Side 113 av 114 < 1 2 111 112 113 114 >
Muligheter
#2551225 - 01/05/2019 17:58 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein]
RoyK Offline
Besatt

Sted: Oslo
Sitat: Gråstein
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7...m_content=row-1

Tragisk sak :-(

Men hvordan kan man ha som hovedteori at bilfører sovnet på en vei med fartshumper og svinger? Jeg villa ha sjekket loggene til Telenor..

Noen går jo i søvne og puler i søvne og sånt - det er helt sikkert noe sånt som har skjedd ICON_SMILE

Topp
#2552524 - 07/05/2019 00:53 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
RoyK Offline
Besatt

Topp
#2552715 - 07/05/2019 15:05 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Plankepetter Online
Ringrev

Sted: oppi (under) lia
Det er bare helt tragisk at det er formildende at en gammel gubbe ikke har mørkesyn.
Og at han heller ikke er i stand til å registrere at han hadde kjørt på en mann men bare kjørte videre.

Topp
#2552736 - 07/05/2019 15:51 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Plankepetter]
Paulus Offline
Besatt

Sted: Tromsø
Det var vel ikke noe som var formildende. Saken ble henlagt grunnet bevisets stilling. Jeg ser heller ikke hva slags positiv virkning det skal ha for samfunnet eller individet å fengsle gamle gubber.

Jeg mener det bør bli bedre oppfølging av eldre som skal ha førerrett. De burde ha oppfriskningskurs kanskje hvert 3-4 år med både teoretisk og praktisk opplæring. Her hadde man hatt mulighet å luke ut personer som ikke lenger var skikket til å føre motorkjøretøy. Det burde være strengere oppfølging av legene som gir ut helseattest. Jeg mistenker det er noen leger som bare krysser av og signerer skjemaet uten noen nærmere undersøkelse. men jeg sier ikke at det har skjedd i dette tilfellet. Dessverre har vi en regjering som ønsker å gjøre det motsatte. De vil gjøre det enklere for eldre å beholde førerretten ved å øke aldersgrensen for når det kreves helseattest, øke intervallet for fornying av attest, samt fjerne kognitiv test.

Link til artikkel i Aftenposten.

Redigert av Paulus (07/05/2019 15:53)

Topp
#2552752 - 07/05/2019 16:34 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Tor Arne Offline
Besatt

Jeg leverte video til politiet på en CD en gang for noen år siden da en bilist presset meg helt på kanten av asfalten i høy fart mens passasjeren hang ut av vinduet og ropte til meg, mens det kom trafikk imot.

Henlagt grunnet bevisets stilling, til tross for at registreringsnummeret til tilhengeren var med. Har lurt på om jeg skal sende videoen til høyere politimakter nå i ettertid. De hadde ikke optisk drev i noen av de bittesmå PC-ene sine da jeg var der, så jeg mistenker at de ga opp å spille av beviset.

Jeg ble til og med kritisert av etterforskeren jeg anmeldte til fordi jeg hadde skrevet ned tankene mine rett etter hendelsen. Det var visst ikke sånn det foregikk.

Nå har jeg fått med meg at politiet aksjonerer mot droneflyging. Godt de har noe å finne på da.

Redigert av Tor Arne (07/05/2019 16:37)

Topp
#2552800 - 07/05/2019 20:29 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Paulus]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: Paulus
Det var vel ikke noe som var formildende. Saken ble henlagt grunnet bevisets stilling. Jeg ser heller ikke hva slags positiv virkning det skal ha for samfunnet eller individet å fengsle gamle gubber.

Jeg mener det bør bli bedre oppfølging av eldre som skal ha førerrett. De burde ha oppfriskningskurs kanskje hvert 3-4 år med både teoretisk og praktisk opplæring…

Ja, bilen skal inn på EU-kontroll annethvert år, men hvis du tok lappen i 1980 og knapt har kjørt bil siden den tid, kan du fint kjøre hvor du vil, lovlig. Bittelitt ironisk når vi veit at de aller fleste ulykker er menneskelige feil :þ

Topp
#2552814 - 07/05/2019 21:16 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RoyK]
Paulus Offline
Besatt

Ja det er et godt poeng.

Topp
#2553081 - 09/05/2019 09:16 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
MagnusWJ Offline
Entusiast

https://politiken.dk/indland/art7185605/...6rkt-overdrevne
Stor undersøkelse fra Danmark - muligens betalingsmur, men hovedpoengene er:
Bare ca. 5% av syklister brøt reglene (av nesten 30.000 registrerte), mot ca. 1/3 av bilister.
Topp 3 av brudd er:
1. Svinge til høyre på rødt lys
2. Sykle på fortau (noe som er ulovlig i Danmark)
3. Sykle til venstre over fotgjengerfelt (sykling i fotgjengerfelt også ulovlig i Danmark)
Flere brøt reglene i kryss, der det var dårlig tilrettelagt for sykling, og de fleste regelbrudd skjer der det ikke forstyrrer andre (høyresving på rødt når det ikke kommer andre, oversiktlige kryss med lite trafikk osv).

Redigert av MagnusWJ (09/05/2019 09:17)

Topp
#2553118 - 09/05/2019 10:55 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tor Arne]
GeirK Offline
More than words

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: Tor Arne

Henlagt grunnet bevisets stilling, til tross for at registreringsnummeret til tilhengeren var med.

Da ville jeg bedt om en forklaring med hva med stillingen på beviset som var feil.

Topp
#2553408 - 10/05/2019 12:43 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Paulus]
Byker Offline
Entusiast

Det var vel ikke noe som var formildende.Jeg ser heller ikke hva slags positiv virkning det skal ha for samfunnet eller individet å fengsle gamle gubber.
Tror ikke norsk lovgivning har lagt inn noen aldersrelaterte fritak for rettsforfølgelse.
Det ville medføre at eldre personer får amnesti for overtredelse av landets lover. Et uheldig signal.
Ved hvilken alder mener du grensen for fengsling burde gå?

Topp
#2553987 - 13/05/2019 10:09 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Paulus]
sykkeloyvind Offline

Jeg ser heller ikke hva slags positiv virkning det skal ha for samfunnet eller individet å fengsle gamle gubber.

Nå er det vel sånn at norsk strafferett er mer opptatt av avskrekking mot senere lovbrudd enn hevn og straff av lovbrytere, i hvert fall i mange tilfeller.
At en som uaktsomt tar livet av en uskyldig syklist ikke skal straffes vil ikke akkurat gjøre at bilister ansvarliggjøres og skjerper seg.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2554099 - 13/05/2019 15:30 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sykkeloyvind]
Paulus Offline
Besatt

Sitat: Byker
Det var vel ikke noe som var formildende.Jeg ser heller ikke hva slags positiv virkning det skal ha for samfunnet eller individet å fengsle gamle gubber.
Tror ikke norsk lovgivning har lagt inn noen aldersrelaterte fritak for rettsforfølgelse.
Det ville medføre at eldre personer får amnesti for overtredelse av landets lover. Et uheldig signal.
Ved hvilken alder mener du grensen for fengsling burde gå?

Har vel aldri nevnt at eldre personer skal gå straffri.

Sitat: sykkeloyvind
Jeg ser heller ikke hva slags positiv virkning det skal ha for samfunnet eller individet å fengsle gamle gubber.

Nå er det vel sånn at norsk strafferett er mer opptatt av avskrekking mot senere lovbrudd enn hevn og straff av lovbrytere, i hvert fall i mange tilfeller.
At en som uaktsomt tar livet av en uskyldig syklist ikke skal straffes vil ikke akkurat gjøre at bilister ansvarliggjøres og skjerper seg.

allmennpreventive hensyn og hevn kan fort bli samme sak. Jeg tror ikke bilister går rundt og tenker at de skal ut og uaktsomt kjøre ihjæl folk fordi en gammal kar ikke ble tiltalt. Jeg vet av erfaring at jeg ikke tenker at jeg må skjerpe meg som bilist når jeg leser om andre bilister som blir dømt for uaktsomt drap. Jeg tror ikke denne karen nødvendigvis blir å begå nye kriminelle handlinger hvis han ikke blir tiltalt. Så hvis man skreller bort det individualpreventive og allmennpreventive, hva sitter man da igjen med?

Jeg har vel ikke sagt at folk ikke skal straffes,men gjerne for meg hvis straff hadde fungert. Hvis dere leser hele innlegget mitt så kommer det vel frem at min mening heller er å unngå at ulykker skjer.

Topp
#2554131 - 13/05/2019 19:09 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sykkeloyvind]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: sykkeloyvind

Ja, i hvert fall i mange tilfeller, men når ei barnhjemsjente som nettopp har fylt 15 år og har gått fra plass til plass i hele systemet hele livet og så får nok og tar livet av noen, så blir hu dømt til forvaring. Jeg vil ikke akkurat kalle det avskrekking. Jentungen har ikke lov til å pule engang, langt mindre kjøre bil eller stemme eller noe som helst annet enn å få straff.

Topp
#2554150 - 13/05/2019 21:12 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund/Trondheim
Dette er en trist sak, men det hadde vært givende å få lest dommen slik at det blei litt mer klart hvordan domstolen resonnerte. Er ikke dommene offentlige?

Topp
#2554237 - 14/05/2019 10:20 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Jomar Henriksen]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: Jomar Henriksen
Dette er en trist sak, men det hadde vært givende å få lest dommen slik at det blei litt mer klart hvordan domstolen resonnerte. Er ikke dommene offentlige?

Tja - de er offentlige-ish og publiseres av stiftelsen (eller "stiftelsen") lovdata.no, som har fått monopol på dette. Det har ført til at https://rettspraksis.no/ ble oppretta, og at Lovdata ei periode fikk nettstedet stengt på grunn av påståtte brudd på åndsverklova. Jeg vil tru du finner det meste på https://rettspraksis.no/. Lovdata koster det jo penger å bruke.

Topp
#2559714 - 11/06/2019 16:41 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Andysor Offline
Tørr bak øra

På sykkeltur med tre kolleger ble vi oppsøkt utenfor butikken når vi stoppet av en illsint dame som lurte på "hvorfor trafikkreglene ikke gjelder for oss", i og med at vi lå to i bredden. Jeg forklarte, på en høflig måte, at det er helt lov og at billister uansett må legge seg over i motgående felt når de skal kjøre forbi på en trygg måte. Da ropte hun "bare tull! Håper jeg treffer på dere en annen gang!" og gikk.

På vei til Fredrikstad i helga ble jeg og dama tuta og kjefta på flere ganger i forbindelse med forbikjøringer når vi sykla to i bredden. De gangene vi lå bak hverandre var det en del som tok sjansen og passerte med alt for liten margin, så det unngikk vi så godt vi kunne. Var til og med en som stoppa og rulla ned ruta og ba oss pelle oss vekk fra veien så bilene kunne kjøre forbi og ikke ligge to i bredden. Det var liten trafikk på en lørdags ettermiddag så ingen trengte å vente mer enn 10 sekunder før de kunne kjøre forbi.

Jeg pleier å referere til vegvesenet med sitt svært gode skriv om dette, men det virker som det er en utbredt oppfatning at man ikke skal sykle to i bredden.

Hva mer kan man gjøre?

Topp
#2559715 - 11/06/2019 16:51 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
sun flyer Offline
Ringrev

Sted: Bergen
Det er bare å drite i det.

Topp
#2559718 - 11/06/2019 17:17 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Andysor]
Tange Offline
Flittig Bie

Sitat: Andysor

Jeg pleier å referere til vegvesenet med sitt svært gode skriv om dette, men det virker som det er en utbredt oppfatning at man ikke skal sykle to i bredden.

Hva mer kan man gjøre?

Trykke den opp som klsitremerke?

https://www.youtube.com/watch?v=MI8ZlcadquE

Topp
#2559728 - 11/06/2019 19:23 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
ket Offline
Ringrev

Dieselforgifta dustemikler. Et godt magadrag med dieseleksos hadde nok roet dem ned litt

Topp
#2559771 - 12/06/2019 01:35 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Anerds Offline
Tørr bak øra

Kunne man få trykket opp reglene på noen landeveis skjorter? De sinte bilistene blir jo uansett så forsinket av dette at de rekker å lese hele greia før de fyker forbi?

Topp
#2559988 - 12/06/2019 18:21 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Anerds]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: Anerds
Kunne man få trykket opp reglene på noen landeveis skjorter? De sinte bilistene blir jo uansett så forsinket av dette at de rekker å lese hele greia før de fyker forbi?

Tviler litt på at de gidder å lese det, eventuelt blir enda mer sinna av det.

Topp
#2560570 - 16/06/2019 00:42 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RoyK]
vichingo Offline
Fersking

Topp
#2561040 - 18/06/2019 19:53 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
fikse Offline
Entusiast

Woman knocked down while on phone wins payout from cyclist

Quote:
A woman who was knocked unconscious by a cyclist will be awarded compensation, despite a judge finding she had stepped into the road while looking at her phone.

Topp
#2561442 - 20/06/2019 18:43 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: fikse]
skubisan Offline
Besatt

England er tydeligvis et land hvor syklister har null rettssikkerhet. Det er mange tilsvarende saker derfra.

Topp
#2568601 - 13/08/2019 09:53 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
ket Offline
Ringrev

gikk på en overraskelse jeg også,
motbydelig duste-innlegg

duste-innlegget er fjernet

Redigert av ket (13/08/2019 12:04)

Topp
#2568619 - 13/08/2019 10:49 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Andysor]
Juffe Offline
Ivrig

Sted: Dikemark
Sitat: Andysor
På sykkeltur med tre kolleger ble vi oppsøkt utenfor butikken når vi stoppet av en illsint dame som lurte på "hvorfor trafikkreglene ikke gjelder for oss", i og med at vi lå to i bredden. Jeg forklarte, på en høflig måte, at det er helt lov og at billister uansett må legge seg over i motgående felt når de skal kjøre forbi på en trygg måte. Da ropte hun "bare tull! Håper jeg treffer på dere en annen gang!" og gikk.

På vei til Fredrikstad i helga ble jeg og dama tuta og kjefta på flere ganger i forbindelse med forbikjøringer når vi sykla to i bredden. De gangene vi lå bak hverandre var det en del som tok sjansen og passerte med alt for liten margin, så det unngikk vi så godt vi kunne. Var til og med en som stoppa og rulla ned ruta og ba oss pelle oss vekk fra veien så bilene kunne kjøre forbi og ikke ligge to i bredden. Det var liten trafikk på en lørdags ettermiddag så ingen trengte å vente mer enn 10 sekunder før de kunne kjøre forbi.

Hva mer kan man gjøre?

De gangene jeg er ute og sykler med andre og vi fra tid til annen sykler side om side, så pleier vi å legge oss på en linje når det kommer en bil. Det pleier som oftest å fungere fint og vi viser bilistene at også vi er villige til å dele veien og ikke bare stå på vårt. Å ligge to i bredden er en fin måte å signalisere at det ikke bare er å gønne på fordi det er "akkurat nok" plass. Dette gjelder både de som kommer bak og de som kjører forbi andre biler i motgående retning. Men å tilpasse seg dersom det er noen som ønsker å komme forbi, syns jeg er bare fint. Så får de selv velge om de vil legge seg helt over i motgående kjøreretning og overholde 1,5m til syklisten eller ikke.
Hvilken avstand klarer de forresten å ha til syklisten som kjører ytterst dersom bilen må passere i motgående kjørefelt?

Derimo er jeg ikke sikker på hva veitrafikkloven sier om å overholde tresekundersregelen når syklister ligger på en rekke. Det kan jo være fint å trekke frem som en tenkelig konsekvens ovenfor for dem som lar seg irritere over syklister som ligger side om side ICON_SMILE Etter mitt syn er en bilist som sneier to syklister som tydelig anpasser seg, et tegn på at vedkommende bilist er en flaskehals i evolusjonsflyten. Dette svinger begge veier og greia er at vi må samarbeide i trafikken, alle som ferdes i den.

Topp
#2568622 - 13/08/2019 11:01 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: ket]
Tange Offline
Flittig Bie

Sitat: ket
gikk på en overraskelse jeg også,
motbydelig duste-innlegg

Fikk følelsen av å ha havnet i en anti-sykkelgruppe på FB men gadd ikke å kommentere.

Topp
#2568626 - 13/08/2019 11:12 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Juffe]
Tange Offline
Flittig Bie

Sitat: Juffe

Derimo er jeg ikke sikker på hva veitrafikkloven sier om å overholde tresekundersregelen når syklister ligger på en rekke. Det kan jo være fint å trekke frem som en tenkelig konsekvens ovenfor for dem som lar seg irritere over syklister som ligger side om side ICON_SMILE Etter mitt syn er en bilist som sneier to syklister som tydelig anpasser seg, et tegn på at vedkommende bilist er en flaskehals i evolusjonsflyten. Dette svinger begge veier og greia er at vi må samarbeide i trafikken, alle som ferdes i den.

Jeg trur ikke dette har vært debattert (i offentligheten) blant trafikkjurister men husker jeg riktig var det en fra politiet som uttalte seg i duren: " det er strengt tatt ikke lov å ligge på hjul for syklister heller men med at de bare utsetter seg selv for fare var det nok OK" (muligens veldig fritt gjengitt ICON_SMILE )
Kanhende han skjønte hvor lang konvoien blir når 20 syklister skal holde 3 sekunder avstand hver og disse skal holde seg ca. 1 m fra linje og passeres med minst 1,5 m avstand.

Egentlig bør det ikke spille en rolle om det er mye eller lite trafikk. For å kunne kjøre forbi må bilen omtrent over i m otgående kjørebane og da er det et fett om det er én eller to syklister som må passeres. Følelsesmessig dog............

Topp
#2568806 - 14/08/2019 09:34 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Juffe]
GeirK Offline
More than words

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: Juffe

Egentlig skal man ligge så langt fra hverandre at kjøretøy som skal forbi skal kunne legge seg i mellom, hvilket må bety at minste avstand mellom syklister er lengde på de lengste vogntogene pluss en sikkerhetsavstand.

Topp
#2568915 - 14/08/2019 16:11 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK]
kjull Offline
Besatt

Sted: Hjemme
Hva sier egentlig rettsprakis og lovverk om å foreta flere forbikjøringer i ett? Mener å erindre fra da jeg tok førerkort at vi ble opplært i at en forbikjøring skal avsluttes før man begynner på den neste?

Topp
Side 113 av 114 < 1 2 111 112 113 114 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå