Side 2 av 2 < 1 2
Muligheter
#2538413 - 27/02/2019 22:49 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Ynot]
Scottlized Offline
Ivrig

Registrert: 30/12/2006
Innlegg: 1824
Sitat: Ynot
Sitat: Scottlized
Denne er hyperinteressant https://www.nrk.no/ho/skal-forske-pa-om-stier-i-nasjonalparker-er-egna-for-sykling-1.14447413
Håper at fagekspertisen blir hørt og IKKE en politisk beslutning basert på populisme og politisk uvitenhet. Vet ikke hva resultater blir, men i forrige NINA-rapport var det totalbelastningen og våte områder som var mest problemfylt


NINA-forskeren lyver når hun sier at vi ikke vet, eller hun er biolog og ikke spesielt bevandret i geofysikk.
I og med at fysikkens lover er like alle steder til enhver tid, både på mikro- og makro nivå
(1 av naturvitenskapens 3 store paradigmer (Euclids geometri, lovmessighet, og konstant lyshastighet))
vil denne studien vise det samme som studiene fra utlandet, nemlig at det er hvordan stien går i terrenget, (altså hvordan stien hånterer vann) som avgjør hvor mye bruk den tåler, siden det er vann og vind som hovedsaklig står for erosjon. Syklisme medfører tverrkrefter ved hard oppbremsing og svingning, og fotgjengere graver dypt i underlaget på løs grunn(høgere marktrykk), spesielt i motbakke, ellers er den fysiske på påvirkningen fra fotgjengere og syklister på underlaget nogenlunde lik.

Stier som ikke tåler sykling på grunn av underlagets beskaffenhet og/eller dårlig drenasje vil heller ikke tåle mer enn sporadisk fotgjengerbruk.

+5 Godt skrevet. Du burde vært endel av teamet til NINA. Et utvalg med bred faglig kunnskap virker å være det beste.

Topp
#2538415 - 27/02/2019 23:03 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222]
Ynot Offline
Besatt

Registrert: 09/07/2002
Innlegg: 2754
Sted: Vestlandet
Institusjoner son NINA rekrutterer nok fra de «myke» realfagene. En hadde jo etterhvert håpet at NOTS kunne hyre inn egen styreleder og naturforvaltnings/stirådgiver, men medlemstallene stagnerer på et par tusen og det er frivillig arbeid etter ungene er i seng av noen håndfuller medlemmer som holder organisasjonen gående.
_________________________
Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Topp
#2546072 - 08/04/2019 13:19 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222]
Ozz Offline
Medlem

Registrert: 24/09/2014
Innlegg: 93
Sted: Langesund
Så mye er villreinargumentet verdt når det er penger å tjene...
https://www.nrk.no/hordaland/regjeringa-...idda-1.14508136
_________________________
https://instagram.com/asmundisaksen/

Topp
#2547640 - 15/04/2019 08:53 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Ynot]
zero-talent Offline
Entusiast

Registrert: 20/06/2008
Innlegg: 286
Sted: Porsgrunn
Sitat: Ynot
Sitat: Scottlized
Denne er hyperinteressant https://www.nrk.no/ho/skal-forske-pa-om-stier-i-nasjonalparker-er-egna-for-sykling-1.14447413
Håper at fagekspertisen blir hørt og IKKE en politisk beslutning basert på populisme og politisk uvitenhet. Vet ikke hva resultater blir, men i forrige NINA-rapport var det totalbelastningen og våte områder som var mest problemfylt


NINA-forskeren lyver når hun sier at vi ikke vet, eller hun er biolog og ikke spesielt bevandret i geofysikk.
I og med at fysikkens lover er like alle steder til enhver tid, både på mikro- og makro nivå
(1 av naturvitenskapens 3 store paradigmer (Euclids geometri, lovmessighet, og konstant lyshastighet))
vil denne studien vise det samme som studiene fra utlandet, nemlig at det er hvordan stien går i terrenget, (altså hvordan stien hånterer vann) som avgjør hvor mye bruk den tåler, siden det er vann og vind som hovedsaklig står for erosjon. Syklisme medfører tverrkrefter ved hard oppbremsing og svingning, og fotgjengere graver dypt i underlaget på løs grunn(høgere marktrykk), spesielt i motbakke, ellers er den fysiske på påvirkningen fra fotgjengere og syklister på underlaget nogenlunde lik.

Stier som ikke tåler sykling på grunn av underlagets beskaffenhet og/eller dårlig drenasje vil heller ikke tåle mer enn sporadisk fotgjengerbruk.


Dette er ganske tydelig her i Grenland, hvor "titoppern" har tatt helt av de siste årene. De mest populære toppene ser til tider ut som motorveier av gjørme. Folk går utenom de våte partiene, og når det er en skoleklasse på tur ender det med at de lager nye gjørmegroper. Det må nok gjøres en jobb med å bygge mer robuste stier enkelte steder, men når friluftsliv knapt får en krone så blir det vanskelig for pensjonistene i den lokale turistforeningen å gjøre noe. I Mellomtiden bør kanskje både fotfolk og syklister tenke seg om og unngå de mer sårbare områdene når det er vått ute?
_________________________
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.

Topp
#2547782 - 15/04/2019 20:45 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222]
Martin222 Offline
Tørr bak øra

Registrert: 24/05/2016
Innlegg: 143
I hvert fall velge stier med omhu.

Vi har noen veldig flotte gjengrodde skogsveier her hvor jeg bor. De er solide å sykle på året rundt utenom snø.

Bare tenk på hvilket friluftsliv vi hadde hatt hvis ikke fotballen fikk alle midlene. 90% slutter jo før fylte 20 år uansett. Men friluftsliv driver man med livet ut. Det blir en livsstil. "Ingen" på 40 spiller ballspill.

Topp
#2559330 - 09/06/2019 16:19 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: larsdx]
Velte_Petter Offline
Medlem

Registrert: 18/01/2013
Innlegg: 73
Sitat: larsdx
Denne tråden minner litt om elsykkeldebatten. Folk tar utgangspunkt i frykt, mer enn rasjonelle argumenter.

Fjellet har vært brukt av folk i alle tider. Om man sjekker historien rundt de gamle slepene på Hardangervidda var de antakelig langt større og tydeligere på 1700-1800-tallet, da gikk folk over fjellet med hest og kjerre etc. Stier i Oslomarka var som motorveier, sammenliknet med i dag.

Skal man ha urørt natur må man dra andre steder enn Jotunheimen. Jeg anbefaler Lomsdal-Visten. Der kan du gå i dagevis uten å møte folk eller se spor av stier. Drar du med deg sykkel inn dit er du særdeles masochistisk anlagt.

Selvsagt vil terrengsykler føre til mer slitasje, men det vil mest sannsynlig konsentrere seg om noen små områder som allerede har høy bruk. Selv det å sykle over Hardangervidda vil være for spesielt interesserte.

NOTS burde vært aktive pådrivere for endringer her, men organisasjoner virker jo ikke spesielt slagkraftig. Det er riktig at det kan ta lang tid mellom hver verneplan oppdateres, men det er ikke noen grunn til at det ikke kan gå raskere, med litt påtrykk. De politiske føringene er klare og tydelige.


Med stadig lettere motorisert sykkelspark så vil dette antakeligvis bre om seg. Det som kan skje er det som skjer ved enhver teknisk nyvinning, det opparbeider seg kultur og sedvane. Stadig nye grupper vil inn og kommersielle aktører vil melke markedet. I siste instans vil en til og med kunne oppleve ønske om tilrettelegging av stiene for bedre fremkommelighet. Det vil selvsagt ta noe tid, men å reversere slike prosesser er ikke mulig. I sluttlinjen vil en oppleve en forringelse av totalopplevelsen av landskapet, som du selv nevner, med henvisning til annen økt trafikkslitasje, som er på full fart inn. Med mange av de gamle tradisjonelle verneforkjemperne, bl.a. DNT, satt ut av spill av kommersielle interesser. Mange av stiene i Jotunheimen er allerede i dag rene svinestier og nedslitt. Det er ikke noe argument i seg selv for å slippe til sykling. Men det vil nok komme med tid og stunder.

Topp
#2559490 - 10/06/2019 15:58 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222]
NOTS Arne Bøe Offline
Fersking

Registrert: 30/05/2019
Innlegg: 10
Uansett hva den enkelte måtte mene skulle være sunn fornuft så har vi ett lovverk og forholde oss til. På lang sikt er vi tjent med å forholde oss til det og heller ta tiden til hjelp.

Vi terrengsyklister må basere oss på at organisasjoner som NOTS klarer å overbevise lovgivende myndigheter at det er greit å sykle der det måtte være greit og gå, dvs på alle stier i Norge

Med dere inn i NOTS og støtt det verdifulle arbeidet som blir gjort.


Redigert av NOTS Arne Bøe (10/06/2019 17:06)
_________________________
Arne Bøe
Styremedlem NOTS sentralt

NOTS.no
Vil du bli medlem i NOTS ? https://www.nots.no/bli-medlem/
Spørsmål eller kommentarer ? Send PM eller melding til: kontakt@nots.no

Topp
#2559899 - 12/06/2019 12:44 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222]
Martin222 Offline
Tørr bak øra

Registrert: 24/05/2016
Innlegg: 143
Jeg vil heller si at det er viktigere at vi terrengsyklister, i tillegg til NOTS, er tilstede i lokale Turlag og andre foreninger. Å spre det gode budskap og ikke la fordommer sitte uimotsagt er særs viktig.

I den lokale turistforeningen DNT Romsdal har vi terrengsykling på programmet nå. Der arrangerer vi fellesturer med sykling, gjerne på stier som er nye og spennende. Da får vi i tillegg til en sykkeltur, eksponert de øvrige medlemmene for bilder, tekst, og tanker i medlemsbladet, på Facebook, og i turoversikten.

Det er vel så viktig, som å påvirke politikere.

Topp
#2560041 - 13/06/2019 06:59 Re: Sykling i nasjonalparkene - status? [Re: Martin222]
simenf Offline
Søk hjelp!

Registrert: 08/07/2008
Innlegg: 5704
Sted: Underlia - Drammen
Veldig bra innspill, Ynot.

Martin222, det er en ypperlig tilnærming å involvere seg i tilgrensende organisasjoner. Lokalt har det fungert bra med tanke på bedre orgaisering og større felles ressurser.
_________________________
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
Side 2 av 2 < 1 2


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå