-ti-milliarder-kroner-1.14588553

Hodne kan vel fortsatt trykke opp flyveblader, lage podcast, skrive leserinnlegg i lokalavisen osv, eller?

Ytringsfrihet innebærer at staten ikke kan straffe deg for dine ytringer. Det betyr ikke at du er garantert et talerør gjennom en vilkårlig mediebedrift.

Topp
#2560387 - 14/06/2019 12:51 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
skubisan Offline
Besatt

Stakkars... det er så mange som blir kneblet til døde i Norge i dag. Edelt av henne å kjempe for disse.

Topp
#2560389 - 14/06/2019 12:56 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Brusdalen Offline
Ivrig

Sted: Ålesund
Jeg synes det er morsomt at de legger lista på 10 milliarder for å bli utesteng fra Facebook i en måned. Hadde vært artig for henne om hun vinner frem ICON_SMILE

Topp
#2560393 - 14/06/2019 13:05 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Knirkekne Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
En hårsår nazifrsør i fra Bryne
Saksøkte Facebook, det var helt på trynet.
Hun følte seg krenket,
av at Tommy var lenket
Men det hele var mest ønsketenket....

(det var vanskelig å finne gode rimord på krenke og lenke)

Topp
#2560395 - 14/06/2019 13:09 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: Knirkekne]
sykkeloyvind Offline

Sitat: Knirkekne
En hårsår nazifrsør i fra Bryne
Hun følte seg krenket,
av at Tommy var lenket
Men det hele var mest ønsketenket....

(det var vanskelig å finne gode rimord på krenke og lenke)

Men hvis dette skal følge limerickens regler så skal du ikke rime den siste linja på krenket og lenket, men på Bryne/trynet.

En hårsår nazifrisør ifra Bryne
Hun følte seg krenket,
av at Tommy var lenket.
Har Per Danielsen helt mistet synet?
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2560402 - 14/06/2019 13:18 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Arne_And Offline
More than words

Aiai, nå blir Terrengsykkel også saksøkt!

Topp
#2560425 - 14/06/2019 14:43 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Knirkekne Offline
Søk hjelp!

Ah. Limerick var det det het ja :-)
Jeg lette etter det ordet i hodet.

Jeg hadde nok strøket på eksamen i diktanalyse.

Topp
#2560431 - 14/06/2019 15:09 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
pedalglipp Offline
Besatt

Sted: FRXTD

Jeg synes det er en forenklet fremstilling av problemet.

Facebook er beskyttet mot en drøss med juridisk ansvar ved å ikke bli klassifisert som en mediebedrift. Men i stadig større grad opererer de som en mediebedrift, og da spesielt når de opptrer som innholdsredaktører. (Ja utestengelse er også en form for redaksjonell virksomhet)

Så det er streng tatt på høy tid at facebook og twitter og de andre får mer avklarte roller. Om de skulle bli klassifisert som mediebedrifter blir de plutselig ansvarlig iht. lov, ikke bare etter sine egne retningslinjer.

Det å si facebook er et privat selskap og bestemmer selv, og man bare kan trykke flygeblader osv. er jo et litt vanskelig argument å stå for om man strekker det litt kantene?

Hva om Posten (det er et distribusjonsselskap, ikke et medieselskap) nektet å distribuerer Terrengsykkel og Landevei i noen måneder av en eller annen grunn de ikke vil oppgi?
Sykkeløyvind og Alpers kan jo ta taxi og kjøre bladene rundt til abonnentene? De kan kanskje ringe hjem til abonnentene og lese høyt til de fra bladene?

Hva om du sier noe dumt på telefonen som strider med retningslinjene til telenor, slik at du blir nektet å ringe til folk som har telefonnummer tilknyttet telenornettet? De hjelper ikke bytte til Telia da? Du kan jo sende brev til de isteden da? Eller få noen du kjenner til å ringe de?

Man ser jo fort at dette er en nedadgående spiral som ikke vil gå bra til slutt?

Topp
#2560434 - 14/06/2019 15:20 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Sitat: GeirK
Ytringsfrihet innebærer at staten ikke kan straffe deg for dine ytringer. Det betyr ikke at du er garantert et talerør gjennom en vilkårlig mediebedrift.

Facebook er ikke en mediebedrift, juridisk sett, i USA. De er lovregulert som på samme måte som AT&T og USPS.

Så det tilsvarer mer at du ikke hadde fått ringe til folk med Telenornummer.

Topp
#2560435 - 14/06/2019 15:25 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Sitat: pedalglipp

Hva om du sier noe dumt på telefonen som strider med retningslinjene til telenor, slik at du blir nektet å ringe til folk som har telefonnummer tilknyttet telenornettet?

Hva er gode eksempler på ytringer som strider med retningslinjene til Telenor?

Topp
#2560436 - 14/06/2019 15:27 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Hva er gode eksempler på ytringer som strider med retningslinjene til Telenor?

Telenor er ikke en mediebedrift, så de trenger ikke ha retningslinjer på hva du kan og ikke kan si.

Du ser at det er rart at Facebook ikke håndteres juridisk som en mediebedrift, ikke sant?

Redigert av pedalglipp (14/06/2019 15:28)

Topp
#2560439 - 14/06/2019 15:49 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Facebook er ikke en mediebedrift, juridisk sett, i USA. De er lovregulert som på samme måte som AT&T og USPS.

Kilde?

Topp
#2560440 - 14/06/2019 15:58 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Kilde?

Nei, det får du finne sjæl. Dette er bakgrunnskunnskap som bør være selvfølgelig om man skal diskutere facebook og ytringsfrihet.

Du fikk ikke med deg noenting av Zuckerberg i kongresshøringene? Om du fikk med deg noe som helst derfra, så er det akkurat denne distinksjonen som var stridspunktet.

Topp
#2560451 - 14/06/2019 20:18 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
Tex Offline
Besatt

Sted: Asker
Hva om Posten (det er et distribusjonsselskap, ikke et medieselskap) nektet å distribuerer Terrengsykkel og Landevei i noen måneder av en eller annen grunn de ikke vil oppgi?
Sykkeløyvind og Alpers kan jo ta taxi og kjøre bladene rundt til abonnentene? De kan kanskje ringe hjem til abonnentene og lese høyt til de fra bladene?

Den skjønte jeg ikke. Posten har leveringsplikt etter Postloven.
Er det slik at Facebook har publiseringsplikt? Eller hva er parallellen?

Topp
#2560464 - 14/06/2019 21:34 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Tange Offline
Flittig Bie

Facebook har samme juridiske status som USPS som på en måte kan sidestilles med Posten (nøytral)

Topp
#2560467 - 14/06/2019 21:51 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
Bøygen Offline
Tørr bak øra

Jeg synes det er en forenklet fremstilling av problemet.
[...]
Man ser jo fort at dette er en nedadgående spiral som ikke vil gå bra til slutt?

Jeg er ganske lite bekymret for nazifrisørens ytringsfrihet, men det er en ikke helt urimelig sammenlikning. Det er veldig problematisk måten facebook driver sensur på.
Facebook er en så dominerende plattform at det må settes søkelys på. Man har alltids twitter og instagram og slikt. Det er jo kjipt å ikke få si meningen sin på rådhusplassen (facebook), men måtte gå på Fisketorget (twitter) eller Torvet (instagram) for å få ytre seg.
(og det er her ikke ment noen fornærmelse til hverken oslofolk, bergensere eller trøndere med den sammenlikningen, eller til de fra de byene som ikke ble nevnt)

Redigert av Bøygen (14/06/2019 21:52)

Topp
#2560477 - 14/06/2019 22:50 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Tex Offline
Besatt

Ja,ja.
Man får ønske lykke til med søksmålet. Selv et forlik hvor hun får 10% av kravet vil vel spe på frisørlønnen ganske bra.

Topp
#2560489 - 15/06/2019 00:11 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: Tex]
KjellMa Offline
Avhengig

Med den advokaten er det ikke veldig stor fare for at søksmålet fører til noe som helst.

Topp
#2560490 - 15/06/2019 00:27 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Thomas- Offline
Veteran

I denne konkrete saken tror jeg ikke en viktig stemme risikere knebling. Det som er bekymringsverdig er selskaper med enorme markedsandeler som bedriver sensur. I dag er det bla islamkritikk de reagerer på, men skal vi godta sensur av alt aksjemajoriteten i disse selskapene ikke liker? Hva hvis oljelobbyen kjøper seg opp i Facebook og bestemmer at nå skal miljøvernere knebles? Godtar vi «brudd på våre retningslinjer» som begrunnelse for sensur går vi skumle tider i møte.
Har mer tro på at vi som lesere reflekterer over innhold og lar ting falle på sin egen urimelighet. Internett var aldri ment å være et substitutt for utdanning.

Topp
#2560496 - 15/06/2019 06:57 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
gutt45kg Offline
Entusiast

Enig, de som var imot Hitler fra 1940-1945 burde heller ikke få lov til å være kritiske mot han. Sensur skal det være.

Topp
#2560499 - 15/06/2019 08:07 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Juffe Online
Besatt

Sted: Dikemark
Jeg trodde en medieberift måtte ha noe eget redaksjonelt innhold, eller i det minste noe som helst som er egenprodusert. Slik jeg, kanskje noe forneklet, tollker facebook, så er de en oppslagstavle der alle som henger opp en lapp får reklame i postkassa. Og det samme skjer med alle som leser denne lappen. Så får venner av den som hang opp lappen, beskjed om hvem som syntes det som sto skrevet på lappen var godt eller dårlig, selv om du selv ikke har lest den. Og så får du den samme reklamesøpla i postkassen din også.

Så facebook i seg selv produserer vel ikke en dritt av det som leses der og står vel fritt frem til å rive ned lapper på oppslagstavla si?

Det er vel bare noen som forveksler facebook med en bruskasse på Youngstorget eller Eidsvoll plass.

Redigert av Juffe (15/06/2019 08:14)

Topp
#2560522 - 15/06/2019 14:20 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: Tex]
pedalglipp Offline
Besatt

Sitat: Tex

Den skjønte jeg ikke. Posten har leveringsplikt etter Postloven.
Er det slik at Facebook har publiseringsplikt? Eller hva er parallellen?

Når man filterer og promoterer innhold på mediet sitt, så er man streng tatt en mediebedrift. Man kan jo lett si at facebook er redaktør for hva du får og ikke får se på facebook.

Problemet er jo at de får et helt annet sett med lover å forholde seg til. Når noen sender et trusselbrev med posten, er det jo ikke sånn at posten gjør noe straffbart. Det er den type lover facebook opererer under.

Men om posten hadde åpnet brev og bestemt om innholdet var egnet for videresending, så er det helt andre lover som gjeldt. Og det er jo der striden nå står. Facebook filtrerer og promoterer "brev" på sidene sine og de lever av innholdet, ikke transporten av innholdet.

Når en medieplatform bli beskyldt for å kunne brukes til å manipulere presidentvalg, så er det slutt på "øhh, de er bare et privat selskap som kan lage sine egne regler".

Topp
#2560524 - 15/06/2019 14:24 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: Juffe]
pedalglipp Offline
Besatt

Sitat: Juffe
Så facebook i seg selv produserer vel ikke en dritt av det som leses der og står vel fritt frem til å rive ned lapper på oppslagstavla si?

De redigerer jo hele feeden din og hva som kan og ikke kan sies. Det er jo nøyaktig det en redaktør gjør? Han skriver jo lite eller sjelden for mediet, men han velger hva som skal være der.

At innholdet er freelance og feeden er individuell er jo mer variasjoner over businessmodell og teknologiske muligheter.

Topp
#2560528 - 15/06/2019 16:45 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Juffe Online
Besatt

Joda, feeden justeres vel etter hva jeg har sagt jeg liker, hvor jeg har klikket meg til, hvem jeg trykkeliker osv. Jeg innbiller meg at det er temmelig automatisert. En redaktør skriver vel en leder fra tid til annen? Og har vel stort sett både ansatte journalister og freelansere som skriver for seg. Jeg anser i det minste ikke selv som en freelanser for mediehuset facebook, selv om jeg har skrevet at den og den sykkelturen var fin og at det er digg å slappe av i solen der jeg legger til de obligatoriste "kne foran utsikt" bildet.

Poenget mitt, om enn klønete fremlagt, er at jeg tror veldig mange er så fanget i denne nettsiden at de oppfatter det som sensur og saksøker fordi de blir satt i karantene og holdt utenfor den virtuelle omgangskretsen.

Sensur i dette tilfellet, ville vært mer i retning at staten Norge filtrerer ut på fsacebook, det som ikke har med bl.a. brunost og Munch å gjøre og arresterer dem som lykkes å bryte med disse restriksjonene.

Redigert av Juffe (15/06/2019 17:21)

Topp
#2560546 - 15/06/2019 20:22 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Juffe Online
Besatt

Hmm, var det slik det var igjen?

1) Dame med religiøst hodeplagg går inn i frisørsalong og blir bedt om å gå siden de ikke klipper slike som henne der.
2) Frisør blir vitset om av lokale komikere
3) Frisør saksøker komikere og taper
4) Frisør gir på facebook, sin støtte til høyrekestreme
5) Facebook stenger frisør ute i en måned
6) Frisør saksøker facebook for samme sum som den Dr. Evil krever i en kjent komedie.

Topp
#2560558 - 15/06/2019 22:08 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
kadensfjerner Offline
Entusiast

Hvis FB og andre store sosiale tjenester skal ansees som en pur privat aktør på linje med andre private selskaper bør de offentlige organer i Norge tone ned sin bruk av disse tjenestene kraftig.

Informasjon fra offentlige organer og disses interaksjon med innbyggerne skal ikke differensieres avhengig av om FB, Twitter, m.m. finner det for godt å tuppe ut brukere. Offentlige organers kontaktflater må være lik for alle innbyggere.

Politiske partier bør også tas med i den samme folden som de offentlige organer, samt idrettslag o.l. som mottar betydelig offentlig støtte.

Redigert av kadensfjerner (15/06/2019 22:41)

Topp
#2560572 - 16/06/2019 01:54 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: Juffe]
aanund Offline
Entusiast

Sted: Taiwan
Sitat: Juffe
Hmm, var det slik det var igjen?

1) Dame med religiøst hodeplagg går inn i frisørsalong og blir bedt om å gå siden de ikke klipper slike som henne der.
2) Frisør blir vitset om av lokale komikere
3) Frisør saksøker komikere og taper
4) Frisør gir på facebook, sin støtte til høyrekestreme
5) Facebook stenger frisør ute i en måned
6) Frisør saksøker facebook for samme sum som den Dr. Evil krever i en kjent komedie.

Ganske korrekt.
Punkt 4 understreker jo at dommer(ne) har kommet frem til helt riktig dom.
Denne frisøren har åpenbart ikke skjønt at noen ganger er det bedre å holde kjeft, enn å fjerne enhver tvil.
Å.

Topp
#2560682 - 17/06/2019 09:13 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Nei, det får du finne sjæl. Dette er bakgrunnskunnskap som bør være selvfølgelig om man skal diskutere facebook og ytringsfrihet.

Jeg søkte, men fant ingen ting. Jeg er ikke diskvalifisert fra debatten om jeg ikke vet dette.

Dersom Facebook går konkurs og tjenesten legges ned, mener du da at en mengde mennesker mister ytringsfriheten sin?

Topp
#2560698 - 17/06/2019 11:15 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Jeg søkte, men fant ingen ting. Jeg er ikke diskvalifisert fra debatten om jeg ikke vet dette.

Neida langt ifra, det var bare jeg som fant det litt out-of-character å gå såpass hard ut i et emne man ikke hadde lest seg litt opp på.

The Guardian har en slags oppsummering jeg fant treffende fra mitt verdisett:
https://www.theguardian.com/commentisfre...as-a-media-firm

Dersom Facebook går konkurs og tjenesten legges ned, mener du da at en mengde mennesker mister ytringsfriheten sin?

Jeg sliter litt med å se relevansen her?

Er du på vei mot "så lenge jeg ikke blir satt i fengsel eller bøtelagt for å åpne munnen min, så er ytringsfriheten ivaretatt"?

Om vi skal legge oss på et minimums eksistensnivå for ytringsfrihet, så kan man dra dette rimelig langt på andre arenaer også. Sånn sånn når det gjelder hva samfunnet tilbyr innbyggerne.

Og i den sammenheng er det viktig å huske på at ikke alle er sosialister og tenker at samfunnsoppgavene i sin helhet skal utføres av det offentlige.

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå