Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#2560139 - 13/06/2019 12:54 Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise?
erikskon Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Ser etter et styre med mye rise. Iom at jeg har stem for 35 mm diamater styre vil jeg gjerne fortsette med det. Har i dag et SIXC styre med 20 mm rise, men vil prøve noe med 40 (eller 38 som jeg ser mange har). Nå er jeg også opptatt av å finne et med god demping samtidig som at det er like stivt som SIXC styret der et styre skal være stivt. Har du noen anbefalinger som er å finne på det norske markedet?

Så langt er en kandidat Renthal fatbar carbon med 40 mm rise. Ser at sammenlignet med produsenter som RF, Deity og egentlig alle jeg har sjekket, så har Renthal en grad eller to mindre back sweep. 7 grader vs 9. Usikker på om det er noe som burde bekymre meg, sånn i utgangspunktet er jeg positiv til mer sweep, da basert på hvordan hendene innretter seg nå jeg strekker dem ut foran meg. Men det er jo ikke den posisjonen jeg har når jeg ligger ordentlig over fronten. Da vil jeg si at et mer rett styre virker mer ergonomisk. Er jeg på bærtur?

Topp
#2560143 - 13/06/2019 13:05 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
RazeFaze Offline
More than words

Annerledes karbon, men denne dempingsdelen er på plass.
Fascinerende greier, men 10+ års erfaring fra Motocross-bransjen.

Rart styre fra Fasst

Mulig de ikke har rett rise...?

Redigert av RazeFaze (13/06/2019 13:09)

Topp
#2560145 - 13/06/2019 13:11 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: RazeFaze]
erikskon Offline
Besatt

Nå har jo ikke jeg vondt i noen ledd eller liknende, så helt hjelpemiddelsentralen trenger jeg ikke å gå ICON_SMILE Det er vel en annen på dette forumet med ømme puselanker som kanskje må vurdere det der (haha).

Jeg skal ha mer rise for å leg mer trykk på framhjulet. Det vanlige rådet er jo da å redusere stack, men jeg har vel kommet til den konklusjon at det er bedre å få styret opp og få mer å presse mot og mer å bevege seg på. Man er ikke verken sterk eller bevegelig med armene "helt" utstrakt.

En siste "utfordring" med Renthal styret er at jeg bare fant det i 760 bredde, men igjen tror jeg kanskje det er helt greit. Det bare er litt skummelt å gå fra 800 til 760, hva om andre får høre om det... Har jo faktisk allerede kuttet fra 800 til 780 på sixc styret og det kjentes veldig riktig ut.

Redigert av erikskon (13/06/2019 13:12)

Topp
#2560149 - 13/06/2019 13:20 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
RazeFaze Offline
More than words

Sitat: erikskon
Nå har jo ikke jeg vondt i noen ledd eller liknende, så helt hjelpemiddelsentralen trenger jeg ikke å gå ICON_SMILE Det er vel en annen på dette forumet med ømme puselanker som kanskje må vurdere det der (haha).

Jeg skal ha mer rise for å leg mer trykk på framhjulet. Det vanlige rådet er jo da å redusere stack, men jeg har vel kommet til den konklusjon at det er bedre å få styret opp og få mer å presse mot og mer å bevege seg på. Man er ikke verken sterk eller bevegelig med armene "helt" utstrakt.

En siste "utfordring" med Renthal styret er at jeg bare fant det i 760 bredde, men igjen tror jeg kanskje det er helt greit. Det bare er litt skummelt å gå fra 800 til 760, hva om andre får høre om det... Har jo faktisk allerede kuttet fra 800 til 780 på sixc styret og det kjentes veldig riktig ut.

Du får Renthal på 800 som kan kappes, er vel Fatbar Lite som er 760, mens
dent skikkelige er 800.
https://cycling.renthal.com/shop/cycle-products/cycle-handlebars/fatbarcarbon35

Med høyere front får du jo mindre trykk på framhjulet, da vekta de blir flytta opp og bakover. Du blir mer oppreist og får mer trykk på beina.

Balansen går mellom klatre-egenskaper og nerrover. Og om hvor bratt det er.
Leser om EWS ryttere som avhengig av ritt endrer rise/spacer med 1-2cm...

Godsakstyre her:
https://beast-components.com/product/mtb-riser-35/

Redigert av RazeFaze (13/06/2019 13:23)

Topp
#2560151 - 13/06/2019 13:23 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Renthal Fatbar LITE finnes bare i 760mm bredde. Skal du ha Fatbar, kommer du opp i 800mm. Men Renthal er mye stivere enn SIXC, sies det.

Det er flere på markedet, men Beast components synes jeg ser bra ut. Evt. Tune Wunderbar.

Når det gjelder å gå ned i bredde, så er det litt rart. I fjor gikk jeg ned til 760mm, og fikk fryktelig vondt mellom skulderbladene - er dog ikke sikkert det var grunnen, så jeg skal prøve igjen i år, siden jeg har hatt litt styrketrening i mellomtiden.

Red:
Ok, har jo glemt litt nykommere på markedet:
OneUp Components kommer med 35mm rise i sommer. 20mm-styret har fått gode skussmål for god demping.
We Are One Composites kommer med et styre i år i samarbeid med 77 designz. Usikkert når det kommer, og om det blir markedsført som 77designz i Europa.

Redigert av baronKanon (13/06/2019 13:26)

Brems - smil - si hei!

Topp
#2560154 - 13/06/2019 13:29 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: baronKanon]
RazeFaze Offline
More than words

Sitat: baronKanon
Renthal Fatbar LITE finnes bare i 760mm bredde. Skal du ha Fatbar, kommer du opp i 800mm. Men Renthal er mye stivere enn SIXC, sies det.

Det er flere på markedet, men Beast components synes jeg ser bra ut. Evt. Tune Wunderbar.

Når det gjelder å gå ned i bredde, så er det litt rart. I fjor gikk jeg ned til 760mm, og fikk fryktelig vondt mellom skulderbladene - er dog ikke sikkert det var grunnen, så jeg skal prøve igjen i år, siden jeg har hatt litt styrketrening i mellomtiden.

Red:
OneUp Components kommer med 35mm rise i sommer. 20mm-styret har fått gode skussmål for god demping.
We Are One Composites kommer med et styre i år i samarbeid med 77 designz. Usikkert når det kommer, og om det blir markedsført som 77designz i Europa.

Smalere styre gjør også at du kommer lenger "bak", for du får rettere armer... går du ned 40mm i bredde og opp 20mm i rise vil du få ganske betydelig endring av balansen på sykkelen.
Har nettopp lekt med spacere sjøl, 1.5cm spacer merkes veldig godt.
Såpass godt at jeg skal opp fra 10mm rise til 30mm sjøl, etter hvert...for jeg vil beholde reachen mest mulig, altså er null spacere målet mitt.

Topp
#2560159 - 13/06/2019 13:44 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: RazeFaze]
erikskon Offline
Besatt

Sitat: RazeFaze

Med høyere front får du jo mindre trykk på framhjulet, da vekta de blir flytta opp og bakover. Du blir mer oppreist og får mer trykk på beina.

Enig i fysikken, men når man tar med at man tross alt jobber med overkroppen og skyver i styret så påstår jeg at man også kan få mer trykk dersom høyere stack fører styret i en posisjon der man har med styrke og fleks i armene. Så her kommer det også inn at man kan skyve fra og samtidig ha igjen armslag til å bevege seg. Om ikek annet kan en høyere front gjøre at det føles tryggere å ligg så langt frem som det man bør. Hjeloer jo ikke med lav stack dersom ryggmargen blir redd og flytter deg bakover... Fordømte ryggmargen...

Topp
#2560160 - 13/06/2019 13:48 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: baronKanon]
erikskon Offline
Besatt

Sitat: baronKanon

Red:

Takk for gode tips, har sett på det OneUp styret ja, men det bli ganske så dyrt før man har det på døra. WeAreOne haker i alle fall av på cred punktet.

Har også sett at Internett et sted sa at Renthal var stivere en SIXC, men Internett sier også at SIXC er ALT for stivt. Og når man leser Renthal og Deity sine lanseringer av 35 mm styrer så må jo konklusjonen bli at man aldri skulle blitt med på 35 mm hypen. At løpet for et godt dempet styre med det var kjørt.

Redigert av erikskon (13/06/2019 13:50)

Topp
#2560177 - 13/06/2019 14:24 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: baronKanon]
erikskon Offline
Besatt

Men dersom man tenker at 760 er bredt nok. Er det da noen grunn til å styre unna Renthal Fatbar LITE? Har ikke finstudert vekta, men er det noe som tilsier at LITE er noe annet enn ferdigkappa 800 styre?

Et annet styre som slår meg som veldig prisgunstig er Nukeproof sitt Horizon, men da må jeg til med nytt stem. Så da blir det ikke billigere enn kun karbonstyre i 35 dia. Legger merke til at Nukeproof styret er en del tyngre enn dyrere karbonstyrer, vekten plager ikke meg bare det ikke betyr at det er dønn hardt (må vel skille mellom hardt og stivt her...). Dvs. lite dempende egenskaper. Mye karbon/kompositt er jo stivere en bra alu. Sier de.

http://nukeproof.com/products/horizon-carbon-handlebar-2/

Topp
#2560179 - 13/06/2019 14:33 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
baronKanon Offline
More than words

Ellers har du også dette styret:
https://www.pnwcomponents.com/collections/seat-posts/products/range-handlebar-1
De har valgt materialer etc for at det skal være komfortabelt.

Vurderer også selv å gå tilbake til 31,8mm, da jeg sa kan gå over til SQ Lab-styrer som har 12° bakoverbøy. Skal dog prøve et Ritchey-styre jeg har med 9° bakoverbøy i 760mm først. Setter også ned styret litt.

Med tanke på høyde for å få mer trykk, så vil du mest sannsynlig ikke få noe mer fra eller til, annet enn at du vil føle at du vil ha mer trykk. Mest sannsynlig vil du ha rumpa like langt bak som før, men du holder styret nærmere deg. Jeg har snakket med en som satte opp styret for ikke å komme for mye frempå, siden han ligger over fronten. Dermed bør du ha styret lavt hvis du er bakhjulsrytter og høyt hvis du har styret i kassa.

Brems - smil - si hei!

Topp
#2560185 - 13/06/2019 14:44 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
baronKanon Offline
More than words

Nå har 77designz lagt inn WeAreOne/77Designz-styret i nettbutikken. Ikke tilgjengelig enda, men ellers flott:
https://77designz.com/en/home/113-carbon-bar

Hadde vært fint med et sånt og matchende stem:
https://77designz.com/en/home/112-1-piece-stem

(for å si det sånn: jeg kjøper 90% sikkert)

Redigert av baronKanon (13/06/2019 14:45)
Rediger grunn: må ha.

Brems - smil - si hei!

Topp
#2560191 - 13/06/2019 15:04 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Stupfull Offline
Entusiast

Har kjørt 35mm stem en sesong, og det var bare tull for min del. Alt for lite trykk på fronten. "load the front"

40mm på styret høres mye ut for markasykling.

Stor forskjell på 76 og 78 syns jeg, 80 til 76 blir ganske ekstremt.

Har har vekslet litt imellom carbon og renthal styre, jeg liker dempinga i den vanlige å syns det blir for mye feedback og lite demping fra carbon.

Skal det på sykkelen med Rc2? Den er jo litt harsk og det kan bli mye juling i henda.

Topp
#2560200 - 13/06/2019 15:28 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: Stupfull]
erikskon Offline
Besatt

Sitat: Stupfull
Har kjørt 35mm stem en sesong, og det var bare tull for min del. Alt for lite trykk på fronten. "load the front"

40mm på styret høres mye ut for markasykling.

Stor forskjell på 76 og 78 syns jeg, 80 til 76 blir ganske ekstremt.

Har har vekslet litt imellom carbon og renthal styre, jeg liker dempinga i den vanlige å syns det blir for mye feedback og lite demping fra carbon.

Skal det på sykkelen med Rc2? Den er jo litt harsk og det kan bli mye juling i henda.

Du veksler mellom renthal alu og karbon?

Jeg har også gått frem og tilbake mellom 30 og 50 mm stem, uten at jeg bli helt enig med meg selv.

Man kan jo egentlig ikke si at 40 mm rise er for mye eller for lite uten å vite noe om sykkelen det skal på. For ser man på forskjell i stack på populære rammer så ser en at det er mange tanker om det. Jeg har bitt meg merke i at populære produsenter som Evil ser ut til å ha ganske mye stack. En oversikt jeg så viste vel at det skiller opp til 50 mm på stacken mellom populære sti og endurosykler. Min Bird Aeris er helt i bunn med 599 mm stack (om jeg husker rett).

Til tross for at jeg selv prøver mye stæsj frem og tilbake så er vel fakta at man ikke klarer å korrigere alvorlig feil i teknikk med rise og stem. Men for å ta meg tilbake til stæsj så har jeg en teori om at høyere front = mer trygghet = mer sannsynlig at jeg tør å stå riktig på sykkelen. Jeg har jo en sykkel med 500 mm reach og ca 64 grader styrevinkel, så da må det litt bevissthet til for å holde trykk foran på flate stier. Har aldri hatt problem i bratta. Nå prøver jeg å tenke at jeg skal stupe inn i flate svinger. Så får vi se hvordan det går.... Har ikke hatt wash out på fronten etter at jeg syklet en uke i Finale Ligure, det sier jo også noe om at løsningen er mengdetrening.

Topp
#2560201 - 13/06/2019 15:34 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Stupfull Offline
Entusiast

Alu renthal og SC carbon på nomaden

Artig å prøve nye ting! Slik man finner det så passer.

Klart ramme, høyde på styrerør og spacer påvirker det.

Hvis du ser en del bikechecks på enduro gutta er det jo en del som kjører 38/40, men de sykler jo utrolig mye nedover på en dag og det er mye bratt.

Klart dette er preferanse og vi er i en annen liga, men det er jo nærliggende å tro at vi ikke trenger mer ihvertfall.

Yoann barelli spiser jo double Black rockslabs i regnet til frokost.

Redigert av Stupfull (13/06/2019 15:41)

Topp
#2560203 - 13/06/2019 15:41 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: Stupfull]
GeirK Offline
More than words

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...

Det hadde vært artig å vite om du kunne kjenne forskjell hvis du ikke visste hva som satt på sykkelen.

Topp
#2560205 - 13/06/2019 15:42 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Stupfull Offline
Entusiast

Det tror jeg skulle gått veldig fint ICON_SMILE
Edit ; dette gjelder nevnte SC styre som ble levert sammen med x01 i 2015
Det er mulig moderne carbon styrer fra feks renthal har blitt tunet ned i stivhet ICON_SMILE

Redigert av Stupfull (13/06/2019 15:49)

Topp
#2560212 - 13/06/2019 16:06 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: Stupfull]
GeirK Offline
More than words

Det tror jeg skulle gått veldig fint ICON_SMILE

Mellom hånda di og bakken har du hanske, holke, styre, stem, gaffel, nav, eiker, felg og dekk. Spesielt to av disse gir seg langt mer enn styret gjør. Jeg er veldig overrasket om styret utgjør så mye i denne stabelen at du kan kjenne det.

Topp
#2560213 - 13/06/2019 16:15 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Stupfull Offline
Entusiast

Samme grep på begge styrene, alt annet likt på begge oppsett.

Jeg satt igjen med inntrykket at carbon styret var stivere og ga meg mer juling enn alustyret.

Nå har jeg desverre solgt nomaden med nevnte styre, hvis ikke kunne du fått lånt for å teste. Alltid artig å høre andres erfaringer

Topp
#2560216 - 13/06/2019 16:21 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: Stupfull]
GeirK Offline
More than words

Jeg satt igjen med inntrykket at carbon styret var stivere og ga meg mer juling enn alustyret.

Det tror jeg så gjerne, men det kan godt være at du opplevde det fordi det var det du forventet.

Topp
#2560222 - 13/06/2019 16:38 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Stupfull Offline
Entusiast

Mulig.

Hadde renthal på gammel sykkel og carbon kom på 'ny'.

Så ingen oppgradering med forventning på resultat.

Carbon styre sies å ha motsatt effekt enn det jeg opplevde, så det burde evt slått ut andre veien.

https://reviews.mtbr.com/carbon-versus-aluminum-handlebars

Topp
#2560229 - 13/06/2019 16:50 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
oyvinsr Offline
Ringrev

Sted: Molde
Jeg opplever at styre i karbon er bedre på å ta opp små vibrasjoner enn aluminium. Men det er som GeirK skriver utrolig mange faktorer som har mye mer å si, dermed er det vanskelig å kategorisk kunne bevise det.

Topp
#2560266 - 13/06/2019 20:58 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
erikskon Offline
Besatt

Jeg tror at forskjellen på et tullestivt styre vs et der materialegenskapene er utnyttet til å dempe vibrasjoner er innafor det jeg skal klare å merke. Tror ikke jeg merker forskjell på bra alu og bra karbon med mindre jeg får bruke vekt.

Topp
#2560327 - 14/06/2019 09:57 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
simenf Offline
Søk hjelp!

Sted: Underlia - Drammen
Jeg synes uansett at komboen av Syntace Vector og ESI Chunky holker er god på vibrasjonsdemping. Tror nok det er mest holkene som gjør den jobben (på toppen av dekk, dempegaffel, osv).

Syntace Vector kommer også i 35 mm rise (kanskje litt lite for deg?), Birk SPort kan levere i Norge: https://www.syntace.com/en_GB/products/handlebar/mountain-bike/48/vector-carbon-high35?c=84

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2560351 - 14/06/2019 11:06 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
erikskon Offline
Besatt

Ja, de feiteste ESI hoikene gjør mye. Byttet dem ut likevel fordi at de ble ødelagt så fort.

Når vi er inne på kampen mot vibrasjoner så fikk jeg erfare at det kan bli vel mye "pløsj". Prøvde en Evil med Push demper, Avalanche gaffel, Cush Core i 2.6x29 dekk med lavt trykk og de feiteste ESI holkene. Skjønte ingenting jeg og måtte nesten gå ned. Hadde sikkert blitt fantastisk om jeg hadde hatt litt mer tid til å bli vant med følelsen, men der og da, i ei steinrøys i Italia, var det "forferdelig" å ha null kontakt med bakken.

Topp
#2560372 - 14/06/2019 12:04 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Stupfull Offline
Entusiast

Det er jo det som er så utrolig gøy, og til tider veldig frustrerende med sykkel.

Preferanser og hva man er vant til, og ikke minst har lyst på påvirker opplevelsen mye.

Jeg å hadde fått angst av en sykkel med følelsen av et magisk teppe som bare hovret nedover stien.

Husker første gang jeg testa plusssykkel. Scott genius med 2.8 dekk. Masse grep, men den svømmende følelsen og ingen feedback fra underlaget var alt for spesielt for meg!

Esi chucky testa jeg en gang, syns de virker vel glatte i regn, og ble så mye at jeg aldri ble hent vant med hvor hardt jeg måtte holde. Ikke noe for meg, men de er sikkert veldig fine til rittsykler mtp vekt og vibrasjoner.

Topp
#2560376 - 14/06/2019 12:14 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
baronKanon Offline
More than words

Hvaslags hansker er det egentlig folk bruker? Bruker selv ESI FIT CR på mine sykler, og de fungerer finfint! og så bruker jeg ESI Chunky på longtailen, og de er ikke noe særlig. Når det er vått er ESI glatte uten hansker, men har aldri slitt noe med hansker. Skal teste ESI SG nå, og håper de blir enda bedre enn Fit CR.

Brems - smil - si hei!

Topp
#2560406 - 14/06/2019 13:26 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
BjornS Offline
Ivrig

Sted: Malvik

Skremmende lesing... 71 cm bredde er ok...
https://www.bikejames.com/strength/your-handlebars-are-too-wide-a-case-study/

Topp
#2560408 - 14/06/2019 13:28 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
erikskon Offline
Besatt

Jeg skjønner at ESI kan virke glatte i regn. i det du legger hånden på, men straks jeg tar tak så er det uten tvil det beste grepet jeg har opplevd. Men har selv slitt litt psykisk med å akseptere det når det pøser ned.

Topp
#2560417 - 14/06/2019 14:02 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
ØysteinS Offline
Veteran

Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Hadde ESI Chunky på to-tre sykler. Mistet grepet pga slimaktig kontaktflate etpar ganger, så de fikk sparken. Race Face Strafe ble standard senere, diameteren passet bra, men jeg fornemmet at jeg ble sliten i hendene i de tilfellene jeg brukte dødsangstgrepet mitt, og fant ut at litt mindre diameter gjorde godt. Palmela Handerson-holker fra Evil, går det i nå, går ikke an å mislike disse.

Dakine/Sweet/(POC)-hansker det går i.

Topp
#2560472 - 14/06/2019 22:28 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Østerhus Offline
Entusiast

Sted: Kristiansand
OneUp har met med noen som skal være bra. Kom bare på det, mulig andre har nevnt dem i tråden før meg. 35 mm, men raskt tynnere for å gi litt bedre følelse for hendene.

Topp
#2560475 - 14/06/2019 22:43 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
Flamini Offline
Ringrev

til motorsykler får du lodd som skal skrus inn i enden av styret får å dempe vibrasjoner, mulig at det vil hjelpe deg.
så har du jo en uendelighet av holker å velge mellom

Topp
#2560683 - 17/06/2019 09:32 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: BjornS]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk
Sitat: BjornS

Skremmende lesing... 71 cm bredde er ok...
https://www.bikejames.com/strength/your-handlebars-are-too-wide-a-case-study/

Næmmen! Det var jo betryggende - jeg har aldri vært fortrolig med de bredeste styrene - og ble faktisk litt irritert da jeg bestilte mitt siste styre i 780, som jeg allerede syntes var veeeeldig bredt, og så fikk jeg det levert i 800mm...

Topp
#2560693 - 17/06/2019 10:31 Re: Karbonstyre med god demping, stivt og mye rise? [Re: erikskon]
baronKanon Offline
More than words

Mange av disse "hypede" trenerne har mye rart for seg. "What's his face" som introduserte RAD og RAAD, basert på "jeg har "funnet dette ut" og laget en tabell". Han har også en tabell som mener at jeg bør ha 830mm styre, så jeg tror ikke en dritt på disse gutta.

Du får mindre rom å bevege deg på av bredere styre, men du mister også mye moment på smalere. Og det merker du - spesielt når du har mye trail og kort stem. I tillegg er det også det at med smalere styrer, får du også mindre stabilitet sideveis, men det blir lettere å gi styre utslag på styret når du skal svinge der det går veldig sakte. I tillegg er det lettere å komme seg frem når det er trangt med smalere styrer. Alt er en balansegang på hvilke egenskaper man har selv og hvilke egenskaper man ønsker fra syklingen. Ikke alle kan ha 810-styrer, men det er heller ikke fordel med 700mm styrer for ganske mange.

Det eneste jeg er litt negativ til, er at de bredere styrene ikke kompenserer med mer bakoversving, og det er noe jeg vil teste ut.

Byttet til et 760-styre jeg hadde liggende for å teste hvordan hendene mine opplever det. Det jeg merket var at det var helt greit å sitte på, men det var merkbart at jeg måtte ha mer kraft i styringen. Jeg merket også litt mer i øvre rygg.

Konklusjonen for min del er at jeg nok må opp igjen på 780, og kanskje hatt tid til å trene meg opp enda mer. Ikke alle har overskudd i hverdagen til både å trene styrke og å bedrive hobbyen sin, og Bikejames mener jo at man må gjøre begge deler for å sykle med smalere styre - fordi han mener det er best. Men da må man altså prioritere mye trening for å trene seg opp til å gjøre som han mener er best. Jeg kjøper meg heller et bredere styre så jeg har mindre smerter og mer sykkelglede.

Brems - smil - si hei!

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå