Muligheter
#2560204 - 13/06/2019 15:41 Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks?
erikskon Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Noen som har tips på en gulvpumpe med høyt volum, som er veldig solid, enkel å reparere og vedlikeholde og med et godt nanometer?

Da har min Lezyne alu volume drive gulvpumpe nok en gang tatt kvelden. Dette var en pumpe jeg fikk igjen på reklamasjon og dermed kunne Gsport med et smil si at reklamasjonsretten ikke lenger gjelder. De to årene telles fra den første pumpa var kjøpt. Altså er det greit å vite før man kjøper Lezyne: De varer i snitt under to år, så tell med det når en vurderer investeringen.

Alle var enige i at det var en klar produktfeil. Men rottene skjuler seg bak kjøpsloven som tydeligvis fritar produsenter for et hvert intensiv for å slutte å lage søppel. Dette sier også en hel del om Gsport systemet: Der er det absolutt minimum som gjelder og ingen som helst form for integritet med tanke på å stå for de produktene de selger. Ja, jeg vet at jeg er naiv/idiot som hadde håpt på noe annet.

Nå skal jeg undersøke om det ikke kan hevdes at en gulvpumpe skal vare lenger enn 2 år, men har vel egentlig ikke trua på det. Har ikke funnet ut hva som er kravene til at man kan hevde 5 år slik man kan for noe elektronikk og møbler.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm

Topp
#2560208 - 13/06/2019 15:54 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
erikskon Offline
Besatt

Topp
#2560210 - 13/06/2019 15:59 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
Stupfull Offline
Entusiast

Rart om en pumpe ikke skulle ha forventet levetid på 5 år.

Jeg mener du får ny garanti /reklamasjonsrett ved omlevering av produkt.

Topp
#2560220 - 13/06/2019 16:30 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: Stupfull]
erikskon Offline
Besatt

Nå er ikke min elendige gulvpumpe verdens undergang, men dersom man ikke straffer produsenter som lager produkt med helt åpenbare feil, så blir summen av søppel, og bruk og kast mentalitet, en del av verdens undergang.

Redigert av erikskon (13/06/2019 16:33)

Topp
#2560240 - 13/06/2019 17:41 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
Paulus Online
Besatt

Sted: Tromsø
Du får si at det er fem års reklamasjonsrett. Uansett så begynner en ny reklamasjonsfrist å løpe ved omlevering.

Topp
#2560262 - 13/06/2019 20:46 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: Paulus]
erikskon Offline
Besatt

Er det virkelig sånn? Lederen på Gsport Lefstad her i Trondheim sa at garantien på to år løp fra det opprinnelige kjøpet. Og ikke starter på nytt med nytt produkt på reklamasjon.

Topp
#2560265 - 13/06/2019 20:54 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
erikskon Offline
Besatt

Jeg må kontakte forbrukerrådet om dette. For jeg var jo utsatt for akkurat det samme fra Deler og Race Face. Litt lesing på nett tyder på at det slettes ikke er så selvsagt at 2 års reklamasjonsrett kun gjelder fra det opprinnelige produktet.

https://www.reddit.com/r/norge/comments/a4z36r/reklamasjon_p%C3%A5_omlevert_vare/

Her er vi også innafor 5 år etter første kjøp. Hadde Gsport som importør av Lezyne hatt et gram integritet ville de ikke vært kjent ved at en gulvpumpe skal vare mindre enn 5 år.

Topp
#2560275 - 13/06/2019 21:59 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
svene Offline
Tørr bak øra

Raskt google søk sier at ny reklamasjonsfrist gjelder ved omlevering av vare. Så her hadde jeg kjørt hardt mot butikken og henvist til kjøpsloven osv.. sitat fra linken under (vil tro det er lett å finne mer info direkte fra forbrukerrådet også på dette) Slik dette er skrevet så gjelder dette ikke kun elektronikkprodukter. «Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen.»

https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/hvilke-reklamasjonsfrister-gjelder/370775

Topp
#2560306 - 14/06/2019 08:35 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!

Sted: Hokksund
Silca ville jeg sett på ja.

Oppfølgnings spørsmål vedr reklamasjonsrett/garanti:

Hvorfor forholder butikkene seg "hele tiden" til leverandør når det gjelder garanti/reklamasjon?
Det virker det som de benytter dette som en buffer mot å ta avgjørelsen selv. Det er vel slik at det er forhandleren som har solgt varen som sitter med garanti og reklamsjonsansvaret?

Jeg har to pågående saker for tiden, begge der forhandler er i kommunikasjon og venter på svar fra enten importør eller produsent.
Greit nok at de sjekker, men i begge tilfeller er feilen blitt bekreftet, men allikevel forholder de seg til neste ledd i kjeden, der de selv har kjøpt varen.
Jeg forstår at dette er slik butikken får dekket sine kostnader og ikke vil gi ut ny vare/reparere for egen kost.
MEN er det ikke slik at LOVEN sier at det er butikken som har ansvaret?

Dette er slik jeg oppfatter det "alltid" slik det foregår, i alle bransjer. Svært få butikker som tar selvstendige avgjørelser, de forholder seg til leverandør og avslår garanti/reklamasjon om de ikke få dekket selv.

Topp
#2560319 - 14/06/2019 09:19 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
sykkeloyvind Offline

Sted: Oslo
Vi har en Specialized-pumpe på kontoret som gir realt høyt volum. https://www.milslukern.no/product.html/specialized-air-tool-mtb-floor-pump - den gir ikke nok trykk til smale dekk, men pumper raskt opp brede/store dekk.

I tillegg har vi veldig god erfaring med Topeak Joe Blow Sport.

Men du bør vel kanskje, egentlig ha en slik kompressorpumpe, eller?
https://www.terrengsykkel.no/tester/test/test-av-kompressorpumper
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2560324 - 14/06/2019 09:48 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
simenf Offline
Søk hjelp!

Sted: Underlia - Drammen
Du har kjøpt av GSport, ikke Lezyne, og det er butikken som har reklamasjonsansvaret. Hvordan de håndterer dette er opp til dem så lenge de er innenfor loven (og vil fortsette å ha kunder). Garanti er det leverandøren som gir på sine produkter, men det er en annen ting.

Dette blir litt som NSB, sorry Vy, oppfører seg: de skylder oftest på sine underleverandører og overfører problemet til kunden. Det er helt misforstått da det er Vy som er ansvarlig selger og må ordne opp for sine kunder. Så får de heller ta opp krav mot sine underleverandører etterpå, men dette er ikke noe som kunden har noe med eller skal vente på.

Min Lezyne digitale gulvpumpe har levd godt i to år (selv om trykkmåleren er på bærtur), håper ikke den gir opp nå siden GSport-butikken der den ble kjøpt er lagt ned (og ja, kjeden skal kunne fikse dette, men jeg liker den pumpa...)

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2560326 - 14/06/2019 09:55 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
perbl Offline
Søk hjelp!

Hm, min Lezynegulvpumpe har levd i mange år nå, tipper over fem.

Hva er den åpenbare feilen?

Ellers virker Joeblow som bra saker, om man ikke skal blakke seg på Silca først som sist.

Topp
#2560328 - 14/06/2019 10:02 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
sykkeloyvind Offline

landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2560338 - 14/06/2019 10:36 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
sykkeloyvind Offline

landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2560341 - 14/06/2019 10:40 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
erikskon Offline
Besatt

På begge pumpene er det nanometeret som er gåent. Det reagerer ikke og det høres ut som at det er en lekkasje inni pumpa rundt der nanometert er montert. Det er jo lett å fikse og jeg foreslo at de bare kunne fikse det. Her er det jo veldig ugunstig at Lezyne har designet pumpa slik at det er "umulig" å demontere nanometeret uten å ødelegge det (se Lezyne sine videoer). Altså blir det som kanskje kun trenger en liten pakning bli et stort problem. Elendig design mao.

Hadde Silca hatt en pumpe med litt mer volum og Hiro hode og nanometer for lavere trykk inkludert så kunne jeg nesten vurdert det.

Nå står en fra Topeak eller Specialized høyest på lista. Kanskje med et Hiro hode - bare fordi jeg kan. Joe Blow Fat vurderes også (man har jo en Rennkompressor dersom man roter seg borti landeveisdekk): https://www.topeak.com/global/en/products/floor-pumps/753-joeblow--fat

Jeg har sendt inn klage til Forbrukerrådet nå og venter på mer info om dett med at reklamasjonsrett fornyes ved omlevering av varen.

Topp
#2560342 - 14/06/2019 10:45 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: sykkeloyvind]
erikskon Offline
Besatt

Sitat: sykkeloyvind
Vi har en Specialized-pumpe på kontoret som gir realt høyt volum. https://www.milslukern.no/product.html/specialized-air-tool-mtb-floor-pump - den gir ikke nok trykk til smale dekk, men pumper raskt opp brede/store dekk.

Den er fin ja. Skal sjekke hvordan volumet på den er sammenlignet med den Lezyne Over Drive jeg har i dag og Topeak Fat Joe. Veldig gunstig område for nanometeret da, opp til 75 PSI dekker vel omtrent alt jeg driver med. Men klarer du å lese av sånn noenlunde nøyaktig i området 15-30 PSI også? Og ser det ut til at pumpa kan demonteres og repareres uten å bryte i stykker ting? Og hvordan er det hodet?

Edit:
- Air Tool: 508cca
- Fat Joe: 716 cc
Alloy over drive ?? https://ride.lezyne.com/collections/floor-pumps-high-volume-trail/products/1-fp-alodr-v406

Redigert av erikskon (14/06/2019 10:50)

Topp
#2560344 - 14/06/2019 10:56 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
Eivel Offline
Tørr bak øra

Sted: Trysil
Hvor mye bruker dere vanligvis en slik pumpe?
Jeg har en fra Blackburn som jeg har hatt i fem-seks år. Aldri hatt noen problemer med den.

Topp
#2560347 - 14/06/2019 10:57 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
perbl Offline
Søk hjelp!

Nå har du skrevet nanometer så mange ganger at jeg snart kommer og hyseklasker deg med et defekt manometer.

Topp
#2560352 - 14/06/2019 11:08 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: perbl]
Eivel Offline
Tørr bak øra

Sted: Trysil
Sitat: perbl
Nå har du skrevet nanometer så mange ganger at jeg snart kommer og hyseklasker deg med et defekt manometer.

ICON_SMILE ICON_SMILE

Topp
#2560354 - 14/06/2019 11:13 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: perbl]
erikskon Offline
Besatt

Sitat: perbl

Nanometer? Hmm.... Hører ikke at det går i dørene og kjenner ikke lukten av skjemt hyse. Prøver igjen: Nanometer, nenometer, noenmeter...

Takk for opplysningen ICON_SMILE Tror da jeg har flere tråder som kan ha tatt nattesøvnen fra folk.

Edit: Forresten er det du som ikke henger med: Snakker her om måling av trykk ned til 10-9 PSI og derfor "nano". Du tar ikke syklinga di særlig seriøst skjønner jeg...

Redigert av erikskon (14/06/2019 11:15)

Topp
#2560355 - 14/06/2019 11:15 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
gare Offline
More than words

Sted: Sandnes
Et nanometer måler formodentlig mye mer nøyaktig?? ICON_WINK

Topp
#2560373 - 14/06/2019 12:08 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sitat: erikskon
Edit: Forresten er det du som ikke henger med: Snakker her om måling av trykk ned til 10-9 PSI og derfor "nano". Du tar ikke syklinga di særlig seriøst skjønner jeg...

Har sklidd litt ut etter jeg gikk over til en analog måler fra Fabric, og etterhvert ga litt slipp på nøyaktigheten i desimalene.

Topp
#2560379 - 14/06/2019 12:32 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
oyvin Offline
Ivrig

Nanometer = 0,000000001 meter, eller ca toleransegrensen for stramming av B-tension-skruen på SRAM Eagle.

Uansett veldig vanskelig å måle opp for hånd.

Topp
#2560380 - 14/06/2019 12:37 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Blackburn hadde (har?) livstidsgaranti på pumpene sine. Men den jeg hadde (har - på vei i søpla) lot seg ikke vedlikeholde.

Brems - smil - si hei!

Topp
#2560382 - 14/06/2019 12:41 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: baronKanon]
erikskon Offline
Besatt

Sitat: baronKanon
Blackburn hadde (har?) livstidsgaranti på pumpene sine. Men den jeg hadde (har - på vei i søpla) lot seg ikke vedlikeholde.

Ja, sammenlignet med Lezyne er jeg veldig godt fornøyd med garantien til Blackburn her i Norge. De har sendt deler og nye produkt uten å mukke. Men når jeg så hvor sykt komplisert de klarte å lage en liten pumpe så mistet jeg lysten på dem. Nå kan det jo tenkes at de klarer å være litt mer edruelige på en enkel gulvpumpe.

Topp
#2563685 - 02/07/2019 19:58 Re: Gulpumpe, høyt volum, god kvalitet og enkel fiks? [Re: erikskon]
erikskon Offline
Besatt

Sitat: erikskon

Da har min Lezyne alu volume drive gulvpumpe nok en gang tatt kvelden. Dette var en pumpe jeg fikk igjen på reklamasjon og dermed kunne Gsport med et smil si at reklamasjonsretten ikke lenger gjelder. De to årene telles fra den første pumpa var kjøpt. Altså er det greit å vite før man kjøper Lezyne: De varer i snitt under to år, så tell med det når en vurderer investeringen.

Alle var enige i at det var en klar produktfeil. Men rottene skjuler seg bak kjøpsloven som tydeligvis fritar produsenter for et hvert intensiv for å slutte å lage søppel. Dette sier også en hel del om Gsport systemet: Der er det absolutt minimum som gjelder og ingen som helst form for integritet med tanke på å stå for de produktene de selger. Ja, jeg vet at jeg er naiv/idiot som hadde håpt på noe annet.

Nå skal jeg undersøke om det ikke kan hevdes at en gulvpumpe skal vare lenger enn 2 år, men har vel egentlig ikke trua på det. Har ikke funnet ut hva som er kravene til at man kan hevde 5 år slik man kan for noe elektronikk og møbler.

En liten oppdatering: Jeg ga meg ikke så lett og tok opp saken med en bekjent hos Gmax og han hadde en litt annen tilnærming til saken. Jeg kom hjem med ny pumpe. Altså finnes det fornuftige folk i Gsport systemet også.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå